1_9_9262-instrukcja_montazu_uszczelki_glowicy_4C90-pol-ang.doc

(165 KB) Pobierz
Instrukcja dokręcania uszczelki podgłowicowej

Instrukcja dokręcania uszczelki podgłowicowej

 

W obrocie handlowym częściami do silników 4C90 i 4CT90 znajdują się kadłuby tulejowe i beztulejowe, do których stosuje się odmienne uszczelki podgłowicowe. Numer właściwej dla danego typu kadłuba uszczelki podgłowicowej należy odczytać w aktualnie obowiązującym katalogu części zamiennych. Zastosowanie niewłaściwej uszczelki spowoduje uszkodzenie silnika.

W celu zapewnienia odpowiedniego zacisku w złączu kadłub-uszczelka podgłowicowa-głowica poniżej podano zalecenia, wg których należy postępować w czasie dokręcania śrub mocujących głowicę. Śruby dokręcać etapami w kolejności jak na poniższym rysunku:

 

a) dokręcanie w trakcie montażu silnika

·      I etap:              40 Nm (±10 Nm)

·      II etap:              85 Nm (±5 Nm)

·      III etap:              125 Nm (±5 Nm)

·      IV etap:              125 Nm (±5 Nm)              jest to dokręcanie sprawdzające (bez luzowania śrub)

b) uruchomić silnik. Po uzyskaniu temperatury  80 oC pozostawić silnik na biegu luzem przez okres 15min.

c) wyłączyć silnik. Po obniżeniu temp. do ok. 60 oC dokręcić śruby

 

·      V etap:              125 Nm (±5 Nm)

Uwaga: Przed dokręceniem momentem jak wyżej nie odkręcać śrub

·      VI etap: 125 Nm (±5 Nm)               jest to dokręcanie sprawdzające (bez luzowania śrub)

 

Uwagi:

·         Przed montażem gwinty śrub i powierzchnie oporowe łbów śrub posmarować smarem z dodatkiem dwusiarczku molibdenu lub grafitu

·         W każdym etapie należy zachować obowiązującą kolejność dokręcania śrub

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.9.9262   -   Instrukcja montażu uszczelki podgłowicowej silników 4C90 / 4CT90-1

 


 

Procedure of tightening cylinder head bolts

 

There are cylinder blocks with liners and without liners in sales for 4C90 and 4CT90 engines. Different cylinder head gaskets are used for these cylinder blocks. Part number of proper cylinder head gasket for given cylinder block type shall be found in currently valid spare parts catalogue. Using improper gasket will cause damaging of the engine.

The following are recommendations to be followed during tightening cylinder head bolts in order to ensure proper clamping of the connection cylinder block – cylinder head. Tighten up the bolts in stages obeying the order as shown on the following figure:

 

a) tightening during engine assembly

 

·              1st stage:                40 Nm (±10 Nm)

·              2nd stage:                85 Nm (±5 Nm)

·              3rd stage:              125 Nm (±5 Nm)

·              4th stage:              125 Nm (±5 Nm) (it is just checking, without loosening the bolts)

 

b)     start up the engine. After reaching the temperature of 80oC let the engine run at idle for 15 minutes.

c)      Shut down the engine. After the temperature reduction to about 60oC, tighten up the bolts

 

·      5th stage:   125 Nm (±5 Nm)

Attention: Do not loosen the bolts before tightening with the above torque.

·         6th stage:   125 Nm (±5 Nm) (it is just checking, without loosening the bolts)

 

Notes:

·         Before assembling, apply oil with disulfide of molybdenum (MoS2) or graphite on the bolt thread and thrust face of the bolt head.

·         Keep the order of tightening at all stages

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.9.9262   - Instruction how to install cylinder head gasket on 4C90 / 4CT90-1 engines

Zgłoś jeśli naruszono regulamin