SILNIK WYSOKOPRĘŻNY
4CT90-1MEA
EURO 2
INSTRUKCJA OBSŁUGI
4CT90-1/I ‑ EURO 2 1.9.9117 Data wydania: XI 1999
Data korekty: sierpień 2002
Wytwórnia Silników Wysokoprężnych "ANDORIA" S.A.
Andrychów ul. Krakowska 140 34-120 ANDRYCHÓW
Telefon: (033) 875-32-40 do 47 Fax: (033) 875-16-06 (033) 875-32-50
http://www.andoria.com.pl, e-mail: andoria@andoria.com.pl
2
Instrukcja obsługi silnika 4CT90-1 ‑ EURO II
Spis treści
Strona
Wstęp 3
1. Dane techniczne 5
1.1. Charakterystyka techniczna silnika 5
1.2. Budowa silnika 6
1.3. Schematy instalacji elektrycznej 8
1.4. Momenty dokrecania
najważniejszych połączeń śrubowych 9
1.5. Materiały eksploatacyjne (paliwa, oleje) 10
2. Obsługa silnika 12
2.1. Przygotowanie silnika
do pierwszego uruchomienia 12
2.2. Uruchomienie silnika w pojeździe 12
2.3. Docieranie silnika 13
2.4. Zatrzymywanie silnika 13
2.5. Obsługa układu recyrkulacji spalin EGR 13
3. Użytkowanie silnika 14
3.1. Tablica okresowych czynności obsługowych 14
3.2. Podstawowe czynności obsługowe 15
3.3. Opis okresowych czynności obsługowych 15
4. Tablica niedomagań silników
i sposoby ich usuwania 21
5. Przechowywanie oraz konserwacja silnika
po wycofaniu z ruchu 25
5.1. Przechowywanie nowego silnika 25
5.2. Zakonserwowanie silnika
na dłuższy okres postoju 25
Konstrukcja silników 4CT90-1MEA spełniających wymagania EURO 2 została opracowana w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników wysokoprężnych 4C90 i 4CT90-1.
Silniki 4CT90-1MEA przeznaczone są głównie do napędu samochodów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony; ponadto silniki mogą stanowić źródło napędu pojazdów terenowych, pojazdów i maszyn samobieżnych, zespołów prądotwórczych, małych jednostek pływających oraz hydrauliki siłowej.
Uwaga: Wytwórnia Silników Wysokoprężnych zastrzega sobie prawo do zmian konstrukcyjnych i technologicznych oraz sposobu obsługi Klientów.
Silniki 4CT90-1MEA spełniają wymagania Euro 2 i posiadają:
· homologację typu silnika w zakresie emisji zadymienia na podstawie Regulaminu EKG nr 24
· homologację typu silnika w zakresie emisji zanieczyszczeń na podstawie Regulaminu EKG nr 49
· homologację typu silnika w zakresie poziomu mocy na podstawie Regulaminu EKG nr 85
4
Instrukcja obsługi silnika 4CT90-1MEA ... EURO 2
Silnik 4CT90-1MEA ‑ Euro 2
1. DANE TECHNICZNE
1.1. Charakterystyka techniczna silnika
Typ silnika 4CT90-1MEA
Rodzaj silnika wysokoprężny, czterosuwowy doładowany z wtryskiem pośrednim
Ilość i układ cylindrów 4, pionowy
Średnica cylindra 90 mm
Skok tłoka 95 mm
Objętość skokowa 2417 cm3
Stopień sprężania 21,1 : 1
Moc znamionowa 66 -5%kW (90 -5%KM)
Prędkość obrotowa
przy mocy znamionowej 4100 1/min
Maksymalny moment obrotowy 195 -5% Nm (19,9 -5%kGm) przy obrotach n = 2500 1/min
Minimalna prędkość obrotowa
wału korbowego na biegu jałowym 800 1/min
Jednostkowe zużycie paliwa
przy mocy znamionowej
(po dotarciu całkowitym) 295 +5% g/kWh (217 g/KMh)
Kierunek obrotów wału korbowego lewy, patrząc od strony koła zamachowego
Odbiór mocy z koła zamachowego za pośrednictwem sprzęgła wyłączalnego
Rozruch silnika ...
ben312