rodzajeobciazen.doc

(27 KB) Pobierz
Rodzaje obciążeń

Rodzaje obciążeń. Obciążeniami i siłami oraz ich wielkościami działającymi na obiekt oceanotechniczny, a także sposobem reakcji konstrukcji obiektu na działanie tych sił zajmuje się mechanika konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. 

SIŁY DZIAŁAJĄCE NA OBIEKT: zewnętrzne (statyczne oraz dynamiczne- gdy przysp.  przem. się mas  są tego samego rzędu co ziemskie), dzielimy je na: powierzchniowe- hydrostatyczne oddziałujące na zanurzoną część kadłuba, siły od ładunków sypkich i płynnych wew. kadłuba (np.  ciężkości, naporu pędników, reakcje podłoża,  ciśnienie hydrostatyczne i hydrodynamiczne, siły inercji); masowe:  siły ciężkości  konstrukcji i zapasów, siły inercji od przesypujących się ładunków. Wewnętrzne:  dążą do zachowania niepodzielności obiektu, powstają w rezultacie sił  zewn. (rys) Mz- moment tnący, Rz- siła tnąca,  Mx- moment skręcający. Są to trzy podstawowe siły wew. , których efektami są naprężenia i odkształcenia konstrukcji pojawiające się jako: ugięcia, wyboczenia, utrata stateczności płyt, rozwarstwianie, pękniecie.

34. Co to jest wytrzymałość ogólna?

WYTRZYMAŁOSC OGÓLNA- graniczna wartość oporu stawianego przez siły spójności ciała stałego obciążeniem zewn. Zależy od rodzaju materiału i sposobu obciążenia. Jest to wytrzymałość okrętu jako obiektu jednorodnego, spójnego na obciążenia jakim jest poddawany w czasie rejsu: rozciąganie, zginanie, skręcanie itp. 

Istnieją różne naprężenia w belce kadłuba (wzory). Występują dwa rodzaje odkształceń kadłuba:  przegięcie i ugięcie. Wytrzymałość ogólna oblicza się stosując dwa stany obciążeń: na wodzie spokojnej- gdy kadłub podparty jest swobodnie i płynie przez wypór wody , rozkład ciężarów jest nierównomierny wzdłuż  i w poprzek kadłuba co powoduje lokalne różnice obciążeń; na fali – działa przemienne obciążenie zginające w skutek ciągłych zmian rozkładu wyporu w zależności czy statek znajduje się w dolinie, czy na grzbiecie fali. Pomimo dużej wytrzymałości powstają koncentracje naprężeń powodujące pękanie konstrukcji, a nawet przełamywanie się kadłubów na fali.   Wytrzymałość  wiązań: złożone działanie obciążeń wew. i zew. Spowodowane nierównomiernym rozkładem ciężarów  konstrukcji kadłuba i ładunku w stosunku do podparcia przez wypór, działanie fali, oporu wody itp. Czynniki te wywołują powstanie w wiązaniach kadłuba: momentów gnących- w skutek nierównomiernego rozłożenia masy na statku, momentów skręcających- głównie spowodowanych pływaniem na fali, sił ściskających- w skutek różnicy ciężarów konstrukcji i podparcia kadłuba przez wypór.

35. Co to jest wytrzymałość miejscowa (lokalna)?  WYTRZYMAŁOSC LOKALNA- odporność na obciążenia elementów konstrukcji, które muszą przenosić naprężenia powstałe w konstrukcji pod działaniem sił  skoncentrowanych w danym wiązaniu. Wymaga to zastosowania odpowiednich usztywnień, rozłożenia obciążeń na kilka elementów konstrukcji itp. Układy wiązań są rozpatrywane poprzez znane z wytrzymałości belki jednoprzęsłowej o obciążeniu ciągłym, ramy prostej lub złożonej  rusztu płaskiego. Płaskie części konstrukcji rozpatrywane są jako płyty pracujące na zginanie bądź utratę stateczności. Grubość płyt   i wielkość usztywnień obliczane są wg gotowych wzorów i przepisów klasyfikacyjnych. Mogą być także obliczone przy pomocy metody elementów skończonych- analitycznie.

36. Systemy obiektu oceanotechnicznego.  KADŁUB: nośnik wszystkich pozostałych systemów,  powłoka oddzielająca od wpływów otoczenia i zapewniająca zachowanie się obiektu zgodnie z jego funkcją. Energetyka i napęd- umożliwia poruszanie się obiektu, lub utrzymuje jego pozycje w  warunkach dowolnego środowiska morskiego, zasila pod względem energetycznym  wszystkie pozostałe systemy. DOWODZENIE: zapewnia sterowanie ruchem całego obiektu, steruje działaniem poszczególnych  systemów, określa pozycje geograficzną, łączność wew.  na  obiekcie i zew. z innymi obiektami. OBSŁUGA: zapewnienie warunków do życia, mieszkania i wykonywania pracy przez ludzi na statkach; BEZPIECZEŃSTWO: obejmuje podsystemy zapewniające bezpieczeństwo pływania obiektu i bezpieczeństwo załogi obiektu; FUNKCJA OBIEKTU: wszystkie systemy związane z bezpośrednią realizacją zadania obiektu; PRZECHOWYWANIE I TRANSPORT PŁYNÓW: zbiorniki, rury; OCHRONA ŚRODOWISKA: wszystkie systemy zapobiegające zanieczyszczeniom otoczenia przez statek, pośrednio zapewnia ochronę środowiska na statku. 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin