Jak pracować i rozmawiać z trudnym uczniem - poradnik wychowawcy.pdf

(416 KB) Pobierz
UCZEŃ – SPRAWCA AGRESJI W SZKOLE
SZKOLNY DRĘCZYCIEL I SPRAWCA
AGRESJI
Jak pracować i rozmawiać z trudnym uczniem
– poradnik wychowawcy
Biblioteka Nauczyciela
455749708.003.png
 
SZKOLNY DRĘCZYCIEL I SPRAWCA AGRESJI
Jak pracować z trudnym uczniem – poradnik wychowawcy
2
Autor
Małgorzata Łoskot – absolwent Akademii Pedagogiki Specjalnej
w Warszawie. Pedagog specjalny, socjoterapeta. Autorka programów
szkoleniowych dla nauczycieli oraz programów profilaktycznych dla
młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. Pracuje jako pedagog szkolny
w Publicznym Gimnazjum nr 2 w Strzelcach Opolskich. Jest autorką
cyklu artykułów "Szkoła dla rodziców".
Opiekun merytoryczny:
Natalia Wojciechowska
Nadzór wydawniczy:
Agnieszka Borawska-Reks
Korekta i formatowanie:
Paulina Wierzbicka
© by Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o., Poznań 2008,
Wydawca:
Portal edukacyjny Literka.pl
Wydawnictwo FORUM SP. z o.o.
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
(061) 66 55 800
ISBN: 978-83-260-0040-9
Teksty aktów prawnych zamieszczonych w niniejszej publikacji mają jedynie charakter informacyjny
i nie stanowią oficjalnego źródła prawa .
455749708.004.png
SZKOLNY DRĘCZYCIEL I SPRAWCA AGRESJI
Jak pracować z trudnym uczniem – poradnik wychowawcy
4
1 Źródła i specyfika szkolnej agresji –
okiem specjalisty
Nikt nie lubi agresywnych uczniów – ani rówieśnicy, ani dorośli.
Nazywa się ich szkolnymi chuliganami, trudnymi wychowawczo, źle
wychowanymi, niedostosowanymi, patologicznymi. Wzbudzają złość, lęk
i poczucie bezradności.
U wielu osób, w tym także u nas – nauczycieli wyzwalają reakcje
agresywne. Powszechnie wiadomo, że agresja rodzi agresję. Ale na
widok Malinowskiego szarpiącego Kowalskiego z Vb i tak podnosi się
nauczycielowi ciśnienie, ręka kieruje się w stronę uczniowskiego ucha
i nauczyciel podnosi głos. Przecież trzeba zareagować! Obowiązuje
przecież zero tolerancji, bo badania (z roku na rok coraz liczniejsze)
wskazują, że zjawisko agresji iprzemocy rówieśniczej stało się
w polskich szkołach niepokojącą normą.
Wszystko to prawda. Ale prawdą jest również, że nie zadajemy sobie
trudu poznania mechanizmów wywołujących zachowania agresywne
w nas samych, a tym bardziej w naszych uczniach. Nie potrafimy
prawidłowo reagować na agresję skierowaną przeciwko nam ani wtedy,
gdy jesteśmy tylko jej świadkami, nie umiemy rzeczowo rozmawiać
z agresywnym młodym człowiekiem, nawet z własnym dzieckiem, a co
dopiero z cudzym. Boimy się? Nie wierzymy, że coś zdziałamy? Nie chce
nam się, bo dlaczego my? Trudno wskazać konkretną przyczynę. Wiemy
jednak, że wokół są nauczyciele i rodzice, którzy się nie boją, potrafią,
chcą i mają na tym polu niemałe osiągnięcia. Od nich wiele można się
nauczyć.
Społeczność szkolna stanowi grupę heterogeniczną nie tylko ze względu
na wiek czy role społeczne, ale przede wszystkim na doświadczenie
agresji i przemocy. W każdej szkole znajdują się uczniowie, których
proces socjalizacji przebiega bez znaczących zakłóceń i oni stanowią
statystyczną większość.
455749708.001.png
SZKOLNY DRĘCZYCIEL I SPRAWCA AGRESJI
Jak pracować z trudnym uczniem – poradnik wychowawcy
5
Do szkoły uczęszczają jednak także dzieci z grupy ryzyka. Są wśród nich
dzieci z pewnymi osobistymi właściwościami, jak np. nadpobudliwość
psychoruchowa, chore somatycznie, z wadami rozwojowymi itp., które
potencjalnie mogą się stać sprawcą lub obiektem ataków i niechęci ze
strony rówieśników.
W grupie tej znajdują się też dzieci będące w bardzo niekorzystnej
sytuacji wychowawczej i warunkach socjalizacyjnych, np. z rodzin
z problemem alkoholowym, ze środowiska biedy, mający rodziców
nieporadnych wychowawczo i społecznie. Dzieci z grup ryzyka
potencjalnie narażone są na agresję i przemoc.
Z nich to prawdopodobnie wywodzą się sprawcy i ofiary agresji
rówieśniczej oraz przemocy domowej. Warto wiedzieć, że niektórzy
uczniowie to dzieci krzywdzone przez dorosłych, które stają się ofiarami
swoich kolegów lub sami są sprawcami agresji wobec słabszych kolegów
czy nauczycieli.
Specyfika agresji szkolnej wiąże się także z kulturą uczniowską. Nie
wnikając w rozważania pojęciowe, subkultura szkolna może tworzyć
dogodny klimat dla aktów agresji i przemocy rówieśniczej, począwszy od
norm nieformalnych poprzez gwarę uczniowską do systemu
nieformalnych sankcji.
Oto niektóre jej atrybuty:
podział szkolnej społeczności na „my” – uczniowie, klasa
szkolna i „oni” – nauczyciele,
poczucie fałszywie pojmowanej solidarności grupowej,
zwłaszcza wokół zachowań niepożądanych, takich jak
ściąganie, kłamstwa itp.,
manipulowanie przez niektórych uczniów poczuciem
solidarności poprzez szantaż (donosicielstwo zakazane),
wywoływanie poczucia winy (jesteś współwinny) oraz
eksponowanie swojej siły, przewagi, poczucia mocy.
455749708.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin