5.01 MINCZAKIEWICZ E.pdf

(149 KB) Pobierz
5.01 MINCZAKIEWICZ E..doc
337
R O Z D Z I A Ł V
EDUKACJA XXI WIEKU – PRZESTRZEŃ TWORZENIA
Elżbieta M. MINCZAKIEWICZ
Akademia Pedagogiczna w Krakowie
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA JAKO IMPERATYW NORMALIZACJI
W BIEGU ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
„[…] Niepełnosprawność skłania do pytań fundamentalnych:
o sens życia z niepełnosprawnością, o własne miejsce w życiu,
o szanse na udane, w miarę ludzkie, samodzielne życie, wreszcie też
o partnera we wspólnej drodze przez życie […]”
Czesław Kosakowski 1
Zanim przejdę do zasadniczej części niniejszego opracowania chciałabym
zwrócić uwagę na podstawowe terminy, ważne z punktu widzenia zasygnalizowa-
nej w nim problematyki, takie jak: „niepełnosprawność” (ang. disabilities), „eduka-
cja włączająca ” ( ang. inclusion education), utożsamiany niekiedy z terminem „ edu-
kacja integracyjna (ang. integration education ) oraz „bieg życia”(ang. life-span).
Przechodzę zatem do wyjaśnienia terminu „niepełnosprawność”. W porząd-
kowaniu terminów związanych z niepełnosprawnością najważniejszą rolę odegrała
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), która w 1980 zdefiniowała „niepełnospraw-
ność” jako „wszelkie ograniczenia lub brak (wynikający z uszkodzenia) możliwości
wykonywania czynności na poziomie uważanym za normalny dla człowieka”. 2 Tak
brzmiąca definicja nie dawała jednak podstaw do zadowolenia, stąd intencjonalnie
podjęte prace koncepcyjno-korekcyjne doprowadziły do powstania w 2001 roku
„Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia”
zwanej w skrócie ICF (International Classification of Functioning, Disability and
Haealth). Wspomniana klasyfikacja ICF z założenia miała na celu zmianę nasta-
wienia społecznego wobec osoby z niepełnosprawnością, poprzez dobudowanie
do istniejącej już koncepcji, medycznego i społecznego modelu niepełnosprawno-
ści. W nowym tym podejściu odzwierciedlonym w klasyfikacji ICF, terminu „ niepeł-
nosprawność” (ang. disability) używa się dla oznaczenia i podkreślenia „wielowy-
miarowego zjawiska wynikającego ze wzajemnych oddziaływań między ludźmi a
ich fizycznym i społecznym otoczeniem”. „ Niepełnosprawność” w powyższym ro-
zumieniu postrzegana jest jako uniwersalne ludzkie doświadczenie, które trakto-
wać należy – Może nie tyle jako rezultat jakiegoś uszkodzenia czy złego stanu
zdrowia – co raczej jako wynik barier, na jakie człowiek napotyka lub może napo-
tkać w środowisku swojego życia i rozwoju.
1 Cz. Kosakowski: Niepełnosprawność ludzka – perspektywa zmiany spojrzenia. „Ars Educandi” , Tom 3.
Gdańsk 2003
2 E. Wapiennik, R. Piotrowicz: Niepełnosprawny – pełnoprawny obywatel Europy . Urząd Komitetu Inte-
gracji Europejskiej. Warszawa 2002. s. 22
209170326.004.png
 
338
Drugim z terminów jest „edukacja włączająca ” ( ang. inclusion education),
utożsamiany niekiedy z terminem „ edukacja integracyjna (ang. integration educa-
tion). Zauważmy przeto, iż obydwa te terminy wpisane w problematykę kształcenia
niepełnosprawnych, można odnieść do dwu podstawowych aspektów integracji,
pozwalających jeden z nich odnieść do integracji szkolnej – [co oznacza fakt włą-
czenia dzieci i młodzieży z objawami czy to fizycznej, (w tym sensorycznej) czy też
intelektualnej niepełnosprawności, do szkół ogólnodostępnych, (określanych też
terminem „szkół masowych ”), stawiających im jako uczniom takie same wymagania
jak pozostałym uczniom w klasie, a więc bez uwzględniania stanu ich rozwoju,
indywidualnych potrzeb i możliwości]; drugi zaś określany mianem „ integracji spo-
łecznej ”- [polegającej na włączeniu ucznia niepełnosprawnego w społeczność jego
pełnosprawnych rówieśników, przy zagwarantowaniu mu w tej społeczności szkol-
nej, odpowiednich warunków dla jego ogólnego, zarówno fizycznego, jak też psy-
chicznego, w miarę prawidłowego rozwoju i wychowania].
Terminowi „ imperatyw, (z łac. ‘ imperativus’ – który oznacza tyle, co ‘rozkazu-
jący’), jakiego użyłam w tytule niniejszego opracowania, przypisuję znaczenie ‘ko-
nieczności zwrócenia uwagi’ na indywidualny i społeczny wymiar i aspekt integracji
społecznej, ujmowany z perspektywy stanu i rozwoju polskiej edukacji.
Nawiązując do powyższego, niech mi wolno będzie sformułować tezę, iż inte-
gracja szkolna jest poniekąd pochodną integracji społecznej. Jeśli zatem proces
integracji społecznej przebiega nieprawidłowo, to najprawdopodobniej proces inte-
gracji szkolnej również, nie będzie mógł przynosić pozytywnych, w pełni zadowala-
jących rezultatów.
Z definicji niepełnosprawności wynika, iż to niezwykłe, wielowymiarowo po-
strzegane zjawisko, odnosić możemy do całości biegu życia ludzkiego, a więc do
okresu: od narodzin człowieka do jego śmierci. 3 Terminem „bieg życia” (ang. life-
span) zapożyczonym z psychologii rozwojowej, określać więc będę ciągłość zmian
rozwojowych osób obarczonych zarówno fizyczną, jak też intelektualną niepełno-
sprawnością, osób które na każdym etapie swojego życia stają się inne ze względu
na stan zdrowia i indywidualne, a przy tym niepowtarzalne ich potrzeby i możliwo-
ści. [Dodajmy, iż badania na szerszą skalę nad biegiem życia ludzkiego zapocząt-
kowała Charlotta Büchler w 1933 roku 4 ].
W niniejszym opracowaniu chciałam zatem zwrócić uwagę przede wszystkim
na społeczny aspekt „edukacji włączającej”, nazywanej też „edukacją integracyj-
ną”. Termin „ edukacja włączająca”, czy też krócej ujmując „ włączanie” lub „inkluzja
jest terminem, który z jednej strony sugeruje kontynuację przewodniej myśli inte-
gracyjnej, a z drugiej wydaje się poszerzać jej zasięg o nowy kontekst znaczenio-
wy. 5 Włączanie” (ang. inclusion ) zakłada bowiem wytworzenie silnego poczucia
wspólnoty i solidarności między ludźmi w ogóle, nie pozbawiając osób niepełno-
3 B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.): Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów
życia człowieka , Tom 2. Warszawa 2000; P. Socha (red.): Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia,
osobowość, wiara, religijność . Kraków 2000
4 W. Szewczuk (red.): Słownik psychologiczny . Warszawa 1985, s. 37
5 A. Hulek: Ewolucja integracyjnego systemu kształcenia dziecka niepełnosprawnego . W: A. Hulek
i B. Grochmal-Bach (red.): Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej . Kraków 1992, s. 13-33;
R. Ossowski: Idea integracji w myśli społeczno-politycznej i oświatowej , W: R. Ossowski (red.): Kształ-
cenie specjalne i integracyjne . Materiały z Konferencji Naukowej – Kościelisko 11-13 marca 1999.
Warszawa 1999
209170326.005.png
 
339
sprawnych naturalnych ich praw rozwoju, ani też możliwości zaspokajania potrzeby
budowania więzi i utrzymywania kontaktów społecznych.
Według europejskich i światowych standardów, zawartych w licznych doku-
mentach o zasięgu międzynarodowym, dotyczących praw człowieka, każdy czło-
wiek, a zatem i osoba z objawami niepełnosprawności również, ma prawo do peł-
nego uczestnictwa w życiu społecznym, w życiu swojego środowiska egzystencjal-
no-wychowawczego (np. środowiska rodzinnego, rówieśniczego, czy kulturowego).
Prawo to wydają się gwarantować chociażby takie dokumenty, jak: Powszechna
Deklaracja Praw Człowieka (1948), Konwencja Praw Dziecka (1989), Światowa
Deklaracja Edukacji dla Wszystkich (1990), Standardowe Zasady Wyrównywania
Szans Osób Niepełnosprawnych (1994), Deklaracja z Salamanki - Wytyczne dla
Działań w Zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (1994), 6 czy Deklaracja
Madrycka (2002). Warto może przy tym podkreślić, iż we wszystkich wspomnia-
nych dokumentach pierwszoplanowe miejsce zajmuje edukacja jako jedno z naj-
ważniejszych i niezbywalnych praw człowieka, niezależnie od rasy, płci, miejsca
zamieszkania, długości i szerokości geograficznej, stanu rozwoju, czy też rodzaju i
stopnia niepełnosprawności. „ Edukacja dla wszystkich oznacza w istocie edukację
dla każdego, szczególnie dla najsłabszych i będących w największej potrzebie”. 7
Historycznie rzecz ujmując, pierwszym krokiem na drodze do realizacji po-
trzeby „ edukacji dla wszystkich ” była idea normalizacji, która polegała na uznaniu
prawa osób niepełnosprawnych, (zwłaszcza osób z niepełnosprawnością intelek-
tualną) do bycia traktowanym z godnością i szacunkiem, na równi z innymi człon-
kami społeczności ludzkiej.
Pierwotnym założeniem integracji jest przede wszystkim budowanie silnych
więzi emocjonalnych między podmiotami (tj. między dziećmi, bądź dorastającą
młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju a ich rodzicami,
czy nauczycielami), które w następstwie pozwolą im na wspólne podejmowanie
zadań o charakterze edukacyjnym. „ Edukacja włączająca” zakłada możliwość włą-
czania niepełnosprawnych do lokalnych szkół i innych instytucji o charakterze edu-
kacyjnym, na równi z ich pełnosprawnymi rówieśnikami przy uwzględnieniu wszak
indywidualnych, emocjonalnych i społecznych czynników oraz takich, które po-
średnio bądź bezpośrednio związane są z samym procesem kształcenia. 8 Idea
normalizacji, odnosząca się do wszystkich osób z objawami niepełnosprawności
(tj. dzieci, młodzieży i dorosłych), utorowała drogę pojęciu „integracja”, które z pew-
nością ugruntowało już swe właściwe znaczenie w działaniach na rzecz dzieci
i młodzieży. Dzieciom i młodzieży o indywidualnych, a przy tym specjalnych po-
trzebach ze względu na diagnozowane u nich trudności, od dawna oferuje się róż-
ne formy tejże integracji, polegające na:
1) umieszczaniu ich w zwykłej szkole, przy zachowaniu zróżnicowanego toku
nauczania (np. uczestnictwo w zajęciach w niektóre tylko dni tygodnia,
różna liczba godzin lekcyjnych, korzystanie z innych niż dla pozostałych
6 Deklaracja z Salamanki: Wytyczne do działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, przyjęte
przez Światową Konferencję dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i Jakość, Salaman-
ka. Hiszpania, 7-10 czerwca 1994, Wydawnictwo UNESCO, w tłumaczeniu MEN, Warszawa
7 A. Firkowska-Mankiewicz: Edukacja włączająca – wyzwaniem dla polskiej szkoły . „Szkoła Specjalna”,
2004 nr 1, s. 19-26
8 A. Hulek, op. cit., s. 13-33; J. Hall: Segregation by another name? “Special Children”, 1992 nr 4, s. 20-
23; C. Clark: Towards Inclusive Schools? Itroduction . London-Fulton 1995
209170326.001.png
 
340
uczniów, pomieszczeń szkolnych) - zapewniając im tym samym tzw. inte-
grację przestrzenną ;
2) Umieszczaniu dzieci jako uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjny-
mi w zwykłej klasie szkolnej ze zdrowymi, w pełni sprawnymi, koleżankami
i kolegami, zarówno bez wsparcia, jak również z zapewnieniem specjalnej
pomocy w nauce.
3) Umieszczaniu uczniów w pełni sprawnych i zdrowych fizycznie, w klasach
dla dzieci niepełnosprawnych ( reverse mainstreaming ) – zapewniając tak
jednym, jak też drugim – tzw. integrację formalną, nazywaną też integracją
programową . 9
Skutków niejednoznaczności terminologicznej związanej z integracją, do-
świadczają jednak dość często nie tylko uczniowie z rozlicznymi objawami niepeł-
nosprawności, ale także, a może przede wszystkim ich zdezorientowani, nierzadko
zagubieni w tym rodzice. Z faktem ogromnego zróżnicowania znaczeń wspomnia-
nego terminu integracja zgadzają się również rozliczni autorzy, 10 przypisujący ter-
minowi „włączenie” różny zakres treściowy np. „włączenie ” uczniów z objawami
fizycznej lub/i intelektualnej niepełnosprawności, mające na uwadze rozszerzenie
zasięgu zwykłej szkoły, nad którym to terminem chciałabym się jeszcze nieco za-
trzymać], egzemplifikują trzy, różne jego zakresy znaczeniowe:
1) Termin włączenie oznacza pewnego rodzaju proces polegający na rozsze-
rzeniu zadań szkoły przyjmującej uczniów z rozlicznymi deficytami rozwoju;
2) Termin włączenie rozumiany jest jako sposób tworzenia podstaw i budo-
wania społeczeństwa włączającego, co akcentują wytyczne przyjęte przez
przedstawicieli uczestniczących w światowej konferencji, dotyczącej spe-
cjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, jaka odbyła się w Salamance 11
w dniach 7-10 czerwca 1994 roku; czy wreszcie.
3) Terminem włączenie oznacza się próbę wprowadzenia radykalnej reformy
systemu szkolnego, próbę wymuszającą poprawę jakości funkcjonowania
szkoły poprzez zaspokajanie „specjalnych” potrzeb uczniów niepełno-
sprawnych, potrzeb nie mających jednak nic wspólnego z zaspokajaniem
potrzeb edukacyjnych. W tym miejscu dodajmy, iż zwolennicy tej właśnie
koncepcji uważają, że za porażkę konkretnego ucznia, winą należy obar-
czyć szkołę i jej dopuszczony do realizacji, nieudolny program. Koncepcja
ta nie dopuszcza czegoś takiego, jak ewentualności istnienia indywidual-
nych właściwości natury ludzkiej, czy pojawienia się u uczniów symptomów
(z różnych przyczyn) zwolnionego, czy też zaburzonego procesu rozwoju. 12
Zdaniem C. Clark (1995, za: A. Zamkowską 2004) „włączenie” rozpatrywane
w aspekcie rozszerzania zasięgu „zwykłej szkoły”, wydaje się być bliskie znacze-
niowo pojęciu „integracja ”, ale tak naprawdę posiada wyraźną nad nim przewagę
w sensie merytorycznym. Wspomniany wyżej autor uważa bowiem, iż „ edukacja
włączająca ” jest ruchem na rzecz rozszerzania zasięgu działania „zwykłej szkoły”
9 F. Bayliss: Modele integracji pedagogicznej . W: J. Bogucka, M. Kościelska (red.): Wychowanie i na-
uczanie integracyjne . Warszawa 1996
10 C. Clark, op. Cit., A. Hulek, op. cit., s. 13-33; J. Hall, op. cit., s. 20-23
11 Deklaracja z Salamanki: Wytyczne do działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, przyjęte
przez Światową Konferencję dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i Jakość, Salaman-
ka. Hiszpania, 7-10 czerwca 1994. Warszawa 1994.
12 C. Clark, op. cit.,
209170326.002.png
 
341
w takim zakresie, by ta była w stanie przyjąć uczniów o większym stopniu zróżni-
cowania pod względem stanu, potrzeb oraz posiadanych predyspozycji i możliwo-
ści rozwoju. Tak rozumiane „włączenie” zakłada paralelne istnienie dwu zasadni-
czych grup czynników determinujących przebieg, tego niezwykle złożonego proce-
su, jakim jest integracja. Przedmiotem oceny istoty zjawiska są bowiem subiektyw-
ne odczucia danej osoby, (np. konkretnego ucznia), które nie podlegają ocenie
z zewnątrz. Oceny tej dokonuje bowiem sama osoba zainteresowana, a więc kon-
kretny uczeń-wychowanek, włączony do zwykłej szkoły (czy klasy), który najlepiej
potrafi sobie uświadomić znaczenie i skutki integracji (np. stopień zadowolenia lub
niezadowolenia, bilans sukcesów bądź porażek, jakość osobistych doznań, zgro-
madzonych w świadomości przeżyć o dodatnim lub ujemnym charakterze), by w
oparciu o nie, mógł zwerbalizować swą opinię na ten temat. Zauważmy, iż ta su-
biektywnie budowana opinia ucznia jest pewnego rodzaju miernikiem oceny efek-
tywności procesu integracji. Wewnętrzny stan doznań konkretnego dziecka-ucznia
obarczonego objawami czy to fizycznej, czy też intelektualnej niepełnosprawności,
wywiera wpływ nie tylko na postrzeganie siebie (tj. budowany „obraz siebie”) i in-
nych, ale także na ocenę stopnia jakości swego funkcjonowania w grupie, na real-
ność budowanych przez siebie bliższych, jak również dalszych, a więc perspekty-
wicznych planów i aspiracji życiowych. O jakości funkcjonowania społecznego
osób niepełnosprawnych z jednej strony decydować może ich subiektywny stan
doznań, a z drugiej stwarzane im warunki pozwalające na aktywny udział w proce-
sie kreowania siebie jako podmiotu kształcenia. O efektach rehabilitacji indywidu-
alnej, a także społecznej decyduje na ogół stopień zaangażowania (uczestnictwo)
jednostki w życiu społecznym, zwłaszcza w życiu najbliższej rodziny jako grupy
społecznej, klasy szkolnej czy grupy rówieśniczej, a dalej – uczestnictwo w kultu-
rze, sztuce, sporcie, życiu towarzyskim środowiska lokalnego itp., do czego ma
prawo każda istota ludzka. Warto więc może zwrócić uwagę na dwa rodzaje uwa-
runkowań, niezwykle istotnych dla holistycznie ujmowanego procesu edukacji włą-
czającej niepełnosprawnych (niezależnie od etapu ontogenezy), którymi są:
- z jednej strony – warunki wewnętrzne;
- a z drugiej – warunki zewnętrzne.
Wyróżniając wewnętrzne warunki edukacji włączającej mam na uwadze zło-
żony proces osobowego, w tym noetycznego (tj. duchowego) rozwoju jednostki
(w naszym przypadku chodzi o dzieci i młodzież), definiowany z punktu widzenia
jej stanu rozwoju, posiadanych predyspozycji i zdolności, motywacji, zachowanych
i nabytych już sprawności, posiadanych umiejętności, utrwalonych nawyków, do-
znawanych przez nią potrzeb i dążenie do ich zaspokajania, jak również możliwo-
ści kształtowania pozytywnego obrazu świata i siebie, jako istotnego elementu
i działającego w tym świecie podmiotu. 13
Definiując zewnętrzne warunki sprzyjające edukacji włączającej zauważamy,
iż te odnieść możemy przede wszystkim do środowiska wychowawczego (np. ro-
dzina, szkoła, grupa rówieśnicza). To środowisko wychowawcze wywiera wpływ na
kształtowanie właściwych postaw społecznych wobec niepełnosprawnych; na two-
rzenie właściwego klimatu prointegracyjnego, na tworzenie odpowiednich podstaw
prawnych i organizacyjnych, budowanie odpowiednich programów nauczania i wy-
13 K. J. Zabłocki: Psychologiczne podstawy integracji , W: A. Hulek i B. Grochmal-Bach (red), op. cit., s.
35-43
209170326.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin