PARADYGMAT.doc

(33 KB) Pobierz
PARADYGMAT-określa wzorzec, sposób uprawiania nauki w danej grupie uczonych; pojęcie wprowadził Thomas Kuhn

PARADYGMAT-określa wzorzec, sposób uprawiania nauki w danej grupie uczonych; pojęcie wprowadził Thomas Kuhn.

 

Paradygmat pedagogiczny-sposób uprawiania wychowania w danej gr. Uczonych pedagogów.

 

PARADYGMAT POZYTYWISTYCZNY= SCJENTYCZNY (PEDAGOGIKA ANALITYCZNO-EMPIRYCZNA)

Uznaje doświadczenie, empirię za jedyne źródło wiedzy, poznania –wykluczenie twierdzenia o bytach nieobserwowanych. Nauka poszukuje praw ( twierdzeń ogólnych o powtarzalnych wzorach – wyjaśnić zjawisko, to wykazać, ze jest ono przypadkiem prawa; pozwala to przewidywać zdarzenia). Obiektywność naukowa polega na oddzieleniu zdań fakturalnych od wartościujących.

„Pozytywny” ( kategoria Augusta Comte’a)

-realny-dostępny

-pożyteczny-dla ulepszania życia

-pewny-owocujący harmonią (nie sporami)

-ścisły = jednoznaczny(nie mglisty)

-dodatni = budujący(nie krytyczny-burzący)

Pedagogika w tym paradygmacie stosuje w badaniach naukowych metody doświadczalne(systematyczne obserwacja, eksperyment, pomiar, statystyka) i jest nastawiona „praktycznie”(technicznie, „jak działać”).

 

PARADYGMAT KRYTYCZNO-EMANCYPACYJNY

Intencja-uznanie szkoły za środek zmiany społecznej. W centrum leży krytyka ideologii.

Podstawy teoretyczne tego paradygmatu:

-marksizm-krytyka ideologii jako „fałszywej świadomości”

-teoria modernizacji Maxa Webera-proces racjonalizacji polega na rozprzestrzenianiu się na wszystkie dziedziny życia racjonalności celowej(poszukiwanie efektywnych środków do celu)

-teoria krytyczna – 1923 we Frankfurcie powstał Instytut Badań Społecznych (tzw. szkoła frankfurcka) , Gyorgy Lucas, Max Horkheimer, Teodor Adona, Erich Fromm, Herbert Marcuse ( I pokolenie ? )

W II pokoleniu przedstawiciel Jurgen Habermas-emancypacja możliwa dzięki „działaniom komunikacyjnym” Rozwój cywilizacyjny zmierza do zawłaszczenia racjonalności komunikacyjnej (wolna dyskusja, porozumienie) przez racjonalność instrumentalną-powstaje

syndrom świadomości skolonizowanej; komunikacja jest warunkiem sine qua non emancypacji

-funkcjonalne teorie socjologiczne – analiza zjawisk społecznych pod kątem funkcji jaką pełnia w systemie

 

Teoria działania komunikacyjnego Jurgena Habermasa

Typy wiedzy:

a)        Empiryczna = analityczna ( ustalanie regularności między zjawiskami)

b)       hermeneutyczna = historyczna (interpretacja tekstów)

c)        krytyczna (rozpoznawanie warunków dominacji i przymusu)

Na tej bazie są typy nastawień :

a)        techniczne ( kontrolowanie środowiska)

b)       praktyczne(rozumieć znaczenie danej sytuacji )

c)        emancypacyjne ( chcemy być wolni)

Nastawienie techniczne dominuje w ludziach. Komunikacja -> argumenty, nie władza.

Typy działania :

a)teleologiczne (nastawienie na świat zew)

b)normatywne ( nast. Na świat społeczny)

c)dramaturgiczne( nast. Na świat subiektywny, ekspresja własnego ja)

d) komunikacyjne(nastawienie na wszystkie światy, podtrzymywanie interakcji-komunikacji międzyludzkiej).

Teorie z kręgu pedagogiki krytycznej demaskują ukryte wymiary procesów edukacyjnych ( np. przymus, przemoc, promowanie uległej bezmyślności, zabijanie niezależności i indywidualności).

Szkoła może zniewalać, edukacja może być narzędziem panowania.

Uznanie szkoły za środek zmiany społecznej (postępu).

W centrum postępowanie metodologicznego w pedagogice krytycznej jest krytyka ideologii (poglądów usprawiedliwiających istniejące stosunki władzy).

 

PARADYGMAT HUMANISTYCZNY

Związek frazeologiczny „pedagogiki humanistycznej” odwołuje się do :

-normatywności kształcenia klasycznego ( znaczenie edukacji językowej i kultury antycznej)

-ludzkiej duchowości ustrukturyzowanej przez sensy i wartości ( obiektywizującej się w wytworach kultury)

-filozof-teologicznych idei  np. osoby, bytu relacyjnego

-psychologicznych pojęć upodmiotowienia samorealizacji

-kategorii teorii krytycznej ( analizy struktur społecznych, ideologii w kontekście emancypacji : urzeczywistnienia humanizmu) – odrębny paradygmat z uzasadnionymi humanistycznymi aspiracjami.

Prawda nie stoi w metodzie, lecz w refleksyjności podmiotu.

Wymiar fenomenologiczny ( opis rzeczywistości wychowawczej tak, jak ona się nam jawi) i hermeneutyczny (hermeneutyka = sztuka rozumienia; interpretowanie zjawisk, fundamentem ma być zrozumienie).

Zadaniem pedagogiki-identyfikacja sensów, znaczeń ( ma być zapośredniczona w oparciu o teksty).

 

PEDAGOGIKA HUMANSTYCZNA-NASTAWIENIE NA PRAKTYKE

PEDAGOGIKA EMPIRYCZNA-NASTAWIENIE NA TECHNIKĘ

PEDAGOGIKA KRYTYCZNA-NASTAWIENIE EMANCYPACYJNE

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin