5.01 MINCZAKIEWICZ E.pdf
(
149 KB
)
Pobierz
5.01 MINCZAKIEWICZ E..doc
337
R O Z D Z I A Ł V
EDUKACJA XXI WIEKU – PRZESTRZEŃ TWORZENIA
Elżbieta M. MINCZAKIEWICZ
Akademia Pedagogiczna w Krakowie
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA JAKO IMPERATYW NORMALIZACJI
W BIEGU ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
„[…] Niepełnosprawność skłania do pytań fundamentalnych:
o sens życia z niepełnosprawnością, o własne miejsce w życiu,
o szanse na udane, w miarę ludzkie, samodzielne życie, wreszcie też
o partnera we wspólnej drodze przez życie […]”
Czesław Kosakowski
1
Zanim przejdę do zasadniczej części niniejszego opracowania chciałabym
zwrócić uwagę na podstawowe terminy, ważne z punktu widzenia zasygnalizowa-
nej w nim problematyki, takie jak:
„niepełnosprawność” (ang. disabilities),
„eduka-
cja włączająca
” (
ang. inclusion education),
utożsamiany niekiedy z terminem „
edu-
kacja integracyjna
”
(ang. integration education
) oraz
„bieg życia”(ang. life-span).
Przechodzę zatem do wyjaśnienia terminu
„niepełnosprawność”.
W porząd-
kowaniu terminów związanych z niepełnosprawnością najważniejszą rolę odegrała
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), która w 1980 zdefiniowała
„niepełnospraw-
ność”
jako „wszelkie ograniczenia lub brak (wynikający z uszkodzenia) możliwości
wykonywania czynności na poziomie uważanym za normalny dla człowieka”.
2
Tak
brzmiąca definicja nie dawała jednak podstaw do zadowolenia, stąd intencjonalnie
podjęte prace koncepcyjno-korekcyjne doprowadziły do powstania w 2001 roku
„Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia”
zwanej w skrócie
ICF
(International Classification of Functioning, Disability and
Haealth).
Wspomniana klasyfikacja
ICF
z założenia miała na celu zmianę nasta-
wienia społecznego wobec osoby z niepełnosprawnością, poprzez dobudowanie
do istniejącej już koncepcji, medycznego i społecznego modelu niepełnosprawno-
ści. W nowym tym podejściu odzwierciedlonym w klasyfikacji
ICF,
terminu „
niepeł-
nosprawność”
(ang. disability)
używa się dla oznaczenia i podkreślenia „wielowy-
miarowego zjawiska wynikającego ze wzajemnych oddziaływań między ludźmi a
ich fizycznym i społecznym otoczeniem”. „
Niepełnosprawność”
w powyższym ro-
zumieniu postrzegana jest jako uniwersalne ludzkie doświadczenie, które trakto-
wać należy – Może nie tyle jako rezultat jakiegoś uszkodzenia czy złego stanu
zdrowia – co raczej jako wynik barier, na jakie człowiek napotyka lub może napo-
tkać w środowisku swojego życia i rozwoju.
1
Cz. Kosakowski:
Niepełnosprawność ludzka – perspektywa zmiany spojrzenia. „Ars Educandi”
, Tom 3.
Gdańsk 2003
2
E. Wapiennik, R. Piotrowicz:
Niepełnosprawny – pełnoprawny obywatel Europy
. Urząd Komitetu Inte-
gracji Europejskiej. Warszawa 2002. s. 22
338
Drugim z terminów jest
„edukacja włączająca
” (
ang. inclusion education),
utożsamiany niekiedy z terminem „
edukacja integracyjna
”
(ang. integration educa-
tion).
Zauważmy przeto, iż obydwa te terminy wpisane w problematykę kształcenia
niepełnosprawnych, można odnieść do dwu podstawowych aspektów integracji,
pozwalających jeden z nich odnieść do
integracji szkolnej
– [co oznacza fakt włą-
czenia dzieci i młodzieży z objawami czy to fizycznej, (w tym sensorycznej) czy też
intelektualnej niepełnosprawności, do szkół ogólnodostępnych, (określanych też
terminem
„szkół masowych
”), stawiających im jako uczniom takie same wymagania
jak pozostałym uczniom w klasie, a więc bez uwzględniania stanu ich rozwoju,
indywidualnych potrzeb i możliwości]; drugi zaś określany mianem „
integracji spo-
łecznej
”- [polegającej na włączeniu ucznia niepełnosprawnego w społeczność jego
pełnosprawnych rówieśników, przy zagwarantowaniu mu w tej społeczności szkol-
nej, odpowiednich warunków dla jego ogólnego, zarówno fizycznego, jak też psy-
chicznego, w miarę prawidłowego rozwoju i wychowania].
Terminowi „
imperatyw,
(z łac. ‘
imperativus’ –
który oznacza tyle, co ‘rozkazu-
jący’), jakiego użyłam w tytule niniejszego opracowania, przypisuję znaczenie ‘ko-
nieczności zwrócenia uwagi’ na indywidualny i społeczny wymiar i aspekt integracji
społecznej, ujmowany z perspektywy stanu i rozwoju polskiej edukacji.
Nawiązując do powyższego, niech mi wolno będzie sformułować tezę, iż
inte-
gracja szkolna
jest poniekąd pochodną
integracji społecznej.
Jeśli zatem proces
integracji społecznej
przebiega nieprawidłowo, to najprawdopodobniej proces
inte-
gracji szkolnej
również, nie będzie mógł przynosić pozytywnych, w pełni zadowala-
jących rezultatów.
Z definicji niepełnosprawności wynika, iż to niezwykłe, wielowymiarowo po-
strzegane zjawisko, odnosić możemy do całości biegu życia ludzkiego, a więc do
okresu: od narodzin człowieka do jego śmierci.
3
Terminem
„bieg życia”
(ang. life-
span)
zapożyczonym z psychologii rozwojowej, określać więc będę ciągłość zmian
rozwojowych osób obarczonych zarówno fizyczną, jak też intelektualną niepełno-
sprawnością, osób które na każdym etapie swojego życia stają się inne ze względu
na stan zdrowia i indywidualne, a przy tym niepowtarzalne ich potrzeby i możliwo-
ści. [Dodajmy, iż badania na szerszą skalę nad
biegiem życia ludzkiego
zapocząt-
kowała Charlotta Büchler w 1933 roku
4
].
W niniejszym opracowaniu chciałam zatem zwrócić uwagę przede wszystkim
na społeczny aspekt
„edukacji włączającej”,
nazywanej też
„edukacją integracyj-
ną”.
Termin „
edukacja włączająca”,
czy też krócej ujmując „
włączanie”
lub
„inkluzja
”
jest terminem, który z jednej strony sugeruje kontynuację przewodniej myśli inte-
gracyjnej, a z drugiej wydaje się poszerzać jej zasięg o nowy kontekst znaczenio-
wy.
5
„
Włączanie”
(ang. inclusion
) zakłada bowiem wytworzenie silnego poczucia
wspólnoty i solidarności między ludźmi w ogóle, nie pozbawiając osób niepełno-
3
B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.):
Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów
życia człowieka
, Tom 2. Warszawa 2000; P. Socha (red.):
Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia,
osobowość, wiara, religijność
. Kraków 2000
4
W. Szewczuk (red.):
Słownik psychologiczny
. Warszawa 1985, s. 37
5
A. Hulek:
Ewolucja integracyjnego systemu kształcenia dziecka niepełnosprawnego
. W: A. Hulek
i B. Grochmal-Bach (red.):
Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej
. Kraków 1992, s. 13-33;
R. Ossowski:
Idea integracji w myśli społeczno-politycznej i oświatowej
, W: R. Ossowski (red.):
Kształ-
cenie specjalne i integracyjne
. Materiały z Konferencji Naukowej – Kościelisko 11-13 marca 1999.
Warszawa 1999
339
sprawnych naturalnych ich praw rozwoju, ani też możliwości zaspokajania potrzeby
budowania więzi i utrzymywania kontaktów społecznych.
Według europejskich i światowych standardów, zawartych w licznych doku-
mentach o zasięgu międzynarodowym, dotyczących praw człowieka, każdy czło-
wiek, a zatem i osoba z objawami niepełnosprawności również, ma prawo do peł-
nego uczestnictwa w życiu społecznym, w życiu swojego środowiska egzystencjal-
no-wychowawczego (np. środowiska rodzinnego, rówieśniczego, czy kulturowego).
Prawo to wydają się gwarantować chociażby takie dokumenty, jak: Powszechna
Deklaracja Praw Człowieka (1948), Konwencja Praw Dziecka (1989), Światowa
Deklaracja Edukacji dla Wszystkich (1990), Standardowe Zasady Wyrównywania
Szans Osób Niepełnosprawnych (1994), Deklaracja z Salamanki - Wytyczne dla
Działań w Zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (1994),
6
czy Deklaracja
Madrycka (2002). Warto może przy tym podkreślić, iż we wszystkich wspomnia-
nych dokumentach pierwszoplanowe miejsce zajmuje edukacja jako jedno z naj-
ważniejszych i niezbywalnych praw człowieka, niezależnie od rasy, płci, miejsca
zamieszkania, długości i szerokości geograficznej, stanu rozwoju, czy też rodzaju i
stopnia niepełnosprawności. „
Edukacja dla
wszystkich
oznacza w istocie edukację
dla każdego, szczególnie dla najsłabszych i będących w największej potrzebie”.
7
Historycznie rzecz ujmując, pierwszym krokiem na drodze do realizacji po-
trzeby „
edukacji dla wszystkich
” była idea normalizacji, która polegała na uznaniu
prawa osób niepełnosprawnych, (zwłaszcza osób z niepełnosprawnością intelek-
tualną) do bycia traktowanym z godnością i szacunkiem, na równi z innymi człon-
kami społeczności ludzkiej.
Pierwotnym założeniem
integracji
jest przede wszystkim budowanie silnych
więzi emocjonalnych między podmiotami (tj. między dziećmi, bądź dorastającą
młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju a ich rodzicami,
czy nauczycielami), które w następstwie pozwolą im na wspólne podejmowanie
zadań o charakterze edukacyjnym. „
Edukacja włączająca”
zakłada możliwość włą-
czania niepełnosprawnych do lokalnych szkół i innych instytucji o charakterze edu-
kacyjnym, na równi z ich pełnosprawnymi rówieśnikami przy uwzględnieniu wszak
indywidualnych, emocjonalnych i społecznych czynników oraz takich, które po-
średnio bądź bezpośrednio związane są z samym procesem kształcenia.
8
Idea
normalizacji, odnosząca się do wszystkich osób z objawami niepełnosprawności
(tj. dzieci, młodzieży i dorosłych), utorowała drogę pojęciu „integracja”, które z pew-
nością ugruntowało już swe właściwe znaczenie w działaniach na rzecz dzieci
i młodzieży. Dzieciom i młodzieży o indywidualnych, a przy tym specjalnych po-
trzebach ze względu na diagnozowane u nich trudności, od dawna oferuje się róż-
ne formy tejże integracji, polegające na:
1) umieszczaniu ich w zwykłej szkole, przy zachowaniu zróżnicowanego toku
nauczania (np. uczestnictwo w zajęciach w niektóre tylko dni tygodnia,
różna liczba godzin lekcyjnych, korzystanie z innych niż dla pozostałych
6
Deklaracja z Salamanki: Wytyczne do działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, przyjęte
przez Światową Konferencję dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i Jakość, Salaman-
ka. Hiszpania, 7-10 czerwca 1994, Wydawnictwo UNESCO, w tłumaczeniu MEN, Warszawa
7
A. Firkowska-Mankiewicz:
Edukacja włączająca – wyzwaniem dla polskiej szkoły
. „Szkoła Specjalna”,
2004 nr 1, s. 19-26
8
A. Hulek, op. cit., s. 13-33; J. Hall:
Segregation by another name?
“Special Children”, 1992 nr 4, s. 20-
23; C. Clark:
Towards Inclusive Schools? Itroduction
. London-Fulton 1995
340
uczniów, pomieszczeń szkolnych) - zapewniając im tym samym tzw.
inte-
grację przestrzenną
;
2) Umieszczaniu dzieci jako uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjny-
mi w zwykłej klasie szkolnej ze zdrowymi, w pełni sprawnymi, koleżankami
i kolegami, zarówno bez wsparcia, jak również z zapewnieniem specjalnej
pomocy w nauce.
3) Umieszczaniu uczniów w pełni sprawnych i zdrowych fizycznie, w klasach
dla dzieci niepełnosprawnych (
reverse mainstreaming
) – zapewniając tak
jednym, jak też drugim – tzw.
integrację formalną,
nazywaną też
integracją
programową
.
9
Skutków niejednoznaczności terminologicznej związanej z integracją, do-
świadczają jednak dość często nie tylko uczniowie z rozlicznymi objawami niepeł-
nosprawności, ale także, a może przede wszystkim ich zdezorientowani, nierzadko
zagubieni w tym rodzice. Z faktem ogromnego zróżnicowania znaczeń wspomnia-
nego terminu
integracja
zgadzają się również rozliczni autorzy,
10
przypisujący ter-
minowi
„włączenie”
różny zakres treściowy np.
„włączenie
” uczniów z objawami
fizycznej lub/i intelektualnej niepełnosprawności, mające na uwadze rozszerzenie
zasięgu zwykłej szkoły, nad którym to terminem chciałabym się jeszcze nieco za-
trzymać], egzemplifikują trzy, różne jego zakresy znaczeniowe:
1) Termin
włączenie
oznacza pewnego rodzaju proces polegający na rozsze-
rzeniu zadań szkoły przyjmującej uczniów z rozlicznymi deficytami rozwoju;
2) Termin
włączenie
rozumiany jest jako sposób tworzenia podstaw i budo-
wania społeczeństwa włączającego, co akcentują wytyczne przyjęte przez
przedstawicieli uczestniczących w światowej konferencji, dotyczącej spe-
cjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, jaka odbyła się w Salamance
11
w dniach 7-10 czerwca 1994 roku; czy wreszcie.
3) Terminem
włączenie
oznacza się próbę wprowadzenia radykalnej reformy
systemu szkolnego, próbę wymuszającą poprawę jakości funkcjonowania
szkoły poprzez zaspokajanie „specjalnych” potrzeb uczniów niepełno-
sprawnych, potrzeb nie mających jednak nic wspólnego z zaspokajaniem
potrzeb edukacyjnych. W tym miejscu dodajmy, iż zwolennicy tej właśnie
koncepcji uważają, że za porażkę konkretnego ucznia, winą należy obar-
czyć szkołę i jej dopuszczony do realizacji, nieudolny program. Koncepcja
ta nie dopuszcza czegoś takiego, jak ewentualności istnienia indywidual-
nych właściwości natury ludzkiej, czy pojawienia się u uczniów symptomów
(z różnych przyczyn) zwolnionego, czy też zaburzonego procesu rozwoju.
12
Zdaniem C. Clark (1995, za: A. Zamkowską 2004)
„włączenie”
rozpatrywane
w aspekcie rozszerzania zasięgu „zwykłej szkoły”, wydaje się być bliskie znacze-
niowo pojęciu
„integracja
”, ale tak naprawdę posiada wyraźną nad nim przewagę
w sensie merytorycznym. Wspomniany wyżej autor uważa bowiem, iż „
edukacja
włączająca
” jest ruchem na rzecz rozszerzania zasięgu działania „zwykłej szkoły”
9
F. Bayliss:
Modele integracji pedagogicznej
. W: J. Bogucka, M. Kościelska (red.):
Wychowanie i na-
uczanie integracyjne
. Warszawa 1996
10
C. Clark, op. Cit., A. Hulek, op. cit., s. 13-33; J. Hall, op. cit., s. 20-23
11
Deklaracja z Salamanki: Wytyczne do działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, przyjęte
przez Światową Konferencję dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i Jakość, Salaman-
ka. Hiszpania, 7-10 czerwca 1994. Warszawa 1994.
12
C. Clark, op. cit.,
341
w takim zakresie, by ta była w stanie przyjąć uczniów o większym stopniu zróżni-
cowania pod względem stanu, potrzeb oraz posiadanych predyspozycji i możliwo-
ści rozwoju. Tak rozumiane
„włączenie”
zakłada paralelne istnienie dwu zasadni-
czych grup czynników determinujących przebieg, tego niezwykle złożonego proce-
su, jakim jest
integracja.
Przedmiotem oceny istoty zjawiska są bowiem subiektyw-
ne odczucia danej osoby, (np. konkretnego ucznia), które nie podlegają ocenie
z zewnątrz. Oceny tej dokonuje bowiem sama osoba zainteresowana, a więc kon-
kretny uczeń-wychowanek, włączony do zwykłej szkoły (czy klasy), który najlepiej
potrafi sobie uświadomić znaczenie i skutki integracji (np. stopień zadowolenia lub
niezadowolenia, bilans sukcesów bądź porażek, jakość osobistych doznań, zgro-
madzonych w świadomości przeżyć o dodatnim lub ujemnym charakterze), by w
oparciu o nie, mógł zwerbalizować swą opinię na ten temat. Zauważmy, iż ta su-
biektywnie budowana opinia ucznia jest pewnego rodzaju miernikiem oceny efek-
tywności procesu integracji. Wewnętrzny stan doznań konkretnego dziecka-ucznia
obarczonego objawami czy to fizycznej, czy też intelektualnej niepełnosprawności,
wywiera wpływ nie tylko na postrzeganie siebie (tj. budowany „obraz siebie”) i in-
nych, ale także na ocenę stopnia jakości swego funkcjonowania w grupie, na real-
ność budowanych przez siebie bliższych, jak również dalszych, a więc perspekty-
wicznych planów i aspiracji życiowych. O jakości funkcjonowania społecznego
osób niepełnosprawnych z jednej strony decydować może ich subiektywny stan
doznań, a z drugiej stwarzane im warunki pozwalające na aktywny udział w proce-
sie kreowania siebie jako podmiotu kształcenia. O efektach rehabilitacji indywidu-
alnej, a także społecznej decyduje na ogół stopień zaangażowania (uczestnictwo)
jednostki w życiu społecznym, zwłaszcza w życiu najbliższej rodziny jako grupy
społecznej, klasy szkolnej czy grupy rówieśniczej, a dalej – uczestnictwo w kultu-
rze, sztuce, sporcie, życiu towarzyskim środowiska lokalnego itp., do czego ma
prawo każda istota ludzka. Warto więc może zwrócić uwagę na dwa rodzaje uwa-
runkowań, niezwykle istotnych dla holistycznie ujmowanego procesu
edukacji włą-
czającej
niepełnosprawnych (niezależnie od etapu ontogenezy), którymi są:
- z jednej strony – warunki wewnętrzne;
- a z drugiej – warunki zewnętrzne.
Wyróżniając wewnętrzne warunki
edukacji włączającej
mam na uwadze zło-
żony proces osobowego, w tym noetycznego (tj. duchowego) rozwoju jednostki
(w naszym przypadku chodzi o dzieci i młodzież), definiowany z punktu widzenia
jej stanu rozwoju, posiadanych predyspozycji i zdolności, motywacji, zachowanych
i nabytych już sprawności, posiadanych umiejętności, utrwalonych nawyków, do-
znawanych przez nią potrzeb i dążenie do ich zaspokajania, jak również możliwo-
ści kształtowania pozytywnego obrazu świata i siebie, jako istotnego elementu
i działającego w tym świecie podmiotu.
13
Definiując zewnętrzne warunki sprzyjające
edukacji włączającej
zauważamy,
iż te odnieść możemy przede wszystkim do środowiska wychowawczego (np. ro-
dzina, szkoła, grupa rówieśnicza). To środowisko wychowawcze wywiera wpływ na
kształtowanie właściwych postaw społecznych wobec niepełnosprawnych; na two-
rzenie właściwego klimatu prointegracyjnego, na tworzenie odpowiednich podstaw
prawnych i organizacyjnych, budowanie odpowiednich programów nauczania i wy-
13
K. J. Zabłocki:
Psychologiczne podstawy integracji
, W: A. Hulek i B. Grochmal-Bach (red), op. cit., s.
35-43
Plik z chomika:
Kaaroollcia
Inne pliki z tego folderu:
oblicza edukacji integracyjnej.pdf
(110 KB)
senco_102007.pdf
(324 KB)
Równość w edukacji rzeczywistość czy utopia.doc
(41 KB)
Planowanie pracy z uczniem o SPE.pdf
(152 KB)
W_kierunku_Europy_bez_barier_dla_osob_z_niepelnosprawnoscia_12.05.2000.doc
(151 KB)
Inne foldery tego chomika:
4. EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
4. rodzice
5 LATKI
ADHD
Agresja w szkole
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin