Wybieramy farbe scienna.pdf

(2356 KB) Pobierz
356017935 UNPDF
Remont i modernizacja
Wybieramy farbę ścienną
Pomysł, by pomalować
ściany, najczęściej
przychodzi
nam do głowy
spontanicznie,
jednak na wybór
farby zarezerwujmy
sobie trochę więcej
czasu. Jeśli dokonamy
właściwego wyboru,
unikniemy przykrych
niespodzianek,
a malowanie będzie
samą przyjemnością.
kryć, dzięki czemu wystarczy nałożyć jej 
jedną warstwę. Powinna być wydajna, 
a więc wystarczać na wiele metrów kwadra-
towych, i odporna – co w praktyce oznacza 
„niewrażliwa” – na trudy użytkowania. Pod-
jęcie decyzji wydaje się łatwe, ale w marke-
cie budowlanym lub w sklepie wybór jest 
duży.
zagęszczające, mające umożliwić czyste ma-
lowanie bez chlapania.
Szczególnie odporna na zużycie jest far-
ba lateksowa. Bez problemu można ją czy-
ścić na wilgotno, dlatego warto ją stosować 
w kuchniach i łazienkach, a także w innych, 
często wykorzystywanych fragmentach po-
mieszczeń. Jednak nowoczesne farby la-
teksowe nie są paroprzepuszczalne w ta-
kim stopniu, jak zwykłe farby dyspersyjne. 
Dlatego do malowania sufitów w pomalo-
wanych farbą lateksową łazienkach nale-
ży wykorzystać tradycyjną farbę dyspersyj-
ną, dzięki czemu unikniemy tworzenia się 
miejsc zagrzybionych.
Specjalne farby do pomieszczeń wilgot-
nych, np. kuchni i łazienek, zawierają skład-
niki zapobiegające tworzeniu się pleśni oraz 
grzybów i nadają się do wykonywania po-
włok renowacyjnych. Produkty z blokadą 
antynikotynową pomagają w pomieszcze-
niach ze ścianami silnie pożółkłymi od pa-
pierosowego dymu.
Najnowsze badania i postęp technolo-
giczny mają też za zadanie sprawić, by far-
by były jak najmniej szkodliwe dla zdrowia. 
Większość produktów nie zawiera środków 
konserwujących, rozpuszczalników, zmięk-
czaczy i substancji uczulających alergików. 
Interesującym rozwiązaniem są farby, któ-
re aktywnie redukują ilość szkodliwych sub-
stancji i oczyszczają powietrze w pomiesz-
czeniach. W tym przypadku mówi się także 
o farbach „tworzących zdrowy klimat”.
Uwaga!  Nie wszystkie specjalne produk-
ty można barwić.
Przy zakupie farby zawsze warto zwra-
cać uwagę na to, czy dany produkt jest ozna-
czony ekologicznym znakiem towarowym 
(tzw. ekoznakiem) np. niemieckiego „Nie-
Jak czytać metryczkę
Farby dyspersyjne
Najczęściej używanym rodzajem far-
by do malowania ścian wewnętrznych jest 
(zwykle biała) farba dyspersyjna. Nadaje się 
do malowania nowych powierzchni i do re-
nowacji różnych podłoży, np. z raufazy, tapet 
ze wzorami tłoczonymi, płyt gipsowo-karto-
nowych i płyt cementowo-włóknowych, tynku 
i betonu. Składniki farby to przede wszyst-
kim wodna dyspersja (spoiwo), wypełniacze 
i pigmenty, które mają wpływ na krycie, ob-
fitość (grubość warstwy) i odcień oraz środ-
ki pomocnicze (dodatki uszlachetniające), 
ułatwiające tworzenie warstwy, polepszające 
konsystencję i inne właściwości farby.
Różnice w jakości farb są nieuniknione, 
co wynika z różnych receptur. Również ich 
poszczególne składniki mają zróżnicowaną 
jakość i są wymieszane w odmiennych pro-
porcjach. Farby wysokiej jakości zawierają 
dużo spoiwa i pigmentów. W farbach gor-
szych jest ich mniej, mają za to więcej wypeł-
niaczy. Pigmenty odpowiadają za siłę krycia 
i stopień białości lub odpowiedni odcień ko-
loru. Spoiwa sprawiają, że pigmenty łączą się 
w wytrzymałą, równomierną i dobrze przy-
legającą masę.
Z reguły lepiej używać dobrej, silnie 
kryjącej farby. Ale jak rozpoznać dobre 
właściwości krycia? Oznaczenie zgodno-
ści z DIN EN 13 300 na pojemniku (patrz 
ramka po prawej) oraz dane dotyczące od-
porności na zużycie i stopnia połysku umoż-
liwiają porównanie produktów.
JAKOŚĆ ZGODNIE Z DIN EN 13 300
ZDOLNOŚĆ KRYCIA
KLASA 4 3 2 1
PRZY WYDAJNOŚCI 5 m 2 /l
ODPORNOŚĆ NA ŚCIERANIE W STANIE MOKRYM
KLASA 5 4 3 2 1
STOPIEŃ POŁYSKU: MAT
Jakość według normy DIN EN 13 300
Zdolność krycia, odporność na ścieranie w stanie
mokrym i stopień połysku to cechy mające wpływ
na jakość farby. Klasa 1 oznacza najwyższą zdolność
krycia, przy czym ważne jest, by była podana
także wydajność w m 2 /l, ponieważ nałożona ilość
w miarodajny sposób wpływa na krycie. Farba
z odpornością na ścieranie w stanie mokrym w klasie 1
jest najbardziej odporna na zużywanie i najlepsza
do czyszczenia. Określana jest mianem „odporna
na ścieranie”. Rozróżniane są następujące stopnie
połysku: lśniąca, lśniąca o jedwabistym połysku,
jedwabiście matowa. Farby o takim stopniu połysku
są mniej wrażliwe na zużycie mechaniczne, niż farba
matowa bez połysku.
Wymagania specjalne
W ofercie producentów są także far-
by dyspersyjne o specjalnych cechach. I tak 
na przykład tzw. stała farba zawiera środki 
T o oczywiste, że farba powinna dobrze 
356017935.006.png 356017935.007.png 356017935.008.png
Remont i modernizacja
Nie zawsze
musi być biel
Mieszanka możliwa
Bezpośrednio u sprzedawców można 
zlecić wykonanie mieszanki. Także przynie-
sione wzorce, np. skrawek tapety lub płytka 
ceramiczna, pozwalają na ustawienie urzą-
dzeń mieszających najnowszej generacji. Po-
trafią one „odczytać” barwę wzorca za spra-
wą skanera, a następnie przygotowują skład 
mieszanki. Zalecamy jednak, by za pomocą 
pasków testowych sprawdzić, jak faktycz-
nie będzie wyglądała farba po wyschnięciu 
(patrz także ramka na dole).
Decydującą zaletą wykorzystania maszy-
ny do mieszania farby jest powtarzalność wy-
branego odcienia, co jest ważne, jeśli w przy-
szłości zamierzamy ponownie go odtworzyć 
(albo gdy podczas malowania pomylimy się 
w obliczeniach co do ilości potrzebnej far-
by). Gdy w dodatku zachowamy metkę far-
by lub zanotujemy jej kod, możemy być pew-
ni wyniku kolejnego mieszania przy użyciu 
mieszalnika.
Wszyscy, którzy zdecydują się samodziel-
nie zmieszać farbę, mają do dyspozycji niezli-
czoną ilość wariantów substancji barwiących 
w pojemnikach różnej wielkości. Najczęściej 
na ich opakowaniach podano, ile barwnika 
trzeba użyć, by uzyskać odpowiednio inten-
sywny kolor. Również sprytne dozowniki po-
zwalają łatwo uzyskać indywidualnie dobra-
ne odcienie. Reprodukcja zmieszanych w ten 
sposób farb jest możliwa tylko w przypadku 
wykonania pracy bardzo dokładnie i zanoto-
wania wszystkich jej kolejnych etapów. Jeśli 
do zabarwienia użyjemy kilku różnych kolo-
rów, powtórzenie składu mieszanki będzie 
odpowiednio trudniejsze.
Do mieszania najlepiej użyć odpowiednio 
dużych pojemników, owalnych lub okrągłych 
– w kanciastych barwniki mogą osadzać się 
w narożnikach. Lepiej używać mieszadła za-
łożonego na wiertarkę, bowiem mieszanie 
ręczne nie da równie dobrych efektów.
dokładnie ustalone odcienie barw. Przy użyciu 
specjalnych farb dyspersyjnych jest to szczegól-
nie ważne. Należy wcześniej sprawdzić, czy ich 
barwienie jest w ogóle możliwe, a jeżeli tak, 
to czy powstają kolory o odpowiedniej inten-
sywności. W pewnych warunkach, po dodaniu 
zbyt dużej ilości pigmentu, znikają szczególne 
cechy gotowej farby (np. blokada zapobiega-
jąca powstawaniu plam z nikotyny).
Jeśli chcemy zabarwić białą farbę przyja-
zną środowisku, powinniśmy tak samo świa-
domie wybrać odpowiednie farby pigmento-
we. Jeżeli nie używamy farby dyspersyjnej, 
lecz farby naturalnej, np. kazeinowej, bar-
wimy ją odpowiednimi dodatkami – w tym 
przypadku pigmentami. Wcześniej należy za-
sięgnąć informacji, czy wybrany przez nas od-
cień można osiągnąć za pomocą naturalnych 
pigmentów.
Przed każdym mieszaniem – bez względu 
na to, czy za pomocą urządzenia u sprzedaw-
cy, czy w wiadrze we własnym domu – trze-
ba oczywiście dokładnie ustalić zapotrze-
bowanie na składniki. Nie wolno być 
skąpym w trakcie obliczania ilości 
potrzebnej farby, ponieważ nie 
ma nic bardziej denerwującego 
od sytuacji, gdy podczas ma-
lowania w połowie ostatniej 
ściany skończy się dokładnie 
skomponowana farba.
Po ustaleniu, czy ścia-
ny będą skromnie pomalo-
wane na biało, czy też 
na inny kolor (a mo-
że nawet na kilka 
z nich), zaczyna-
my przygotowania 
– im staranniejsze, 
tym lepszy efekt.
bieskiego anioła” 
albo skandynawskie-
go „Łabędzia”. Ekozna-
ki wskazują na produkty, któ-
re spełniają wymagania ochrony 
środowiska i charakteryzują się ni-
ską emisją substancji niebezpiecznych. 
Używanie takiej ekologicznej farby sprawia, 
że powietrze w pomieszczeniach jest zanie-
czyszczone w minimalnym stopniu, zarówno 
w trakcie malowania, jak i potem.
ność krycia, przy czym waż-
ne jest, by była podana także 
wydajność w m 2 /l, ponieważ na-
łożona ilość w miarodajny sposób 
wpływa na krycie. Farba z odpornością 
na ścieranie w stanie mokrym w klasie 1 jest 
najbardziej odporna na zużywanie i najlep-
sza do czyszczenia. Określana jest mianem 
„odporna na ścieranie”. Rozróżniane są na-
stępujące stopnie połysku: lśniąca, lśniąca 
o jedwabistym połysku, jedwabiście mato-
wa. Farby o takim stopniu połysku są mniej 
wrażliwe na zużycie mechaniczne, niż farba 
matowa bez połysku.
Kolory mają znaczny wpływ na nasze sa-
mopoczucie, a tym samym na nasze zdrowie. 
Możemy tego doświadczyć na co dzień, cho-
ciażby wtedy, gdy czujemy, jak przyciąga nas 
atmosfera kawiare n ki, której ściany pokryto 
farbą w kolorze terrakoty. Znamy też wpływ 
kolorów na efekty optyczne w pomieszcze-
niach. Pod wpływem sprytnego zastosowania 
kolorów wysokie, płytkie pomieszczenia mo-
gą zyskać na głębi, a pomieszczenia wąskie 
mogą sprawiać wrażenie szerszych.
Farby naturalne
Tradycyjne środki malarskie, np. farby 
wapienne, kazeinowe i klejowe, można przy-
gotować samodzielnie, mieszając według róż-
nych receptur określone składniki. Można 
je także kupić w postaci proszków gotowych 
do zmieszania z wodą. Farby te nie zawiera-
ją szkodliwych substancji i składają się z su-
rowców odnawialnych lub takich, których 
jest pod dostatkiem. Są nie tylko nieszkodli-
we dla zdrowia, lecz także spełniają wyma-
gania ochrony środowiska. Niestety farby te 
nie nadają się do stosowania na wszystkich 
podłożach, a zamalowanie ich innymi farba-
mi może być kłopotliwe.
Zdolność krycia, odporność na ściera-
nie w stanie mokrym i stopień połysku to ce-
chy mające wpływ na jakość farby. 
Klasa 1 oznacza najwyższą zdol-
Kontrastowe zestawienie powstaje, gdy wy-
korzystamy barwy dopełniające (np. czer-
wień i zieleń). Kolory czarny, biały i sza-
ry, a także brązy, beże i odcienie kremowe, 
dobrze nadają się do tonowania i cieniowa-
nia (kontrasty).
Informacje i sugestie dotyczące aktu-
alnych trendów kolorystycznych, a także 
możliwych do wykonania barwnych zesta-
wień, można znaleźć w dobrych czasopi-
smach wnętrzarskich, np. „Tak mieszkam”. 
Na zamieszczonych w nich zdjęciach moż-
na także zobaczyć, jakie kolory oddziałują 
w połączeniu z wyposażeniem pomieszczeń 
(meblami, zasłonami itd.). Jeśli ktoś nie chce 
polegać jedynie na swoim wyczuciu, może 
również zajrzeć na strony internetowe pro-
ducentów farb, które dają możliwość inte-
raktywnego zestawienia palety barw lub wir-
tualnego pomalowania całych pomieszczeń 
i wypróbowania swoich pomysłów. Po dobra-
niu wymarzonego koloru, ostateczną pew-
ność zdobędziemy, prosząc o radę fachowca 
w sklepie lub markecie budowlanym.
Znaleźć odpowiedni odcień
Producenci oferują obecnie duży wybór 
farb ściennych w różnych odcieniach, w tym 
wiele tonacji bieli i aktualnie modne kolo-
ry. W porównaniu z białymi farbami podsta-
wowymi są one jednak droższe. A jeśli ktoś 
chce oryginalnie wykończyć swoje 
ściany, zgodnie z własnym poczu-
ciem piękna, może sam domie-
szać pigmenty barwiące.
Decyzja co do wyboru od-
cienia koloru jest trudna. Po-
mocne są wzorniki kolorów, jak 
np. pokazany u góry wachlarz. 
Gdy użyjemy jednej barwy, 
którą stopniowo rozjaśni-
my lub ściemnimy pig-
mentami, powstanie 
harmonijna kompo-
zycja kolorystyczna. 
Spokojne kombinacje 
powstają wtedy, gdy 
zastosowanych zosta-
nie dwa lub więcej ko-
lorów, które w wachla-
rzu barw leżą obok siebie. 
Dopasowanie
Ważne, by farba ścienna pasowała do farby 
pigmentowej. Zaleca się więc zakup obu pro-
duktów u tego samego producenta, by ich „che-
mia” była jednorodna i można było uzyskiwać 
W odpowiednim świetle
Aby ustalić, jak dany odcień koloru będzie
w rzeczywistości wyglądał na ścianie, próbka musi być
całkowicie wyschnięta (ten proces można przyspieszyć
za pomocą suszarki do włosów) – wilgotna farba
zawsze sprawia wrażenie trochę ciemniejszej. Próbkę
oglądamy w pionie – nie układamy jej płasko, ponieważ
powierzchnie ścian słabiej odbijają wpadające
do pomieszczenia światło i sprawiają wrażenie
ciemniejszych. Ponadto oświetlenie w pomieszczeniu,
w którym oglądamy próbkę, powinno być zbliżone
do będącego w tym, które ma być malowane.
Opłaca się więc poświęcić trochę czasu, by np. wynieść
z marketu budowlanego próbkę na zewnątrz i obejrzeć
ją przy świetle dziennym.
356017935.009.png 356017935.001.png 356017935.002.png
Remont i modernizacja
Przygotowania
O ile to możliwe, wynosimy z pokoju 
wszystkie sprzęty lub układamy jedne na dru-
gich na środku pomieszczenia i przykrywa-
my dokładnie folią (również całą podłogę). 
Następnie taśmą malarską oklejamy listwy 
podłogowe, parapety i ramy okienne oraz 
drzwiowe. Demontujemy nie tylko wszystkie 
lampy, lecz także usuwamy wszelkie tkwiące 
w ścianach gwoździe i wkręty. Jeśli otwory 
po nich mają być później wykorzystane po-
nownie, wkładamy do nich dla oznaczenia 
zapałki. Nie zapomnijmy wyłączyć prądu 
przed odkręceniem gniazdek i lamp!
Nie chwytajmy zbyt szybko za wałek i pę-
dzel. Najpierw sprawdźmy powierzchnie, 
które mają być malowane, czy nie są uszko-
dzone. Niewielkie rysy i dziury (po kołkach) 
trzeba zaszpachlować i w miarę potrzeby, 
po wyschnięciu, oszlifować na gładko.
Jeśli malowane mają być nowe tapety 
lub na nowo otynkowane ściany, nie powin-
no być żadnych problemów z podłożem. 
Gdy mamy do czynienia ze starymi farba-
mi, sprawdzamy stare powłoki malarskie, 
czy dobrze przylegają (patrz ramka na na-
stępnej stronie).
wałka powinny być dobrane do wielkości ścia-
ny i możliwości dostępu do niej. Oczywiście 
wałki i wiadro z farbą także muszą do siebie 
pasować. Do malowania miejsc trudno do-
stępnych, np. za grzejnikami, można użyć spe-
cjalnego wałka o niewielkiej średnicy i z dłu-
gim trzpieniem. Można też kupić specjalne 
wałki do narożników lub do wykonywania ob-
niżonego połączenia ścian z sufitem.
Tanich produktów z pluszu lub typu 
„vestan” z tkaniny poliestrowej nie poleca-
my, lepsze są wałki malarskie na bazie po-
liamidu lub poliakrylu. Wałki ze skóry ja-
gnięcej są wprawdzie droższe, ale przodują 
pod względem uzyskiwanych przy ich użyciu 
wyników. Zawsze przed pierwszym użyciem 
wałek zwilżamy, ponieważ wtedy otworzą się 
włókna i łatwiej będą wchłaniały farbę.
Przy malowaniu wysokich ścian lub su-
fitów w pokojach warto posługiwać się tele-
skopowym trzonkiem, dzięki któremu unik-
niemy ciągłego wspinania się na drabinę. 
Narożniki można wygodnie malować za po-
mocą zagiętego pędzla z długim trzonkiem 
lub specjalnego wałka do narożników.
Aby uniknąć konieczności stałego mycia 
pędzla i wałka w przerwach między kolejny-
mi etapami prac, można owinąć narzędzia 
folią śniadaniową lub włożyć w plastikowy 
woreczek. Po zakończeniu prac od razu 
oczyszczamy narzędzia, by resztki farby nie 
przysychały. W przypadku farby dyspersyj-
nej wszystkie używane do malo-
wania narzędzia wystarczy 
dokładnie umyć w wo-
dzie.
i zamalowywać je kolejno ruchami w kształ-
cie „M” lub „W”, a następnie wykonać war-
stwę wykończeniową z góry na dół (patrz 
rysunek po lewej).
Jeśli wykorzystujemy kilka farb i na przy-
kład chcemy pomalować jedną ze ścian w in-
nym kolorze, musimy jej krawędzie precyzyj-
nie okleić, najlepiej elastyczną taśmą malarską. 
Uwaga!  Po skończeniu malowania natych-
miast usuwamy paski taśmy, dopóki farba jest 
jeszcze wilgotna, ponieważ po jej wyschnięciu 
krawędzie pomalowanej płaszczyzny mogą się 
„postrzępić”.
Jeśli pierwsza powłoka nie pokryje całości, 
np. z powodu bardzo ciemnego podłoża, nakła-
damy kolejną warstwę farby. Robimy to, gdy 
pierwsza warstwa jest już całkiem sucha, inaczej 
powstaną nieestetyczne ślady po wałku.
Technika pracy
Generalna zasada brzmi: najpierw ma-
lujemy sufit, a dopiero potem ściany. I za-
wsze pracujemy zgodnie z kierunkiem pada-
nia promieni światła, zaczynając od miejsc 
przy oknach. Najpierw pędzlem lub ma-
łym wałkiem starannie malujemy krawę-
dzie, następnie dużym wałkiem (na tele-
skopowym trzonku) pokrywamy farbą duże 
płaszczyzny.
Cały sufit i poszczególne ściany malu-
jemy w jednym etapie prac i o ile to moż-
liwe unikamy wszelkich przerw, ponieważ 
w przeciwnym razie wszelkie nowe przyło-
żenia narzędzi rozprowadzających farbę 
staną się widoczne. W praktyce oznacza to: 
„zawsze mokre na mokre”. Wałek tak długo 
obracamy na kratce do usuwania nadmiaru 
farby, aż przestanie z niego kapać.
Malowanie ścian rozpoczynamy od ką-
tów i od strony okien. Następnie posuwa-
my się zgodnie z kierunkiem padania świa-
tła w pomieszczeniu. Aby uzyskać możliwie 
równomierną powierzchnię, radzimy po-
dzielić ścianę na fragmenty wielkości 1 m 2  
Malowanie – trochę inne
Wyjątkowo interesujące efekty powstają, 
gdy nakładamy farbę, wykorzystując rozmaite 
techniki: wycieranie, przykładanie i rozprowa-
dzanie owiniętym wałkiem.
W przypadku tych technik zawsze wyko-
rzystuje się farby podkładowe i dekoracyjne, 
które zamiast wałkiem lub pędzlem są rozpro-
wadzane szmatką, gąbką, specjalną rękawicz-
ką albo innymi podobnymi narzędziami. Jeśli 
decydujemy się na zastosowanie jednej z tych 
technik, jest sensowne i wskazane, by deko-
rowaniem ściany zajmowała się tylko jedna 
osoba, ponieważ w przeciwnym razie powsta-
je niebezpieczeństwo przypadkowych niere-
gularności. Jeśli ktoś po raz pierwszy stosu-
je malarskie techniki dekoracyjne, powinien 
najpierw wypróbować je na niewielkiej po-
wierzchni i zarezerwować sobie na pracę od-
powiednio dużo czasu.
Bez względu na to, czy decydujemy się po-
malować ściany na biało, czy też kolorowo, 
a może z wykorzystaniem technik dekoracyj-
nych, jeśli będziemy postępowali zgodnie z pla-
nem i pracowali starannie, dekorowanie ścian 
może być dla nas niezwykle satysfakcjonują-
cym zajęciem. Inwestujemy przecież nasz czas 
i energię w nasz dom, a od udanego wyniku 
pracy zależy nasze dobre samopoczucie.
Narzędzia
Oprócz przygotowania pomieszczenia, 
podłoża oraz farb, trzeba również dobrać 
odpowiednie narzędzia, które zagwarantują 
dobre wyniki pracy. Nie obejdziemy się bez 
wałka malarskiego umożliwiającego rów-
nomierne nakładanie farby oraz kratki 
do zbierania jej nadmiaru. Rozmiary 
Sprawdzanie starej powłoki 
malarskiej
Złym podłożem są farby, które kredują przy
zamalowywaniu, barwią się na ciemno przy dotknięciu
zwilżonym palcem lub nie zdają testu z taśmą klejącą.
Test ten polega na przyciśnięciu do ściany taśmy klejącej
i zerwaniu jej. Jeśli do jej spodu przylgną fragmenty
warstwy farby, podłoże nie nadaje się do zamalowania.
W takim przypadku zmywamy powierzchnię, pokrywamy
środkiem gruntującym (który przeniknie do luźnej
farby i górnej warstwy tynku, tworząc mocne podłoże)
lub od razu na nowo ją tapetujemy.
356017935.003.png 356017935.004.png 356017935.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin