TELEWIZJA NA CO DZIEŃ - Scenariusz zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej w kl.V szkoły podstawowej
Czas realizacji: 90 min
Cele - uczeń po lekcji:
· zna terminy: telewizja, program, audycja,
· orientuje się w rodzajach i programach telewizyjnych,
· dostrzega funkcje i walory estetyczne programów telewizyjnych,
· potrafi ocenić przydatność programów,
· potrafi wskazać w ramówce telewizyjnej programy edukacyjne, rozrywkowe, informacyjne.
Metody pracy:
· pokaz,
· dyskusja,
· metoda aktywizująca, problemowa
Formy pracy:
· praca w grupach,
· ćwiczenia praktyczne
Środki dydaktyczne:
· Encyklopedia PWN w trzech tomach. P - Z tom 3. Wydawnictwo Naukowe PWN SA Warszawa 1999
· egzemplarze programów telewizyjnych,
· kaseta wideo z nagranymi fragmentami programów,
· fragmenty filmów: przyrodniczego i ze scenami walk,
· karta pracy grupowej - drzewo decyzyjne,
· karty indywidualnej pracy ucznia: tabela pt. Programy, które uczą, informują, bawią ,
· prezentacja "Dzieje mediów"
Tok lekcji:
1. Wstęp - nawiązanie do tematu lekcji:
o Jakie programy telewizyjne oglądasz najczęściej?
o W jaki sposób dokonujesz wyboru programu?
2. Część główna - podanie tematu i celów lekcji.
o Rozmowa na temat środków masowego komunikowania:
o (nauczyciel nawiązuje do poznanych na innych lekcjach pojęć środków masowego przekazu, proponuje wykonanie mapy mentalnej różnych rodzajów mediów, zwraca uwagę na telewizję - jedno z największych mediów).
o Prezentacja plansz: Dzieje mediów; (ustalenie miejsca telewizji w hierarchii dziejów mediów).
o Dyskusja na temat roli telewizji w życiu współczesnego człowieka; (nauczyciel kieruje dyskusję na temat właściwego , krytycznego odbioru telewizji).
o Obejrzenie nagranych fragmentów programów: informacyjnego, rozrywkowego, przyrodniczego; (zwrócenie uwagi na konieczność właściwego doboru programów z uwzględnieniem swoich zainteresowań, potrzeb i wieku oraz oceniania informacji zawartych w przekazach medialnych).
o Praca w grupach (podział klasy na 4 grupy); (temat 1 i 2 grupy - "Telewizja to najlepszy wynalazek XX w.", temat 3 i 4 grupy - "Telewizja jest najgorszym wynalazkiem XX w." - uczniowie formułują i zapisują odpowiednie argumenty.
o Prezentacja wyników pracy (liderzy grup wpisują argumenty w odpowiednie pola drzewa decyzyjnego, wspólna diagnoza - skutków, celów i wartości. Uczniowie powinni uwzględnić korzyści jakie niosą mass media w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy oraz zagrożenia związane z bezkrytycznym korzystaniem z mediów ( telewizji). Ustalenie ostatecznej decyzji: np. "Wybieraj starannie przekazy potrzebne i wartościowe! Mądrze korzystaj z telewizji".
o Praca w grupach: na podstawie rozdanych czasopism uczniowie tworzą własną propozycję programu TV na jeden dzień tygodnia - uzasadniają swój wybór; przedstawiciele grup odczytują własne programy telewizyjne.
o Nauczyciel proponuje obejrzenie krótkich fragmentów filmów: przyrodniczego i ze scenami walki (po obejrzeniu uczniowie wyrażają swoje opinie, dzielą się uwagami).
W domu:
Uzupełnij tabelę: Programy, które uczą, informują ,bawią. Bibliografia:
1. Andrzejewska J.: Edukacja czytelnicza i medialna: kolorowe tablice graficzne. Wrocław: Z.W.P.D."Wersus", 2000 cz.2: Język i rodzaje mediów
2. Grodecka E. Sokołowska H.: Edukacja czytelnicza i medialna w szkole podstawowej i gimnazjum: poradnik dla nauczycieli realizujących ścieżki międzyprzedmiotowe. Warszawa: Agencja "Sukurs", 2000
3. Grużewska A.: Telewizyjne dzieci. "Polityka" 2000 nr10
4. Kirwil L.: Wpływ telewizji na dzieci i młodzież. "Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze" 1995 nr 6 s. 21
5. Kusio U.: Rola rodziny wobec telewizyjnych scen przemocy oglądanych przez dzieci. "Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze" 1987 nr1
6. Raczkowska J.: Wychowanie wobec ekspansji mediów. "Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze" 1995 nr 10
sylunia_boc