Religie i cywilizacje ZACHODNIE SPOJRZENIE NA ISLAM. Orientalizm.pdf

(191 KB) Pobierz
Microsoft Word - Obirek - Olga Koehler - Zachodnie spojrznie na islam.doc
R ELIGIE I CYWILIZACJE
W SPÓŁCZESNE STOSUNKI MIĘDZYCYWILIZACYJNE
O LGA K OEHLER
Zachodnie spojrzenie na islam.
Orientalizm i okcydentalizm
Wstęp
Tytułem wstępu chciałabym powiedzieć, skąd się wzięło u mnie zainteresowanie
powyŜszym zagadnieniem. OtóŜ jakiś czas temu przeczytałam trylogię Oriany Fallaci
( Wściekłość i duma , Siła rozumu , Wywiad z samą z sobą i Apokalipsa ). Poziom agresji, wręcz
dzika nienawiść do islamu zawarta w jej pismach wydała mi się zaskakująca i zaczęłam
wdrąŜać się w problematykę. Początkowo wydawało mi się, Ŝe jestem w stanie zrozumieć jej
gniew i motywację, która pchnęła ją do napisania czegoś takiego – zwłaszcza, Ŝe w
niektórych miejscach trudno nie przyznać jej racji. Potem jednak pojawiły się wątpliwości.
Ponadto, ostatnio zaskoczył mnie pewien incydent, który usłyszałam w radiu – pod
koniec grudnia 2008 – wracając z nart. OtóŜ, na pewnym amerykańskim lotnisku została
zatrzymana grupka arabskich pasaŜerów. Okazało się bowiem, Ŝe ich współpasaŜerowie
zaalarmowali ochronę lotniska, twierdząc, iŜ wyglądają oni podejrzanie. Zostali gruntownie
przeszukani, stracili swój lot – a zarząd lotniska odmówił im rekompensaty finansowej i, by
wrócić do domu, musieli wykupić bilety na następny lot.
Muszę przyznać, Ŝe ów incydent wzbudził mój niesmak – a potem wywołał lawinę
pytań. Skąd się biorą podobne sytuacje? Skąd tyle lęku i agresji? Odpowiedź moŜe wydawać
się prosta: po jedenastym września 2001 nic juŜ nie jest takie samo w postrzeganiu cywilizacji
islamskiej. Ale czy jest tak na pewno? Patrząc z perspektywy historycznej moŜna uzyskać
zdecydowanie szerszy obraz tych relacji.
W poniŜszym eseju chciałabym się skoncentrować właśnie na zagadnieniu
postrzegania Wschodu poprzez Zachód. Będę próbować przeanalizować niektóre postawy
Zachodu wobec Orientu oraz niektóre pojęcia z nimi związane. PowaŜę się równieŜ na próbę
1
– chociaŜby i skrótowego – przedstawienia spojrzenia „drugiej strony” i racji za nim
stojących. Postaram się rozpatrzyć do zagadnienie w kontekście historycznym i społecznym.
Mam jednak wraŜenie, Ŝe próba opisania relacji między kręgami kulturowymi jest z góry
skazana na poraŜkę. W gruncie rzeczy, nic tu nie jest pewne. I nawet wszyscy wielcy
badacze 1 oscylują gdzieś na granicy błędu: gdzieś po drodze bowiem zapominają o ludziach,
którzy tworzą owe kultury.
śadna z teorii nie wyjaśnia w pełni, o co chodzi w relacjach Wschodu z Zachodem.
Postaram się to podkreślić. Nie odwaŜę się bowiem na jedną spójną myśl, na koherentny
wywód wykazujący wyŜszość jednej z idei nad drugą– nie mam do tego odpowiedniej
wiedzy. Zaznaczę, co mnie osobiście ubodło w rozmaitych ideach, co moŜe z nich wyniknąć i
co moŜe – ale tylko i wyłącznie m o Ŝ e – stanowić jakąś próbę dialogu. Mówię tak, bo sama
zaledwie p r ó b u j ę zrozumieć, co się dzieje z Zachodem i Wschodem. Mówię tak, bo
ogrom tych wydarzeń jest niepojętny. Malutki kamyczek wywołuje lawinę. Wszystkie
ziarenka piasku tworzą mozaikę. Powtarzam, nic tu nie jest pewne.
Pozostaje więc tylko pokora. Zatem, z pokorą przyznaję się do niewiedzy.
Analiza pojęć
Przede wszystkim jednak pozwolę sobie wyjaśnić, w miarę zwięźle, dwa zawarte w
tytule eseju terminy oraz inne, które łączą się bezpośrednio z nimi.
Orientalizm – oprę się tu na pracy Edwarda W. Saida 2 – jest to sposób postrzegania
Wschodu przez Zachód. Po części ma to wymiar akademicki – akademickie badania nad
kulturą, tradycją, etc, Orientu – po części jest zaś próbą opisywania go, rozumienia i,
poniekąd, „oswajania”. Orientalizm moŜna rozumieć jako swoistą mitologizacją danej kultury
– w oczach Zachodu „niŜszej” i „uboŜszej”. Jest to zachodni sposób dominowania,
restrukturyzowania i posiadania władzy nad Orientem. 3 Said stawia tezę, jakoby podział na
Wschód i Zachód (w ujęciu orientalistycznym) był próbą wprowadzenia dychotomii
kulturowej, z której korzysta Europa, poniekąd przeglądając się w Oriencie i porównując się
z nim (naturalnie, nie dla dialogu, lecz by ujrzeć siebie samą „lepszą” i „silniejszą”).
Jak Huntington, Said, Halliday, i inni.
2 Edward W. Said, Orientalizm , Wydawnictwo Zysk i SKA, Poznań 2005
3
Ibidem, s. 31
2
1
Istnieje pewien termin, który łączy się w pewnym stopniu z orientalizmem. Mam na
myśli nazwę „Eurabia”, którą wprowadziła Oriana Fallaci. 4 „Eurabia” oznacza Europę
zdominowaną przez islam, zagroŜoną przezeń – przez Odwrotną Krucjatę. Innymi słowy, w
oczach Fallaci Wschód jest zagroŜeniem dla Zachodu, zagroŜeniem, jako Ŝe próbuje dokonać
jego podboju – tak kulturowego, jak i militarnego. MoŜna tu zauwaŜyć, Ŝe owa koncepcja
stanowi swoistą mutację orientalizmu, dowód na postępujący nowotwór złośliwy w łonie
samej ideologii, skoro moŜna i w tę stronę wypaczyć, i tak zdezinterepretować jego
rozumienie.
Wytłumaczę jeszcze jedno pojęcie, które bardzo często stanowi mocny argument w
dyskursie o relacjach WschódZachód i którego nie sposób w podobnej rozprawie pominąć.
Mam tu na myśli pojęcie „zderzenia cywilizacji”. Zdaniem jego twórcy, Samuela Huntingtona
politykę światową wyznaczają zderzenia pomiędzy cywilizacjami. Polegają one na róŜnicach
kulturowych, wywodzących się z podziałów religijnych i przesądzają o toŜsamości narodów.
Huntington twierdzi, jakoby współczesny świat zamienił się w arenę walki i rywalizacji
między cywilizacjami. ZauwaŜa, Ŝe po zakończeniu Zimnej Wojny tak Zachodowi, jak i
„Islamowi” 5 , zabrakło wspólnego wroga, w wyniku czego obie cywilizacje zaczęły
rywalizować ze sobą. Obie te kultury są z gruntu sobie obce, co z kolei utrudnia – a moŜe
nawet i uniemoŜliwia – dialog. 6
Na sam koniec tego rozdziału objaśnię drugi termin, który uŜyłam w tytule eseju.
Mam na myśli hasło „okcydentalizm”. MoŜna powiedzieć, iŜ jest to wschodni orientalizm:
sposób postrzegania i kultury, i człowieka Zachodu. W oczach przeciętnego „Araba”,
Europejczyk jest odczłowieczonym, zblazowanym dekadentem (niewiernym), a cała kultura
Zachodu pochodzi wprost od Szatana i stanowi Ŝywe, odwieczne zagroŜenie dla Wschodu.
Taki Zachód, jest Zachodem pustych wartości, jest Zachodem, który prowadzi agresywną
ekspansję w kierunku wschodnim, który zalewa rynki własnymi towarami, który „porywa”
młodzieŜ – uwodząc ich swą kulturą – który, wreszcie, skory jest do uŜywania agresji w celu
forsowania własnych poglądów politycznych na arenie azjatyckiej. Amerykanin był tym,
który atakował Koreę i Wietnam, który – jako wysłannik zła – zjawił się w Afganistanie i
Warto tu dodać, Ŝe prace Fallaci nie mają charakteru – jak w przypadku Saida – naukowego, lecz jest to
felietonistyka. MoŜna by się więc narazić na zarzut, Ŝe prezentacja czyichś publicystycznych, mocno
nacechowanych agresją poglądów w zestawieniu a badaniami naukowymi pozbawiona jest sensu. Ośmielę się
jednak zauwaŜyć, Ŝe, jakkolwiek by się oceniało pisarstwo Fallaci, to nie sposób nie zauwaŜyć silnej reakcji
społecznej, jaką kaŜde z jej „islamskich” dzieł wywoływało. śywotność owych reakcji dowodzi, Ŝe pisarce
udało się dotknąć „bolesnych” miejsc i wywarła ona spory wpływ na dyskurs o Wschodzie (zwłaszcza o
islamie). Dlatego teŜ warto poddać je analizie.
5 Mam tu na myśli świat islamski
6
Por. Rzeczpospolita – 15. 09. 2001
3
4
Iraku, ze sloganami 7 na ustach i Ŝądzą zysku w sercu. Ameryka jest tym krajem, którego
kultura, niczym ośmiornica mackami ofiarę, oplata niepostrzeŜenie i dławi kulturę innego
kraju, topi go w CocaColi i przysypuje popcornem, jest tym krajem, który – aby powstać –
zmasakrował autochtoniczną ludność, po czym powypisywał szumne hasła o wolności i
równości w swej konstytucji a na końcu przyjął Manifest Destiny i uznał się za nowego
mesjasza. Naturalnie, celowo stosuję tu amplifikację – chcę bowiem uwypuklić złoŜoność
problemu.
Islam w oczach Zachodu
Płaszczyzny nieporozumień
Stereotypy
Uwaga wstępna
Zjawisko nieporozumień między Wschodem a Zachodem będę rozpatrywać z
perspektywy „człowieka Zachodu”. Nie jest moŜliwe, abym mówiła o „Zachodzie” w taki
sam sposób, w jaki mówiłby o nim „człowiek Wschodu”. Wynika to z tego, Ŝe nie jestem w
stanie „wczuć się” w „Araba”, zrozumieć to, co on rozumie i z jego perspektywy oglądać
świat. 8 . Dlatego teŜ będę mówić na temat okcydentalizmu mniej (a opierać głównie na
pracy Okcydentalizm. Zachód w oczach wrogów ). 9
I. „Religia przemocy”
Naczelnym stereotypem w dyskursie o islamie jest załoŜenie, jakoby był on toŜsamy z
fundamentalizmem. Mówiąc innymi słowy: tym, co konstytuuje islam jest jego
fundamentalistyczny charakter. Oznacza to, Ŝe aby być dobrym muzułmaninem, najlepiej być
Pokój, wolność, demokracja, etc
8 Byłoby to nieautentyczne. Jakkolwiek moŜna dąŜyć do rozwoju interpersonalnej hermeneutyki porozumienia,
to i tak pewne przekłamanie zawsze następuje a na mówienie w cudzym imieniu i przypisywanie mu poglądów,
które być moŜe nie są za bardzo związane z jego własnymi jest nie tylko zbyteczne, ale równieŜ wpisane w ciąg
nieporozumień i konfliktów. JeŜeli chce się nawiązać dialog – przynajmniej w moim odczuciu – to naleŜy się
otworzyć na Drugiego, ale nie przemawiać w Jego imieniu. Tak juŜ postępowano i wyniki tego typu zabiegów
moŜna dziś podziwiać.
9 Na marginesie: warto się zastanowić, co było pierwsze: czy najpierw człowiek Zachodu obserwując orient,
stworzył swoją ideę – orientalizm – na który odpowiedzią był okcydentalizm, czy moŜe było odwrotnie – czy
moŜe mamy tu do czynienia z pewnym dualizmem sądów.
4
7
terrorystądŜihadzistą. I skoro w islam „wpisana” jest przemoc (agresywne nawracanie
innych) oznacza to, iŜ stanowi zagroŜenie dla reszty świata.
Po drugie, warto zauwaŜyć, iŜ wiele osób, które posiłkują się argumentem: „cały
Koran jest o tym, Ŝe niewiernych naleŜy karać”, nigdy nie przeczytało K o r a n u, lecz
zadowoliło się jedynie t ł u m a c z e n i e m, bądź tzw. „powszechną opinią” na jego temat.
Złośliwie moŜna tu dodać, Ŝe wcale niemały procent uczestników debaty na temat islamu
świetnie przyswoiło sobie „umiejętność mówienia o ksiąŜkach, których się nie przeczytało”.
Jako przykład „łowcy fundamentalizmu” w islamie posłuŜy mi Oriana Fallaci.
Zestawia ona ze sobą fundamentalizm i religię. Mówi, jakoby „pokojowy”, „umiarkowany”
islam nie istniał, poniewaŜ konstytuowany jest przez fundamentalizm. Mówiąc
„muzułmanin”, mówi się „fundamentalista” – nie ma „dobrych Arabów”, są tylko potencjalni
terroryścisamobójcy. Obowiązkiem dobrego muzułmanina jest nawracanie innych. Dobry
muzułmanin to taki, który walczy z niewiernymi. Muezzini nawołują do nienawiści i dŜihadu.
Większość przywódców religijnych jest jednocześnie terrorystami, bądź ich agentami. Tezy te
Fallaci stawia bez wahania i operuje argumentami, które są wiarygodne w duŜej mierze dzięki
temu, Ŝe pochodzą „z jej Ŝycia” – a jak wiadomo tego typu przykłady bardzo dobrze się
„sprzedają” (zasada: „I’ve been there, I’ve seen it – that’s how it is”).
Nie jest to pogląd osamotniony, niestety. Warto tu zwrócić uwagę na wydarzenia z
tzw. „Ŝycia codziennego”. Mam tu na myśli przytoczony przeze mnie we wstępie incydent na
jednym z lotnisk amerykańskich. Nie jest to odosobniony przypadek – aczkolwiek pierwszy
aŜ tak drastyczny. Po zamachach z jedenastego września 2001 obecności „Araba” na
pokładzie samolotu towarzyszy spore zaniepokojenie i wzmoŜona jest czujność ochrony. 10
Trudno mówić o moŜliwości dialogu, skoro aŜ tak silne stereotypy zakorzeniły się w
świadomości i Amerykanów, i Europejczyków 11 .
Tak widziany islam stanowi niebezpieczeństwo dla kultury i tradycji Zachodu.
Zwłaszcza, Ŝe widziany oczyma konserwatystów, Zachód przejawia iście samobójcze
tendencje, odcinając się od swoich korzeni. Mam tu na myśli spór o konstytucję europejską,
która zanegowała korzenie Zachodu wyrastają z religii i kultury judeochrześcijańskiej. W
10 Podczas mojego ostatniego lotu do ParyŜa (grudzień 2007), dwójka muzułmanów wywołała lawinę
komentarzy współpasaŜerów typu: „terroryści w samolocie!”. Ponadto zostali oni, co odnotowałam ze
zdumieniem, gruntownie i wielokrotnie przeszukani.
11
5
Nie zmienia to jednak faktu, Ŝe to faktycznie A r a b o w i e porwali samoloty w 2001 roku i to faktycznie o n i
wbili je w wieŜe WTC. Będę powtarzać w nieskończoność: ten problem jest tak złoŜony, Ŝe kaŜda próba
opisania go, z góry skazana jest na klęskę.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin