Tesser, Felson, Suls - Ja i tozsamosc.pdf

(2119 KB) Pobierz
374308545 UNPDF
redakcja
Abraham Tesser
Richard B- Felson
Jerry N- Suls
Ja
tozsamosc
Przekład:
Anna Karolczak
GWP
GDAŃSKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Gdańsk 2004
374308545.024.png
Spis treści
Przedmowa
9
Wstęp
12
Część I: Struktura i dynamika Ja
1 7
Rozdział 1: Wyczerpywanie się ego i funkcja wykonawcza Ja
1 8
1.1 Samoregulacja
1 9
1.2 Wybór i inicjatywa
22
1.3 Wyjaśnienia alternatywne
2 5
1.4 Motywacja i zachowywanie
2 8
1.5 Odnowa zasobów
3 0
1.6 Inne badania
32
1.7 Implikacje
3 5
1.8 Wnioski
38
4 3
2.1 Samoorganizacja
4 5
2.1.1 Integracja i różnicowanie w strukturze Ja
4 5
2.1.2 Modelowanie samoorganizacji
4 7
2.2 Struktura i dynamika samowartościowania
5 0
2.2.1 Wzajemne oddziaływanie struktury i dynamiki
5 0
2.2.2 Pejzaż energetyczny strumienia autorefleksji
5 2
2.2.3 Pojęcie Ja a dynamika autorefleksji
5 7
2.3 Wnioski
6 4
Rozdział 3: Cechy strukturalne pojęcia Ja a przystosowanie
7 0
3.1 Zróżnicowanie i integracja
7 1
3.2 Struktura w perspektywie klasycznej
. ..72
3.3 Niektóre współczesne miary struktury
7 3
3.3.1 Zróżnicowanie
7 3
3.3.2 Integracja
7 5
3.4 Wzajemne związki pomiędzy miarami struktury Ja a przystosowanie
7 6
3.4.1 Związki pomiędzy miarami struktury Ja
7 6
3.4.2 Związki pomiędzy miarami struktury Ja a przystosowaniem
7 8
3.4.3 Podsumowanie
8 0
3.5 Szacowanie struktury Ja
81
3.6 Niektóre problemy dotyczące relacji pomiędzy strukturą a przystosowaniem
8 4
3.7 Wnioski
85
374308545.025.png 374308545.026.png 374308545.027.png 374308545.001.png 374308545.002.png 374308545.003.png 374308545.004.png
Część II: Motywy Ja
8 9
9 0
4.1 Ja symboliczne i adaptacja
9 3
4.1.1 Naciski środowiskowe i poznawcze podstawy Ja
9 3
4.1.2 Naciski społeczne a ewolucja Ja symbolicznego
9 5
4.2 Motywy samowartościowania i ich wartość adaptacyjna
9 8
4.2.1 Motywy wartościowania
1 00
4.2.2 Motywy nabywania wiedzy
102
4.2.3 Motywy homeostatyczne
1 03
4.3 Samowartościowanie jako proces:podejście zintegrowane
1 04
4.4 Motywy samooceny w krzywym zwierciadle
108
4.5 Wnioski
109
Rozdział 5: Nowe ujęcie teorii dysonansu poznawczego w świetle
teorii na temat Ja
114
5.1 Teorii dysonansu poznawczego w wersji oryginalnej
1 15
5.2 Paradygmaty eksperymentalne
115
5.3 Przegląd modyfikacji teorii oryginalnej:teorie oparte na Ja
116
5.3.1 Teoria zgodności Ja
117
5.3.2 Teoria autoafirmacji
118
5.4 Rola samooceny w procesach dysonansowych
119
5.4.1 Zgodność Ja
119
5.4.2 Autoafirmacja
1 20
1 20
5.5 Dodatkowe wątpliwości w kwestii modyfikacji teoretycznych opartych na Ja
1 21
5.5.1 Model zgodności Ja
121
5.5.2 Model autoafirmacji
1 23
5.5.3 Scalanie teorii zgodności Ja z teorią autoafirmacji
1 26
5.5.4 Czy teoria dysonansu jest teorią Ja?
1 27
5.6 Zmodyfikowane teorie dysonansu poznawczego - zbieżności
1 28
5.7 Ku rozstrzygnięciu teorii oryginalnej
1 29
5.7.1 Poziom abstrakcji elementów poznawczych
1 29
5.7.2 Sposoby redukowania dysonansu
1 30
5.7.3 Rola afektu
1 30
5.7.4 Proksymalne i dystalne motywy redukowania rozbieżności
1 31
5.8 Wnioski
1 33
Część III: Ja w procesach interpersonalnych
1 37
,
1 38
6.1 Wpływ innych na nasze postrzeganie sukcesu
139
6.1.1 Relewantność
1 39
6.1.2 Osiągalność
1 40
6.1.3 Badanie 1. Inni jako wzór godny naśladowania są bardziej relewantni,
gdy wykonują ten sam zawód
1 41
374308545.005.png 374308545.006.png 374308545.007.png 374308545.008.png 374308545.009.png 374308545.010.png 374308545.011.png 374308545.012.png 374308545.013.png 374308545.014.png
6.1.4 Badanie 2. Osiągalność jest funkcją etapu kariery zawodowej
1 44
6.1.5 Badanie 3. Osiągalność w kontekście teorii o naturze inteligencji
1 46
1 48
149
151
1 52
6.2 Wnioski
1 54
6.2.1 Inspiracja a odzwierciedlenie
1 54
6.2.2 Porównanie społeczne jako analogia
1 56
Rozdział 7: Ja w oczach ukochanej osoby
1 59
7.1 Ja lustrzane a zależność interpersonalna
1 61
7.1.1 Wyimaginowany obraz Ja w oczach partnera
1 62
7.1.2 Rola postrzeganej przychylności partneraw regulowaniu zależności
1 63
7.2 Test korelacyjny modelu regulacji zależności
1 66
7.2.1 Kierując zwierciadło w drugą stronę
168
7.2.2 Dobrze, że mnie rozumiesz
1 70
7.3 Zaciszne schronienie? Motyw ochrony Jaa motyw wartościowania związku
1 70
7.3.1 Hipoteza szkody
171
7.3.2 Hipoteza kompensacji
1 72
7.3.3 Zarys metodologii badań
1 72
7.3.4 Czarno to widzę
1 74
7.3.5 Światełko w tunelu
1 76
7.4 Od lustrzanego odbicia do rzeczywistości
1 77
Rozdział 8: Strategiczna kontrola informacji: kierowanie wrażeniem
i autoprezentacja w życiu codziennym 1 83
8.1.3 Procesy realizowane w trybie pierwszoplanowym a procesyzachodzące w tle 188
8.3.4 Opowiadanie historii: narracje, pamięć autobiograficzna i autoprezentacja .... 200
8.3.5 Internalizacja autoprezentacji..."
202
8.3.6 Prawda w opracowaniu
2 04
8.4 Czy kierowanie wrażeniem jest działaniem egoistycznym?
2 05
8.5 Wnioski
2 08
374308545.015.png 374308545.016.png 374308545.017.png 374308545.018.png 374308545.019.png 374308545.020.png 374308545.021.png 374308545.022.png 374308545.023.png
Do powstania tej książki przyczynili się:
Sunaina Assanand, PhD, University of British Columbia; Roy F. Baumeister,
PhD, Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio; Jennifer D. Camp-
bell, PhD, University of British Columbia; Adam Di Paula, PhD, University
of British Columbia; Richard B. Felson, PhD, Pennsylvania State University,
USA; Eddie Harmon-Jones, PhD, University ofWisconsin-Madison, USA; John
G. Holmes, PhD, University of Waterloo, Ontario, Kanada; Ziva Kunda, PhD,
University of Waterloo, Ontario, Kanada; Penełope Lockwood, PhD, Universi-
ty of Toronto at Lethbridge, Alberta, Kanada; Sandra L. Murray, PhD, State
University of New York, Buffalo, New York, USA; Andrzej Nowak, PhD, Flo-
rida Atlantic University, USA oraz Uniwersytet Warszawski; Beth A. Pontari,
PhD, University of Florida, USA; Barry R. Schlenker, PhD, University of Flo-
rida, USA; Constantine Sedikides, PhD, University of Southhampton, Anglia;
John J. Skowroński, PhD, Ohio State University at Newark, Ohio, USA; Jerry
M, Suls, PhD, University of Iowa, USA; Abraham Tesser, PhD, Ohio State Uni-
versity, USA; Robin R. Yallacher, PhD, Florida Atlantic University, USA.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin