o_konstruowaniu_zadan_testowych.pdf

(338 KB) Pobierz
Teacher
Do it yourself –
o konstruowaniu zadań testowych
Ilona Kozłowska
Pisanie zadañ jest z natury twórcze – jest sztuk¹.
Tak jak nie mo¿e byæ zbioru przepisów na produkcjê dobrej noweli
lub dobrego obrazu, tak nie mo¿e byæ zbioru regu³,
które dadz¹ gwarancjê produkcji dobrych zadañ testowych
Alexander Wesman
N ie mo¿na zak³adaæ, ¿e osoba, która po-
Ilona Kozłowska
dejmuje siê nauczania automatycznie
staje siê dobrym nauczycielem. Podob-
nie, nie mo¿na twierdziæ, ¿e ka¿dy nauczyciel po-
trafi dobrze oceniaæ umiejêtnoœci swoich
uczniów. Do oceniania niezbêdne s¹ w³aœciwie
skonstruowane narzêdzia, czyli np. zadania te-
stowe. Pod tym wzglêdem praca nauczyciela dzi-
siaj wydaje siê o wiele ³atwiejsza ni¿, powiedzmy,
dwadzieœcia lat temu, kiedy wszyscy korzystali
z jednego podrêcznika, a na rynku brakowa³o re-
petytoriów i zbiorów zadañ egzaminacyjnych.
Obecnie wybór opracowañ jêzykowych jest tak
du¿y, ¿e wskazana jest wiedza, która pozwoli
na taki dobór materia³ów testowych, które bêd¹
dostosowane zarówno do wymagañ
programowych na danym etapie na-
uki, jak równie¿ do tematyki i stan-
dardów wymagañ egzaminacyjnych.
Niezale¿nie jednak od tego, z jakich
„gotowych” materia³ów nauczyciel
bêdzie korzysta³, satysfakcj¹ dla ka¿-
dego z pewnoœci¹ bêdzie samodzielne
skonstruowanie zadañ testuj¹cych
opanowanie umiejêtnoœci, które æwi-
czy³ z uczniami w oparciu o konkret-
ny materia³ podrêcznikowy. I tu w³a-
œnie wkraczamy w obszar sztuki, któ-
ra wymaga talentu. Mo¿na jednak
skorzystaæ z pewnych praktycznych rad, które
proces oceniania dziêki poprawnie skonstruowa-
nym zadaniom uczyni¹ bardziej efektywnym.
W procesie nauczania ustawicznie otrzymujemy
od uczniów feedback w postaci wyrazu ich twarzy,
frekwencji na naszych lekcjach i poziomu ich wy-
powiedzi. Dziêki takim informacjom mo¿emy
odpowiednio dostosowaæ techniki nauczania.
Sprawdzenie umiejêtnoœci jêzykowych poprzez
skonstruowane przez nauczyciela zadanie pisem-
ne jest procesem czasoch³onnym i nie dostarcza
natychmiastowej informacji zwrotnej. Otrzymu-
W konsultant standardów egzaminacyjnych dla egzaminu gimna-
zjalnego z języków obcych, egzaminator i trener szkolący eg-
zaminatorów maturalnych, nauczyciel z wieloletnim stażem, autorka
zbiorów zadań do Nowej Matury.
jemy j¹ dopiero po szczegó³owej analizie wyni-
ków. Ta analiza dostarcza równie¿ informacji
o niedoci¹gniêciach, co pomaga ukierunkowaæ
dalsz¹ pracê z uczniami. Jednoczeœnie testowanie
umiejêtnoœci w formie pisemnej czêsto jest jedy-
n¹ motywacj¹ dla niechêtnych do nauki.
W niniejszym artykule przedstawiê
zasady konstruowania wi¹zek zadañ
( tasks ) oraz zadañ ( items ). Obok teo-
retycznych wskazówek znajd¹ tu
Pañstwo przyk³ady najczêœciej pope³-
nianych przez konstruktorów b³êdów
wraz z uwagami, z czego te b³êdy wy-
nikaj¹. Wiedza ta pozwoli Pañstwu
unikn¹æ podobnych pu³apek w pracy
nad w³asnymi zadaniami.
Najbardziej rzetelne zadania to te,
których wyniki s¹ ³atwo porównywal-
ne. S¹ to zadania zamkniête, którym
poœwiêcone s¹ poni¿sze rozwa¿ania.
W zadaniach zamkniêtych uczeñ wskazuje pra-
wid³ow¹ odpowiedŸ spoœród zaproponowanych.
Poniewa¿ w czasie sprawdzania tych zadañ sto-
sowany jest jednoznaczny klucz odpowiedzi, ich
punktowanie nie jest zale¿ne od oceniaj¹cego.
Zatem ocena ucznia jest obiektywna.
Za pomoc¹ zadañ zamkniêtych mo¿na oceniæ
stopieñ opanowania umiejêtnoœci rozumienia
tekstu ze s³uchu i rozumienia tekstu czytanego,
czyli tych umiejêtnoœci, które s¹ sprawdzane
na ka¿dym egzaminie jêzykowym. Skonstru-
owanie wi¹zki zadañ, czyli kilku zadañ po³¹czo-
Najbardziej
rzetelne
zadania to te,
których wyniki
są łatwo
porównywalne.
Są to zadania
zamknięte
12
2 (56) 2008
893470956.018.png 893470956.019.png 893470956.020.png 893470956.021.png 893470956.001.png 893470956.002.png 893470956.003.png
 
www.teacher.pl
nych w grupê wspóln¹ sytuacj¹ zadaniow¹ np.
tekstem, jest jednak wyj¹tkowo trudne i czaso-
ch³onne.
Pierwszy etap tworzenia wi¹zki zadañ to dobór
w³aœciwego tekstu. ród³em tekstów mog¹ byæ:
oryginalna prasa angielska (potrzebna bêdzie
wiêksza adaptacja tekstów), czasopisma dla
ucz¹cych siê jêzyka angielskiego
oraz zasoby internetowe (nale¿y wy-
eliminowaæ wszelkie wystêpuj¹ce
w nich b³êdy jêzykowe). Trzeba pa-
miêtaæ, ¿e do sprawdzenia opanowa-
nia ww. umiejêtnoœci stosuje siê ró¿-
nego rodzaju teksty. Do zadañ
sprawdzaj¹cych rozumienie ze s³u-
chu nie s¹ wskazane teksty publicy-
styczne, czy informacje z folderów
turystycznych. Typowe teksty
do sprawdzenia tej umiejêtnoœci to
komunikaty, dialogi, wypowiedzi
kilku rozmówców na jeden temat,
debaty (na wy¿szym poziomie za-
awansowania), wywiady oraz wiado-
moœci nagrane na automatycznej sekretarce.
Teksty publicystyczne, informacyjne, narracyj-
ne i literackie mog¹ s³u¿yæ jako podstawa do za-
dañ testuj¹cych rozumienie tekstu czytanego.
Zawartoœæ treœciowa tekstu powinna byæ dostoso-
wana do grupy wiekowej uczniów i ich zaintereso-
wañ oraz doœwiadczeñ ¿yciowych. Tekst nie powi-
nien zawieraæ treœci obraŸliwych ani brutalnych.
Istotna jest równie¿ d³ugoœæ tekstu. Czytanie
przez ucznia zbyt d³ugiego tekstu powoduje, ¿e
w pewnym momencie traci on zainteresowanie
i przestaje siê koncentrowaæ na treœci. Szczegól-
nie na ni¿szych poziomach nauczania wskazane
jest stosowanie dwóch, trzech wi¹zek opartych
na kilku krótkich tekstach ni¿ jednej rozbudowa-
nej wi¹zki na bazie jednego d³u¿szego tekstu.
Poziom jêzykowy tekstu musi byæ dostosowany
do umiejêtnoœci uczniów. To niestety czêsto wy-
maga ¿mudnego zabiegu uproszczenia leksyki
oraz struktur gramatycznych wystêpuj¹cych
w tekœcie oryginalnym.
Wybieraj¹c okreœlony tekst trzeba jednoczeœnie
rozwa¿yæ, jaki typ zadania najlepiej do niego pa-
suje. Jeœli s¹ to np. odrêbne informacje na temat
ró¿nych muzeów w Londynie, trafnym bêdzie tu
zadanie na dobieranie. Jeœli jest to ci¹g³y tekst
publicystyczny lub literacki, zawieraj¹cy du¿o
szczegó³ów warto u³o¿yæ zadanie wielokrotnego
wyboru lub typu prawda/fa³sz.
Kolejny etap to sformu³owanie precyzyjnego po-
lecenia. Nie powinno byæ ono zbyt rozbudowane,
ale jasno okreœlaæ, czego siê od ucznia oczekuje.
Powinna równie¿ pojawiæ siê informacja o liczbie
punktów do uzyskania za prawid³owe rozwi¹za-
nie wi¹zki.
Oto przyk³ad b³êdnie sformu³owanego polecenia
i fragment wi¹zki zadañ sprawdzaj¹cych rozpo-
znawanie struktur gramatycznych na bazie tek-
stu do czytania.
Przeczytaj uwa¿nie poni¿szy tekst.
Z podanych odpowiedzi wybierz w³a-
œciw¹, tak aby otrzymaæ logiczny i gra-
matycznie poprawny tekst. Zaznacz
jedn¹ z czterech odpowiedzi, wpisuj¹c
literê A, B, C lub D.
A funny thing happened on the way to
the communication revolution: We stop-
ped talking to one another. I .................
in the park with a friend recently...
A.
Czytanie przez
ucznia zbyt
długiego tekstu
powoduje, że
w pewnym
momencie traci
on
zainteresowanie
i przestaje się
koncentrować
na treści
was walking
B.
had walked
C.
have walked
D.
would walk
Zacytowane tu polecenie jest nieprecyzyjne,
uczeñ traci czas zastanawiaj¹c siê, czy ma zazna-
czyæ literê (czym? kó³kiem, czy krzy¿ykiem), czy
wpisaæ literê w lukê. Czêsto uczniowie, mimo
poprawnie skonstruowanego polecenia, ignoruj¹
wskazan¹ zasadê oznaczenia odpowiedzi i stosu-
j¹ tê, do której byli przyzwyczajeni w szkole, co
niestety na niektórych egzaminach mo¿e skutko-
waæ niezaliczeniem odpowiedzi. Dlatego nale¿y
czêsto przypominaæ im o dok³adnym czytaniu
poleceñ.
Teraz mo¿na przyst¹piæ do najbardziej twór-
czej czêœci tworzenia zadañ. Oto wskazówki
dotycz¹ce budowy wi¹zki zadañ w
oparciu
o tekst.
Q Kolejnoœæ zadañ musi byæ zgodna z chronolo-
gi¹ tekstu.
Q Zadania powinny byæ roz³o¿one równomier-
nie w stosunku do tekstu.
Q Niedopuszczalne s¹ zadania, które mo¿na po-
prawnie rozwi¹zaæ bez rozumienia tekstu, np.
w oparciu o wiedzê ogóln¹.
Q Mo¿liwoœci odpowiedzi do wyboru nie mog¹
siê zawieraæ jedna w drugiej (np. szczegó³owa
zawarta w ogólnej).
Q Nie nale¿y uk³adaæ zadañ, w których po-
prawna odpowiedŸ jest zale¿na od popraw-
nej odpowiedzi we wczeœniejszym zadaniu.
Q Nale¿y wystrzegaæ siê niezamierzonych
podpowiedzi – trzeba uk³adaæ zadania tak,
aby jedno nie dostarcza³o poprawnych od-
powiedzi w kolejnym lub poprzednim.
13
2 (56) 2008
893470956.004.png 893470956.005.png 893470956.006.png 893470956.007.png
Teacher
Q Werstraktory (prawid³owe odpowiedzi) nie
powinny dostarczaæ ukrytych wskazówek,
tzn. zawieraæ te same wyrazy, które pojawiaj¹
siê w tekœcie.
Q Nie nale¿y stosowaæ w zadaniach s³ownictwa
trudniejszego ni¿ w tekstach bêd¹cych pod-
staw¹ do zadañ.
Q Trzeba przestrzegaæ zasady, ¿e wi¹zka ma
byæ challenging, ale achievable, nie stosujmy
wiêc niepotrzebnych pu³apek.
Q Wskazanym jest przetestowanie wi¹zki zadañ
na kolegach nauczycielach lub innej grupie
uczniów. Dziêki temu dowiemy siê, czym siê
kieruj¹ wybieraj¹c prawid³ow¹ odpowiedŸ
i znajdziemy w ten sposób niezamierzone
podpowiedzi. Jeœli z kolei nikt nie wybiera da-
nego dystraktora (nieprawid³owej odpowie-
dzi), tzn., ¿e nie spe³nia on pozorów prawi-
d³owoœci i nale¿y go przeformu³owaæ.
Q Przy konstrukcji kolejnych wi¹zek nale¿y wy-
korzystywaæ wnioski z analizy wyników po-
przednich zadañ. Analizuj¹c wyniki warto
zwróciæ uwagê nie tylko na liczbê punktów
uzyskanych za wi¹zkê lecz równie¿ na wybór
b³êdnych odpowiedzi i zastanowiæ siê, z jakie-
go powodu by³y bardziej atrakcyjne ni¿ wer-
straktory.
pamiêtaæ, ¿e aby by³y trafne, czyli ¿eby spraw-
dza³y to co zamierzamy, nale¿y przestrzegaæ
pewnych fundamentalnych zasad.
Q Nie wolno formu³owaæ twierdzeñ opartych
na wiedzy ogólnej. W ten sposób nie spraw-
dzimy, czy uczeñ zrozumia³ tekst, poniewa¿
do rozwi¹zania zadania wykorzysta swoj¹
wiedzê z prasy, ksi¹¿ek lub telewizji.
Q Nale¿y utrzymywaæ w wi¹zce równe w przy-
bli¿eniu proporcje twierdzeñ prawdziwych
i fa³szywych. Zasada ta wi¹¿e siê z podstawo-
w¹ wad¹ zadañ typu prawda/fa³sz, jak¹ jest ³a-
twoœæ odgadniêcia odpowiedzi. Bezmyœlne
wskazywanie odpowiedzi pozwala na odgad-
niêcie przeciêtnie po³owy rozwi¹zañ.
Q Nie powinno siê umieszczaæ dwóch twierdzeñ
w jednym zdaniu, zw³aszcza wtedy, gdy jed-
no jest prawdziwe, a drugie fa³szywe.
Q Wszystkie twierdzenia w wi¹zce powinny byæ
w przybli¿eniu jednakowej d³ugoœci.
Q Nale¿y unikaæ ukrytych wskazówek, np. wy-
razy „czêsto, „zwykle”, „wiêkszoœæ” zazwyczaj
cechuj¹ twierdzenia prawdziwe; „zawsze”,
„wszystkie”, „tylko”, „nigdy” cechuj¹ twierdze-
nia fa³szywe.
Oto kilka przyk³adów b³êdnie skonstruowanych
twierdzeñ w zadaniach typu prawda/fa³sz.
Przyk³ad 1.
Jeœli sprawdzamy np. rozumienie tekstu ze s³u-
chu o ¿yciu na wsi, umieszczenie w wi¹zce zadañ
do tego tekstu twierdzeñ prawdziwych takich jak
There is less traffic in the country oraz People grow
their own fruit and vegatables (jeœli oczywiœcie
tekst do tego nawi¹zuje) nie ma sensu, poniewa¿
uczeñ nie podejmie nawet próby ws³uchania siê
w szczegó³y tekstu i okreœli je jako prawdziwe,
bazuj¹c oczywiœcie na ogólnej wiedzy.
Oto przyk³ad wi¹zki, w której trzon zadania 4.
podpowiada odpowiedŸ w zadaniu 1.
1. John works
A. at a petrol station.
B. in a supermarket.
C. in a boutique.
4. The firefighters came to the petrol station where
John worked because
A. they wanted to buy some petrol.
B. the station was on fire.
C. they were called there.
Przyk³ad 2.
Gordon is the founder and managing director of
the company.
W tym przyk³adzie mamy do czynienia z tzw. pó³-
prawd¹, poniewa¿ wspomniany Gordon jest za³o-
¿ycielem spó³ki, ale nie jest jej dyrektorem. Nie
mo¿na wiêc powiedzieæ, ¿e twierdzenie w ca³oœci
jest fa³szem. Nie jest równie¿ w ca³oœci prawd¹.
Jeœli jeden uczeñ okreœli twierdzenie jako fa³sz,
czêœciowo ma racjê i nie mo¿na mu przyznaæ 0
punktów. Jeœli inny uczeñ okreœli twierdzenie jako
prawdê, równie¿ ma czêœciowo racjê.
Wyró¿niamy trzy typy zadañ zamkniêtych: zada-
nie prawda/fa³sz, zadanie na dobieranie i zadanie
wielokrotnego wyboru.
W zadaniu typu prawda/fa³sz rozwi¹zanie polega
na rozstrzygniêciu, czy zawarte w zadaniu twier-
dzenie jest zgodne z treœci¹ tekstu czy nie, lub
czy zadanie spe³nia okreœlony inny warunek (np.
poprawnoœci).
Zadania tego typu to najczêœciej pojawiaj¹ce siê
w podrêcznikach formy testowania rozumienia
tekstu. Mo¿na zaryzykowaæ stwierdzenie, ¿e
w porównaniu z zadaniami wielokrotnego wybo-
ru s¹ ³atwe do skonstruowania. Trzeba jednak
Przyk³ad 3.
The author of the article advises young writers to
write for free only.
14
2 (56) 2008
893470956.008.png 893470956.009.png 893470956.010.png 893470956.011.png 893470956.012.png
 
893470956.013.png
Teacher
Przytoczone twierdzenie zosta³o przez autora za-
dania okreœlone jako fa³szywe. Niestety jest bar-
dzo prawdopodobne, ¿e uczeñ, nawet nie zerka-
j¹c do tekstu, wska¿e to twierdzenie jako fa³szy-
we (trudno znaleŸæ uzasadnienie, dlaczego m³o-
dzi pisarze mieliby pisaæ wy³¹cznie za darmo).
Treœæ zadania w sposób bezpoœredni podaje
gotowe odpowiedzi, nie ma potrzeby czytaæ ca-
³ych tekstów, wystarczy „wy³apaæ” z ka¿dego
z nich pojedyncze wyrazy anniversary, marriage
i engagement. Dystraktor birthday jest tzw. mar-
twym dystraktorem, poniewa¿ w ¿adnym tek-
œcie nie ma jakiegokolwiek odniesienia do uro-
dzin.
Kolejny typ zadania zamkniêtego wymaga po-
prawnego zestawienia ze sob¹ dwóch informacji
w postaci przyporz¹dkowywania lub u³o¿enia in-
formacji w logicznym porz¹dku.
Jak nale¿y budowaæ zadania na dobieranie :
Q ogranicz wielkoœæ wi¹zki zadañ do 8 hase³,
Q podaj wiêcej odpowiedzi ni¿ hase³, tak aby
dobór ostatniej odpowiedzi nie odbywa³ siê
automatycznie,
Q odpowiedzi zbêdne powinny byæ tak skon-
struowane, aby by³y atrakcyjnymi dystrakto-
rami,
Q okreœl wyraŸnie w poleceniu, czy dobieranie
jest jeden do jednego, czy jeden do wielu,
Q umieœæ has³a, do których nale¿y dobieraæ infor-
macje po lewej stronie i oznacz je cyframi, a in-
formacje oznaczone literami po prawej stronie.
Przyk³ad 2.
Wi¹zka oparta jest na tekœcie o znanych œwiêtach
obchodzonych w ró¿nych krajach. Zadaniem
ucznia jest przyporz¹dkowanie nazw œwi¹t
do pojedynczych zdañ zawieraj¹cych szczegó³o-
we informacje o ka¿dym z wymienionych w tek-
œcie œwi¹t. Jednym z tych œwi¹t jest Octoberfest,
a zdaniem, do którego Octoberfest nale¿y przypo-
rz¹dkowaæ jest It takes place in autumn. Pomijaj¹c
fakt, ¿e z nazwy œwiêta mo¿na zorientowaæ siê, ¿e
odbywa siê jesieni¹, to starsi uczniowie na pewno
s³yszeli o tym œwiêcie i rozwi¹¿¹ zadanie bez czy-
tania tekstu.
Przyk³ad 3.
Po³¹cz strza³kami wyrazy z prawej i lewej ko-
lumny tak, aby powsta³y s³owa z³o¿one.
self
Przyk³ad 1.
Przeczytaj poni¿sze krótkie teksty (1.-3.) i przy-
porz¹dkuj im okazje (A-D), z jakich zosta³y na-
pisane.
centred
easy
going
narrow
minded
open
mouthed
A.
Marriage
B.
Anniversary
Poziom jêzykowy zadania wskazujê na grupê
wiekow¹ starsz¹ ni¿ dzieci, warto wiêc zmieniæ
polecenie i wprowadziæ oznaczenia cyframi i lite-
rami. Nale¿y równie¿ zmieniæ kolejnoœæ wyra-
zów w prawej kolumnie, poniewa¿ w obecnej for-
mie pierwszy wyraz z drugiej kolumy pasuje
do pierwszego wyrazu z pierwszej kolumny, dru-
gi do drugiego , itd. Ponadto w poleceniu nie
okreœlono, czy dobór jest jeden do jednego, czy
jeden do wielu (a w przypadku minded wystêpu-
j¹ dwie poprawne opcje).
C.
Birthday
D.
Engagement
1.
2.
Andrew Hall and the
Directors of BMWA
request the pleasure of
your company
for drinks to celebrate
their 10 th anniversary
on October 13 th
from 5.30 to 7.30 p.m.
My wife and I would
like to take this
opportunity to wish
you and your husband
happiness
on your recent marriage.
Ostatni typ zadania zamkniêtego to zadanie wie-
lokrotnego wyboru.
S k³ada siê ono z trzonu zadania objaœniaj¹cego
sytuacjê zadaniow¹ i czynnoœæ, jaka ma byæ wy-
konana, oraz podanych odpowiedzi, z których
zwykle jedna jest prawid³owa lub najlepsza
(werstraktor), a pozosta³e pe³ni¹ funkcjê dys-
traktorów – odpowiedzi towarzysz¹cych, maj¹-
cych pozory prawid³owoœci. Rozwi¹zanie takie-
go zadania polega na wybraniu jednej lub wiêk-
szej liczby odpowiedzi spoœród podanych w za-
daniu. Odpowiedziami mog¹ byæ wyrazy, zda-
3.
Mr and Mrs B. Wren have
pleasure in announcing
the engagement of their daughter
Doreen, to Richard,
the elder son of
Mr and Mrs B. E. Allen
16
2 (56) 2008
893470956.014.png 893470956.015.png 893470956.016.png 893470956.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin