KABAŁA.TXT

(13 KB) Pobierz
SEKRETY KABAŁY, 
czyli wiat zbudowany jest ze słów
Według tradycji kapłan Melkizedech wprowadził 
patriarchę Abrahama w tajniki Kabały.  Kabalici wierzš, że słowa i liczby majš moc tworzenia i niszczenia. Słowo emeth (prawda) ma moc ożywiania, a meth (mierć) - odbierania życia. Twierdzš, że cała prawda o wiecie zapisana jest w Biblii boskim szyfrem. Gdy kto odczyta wszystkie znaczenia słów, zdobędzie wiedzę absolutnš.

W tradycji żydowskiej istnieje legenda o Golemie, postaci ludzkiej ulepionej z mułu i gliny, którš można ożywić, wkładajšc jej w usta kartkę z mistycznym imieniem Boga. Golem porusza się jak maszyna, ma martwy wzrok i żółtš cerę. Na jego widok przechodnie truchlejš ze strachu, lecz trudno go schwytać, gdyż pojawia się nagle i równie szybko znika. Najsłynniejszego golema stworzył podobno w XVI wieku w Pradze czeskiej kabalista, astronom i alchemik cesarza Rudolfa II, rabbi Loew ben Becalel. Golem, dzięki nadludzkiej sile i odpornoci, miał bronić przeladowanej społecznoci żydowskiej. I sprawdzał się w tym bardzo dobrze, dopóki pewnego razu nie wpadł w szał i nie zaczšł siać powszechnego zniszczenia. Wtedy urzšdzono na niego nagonkę, złapano go i zgładzono.
 
Przypowieć o Golemie musiała zainspirować Mary Wollstonecraft Shelley, twórczynię "Frankensteina", ponieważ obie historie kończš się morałem, że nie należy przywłaszczać sobie boskiego przywileju tworzenia życia. Jednakże w tradycji żydowskiej wcišż istnieje szkoła mistyczna, która naucza, że za pomocš pewnych słów można powoływać do życia różne istoty. Co więcej, przedstawiciele tej szkoły uważajš, że cały nasz wiat tworzš słowa, a kluczem do zrozumienia wiata jest włanie zrozumienie prawdziwego znaczenia słów. Tš tradycjš jest kabała, wiedza tajemna, która według Żydów pochodzi od proroka Abrahama. 
Współczeni okultyci posuwajš się do jeszcze bardziej odważnych stwierdzeń, mówišc, że kabała pochodzi z Egiptu. Najpewniej jednak ani jedni, ani drudzy nie majš racji, ponieważ pierwszym znanym dziełem kabalistycznym jest powstała w III wieku n.e. "Sefer Jecirah" (Księga Stworzenia).
To wielce zawiłe i niezrozumiałe dzieło przedstawia wiat jako kombinację liter i odpowiadajšcych im liczb. Język hebrajski jest bowiem w ten sposób zbudowany, że każda litera ma swojš wartoć liczbowš. Dzięki temu każde słowo da się wyrazić za pomocš konkretnej liczby.
Taka możliwoć skłoniła niektórych okultystów do twierdzenia, że słowa o tej samej wartoci liczbowej sš ze sobš w pewien ukryty sposób powišzane. A znajomoć tych powišzań sprzyja lepszemu rozumieniu otaczajšcego nas wiata. 
Dla przykładu, inaczej czyta się Biblię, kiedy się wie, że wartoć liczbowa apokaliptycznej Bestii (666) jest równa wartoci liczbowej słowa "mesjasz" (zbawiciel). W ten sposób Antychryst przestaje być zwykłym złem wcielonym, a okazuje się być mesjaszem, który odgrywa ważnš rolę w dziejach zbawienia wiata. Jak widać, kabała jest systemem rewolucyjnym, ponieważ obala naszš codziennš wizję wiata, który tak naprawdę jest inny, niż się nam wydaje. Metoda kabalistyczna polegajšca na podstawianiu słów o tej samej wartoci liczbowej nazywa się GEMATRIĽ. Można jš stosować również do dłuższych konstrukcji zdaniowych. Sumuje się wtedy wartoć jakiego wyrażenia i szuka słowa bšd wyrażenia posiadajšcego tę samš wartoć liczbowš. 
Na przykład w Biblii powiedziane jest, że gdy Abraham był na równinie Mamre "a oto trzej mężowie stanęli między nimi". Ze zdania tego nie wynika, kim byli ci mężczyni. Kabalici jednak z łatwociš rozszyfrowujš tę zagadkę. Wystarczy sprawdzić wartoć liczbowš wyrażenia "trzej mężowie", która wynosi łšcznie 701, i poszukać jednego lub większej iloci słów odpowiadajšcych tej liczbie. Okazuje się, że wyrażenie "sš to Michał, Gabriel i Rafael" posiada tę samš wartoć liczbowš, z czego można wnioskować, że mężczyznami, których spotkał Abraham na równinie Mamre, byli trzej archaniołowie.
Oczywicie, gematria nie służy tylko czystym spekulacjom lub grze słów. Jest magicznym narzędziem wykorzystywanym przez okultystów do tworzenia rytuałów. Starajš się oni bowiem, by wartoć liczbowa konkretnych instrumentów magicznych (poczšwszy od barw szaty, skończywszy na broniach magicznych) odpowiadała wartoci liczbowej danej operacji magicznej (przywoływanemu bóstwu, wywoływanemu duchowi itp.). To włanie z gematrii wywodzi się tak dzisiaj popularna numerologia, chociaż większoć podręczników numerologicznych łamie wszelkie reguły tej sztuki i przedstawia wyssane z palca wiadomoci.

Złamać boski szyfr
Kabała zna jeszcze dwie inne metody wišzania ze sobš słów. Sš one bardziej skomplikowane od gematrii i z tej racji rzadziej stosowane. Pierwsza z nich, NOTARIKON, polega na łšczeniu ze sobš pierwszych lub ostatnich liter jakiego wyrażenia, w wyniku czego powstaje nowe słowo bšd wyrażenie. I tak na przykład z pierwszych i ostatnich słów biblijnego wyrażenia "któż nam wstšpi do nieba", można utworzyć słowa oznaczajšce "Boga" i "obrzezanie". W ten sposób staje się jasne, że tylko obrzezani dostanš się do nieba. Oczywicie, nie należy się nadmiernie martwić tym odkryciem, gdyż jeli tylko uważnie popracujemy nad tym cytatem, bardzo możliwe, że wyjdzie nam co innego. Kabalici korzystali z notarikonu w interpretacji snów. Występujšce w nich sentencje skracali do jednego słowa, które stawało się kluczem do zrozumienia snu. Jeszcze bardziej skomplikowanš technikš kabalistycznš jest TEMURA. Polega ona na podstawianiu liter w słowie lub zdaniu, na wstawianiu końca słowa na jego poczštek oraz na czytaniu wyrazu od tyłu. W ten sposób powstajš nowe słowa i zdania, które sš "magicznymi bliniakami" ich poprzedników. Obie te metody kabalistyczne okultyci wykorzystywali do kreowania magicznych słów umieszczanych na talizmanach i używanych jako rytualne zaklęcia. Na tym nie koniec kabalistycznych technik rozszyfrowywania prawdziwych znaczeń słów. My jednak obędziemy się bez dalszych przykładów, ponieważ w innym razie moglibymy zabrnšć tak daleko, jak Abraham Abulafia (1240-1291), który wierzył, że dzięki stałemu powtarzaniu słowa bożego "JHWH" w różnych kombinacjach (czyli JWHH, HWHJ,WHHJ itd.) można osišgnšć zbawienie. Jak widać, kabalici także posiadali swoje mantry.


Menora, obrzędowy żydowski wiecznik, też jest symbolem Drzewa Życia.  Kabalistyczne Drzewo Życia
Ale kabała to nie tylko praca ze słowami i odkrywanie ich prawdziwego znaczenia. To również system medytacyjny opierajšcy się na złożonej strukturze kabalistycznego Drzewa Życia. I co istotne, system ten jest wszechstronnie wykorzystywany przez zdecydowanš większoć okultystów w naszych czasach. Kabalistyczne Drzewo Życia stanowi drabinę łšczšcš wiat ludzi ze wiatem boskim. 
Drabina ta składa się z dziesięciu poziomów połšczonych ze sobš dwudziestoma dwoma cieżkami. Nietrudno zauważyć występujšce tu podobieństwa z tarotem, w którym znajdujš się dwadziecia dwa Wielkie Arkana, zwane niekiedy atutami. Tarot jest bowiem skonstruowany w oparciu o Drzewo Życia, dzięki czemu może służyć nie tylko wróżbom, lecz i medytacjom kabalistycznym. Wpatrujšc się w kolejne Wielkie Arkana tarota, można przechodzić na kolejne poziomy Drzewa Życia, nazywane sefirotami. Sš one umieszczone na trzech kolumnach zwanych filarami surowoci, równowagi i łaski.
Drzewo Życia jest zatem systemem inicjacyjnym, umożliwiajšcym kabalicie kontakt z Bogiem. Oczywicie, zanim do tego dojdzie, trzeba przejć dziesięć kolejnych stopni wtajemniczenia, a nie jest to łatwe! Co więcej, nie należy się zajmować wyższymi stopniami, kiedy się nie opanowało niższych. W historii magii znane sš przypadki osób, które - pełne dumy i pychy - omijały niższe sefiroty (stopnie wtajemniczenia) Drzewa Życia i zabierały się od razu do najtrudniejszych zadań. Jeden z nich, brat Achad, słynny kabalista i uczeń Aleistera Crowleya, opłacił swš pychę szaleństwem. Zamiast dostšpić najwyższego wtajemniczenia, wpadł w obłęd i biegał po ulicach na golasa w przeroczystej pelerynie, przekonany, że jest niewidzialny.  
 Królestwo materii
Naszš wędrówkę po kabalistycznym Drzewie Życia należy zatem rozpoczšć od najniższego sefirotu, Malkhut (Królestwo), obejmujšcego sferę Ziemi, materii i fizycznego ciała. Kabalici powiadajš, że całe Drzewo Życia znajduje się w Malkuth. Należy przez to rozumieć, że całoć naszych praktyk magicznych odbywa się w wiecie fizycznym, a nie gdzie w zawiatach. Celem każdego okultysty jest zjednoczenie tego wiata ze wiatem boskim. Na poziomie materii mag stwarza pierwsze magiczne zwišzki, budujšc swojš wištynię, wyposażajšc się w rytualnš szatę i bronie magiczne (różdżkę, miecz, puchar i pentakl). Odbywa też regularne praktyki, które zapisuje w dzienniku magicznym.

Podstawa ducha
Powyżej Malkhut znajduje się pierwszy poziom wiata duchowego, nazywany Jesod (Podstawš). Jesod obejmuje wszystko, co znajduje się na planie astralnym. Kiedy nimy, marzymy na jawie lub poruszamy się w krainie wyobrani, to znajdujemy się włanie na tym poziomie. Aby opanować tę sefirę, należy zbudować sobie w wyobrani wištynię astralnš i szkolić się w wizualizacjach i podróżach astralnych. Dopiero po długim treningu będzie można przejć do następnej sefiry, znajdujšcej się u podnóża filaru surowoci. 

Chwała rozumu
Hod to inaczej Chwała. Jej atrybutami sš logika i intelekt. Tutaj mag rozwija swoje zdolnoci naukowe, a więc szkoli się w gematrii i studiuje różne systemy religijne. Dzięki temu lepiej pojmuje współzależnoć zjawisk i uczy się tego, że każda wiedza jest względna. Jest to niezmiernie ważne, ponieważ tylko w ten sposób można się uchronić przed fanatyzmem religijnym. 

Zwycięstwo zmysłów
Po opanowaniu tych zdolnoci mag może przejć do sefiry Necach (Zwycięstwo), znajdujšcej się po przeciwległej stronie Drzewa Życia, u podnóża filaru łaski. Jest to sfera zmysłów, uczuć i ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin