POLITECHNIKA POZNAŃSKA
INSTYTUT ELEKTROTECHNIKI PRZEMYSŁOWEJ
Zakład Podstaw Elektrotechniki
Laboratorium Elektrotechniki Teoretycznej
Temat: Czwórniki równoważne.
Rok 1995/96
Data
Wydział elektryczny
Elektrotechnika
Synenko Roman
Denel Eryk
wyk. ćwicz.
28.03.1996
oddania sprawo.
grupa E-5
Ocena:
Uwagi:
Celem ćwiczenia jest znalezienie przy jednej częstotliwości (50 Hz) czwórników typu T, P i X równoważnych liniowemu, pasywnemu czwórnikowi o nieznanej budowie.
1. Schemat połączeń:
2. Tabela pomiarowa:
z pomiarów
z obliczeń
Stan
IU1I
II1I
P1
IU1’I
II1’I
P1’
z1o
z2o
z1z
V
mA
W
jałowy
40
200
3
250
zwarcia
185
5,5
225
3. Obliczenia do tabeli.
Na podstawie wykresu wskazowego stwierdzam, że kąt j ma wartość dodatnią.
Badany czwórnik ma charakter pojemnościowy gdyż przesunięcie fazowe między prądem a napięciem zwiększa się wskutek dołączenia kondensatora.
4. Wyznaczanie elementów czwórnika typu T.
Układ ten można zredukować do dwóch równań uwzględniając symetrię badanego czwórnika tzn. z1=z2.
Rozwiązując ten układ równań otrzymamy zależności:
Podstawiając wartości liczbowe otrzymujemy następujące wyniki:
Elementy czwórnika typu T mają następujące wartości:
5. Wyznaczanie elementów czwórnika typu P.
Uwzględniając warunek symetrii otrzymujemy układ dwóch równań:
Po rozwiązaniu mamy:
Elementy czwórnika typu P mają następujące wartości:
6. Wyznaczanie elementów czwórnika typu X.
Ponieważ czwórnik jest symetryczny to , .
Powyższy układ równań ma dwa rozwiązania:
lub
7. Impedancja charakterystyczna i współczynnik przenoszenia falowego.
Ponieważ badany czwórnik jest symetryczny to impedancja charakterystyczna jest wyrażona wzorem:
Natomiast współczynnik przenoszenia falowego obliczamy wzorem:
Korzystając z zależności: wyznaczamy .
Wstawiając do wzoru na współczynnik przenoszenia falowego otrzymujemy:
8. Wnioski.
W przedstawionych powyzej punktach zostały obliczone impedancje poszczególnych elemetów czwórników typu: T, X, P. Obserwując wyniki tych obliczeń można zauważyć, że w przypadku czwórnika typu P występuje rezystancja ujemna, której realizacja z użyciem elementów pasywnych jest niemożliwa. Istnieje możliwość zrealizowania takiego czwórnika lecz konieczne jest wtedy użycie elementów aktywnych. W pozostałych dwóch przypadkach wszystkie elementy dają się zrealizować za pomocą elementów pasywnych.
Ćwiczenie i sprawozdanie jak zwykle uważamy za wykonane poprawnie.
graviora