HKF_-_WYKLADY_mini2.doc

(1136 KB) Pobierz
J

62

 

H i s t o r i a    k u l t u r y   f i z y c z n e j

 

Tematyka wykładów dla studentów 

Wydziału Wychowania Fizycznego AWF w Warszawie

 

1.     Wychowanie fizyczne i aktywność ruchowa młodzieży w wybranych najstarszych cywilizacjach świata  (Chiny, Egipt, Indie)

2.     Kultura fizyczna w starożytnej Grecji (instytucje wychowania fizycznego na przykładzie Sparty i Aten)

3.     Greckie igrzyska olimpijskie

4.     Kultura fizyczna w starożytnym Rzymie (w okresie republiki i cesarstwa)

5.     Wychowanie fizyczne w średniowieczu:

     a) wychowanie rycerskie,

     b) wychowanie mieszczańskie - bractwa kurkowe

     c) rozwój uniwersytetów i medycyny - Awicenna

6.     Wychowanie fizyczne w okresie Odrodzenia. Renesansowe koncepcje wychowania fizycznego: a) w zachodnioeuropejskiej teorii i praktyce, b) w Polsce w XVI-XVII w.

7.     Problemy wychowania fizycznego w okresie Oświecenia: w Europie  i w Polsce do końca XVIII w.

8.     Główne czynniki rozwoju wychowania fizycznego w  XIX w. w Szwajcarii i Danii

9.     Szwecki system wychowania fizycznego

10.  Gimnastyka niemiecka

11.  Ruch gimnastyczny we Francji

12.  Rozwój i zróżnicowanie gimnastyki w Europie

13.  Wychowanie fizyczne na ziemiach polskich w I połowie XIX w.

14.  Wychowanie fizyczne w szkole - koncepcje i problemy kształcenia nauczycieli

15.  Gry sportowe i gimnastyka w Anglii

16.  Wychowanie fizyczne w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej

17.  Powstanie i rozwój Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” w Czechach

18.  Szkolne wychowanie fizyczne na ziemiach polskich w II połowie XIX i w pierwszych latach XX w.

19.  Ruch gimnastyczny i rekreacyjny wśród młodzieży i dorosłych na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX w. - do odzyskania niepodległości

20.  Początki i rozwój zrzeszeń sportowych na ziemiach polskich do 1918 r.

21.  Powstanie i rozwój nowożytnych igrzysk olimpijskich

22.  Główne kierunki rozwoju wychowania fizycznego w Europie w I połowie  XX w.

23.  Wychowanie fizyczne w Polsce w latach II Rzeczypospolitej

24.  Współczesne tendencje i kierunki rozwoju wychowania fizycznego w Europie             i w Polsce po   II  wojnie światowej

Wykłady powyższe oparte zosały głównie na podstawowych tezach podręczników:

Ryszard Wroczyńskiego  „Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu”

Wyd. II rozszerzone, Warszawa, Wrocław 1985,

Marek Ordyłowski „Historia kultury fizycznej. Starożytność – Oświecenie”, Wrocław 1997

Jerzy Gaj i Kajetan HądzelekDzieje kultury fizycznej w Polsce” Poznań 1997 

Jerzy Gaj i Bernard Woltmann (red.) „Zarys historii sportu w Polsce 1867-1996” Gorzów Wlkp. 1999

 

 

W p r o w a d z e n i e

 

Do podstawowych składników wychowania tradycyjnie zalicza się:

·          Wychowanie umysłowe

·          Wychowanie religijne

·          Wychowanie obywatelskie (społeczne)

·          Wychowanie estetyczne

·          Wychowanie fizyczne (zdrowotne)

Według prof.  R. Wroczyńskiego: przedmiotem wychowania fizycznego jest rozwój form ruchowych i jego uwarunkowania.

Uwarunkowania te są wyznaczane czynnikami naturalnymi. One określają:  kierunek  rozwoju form ruchowych  oraz ich  funkcje w życiu społecznym, w przygotowaniu człowieka do realnych  warunków jego życia.

              Badania dziejów cywilizacji ludzkiej pozwalają na obserwowanie wyraźnego związku między (występującymi w różnych historycznych okresach)  formami ruchowymi, a życiem społecznym człowieka.

              Ruch w programach wychowania młodzieży i ćwiczenia fizyczne

z a w s z e  stanowiły d o m i n u j ą c y   e l e m e n t  w wychowaniu młodzieży.

 

              Wychowanie fizyczne w społeczeństwie pierwotnym

Sprawność i siła oraz odporność i orientacja – były warunkiem przetrwania;  młodzież musiała  być  s i l n a   i   z d r o w a.

Stąd wynikała nieraz  b r u t a l n a  praktyka  s e l e k c j i  dzieci ułomnych i kalekich,  jako bezużytecznych w walce o przetrwanie.

              Siła mięśni i sprawności ruchowe – były podporządkowane funkcjom utylitarnym:  myślistwu, uprawie  ziemi,  udziałowi  w  życiu  społecznym.

Przyswajanie  f o r m   r u c h o w y c h  odbywało się drogą naturalną – przez naśladownictwo osób dorosłych:

·          matki  uczyły córki  czynności domowych; 

·          ojcowie uczyli synów  polowania i urządzania schronisk oraz sporządzania narzędzi  walki        i obrony.

Ważną rolę pełniły czynności o charakterze  k u l t o w y m: taniec, rytmika i pląsy,   które wyrażały określone  stany  i  przeżycia  emocjonalne  umacniające  zwartość  grupy.

 

Wychowanie w starożytnych  C h i n a c h

Cywilizacja chińska należy do najstarszych cywilizacji świata i posiada najdłuższą ciągłość rozwojową; powstała ok. 2000 lat p.n.e., wzdłuż Żółtej rzeki (Huang Ho)  aż po Pacyfik.

              Stosunki feudalne dokonały się w czasie długiego panowania dynastii Czou (1100-221 p.n.e). Dominowała arystokracja. Chłop (kulis) nie miał żadnych praw politycznych; do jego obowiązków należała uprawa roli  i  służba w armii.

              W okresie przełomu politycznego  (między V a III w. p.n.e. - w czasach królestw walczących) nastąpiło wielkie ożywienie życia intelektualnego; jest to epoka „stu szkół filozoficznych”, a najwybitniejszym ich przedstawicielem był  Konfucjusz (551-479), autor „Pięcioksięgu” (Wu-cing).

              Kierował się zasadą, że wszystko co się  dzieje musi być zgodne z  „ładem nieba” (tao). Propagował program przywrócenia tradycyjnych zależności społecznych, m.in. podwładnego od panującego, syna od ojca,  żony od męża itd.  W „Księdze Li” (Obyczajów) pisał o zasadach wychowania młodzieży. Należało wdrożyć jej :

6 cnót,  6 czynności   i  6 sztuk (nauk).

Cnoty: mądrość, uczynność, sprawiedliwość, wierność, dobroć, zgodność.

Czynności: szacunek dla rodziców, przyjaźń dla braci, serdeczność do krewnych żony, przyjaźń wobec sąsiadów oraz współczucie dla nieszczęść  i  krzywd.

Sztuki (nauki): ceremoniał życia dworskiego, muzyka, strzelanie z łuku, kierowanie wozem, pisanie i matematyka.

              Za panowania dynastii  Han (221 r. p.n.e. do 220 r. n.e.) następują ważne zmiany          w  stosunkach społecznych, ekonomicznych, kulturalnych  i  w  oświacie.

              C e s a r z e    c h i ń s c y   ograniczają wpływy arystokracji rodowej;  nadają urzędy wykształconym  przedstawicielom niższych warstw społecznych. 

Rodzi to w warstwach  p l e b e j s k i c h  pęd do szkół (prowadzonych pod nadzorem państwa);  ich ukończenie ułatwia karierę urzędniczą.

              Obok dawnych szkół szlacheckich – uczących sprawności wojskowych (łucznictwo, kierowanie wozem, taniec, muzyka) rozwijają się szkoły publiczne:

ś r e d n i e  (literacko-filozoficzne) i  w y ż s z e (przygotowujące nauczycieli i urzędników).               We wszystkich szkołach panowała surowa dyscyplina;

nauka trwała cały dzień.              

Ponieważ dorosłe społeczeństwo uczestniczyło w różnych formach aktywności ruchowej – możemy domniemywać, że również młodzież  w szkołach uprawiała gry i zabawy, łucznictwo oraz uczyła się tańca, rytmiki i muzyki.

              Około V w. n.e., za dynastii Tsin, upowszechnił się boks, prowadzony wg ścisłego regulaminu walki, który określał taktykę walki i dozwolone uderzenia (od 30 do 170). On zapewne był podstawą japońskiego ju-jitsu.             

Do najstarszych sportów należała piłka nożna (piłka – formowana  z 8 skrawków skóry – początkowo wypełniona  włosiem; od  V w. były już piłki wypełniane powietrzem); grano zwykle na boiskach z sześcioma wgłębieniami na piłkę.

Za dynastii T`ang (618-906) pojawiają  się na boiskach bramki (łuki z pięknie ozdobionych bali bambusa) z otworem w środku, w który należało wprowadzić piłkę.

              Powszechnie uprawiano także: polowanie, rybołówstwo i pływanie  oraz gimnastykę zwaną KONG FOU.

              Jej celem było:  usprawnianie  i wzmaganie odporności organizmu, a także jako zabiegi lecznicze w różnych schorzeniach i ułomnościach.

              Gimnastyka, zwłaszcza lecznicza, uprawiana była zwykle w pozycji  siedzącej lub klęczącej.

 

S t a r o ż y t n y   E g i p t

              Początki państwa sięgają na ok. 8 – 10  tys. lat p.n.e.

Panowanie pierwszego faraona rozpoczyna się w 3892 r. pne.

Od panowania faraona Nermera (Menesa), założyciela I dynastii ok. 3100 r.,

zwykle dzieli się historię Egiptu  okres XXX dynastii:

·          I - II dynastia (od 3100 do 2686) – okres TYNICKI  (archaiczny)

·         III - X dynastia (2686-2133) – to  STARE  PAŃSTWO

·          XI – XVII dynastia (2133-1567) – to  ŚREDNIE  PAŃSTWO

·          XVIII – XXX dynastia (1567-343) to NOWE  PAŃSTWO

              Od 343 r. p.n.e. Egipt zagarnęli władcy macedońscy;

Od 30 r. p.n.e. do 395 r. n.e. jest prowincją Rzymską.

Lata 395 – 640 – to okres Bizantyjsko-Koptyjski.

Od 641 r. – Egipt Arabski.

              Szybki rozwój kultury (wynalezienie pisma hieroglificznego, liczącego ok. 1500 znaków)    i nauki  - zaczyna się w początkach Starego Państwa.

              Motorem rozwoju nauki były potrzeby praktyczne, związane z dążeniem do wykorzystania wylewów Nilu. Przy budowie tam, kanałów, przy wytyczaniu pól – ważną rolę odgrywała matematyka i geometria; potrzebom żeglugi – służyła astronomia; rozwinęła się medycyna i zielarstwo.

              Do dziś zachowały się imponujące zabytki sztuki budowlanej (piramidy, świątynie) oraz wyroby artystycznego rzemiosła: z brązu, żelaza, kamienia, rzeźba portretowa, mozaiki, freski itp.

              Religia, wiara w życie pozagrobowe, odbiła się na całym dorobku tej kultury.

              Faraon, był nie tylko najwyższym panem, ale także łącznikiem poddanych ze światem bogów (od V dynastii – był synem boga RA). Rządził jak ojciec - przy pomocy urzędników  (oni dzielili ziemię, wyznaczali i ściągali podatki – bogacili się).

Kapłani - wielcy posiadacze ziemscy, wznosili świątynie (np. w Memfis, w Tebach,  Heliopolis), które były ośrodkami nauki  i  szkołami. 

Trzecią warstwę społeczną tworzyli wojownicy, obrońcy państwa. Mieli najmniejsze wpływy. (Egipt nie prowadził wojen zaborczych).

Liczne świadectwa (płaskorzeźby, mozaiki, malarstwo, zapisy) dowodzą, że w życiu społecznym ważnym elementem były gry, zabawy i sporty.

Na płaskorzeźbach widzimy wysportowane postacie; mężczyźni są muskularni  i silni, zaś  kobiety – wysmukłe i pełne gracji. Obraz np. faraona ZOSERA (założyciela III dynastii) przedstawia go jako uczestnika sportowego festiwalu. Artysta z dużą znajomością anatomii wydobył grę muskułów, ruch ramion i nóg.

Z podobną ekspresją piękna fizycznego przedstawiona jest królowa HATSZEPSUT    (z XI dynastii) zachowana w świątyni Karnaku. Atletyczne postacie chłopców – uprawiających zapasy, biegi, skoki i gry sportowe - odnajdujemy na grobach w Sakkarze k/Memfis.  

Także wśród dziewcząt dużą popularnością cieszyły się gry (np. w piłkę) i  tańce, a także gimnastyka. 

Wiele zachowanych płaskorzeźb przedstawia różne sceny  z życia młodzieży, których treścią jest szeroko rozumiana kultura fizyczna.

Z prostych form o charakterze zabawowym rozwinęły się  z czasem ćwiczenia fizyczne bardziej sformalizowane. Wiele z nich uprawiano w szkołach wojskowych.

Taki charakter miały np. ćwiczenia atletyczne, biegi, zapasy;

popularna była „walka na kije” – jako zabawa militarna.             

              Doskonałą ilustracją takiej walki jest malowidło na grobowcu Amonnosa (kapłana z ok. 1550 r. pne), gdzie dwaj młodzieńcy,  w szatach (od pasa do kolan), walczą kijami zaopatrzonymi w rękojeść. Przedramię lewej ręki uzbrojone jest w deszczułkę (matę) obronną; ona służyła do odbijania serwów przeciwnika.

              Wyścigi na rydwanach  - były ważnym elementem uroczystości dworskich; umiejętność   ta odgrywała ważną rolę w szkoleniu wojskowym. Popularne było łucznictwo, które miało zastosowanie w walce, jak i w polowaniach. Chętnie uprawianym sportem było podnoszenie ciężarów (worków z piaskiem) oraz boks  i  hokej.

              Wśród kobiet, obok gry w piłkę, popularne były różnego typu tańce o charakterze ludycznym, kultowym (religijnym) i jako balet.

              Poza tym generalnie wśród chłopców i dziewcząt chętnie uprawiana była:  gimnastyka akrobatyczna, pływanie i wioślarstwo.

              Wychowanie młodzieży miało przede wszystkim charakter praktyczny; zawód – przechodził zwykle z ojca na syna; nawet kasta kapłanów była w znacznym stopniu dziedziczna (najchętniej swoim dzieciom przekazywali „tajniki” wiedzy).

              Potrzeba zarządzania ogromnym państwem spowodowała dość wczesny rozwój szkół, które torowały drogę do różnych urzędów.             

              Podstawą do kariery była znajomość pisma – hieroglifów . Tylko najbardziej ambitni         i wytrwali chłopcy starali się opanować tę sztukę.               

              Początkowo szkoła związana była z dworem królewskim. Później opiekę nad nauką przejęli kapłani.

Do najsłynniejszych należały szkoły przy świątyniach w Memfis, Tebach i Heliopolis.

Przygotowywano w nich chłopców do różnych zawodów praktycznych:

·          architekci – uczyli się matematyki, mechaniki, nauk przyrodniczych;

·          lekarze – studiowali anatomię, fizjologię i farmację;

·          kapłani – zgłębiali teologię, filozofię moralną, także matematykę i astronomię.

Tworzono także specjalne szkoły wojskowe, w których program kształcenia obejmował m. in. wiele różnych ćwiczeń i sprawności fizycznych;  ćwiczono chłopców w biegach, marszach, skokach i zapasach; uczono jazdy konnej, powożenia rydwanów, władania bronią (dzidą i mieczem), strzelania z łuku oraz śpiewów i tańców wojennych. 

              W szkołach na wyższym poziomie nauczania – kształcono przyszłych oficerów. Obok tych samych ćwiczeń fizycznych uczono adeptów szermierki i sztuki polowania,  a ponadto umiejętności czytania i pisania  oraz  taktyki wojennej  i  budownictwa wojskowego.

              Warto nadmienić, że archeologowie nie odnaleźli w Egipcie śladów specjalnych boisk (terenów) do uprawiania gier i sportów   (jak np. w Grecji i Rzymie). Uprawiano tam gry             i zabawy na otwartej przestrzeni, przez cały rok, czemu sprzyjał tamtejszy klimat.               

               

              Wychowanie fizyczne w Indiach

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin