J. Andrzejewski: Trzy opowieści. Oprac. W. Maciąg. Wrocław – Warszawa – Kraków, Ossolineum I, 288. 1998.
- opowieści były publikowane w latach 1957, 1960, 1963. Razem zostały wydane w 1973 za zgodą autora, choć nie są w żaden sposób ze sobą połączone,
- powstały po zerwaniu pisarza z komunizmem, jest w nich obecność okresu stalinowskiego,
Andrzejewski:
- ur. 19.08.1909, w Warszawie, mieszczanin,
- pisał w „Prosto z Mostu” – prawicowonacjonalistycznym, antysemickim, profaszystowskim piśmie, zerwał z nim po proteście przeciwko antysemityzmowi
- w czasie wojny – konspirator,
- 1950 – członek partii komunistycznej,
- 10.11.1957 – rezygnuje z PZPR (jak władze stłumiły bunt studentów warszawskich),
- 2 powieści publikuje poza cenzurą w Warszawie (Miazga) i w Paryżu (Apelacja),
- zmarł 19.04.1983
- jako pisarz – dojrzewa w klimacie zwątpienia – odrębność pokoleniowa, zagrożenie, niepewność co do przyszłości,
Poglądy:
- człowiek jest zbyt słaby, by był zdolny do samotności,
- desakralizacja świata, nie ma bazy moralnej,
- historia rozstrzyga o losach świata i ludzi (Popiół i diament),
- po wstąpieniu do partii – deklaracje oddania i wierności (Partia i twórczość pisarza),
- komunizm – wybór egzystencjalny,
- krytyka duchowych następstw sowietyzmu ( Wielki lament papierowej głowy),
- zasłabł, jak czytał referat o Marii Dąbrowskiej i myślał, że urzędnicy partyjni go źle oceniają. Po tym zdarzeniu rezygnuje z partii,
Ciemności kryją ziemię:
- stan uśpienia, oddzielenia od jasności i prawdy – wstęp,
- przeszłość ukazuje, bo inaczej by cenzura nie puściła,
- rzeczywistość XIII i XIV wieku – Izabela Kastylijska i Ferdynand Aragoński – starania o jedność duchową i religijną, antysemityzm,
- 1478 – papież Sykstus IV pozwala na inkwizytorów,
- 1483 - Urząd Wielkiego Inkwizytora powstaje, ma go Tomasz de Torquemada, dominikanin. Diego – postać również wzięta z historii,
- zniewolona Hiszpania – jak zniewolenie stalinowskie,
- podkreślony egzystencjalny niepokój człowieka,
- jak Dostojewski – niepewność rodzi potrzebę wiary,
- doświadczenie stalinizmu – wymiana osobowości – oddanie się aż do wyrzeczenia się siebie. S. XL Im bardziej człowiek chciał się zabezpieczyć przed podejrzeniami o nieprawomyślność, tym usilniej starał się usunąć ze świadomości niepożądane „resztki,
- jak odda partii życie wewnętrzne, nie ma już niepokoju,
- postać Diega – „gorącego” człowieka, takich łatwiej zwieść,
- rzecz z intencji naprawy świata tworzy czynienie zła,
- „jak człowiek może pełnić zło, oszukując się, że pełni dobro”,
- pytanie o naturę człowieka,
- wzmaganie poczucia zagrożenia pomoże Inkwizycji,
- najgroźniejszy jest wróg w najbliższym otoczeniu,
- przyjaźń męska – obdarzona sentymentem, ważna. Gdy Diego zdradza przyjaciela, pozbywa się resztek siebie. Mateo ostrzegał przed utratą podmiotowości- ten głos Diego usuwa przez zdradę,
- kreacja Torquemady - nie ma potocznych słabości, odruchów, rozterek, spontaniczności. Zostawił głody cielesne. TO OSKARŻENIE SYSTEMU – nie ma w nim tolerancji, prywatności, nieobliczalności emocji. Eliminuje empatię, miłość,
- miłość to zagrożenie, bo wyznacza człowiekowi własną hierarchię znaczeń; zamiast miłości ma być nienawiść do zła,
- oskarżenie: niszczy godność – podejrzliwość, donosicielstwo, nieufność, kłamstwo, pogarda,
- strach jest narzędziem porządku zbiorowego,
- nie ma wyobrażenia o dobrej naturze człowieka,
- ład zbiorowy może powstać na ruinach człowieczeństwa jednostkowego,
- stosowanie prowokacji, by ukazać zło, herezję, spisek,
- w kreacji Torquemady Andrzejewski waha się między demonicznością (wolność od niepokoju sumienia) a ideologiem tracącym poczucie miary, ale z emocjami (sympatia do ucznia),
- wstrząs sumienia, brak możliwości udźwignięcia odpowiedzialności za zło, ale nie ma zewnętrznych przesłanek przemiany Torquemady,
- szatan ma cechy diabła oświeconego, kuszącego władzą rozumu. Nie udaje mu się przekonać Torquemady, bo ten odwołuje Inkwizycję,
- 1960
- święty cel jest osłoną dla miłości ziemskiej,
- idea jest ułudą zbiorową, fikcją,
- tęsknota człowieka za ideą,
- w Bramach raju idea nie rodzi zła, a utwierdza wiarę w wartości,
- wędrówka – wyzwanie rzucone podstawom trwania na ziemi,
- idea dziecięcej wyprawy krzyżowej – powstaje z poczucia winy + namiętności homoerotycznej,
- migotliwość podmiotu (raz spowiednik, raz dzieci),
- brak kropek, 1 zdanie:
o obcowanie z wieloma ludźmi,
o skraca czas czytania, zamienia je w akt uczestnictwa w spowiedzi,
o uwalnia się od pierwiastka opisowości, jest obcowaniem z gromadą,
- miłość niezaspokojona (Jakub z hrabią Ludwikiem) wyzwala siły psychiczne,
- hrabia Ludwik, morderca rodziców Aleksego – powtórzenie wyprawy oczyści rycerstwo chrześcijańskie,
- gdyby pokuta wysunięta była na plan I, to nie byłoby analogii z komunizmem, wyprawa jest naznaczona iluzyjnością,
- kontrastowanie rzeczywistości i iluzji powoduje gwałtowne obrazy erotyzmu cielesnego,
- w miłości ukrywa się kłamstwo,
- nie można widzieć świata dychotomicznie,
- potrzeba iluzji nie jest oskarżona i wyśmiana,
- spowiednik rozgrzesza wszystkich poza niewinnym Jakubem,
- Jakub – uwodziciel, powtarza grzech XX-wiecznych ideologii utopijnych
3 opowieści:
- próbował Andrzejewski przedstawić mechanizmy totalitaryzmu jako modelowane przez naturę umysłu,
- świadomość narratora = świadomość postaci,
- potem nie ma polemik z konstrukcją ustrojową, krytyki doktryny ideologicznej
chahaviah