SILNIK WYSOKOPRĘŻNY
ADCR
INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA
ADCR/I 1.9.9305 Wydanie : Kwiecień 2007
Andoria-Mot Sp. z o.o.
ul. Krakowska 140, 34-120 Andrychów
tel.: +48 33 876 27 24
fax: +48 33 875 35 60
http://www.andoria-mot.com.pl
e-mail: sales@andoria-mot.com.pl
Spis treści
1 Środki ostrożności przy obsłudze i serwisowaniu 3
2 Ogólny widok silnika 5
3 Identyfikacja silnika 5
4 Dane techniczne 6
5 Materiały eksploatacyjne 7
5.1 Olej napędowy (paliwo) 7
5.2 Olej silnikowy (smarujący) 7
6 Tabela luzów 8
7 Momenty dokręcania głównych połączeń śrubowych 9
8 Eksploatacja silnika 10
8.1 Przygotowanie do pierwszego uruchomienia 10
8.2 Uruchamianie silnika 10
8.3 Docieranie silnika 11
8.4 Zatrzymywanie silnika 11
9 Podstawowe czynności serwisowe 11
9.1 Tabela podstawowych czynności serwisowych: 11
9.2 Sprawdzanie poziomu i uzupełnianie oleju silnikowego 11
9.3 Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju 12
9.4 Wymiana i regulacja napięcia pasków napędowych 13
9.5 Obsługa filtra paliwa 14
9.6 Regulacja luzów zaworowych 14
10 Serwisowanie silnika 15
Spis rysunków
Rys. 1. Silnik wysokoprężny ADCR 5
Rys. 2. Identyfikacja silnika 5
Rys. 3. Diagram doboru olejów smarujących w zależności od temp. otoczenia 7
Rys. 4. Sprawdzanie poziomu oleju................. ......................12
Rys. 5. Uzupełnianie oleju................. ......................12
Rys. 6. Spuszczanie oleju silnikowego ...................12
Rys. 7. Wymiana filtra oleju................... 12
Rys. 8. Napęd alternatora i pompy wody 13
Rys. 9. Napęd pompy wspomagania układu kierowniczego 13
Rys. 10. Filtr paliwa 14
Andoria-Mot zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w niniejszej instrukcji w każdej chwili bez uprzedniego powiadamiania.
Codzienne sprawdzanie silnika i przedziału silnikowego przed pracą (przed uruchomieniem) i po pracy (po zatrzymaniu) powinno stać się nawykiem. Umożliwi to szybkie wykrycie przecieków paliwa, chłodziwa, oleju oraz lokalizację wszelkich nieprawidłowości, które właśnie miały miejsce lub mogą się wydarzyć.
Przy dolewaniu paliwa występuje zagrożenie powstania pożaru lub wybuchu. Palenie tytoniu jest zabronione, a silnik musi być wyłączony.
Nigdy nie przepełniać zbiornika. Dobrze zakręcić korek wlewowy zbiornika.
Stosować wyłącznie paliwo zalecane w niniejszej instrukcji. Niewłaściwa klasa paliwa może powodować problemy eksploatacyjne lub spowodować zatrzymanie silnika.
Uruchamiać silnik tylko w dobrze wentylowanych obszarach. Jeśli silnik pracuje w zamkniętej przestrzeni, proszę się upewnić, czy istnieje dobra wentylacja, aby usunąć gazy spalinowe poza obszar pracy.
Silnik nie może pracować w obszarach, gdzie występują materiały lub gazy wybuchowe. Nie wszystkie komponenty elektryczne i mechaniczne są nie iskrzące.
Zbliżanie się do pracującego silnika jest niebezpieczne. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała.
Przed otwarciem lub zdjęciem pokrywy silnika, zatrzymać silnik. Jeśli inaczej nie określono, wszystkie operacje serwisowe i obsługowe muszą być wykonywane przy zatrzymanym silniku.
Aby uniemożliwić przypadkowe uruchomienie, przed rozpoczęciem pracy na silniku wyjąć kluczyk ze stacyjki.
Zbliżanie się do lub wykonywanie pracy na działającym silniku jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała.
Przy podnoszeniu silnika, Wykorzystywać uszy zamontowane na silniku. Zawsze upewnić się, czy urządzenia podnośnikowe są w dobrym stanie i czy mają wystarczający udźwig (masa silnika plus całe dodatkowe wyposażenie). Nigdy nie wykonywać pracy na silniku zawieszonym na podnośniku.
Przed uruchomieniem silnika, założyć ponownie wszystkie osłony zdjęte podczas operacji serwisowych. Sprawdzić, czy na silniku nie pozostały żadne narzędzia lub inne przedmioty.
Nigdy nie uruchamiać turbodoładowanego silnika bez zainstalowanego filtra powietrza. Wirująca sprężarka w turbosprężarce może spowodować poważne obrażenia ciała. Również, ciała obce mogą zostać wessane i spowodować mechaniczne uszkodzenia silnika
Wszystkie paliwa, większość olejów oraz wiele chemikaliów to substancje łatwopalne. Przeczytać zalecenia na opakowaniach i postępować według nich.
Przy wykonywaniu prac na układzie paliwowym, upewnić się czy silnik jest zimny. Paliwo rozlane na gorące powierzchnie lub komponenty elektryczne może spowodować pożar.
Nie palić tytoniu w czasie nalewania paliwa lub oleju, czy też w pobliżu stacji paliw lub w maszynowni.
Przy pracy na gorącym silniku zawsze występuje zagrożenie poparzeń. Proszę uważać na gorące powierzchnie. Na przykład: rury wydechowe, turbosprężarka, miska olejowa, rury powietrza doładowującego, gorące chłodziwo oraz gorący olej w rurach i wężach olejowych.
Większość chemikaliów, takich jak płyn niskokrzepnący, środki antykorozyjne, olej konserwujący, środki odłuszczające, itd., to substancje szkodliwe dla zdrowia. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu i postępować według nich.
Paliwa, oleje, smary są łatwopalne i niebezpieczne w razie wdychania oparów. Zapewnić dobrą wentylację oraz stosować maski ochronne przy nakładaniu natryskowym. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu i postępować według nich.
Gorący olej może spowodować oparzenia. Unikać kontaktu skóry z gorącymi olejami. Przed rozpoczęciem pracy na układzie smarowania, upewnić się, że nie znajduje się on pod ciśnieniem. Nigdy nie uruchamiać ani nie eksploatować silnika z otwartym korkiem wlewu oleju, gdyż olej może zostać rozpylony.
Unikać otwierania korka chłodnicy, gdy silnik jest gorący. Para lub gorące chłodziwo mogą się rozprzestrzenić powodując oparzenia.
Jeśli prace muszą być wykonane na silniku przy normalnej temperaturze pracy i otwartym korku chłodnicy, albo odłączonym wężu, wówczas ostrożnie i powoli odkręcać korek chłodnicy w celu uwolnienia ciśnienia przed całkowitym zdjęciem korka. Proszę zauważyć, że nadal chłodziwo może być gorące i spowodować oparzenia.
Zawsze zakładać rękawice i okulary ochronne w czasie poszukiwania przecieków. Płyny wyrzucone pod ciśnieniem mogą przebić tkanki ciała i spowodować poważne obrażenia. Występuje niebezpieczeństwo zatrucia krwi.
Zawsze przed przystąpieniem do pracy nad układem elektrycznym, zatrzymać silnik i odłączyć zasilanie elektryczne.
Akumulatory zawierają elektrolit posiadający własności żrące i korozyjne, oraz wydzielają gaz wodorotlenowy, szczególnie podczas ładowania, który jest łatwo zapalny i bardzo łatwopalny. W żadnych okolicznościach, nie palić papierosów, nie stosować otwartego płomienia, ani nie dopuszczać iskrzenia w sąsiedztwie akumulatorów lub przedziałów akumulatorowych. Niewłaściwe połączenie kabli do zacisków akumulatora lub kabli złączowych przy uruchamianiu z dodatkowego akumulatora może spowodować iskrzenie, co z kolei może spowodować wybuch.
Przy ładowaniu lub obsłudze akumulatorów, chronić oczy, skórę i ubranie. Zawsze stosować okulary i rękawice ochronne. Jeśli dojdzie do kontaktu elektrolitu z niechronioną skórą, natychmiast przemyć skórę dużą ilością wody z mydłem. Jeśli elektrolit dostanie się do oczu, natychmiast przemyć oczy dużą ilością wody i niezwłocznie uzyskać pomoc medyczną.
b
a
Rys. 1. Silnik wysokoprężny ADCR
a) Znak homologacji i nr silnika b) Typ (ADCR) i wersja silnika (np. 1201)
(Patrz rys. 1, lewy górny widok, szczegół ‘a’) (Patrz rys.1, prawy dolny widok, szczegół ‘b’)
Rys. 2. Identyfikacja silnika
Silnik
Rodzaj silnika
Wysokoprężny, 4-suwowy, turbodoładowany, z intercoolerem
Wtrysk paliwa
Układ zasobnikowy paliwa „Common Rail”
Ilość i układ cylindrów
4 cylindry układ rzędowy, pionowy
Średnica cylindra / Skok tłoka
94 / 95 mm
Objętość skokowa
2636 cm3
Stopień sprężania
17,5 : 1
Znamionowa moc* / prędkość obrotowa
ben312