1. historia administracji nowożytnej.pdf

(65 KB) Pobierz
historia administracji nowo¿ytnej
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PODSTAWOWE ZASADY
ORGANIZACJI NOWOŻYTNEJ ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ
KLASYCZNE ZASADY ORGNIZACJI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
ZASADA RESORTOWOŚCI
Wykształciła się za panowania Ludwika XIII i Ludwika XIV. Zgodnie z jej założeniami, wykonywanie
administracji państwa podzielono pomiędzy niezależne od siebie struktury organizacyjne, zwane
resortami. Początkowo stawiano na ich czele organy kolegialne, a od XIX w. jednoosobowych ministrów.
Zbytnia rozbudowa struktur resortowych, przejawiająca się w tworzeniu nowych organów obok już
istniejących. (np. spory kompetencyjne, dublowanie czynności) → przeciwdziałać temu miało
koordynowanie działań różnych resortów na szczeblu centralnym (np. za pośrednictwem kolegialnej rady
ministrów); natomiast w terenie zespolenie agend kilku ministrów w ręku jednego i tego samego pionu
organizacyjnego ( administracja zespolona – pozwalała zmniejszyć skrajne skutki resortowości) oraz
tworzenie odrębnych pionów administracji, podporządkowanych hierarchicznie poszczególnym
ministrom ( administracja niezespolona, administracja specjalna – prowadziła do silniejszego związania
pionów administracji specjalnej [np. wojskowej, wymiaru sprawiedliwości] z administracją centralną,
zwiększała stopień fachowości oraz koncentracji na specyficznym przedmiocie działania).
[Francja, Prusy, Austria, inne państwa niemieckie, księstwa włoskie, Belgia, Holandia, kraje
skandynawskie, Rosja, a także Polska w II połowie XVIII w.]
ZASADY CENTRALIZACJI I DECENTRALIZACJI WŁADZY
zasada centralizmu ≠ zasada de centralizmu
Zasada centralizmu – podporządkowanie organów niższego stopnia organom naczelnym oraz skupienie
decyzji w organach naczelnych i centralnych. Centralizacja zakłada brak samodzielności organów niższego
szczebla i ścisłe ich uzależnienie od struktur nadrzędnych, które kierują ich pracą. Na pojęcie centralizacja
składają się dwa pojęcia: zależność osobowa i służbowa.
Zależność osobowa – związana była z decydowaniem o przyjęciu do służby, dysponowaniem osobą
pełniącą funkcje w organie administracyjnym. Zależność służbowa – wiązała się z upoważnieniem do
wydawania poleceń służbowych, czy też wyznaczeniem kierunków działania organu podległego.
Zasada decentralizmu – rozkład uprawnień decyzyjnych pomiędzy organy centralne i organy lokalne
(terytorialne). Domniemanie samodzielności i niezależności podmiotów. Organ taki nie może być
adresatem poleceń służbowych, a jego decyzje nie mogą być uchylane lub zmieniane w trybie nadzoru.
W XIX w. podstawową formę decentralizmu stanowił samorząd [jego istotą było powierzenie zarządu
sprawami publicznymi samym zainteresowanym].
SAMORZĄD – może mieć charakter terytorialny (zrzeszenie mieszkańców danego obszaru), lub
zawodowy (korporacje lekarskie, adwokackie, notarialne) lub gospodarczy (korporacje przemysłowo –
handlowe, rzemieślnicze, rolnicze).
188369591.001.png
ZASADY KONCENTRACJI I DEKONCENTRACJI
Zasada koncentracji – z tą zasadą mamy do czynienia głównie, gdy kompetencje przyznane administracji
państwowej mają być spełnione przez szczeble wyższe, zwłaszcza przez szczebel centralny. Następuje
wówczas skupienie decyzji w jednych rękach (np. ministra, wojewody). Koncentracja występuje w
połączeniu z zasadą centralizacji.
Zasada dekoncentracji – polega na powierzeniu kompetencji administracyjnych także organom
terenowym, zwłaszcza szczebla podstawowego, co prowadzi do rozłożenia prawa decyzji i
odpowiedzialności.
ZASADY KOLEGIALNOŚCI I JEDNOOSOBOWEGO KIEROWNICTWA
Zasada kolegialności – stanowiła charakterystyczną cechę administracji XVII i XVIII w. Decyzje wówczas
były podejmowane większością głosów członków organu administracyjnego.
Zasada jednoosobowości (tzw. System ministerialny )– wprowadzona w XIX wieku, pod wpływem
rozwiązań przyjętych we Francji.
ZASADA BIUROKRATYZMU
- pojawiła się w okresie monarchii absolutnej, w związku z potrzebą specjalizacji i fachowości organu
urzędniczego. Pobieranie stałego wynagrodzenia przez personel. Przy obsadzie stanowisk kierowano się
kwalifikacjami, co powodowało powierzenie też urzędów osobą nieuprzywilejowanym. (powstanie tzw.
Szlachty urzędniczej noblesse de robe – szlachta w todze )
- Biurokratyzm łączył się ściśle z centralizmem i hierarchicznością władzy.
- Pejoratywny charakter – negatywne rozumowanie pojawiło się w latach 30 i 40 XIX w. w Niemczech, a
następnie w innych krajach. Związane było to z pojawieniem się ze skłonnościami do nadmiernego
formalizowania pracy i stanowiska, a także z postępującym przerostem personelu administracyjnego.
Zasada biurokratyzmu według Maksa Webera
1) zawodowy charakter administracji, oznaczający pełnienie funkcji urzędniczych w sposób fachowy i
profesjonalny, związany ponad to z określonym wynagrodzeniem, stanowiący podstawowe źródło
utrzymania.
2) specjalizacja w załatwianiu określonych kategorii spraw
3) hierarchiczność struktury władzy, zakładająca podległość organów niższego szczebla organom
wyższego.
4) tworzenie norm generalnych, określających działalność aparatu biurokratycznego w sposób jednolity.
GRANICE DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ
ZASADA LEGALNOŚCI I ZASADA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA WYRZĄDZONE SZKODY
Zasada legalności – polegająca na związaniu administracji prawem, Fizjokraci w ramach programu
despotisme lègal (praworządny absolutyzm) domagali się przestrzegania przepisów prawnych przez cały
188369591.002.png
aparat państwowy, w tym także przez monarchę. Dopiero w XIX w., a zwłaszcza okres państwa prawnego
przyczynił się do wymogów zgodności aktów administracyjnych z ustawami.
Zasada odpowiedzialności – zarówno urzędnika, jak i państwa, za szkody wyrządzone obywatelom przez
administrację w związku z wykonywaniem jej funkcji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin