K. I. Gałczyński: Wybór poezji. Oprac. M. Wyka. Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź. I, 189
KIG
- ur. 23. 01. 1905, w Warszawie,
- miał brata, Zenona, młodszego o 11 miesięcy,
- 1915 w Moskwie – pisze pierwsze wiersze, 1918 powrót do Warszawy
- studiował filologię angielską i filologię klasyczną, nie ukończył żadnego z tych kierunków,
- kompleks ojcowski, wynikający z postawy pokolenia,
- 1926 – współpraca z „Cyrulikiem Warszawskim”, powieść Porfirion Osiełek, czyli Klub Świętokradców (niedoceniana, postacie autentyczne),
- wstąpił do Kwadrygi[1],
- w 1929 poznaje przyszłą żonę, Natalię Awałow, ślub 1.06.1930,
- sympatia do Czechosłowacji w wierszach – bo jego matka tam wyjechała,
- od 1930 pracuje jako urzędnik cenzury J,
- 1931 – 1933 Berlin,
- 1934 – Wilno, współpraca z radiem, wiersze drukuje w prasie wileńskiej, pisze dla Hanki Ordonówny, drukuje też w „Prosto z Mostu”,
- 1936 – córka, Kira, KIG czołowym poetą „PzM”,
- 1937 – nakładem „Prosto z Mostu” wydaje tom Utwory poetyckie,
- 17.09.1939 Gałczyński dostaje się do niewoli, wiersze wojenne powstają; 1941 wysłany do obozu jenieckiego w Altengrabow,
- do kraju wraca 22.03.1946; współpracuje z „Przekrojem”, „Tygodnikiem Powszechnym”, „Odrodzeniem”, „Szpilkami”, z kabaretem „Siedem kotów”,
- 1947 – wyjazdy autorskie,
- 1950 – ZLP – zjazd – Adam Ważyk krytykuje jego poezję, 1951 drugi zjazd – Putrament go broni,
- marzc 1952 – drugi zawał serca,
- umiera nagle 6.12.1953,
Legenda osobowości KIG:
- pierwowzory z Młodej Polsce – np. Przybyszewski (podobieństwo nie twórczości, a poglądów na rolę sztuki),
- z Witkacym łączy go groteska jako styl życia i wypowiedzi literackiej,
- Gałczyński to poeta, który zawód swój sprowadza z koturnu pomiędzy ludzi i udostępnia się im wraz ze wszystkimi swoimi ekstrawagancjami, dziwactwami i przywilejami artysty, s. XVI,
- KIG kreuje się na poetę-cygana, szarlatana, błazna, twórcę popularnego (s. XVIII),
- postawa bliska cyganerii – poeta zbuntowany, skłócony ze światem, ucieczka od codzienności,
- użyteczność poezji, ale i dowcip,
- poszukiwanie prostoty, doskonałości, sielankowości odczuć,
- pozorny dekadent, zwolennik powszedniości,
- w poezji – motyw poety-rzemieślnika, KIG dopuszcza czytelników do warsztatu, pokazując, że też jest pracownikiem,
Groteska:
- w latach 30. pojawia się w społeczeństwie kryzys optymizmu, krytyka sanacji, rozczarowania ideologiczne, groźba faszyzmu. Katastrofa staje się realna. Poczucie zagrożenia wywołuje rozterki filozoficzne, poszukiwania wzorów w tradycji literackiej,
- u Gałczyńskiego jest groteska obok poezji lirycznej. Liryka sentymentalna daje mu czytelników, groteska pozwala demaskować świat,
- groteska to sposób widzenia świata, deformujący. Gałczyński chciał poprawić świat (jako satyryk), czasem satyra przeradza się w pytania egzystencjalne. Absurd i nonsens ma bronić poetę przed rzeczywistością. Gałczyński swojej grotesce nadał funkcje satyryczne. Chciał tworzyć kulturę masową,
- w grotesce Gałczyńskiego jest problematyka polskiego intelektualizmu, inteligenckiej kultury, rynku literackiego, stosuje drwinę antyintelektualną. Bunt przeciw inteligentowi: stosuje Gałczyński programową niedojrzałość. Gloryfikowanie jarmarków, odpustów,
- w Zielonej Gęsi – zwrot do publiczności, dydaktyzm, humor, groteska, makabryczny dowcip, wyśmianie konwencji literackich (s. XLVII), pierwsze Gęsi – drukowane w „Przekroju”, wzbudzają oburzenie,
- satyryk-Gałczyński realizuje postulaty z lat 50. co do polskiego oświecenia,
- dyskusja o współczesnym humorze absurdalnym – s. LII – cechy: intelektualne rozumienie świata na rzecz pominięcia obyczajowości; dno egzystencjalne; obsesja śmierci, makabra; likwidatorstwo wobec tradycji; bunt, prowokacja wobec widza, a nie ironia,
- niechęć do jaskrawego awangardyzmu,
- czerpie motywy i zdarzenia z literatury antycznej, renesansu, oświecenia. Odcina się od niespokojnego antyku,
- z romantyzmu – obce mu są wysokie tony poezji, ale ceni Norwida,
- w liryce jego – ważna muzyczność. Muzyka jest symbolem harmonii świata. Stopniowo jednak Orfeusz z lirą przeradza się w Orfeusza z gitarą i katarynką,
- w języku poetyckim – wpływy skamandryckie, zdolność używania różnych stylów poetyckich,
- częste w twórczości są też motywy podróży (konkretnej) i wędrówki (fantastycznej), pojawia się element ruchu,
- opuszczanie czasowników daje wrażenie szkicowości,
- ornamentyka kolorystyczna: kolory proste, zdecydowane,
- charakterystyczne porównania i aluzje erudycyjne,
- nie doczekał się epigonów, ale jego styl jest rozpoznawalny,
- jego katastrofizm wyrasta z poczucia presji niepewnej rzeczywistości,
- w Polsce powojennej pisze niecałe 7 lat, wiersze to dokument zmagań poety z rzeczywistością – tu są i wiersze świetne i agitki, pisane na zamówienie,
- u Miłosza - Delta
[1] Grupa poetycka, powstała w 1926 roku, wśród studentów Uniwersytetu Warszawskiego. Założyciel: Stanisław Ryszard Dobrowolski; członkowie: Władek Sebyła, Stefan Flukowski, Aleksander Maliszewski, Lucjan Szenwald, KIG, Marian Markowski. 1927 – 1931 wychodzi czasopismo „Kwadryga”. Program Kwadrygi – poezja uspołeczniona, poezja pracy, przeciwna Skamandrowi i Awangardzie; brak jedności wewnętrznej
chahaviah