SCENARIUSZ ZAJĘĆ METODĄ OŚRODKÓW PRACY – KL.3 UCZNIOWIE UPOŚLEDZENI W STOPNIU UMIARKOWANYM Temat okresowego Ośrodka Pracy: Jesień Temat tygodniowego Ośrodka Pracy: Jesień w sadzie Temat dziennego Ośrodka Pracy: Różnicowanie owoców Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Metody pracy: pokaz, obserwacja, rozmowa, praca plastyczna Formy pracy: grupowa i indywidualna Środki dydaktyczne: kartki, etykiety ,tablice z kalendarzem pogody i listą obecności, szablony owoców, kredki, kosze ,talerzyki, owoce Przebieg zajęć: ZAJĘCIA WSTĘPNE
1. Powitanie nauczyciela z uczniami
o podanie każdemu ręki
o powiedzenie „Dzień dobry”
2. Ustalenie dnia tygodnia
o wymawianie całym zdaniem nazwy dnia: Dzisiaj jest…….
o przypięcie nazwy dnia na planszy
o utrwalenie pojęć: wczoraj – Wczoraj był……; jutro- Jutro będzie……
3. Sprawdzenie listy obecności
o zaznaczenie na listach klasowych poprzez przypięcie kartki
4. Obserwacja zmian przyrodniczych
o obserwacja pogody przez okno
o słowne opisanie pogody
o wybranie etykiet symbolizujących pogodę adekwatnie do bieżącej i przypięcie na odpowiedniej tablicy
5. Wyjaśnienie, co czeka dzieci za chwilę.
o Nauczyciel mówi dzieciom: Idziemy dzisiaj na spacer do sadu. Będziemy obserwować drzewa owocowe. Zabieramy kosze ze sobą i postaramy się przynieść w nich do klasy owoce z sadu.
6. Przygotowanie do wyjścia.
o Dzieci ustawiają się parami, nauczyciel przypomina zasady zachowania się na spacerze i w sadzie.
7. Wyjście do sadu.
OBSERWACJA
1. Dzieci indywidualnie poruszają się po sadzie i obserwują różne drzewa owocowe.
2. Całą grupą szukają jabłoni, gruszy i śliwy. Uczą się wymawiać nazwy drzew i ich owoców; powtarzają wszyscy razem, a następnie każdy uczeń samodzielnie.
3. Dzieci zbierają do koszy owoce jabłoni, gruszy i śliwy.
4. Nauczyciel może przeprowadzić wybraną zabawę ruchową, jeśli dzieci będą chciały pobyć dłużej w sadzie.
5. Powrót do klasy.
OPRACOWANIE ZEBRANEGO MATERIAŁU
1. Rozmowa na temat spaceru:
o Dzieci odpowiadają na pytania: „ Gdzie byliśmy?; Co widzieliśmy?; Co robiliśmy?; Co przynieśliśmy ze sobą do klasy?;
2. Obserwowanie koszy z owocami:
o wymawianie nazw owoców i drzew, z których pochodzą;
o omawianie wyglądu owoców.
3. Zabawa w szukanie ukrytych owoców
o dzieci chodzą po sali, szukają ukrytych owoców i wkładają je do właściwych koszy ( nauczyciel przed zajęciami ukrył w widocznych miejscach kilka owoców)
4. Próba porównywania owoców: np. duże, małe, średnie, większe, mniejsze, miękkie, twarde, bardziej twarde.
5. Wdrażanie do rozróżniania wielkości owoców
o każde dziecko wybiera z kosza jeden owoc, następnie w parach dzieci przyglądają się owocom i zastanawiają się, która osoba z pary ma większy owoc;
o nauczyciel poleca, aby dziecko z większym owocem stało, a z mniejszym usiadło na dywanie.
6. Utrwalenie zasad spożywania owoców
o nauczyciel przypomina o zasadach spożywania owoców i konieczności ich mycia
o dzieci biorą swoje owoce, podchodzą do umywalki i myją je
7. Sprawdzanie smaku owoców
o każde dziecko po spożyciu owoców, w swobodnej rozmowie dzieli się wrażeniami smakowymi
o w razie potrzeby nauczyciel podpowiada im zwroty: kwaśne, słodkie, dobre, smakowite, miękkie, twarde, pyszne, pachnące, dobre
EKSPRESJA
1. Praca przy stolikach
o dzieci otrzymują szablony owoców jabłoni, gruszy i śliwy; wybierają jeden szablon
o odrysowują go i kolorują na odpowiednie kolory
ZAJĘCIA KOŃCOWE
1. Samoocena prac
o wybranie jednej pracy wykonanej najstaranniej
2. Zorganizowanie wystawki prac
3. Uporządkowanie miejsc
4. Podsumowanie Dziennego Ośrodka Pracy
o omówienie przebiegu zajęć
o przypomnienie najważniejszych wiadomości i sprawdzenie ich zrozumienia
5. Ocena zachowania i pracy uczniów
o pochwały, nagrody
6. Pożegnanie grupy
o powiedzenie „Do widzenia”
Czarcimir