Analiza sprzedazy - controlling.pdf

(815 KB) Pobierz
Analiza sprzedaży:rozproszenia, koncentracji oraz sezonowości
KOŁO NAUKOWE CONTROLLINGU
UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI
ANALIZA SPRZEDAŻY:
- rozproszenia
- koncentracji
- sezonowości
mgr inż. Wojciech KORSAK
Analiza sprzedaży: rozproszenia, koncentracji, sezonowości
mgr inż. Wojciech KORSAK
Wstęp
Kształtowanie struktury asortymentowej powinno następować po dokonaniu analizy
sprzedaży poszczególnych produktów. Obejmuje ona m.in. analizę rozproszenia, koncentracji
i sezonowości sprzedaży. Dzięki temu można otrzymać odpowiedź na pytanie, czy sprzedaż
produktów w poszczególnych punktach sprzedaży koncentruje się wokół średniej czy też
rozprasza się i powiększa się rozpiętość pomiędzy poszczególnymi punktami obsługi klienta
(Grzegorczyk 2001).
Dołączony plik zawiera następujące zakładki:
analiza rozproszenia sprzedaży,
analiza koncentracji sprzedaży,
oraz analiza sezonowości sprzedaży.
Przedstawione niżej rodzaje obliczeń pozwalają na dokonanie analiz cech
charakteryzujących proces sprzedaży. Dzięki nim, możliwe staję się podejmowanie
trafniejszych decyzji, które mogą doprowadzić do poprawy wyników osiąganych przez
przedsiębiorstwo.
Do wyliczeń wskaźników rozproszenia, koncentracji oraz sezonowości zostały
wykorzystanie odpowiednio: odchylenie standardowe oraz współczynnik odchylenia,
wskaźnik koncentracji oraz wskaźnik charakteryzujący sezonowość.
Koło Naukowe Controllingu, Uniwersytet Zielonogórski
3
Analiza sprzedaży: rozproszenia, koncentracji, sezonowości
mgr inż. Wojciech KORSAK
Analiza rozproszenia sprzedaży
Rozproszenie obrotów można obliczyć korzystając z odchylenia standardowego i
współczynnika zmienności. Odchylenie standardowe mówi o tym, jakie jest średnie
odchylenie badanej zmiennej (np. sprzedaży) od średniej asortymentowej sprzedaży w danym
okresie. Natomiast współczynnik zmienności jest to stosunek procentowy tego odchylenia od
średniej arytmetycznej.
Odchylenie standardowe obliczamy na podstawie poniższego wzoru:
X
M
)
2
Q
=
N
gdzie: Q – odchylenie standardowe
M – średnia arytmetyczna wartości zmiennych
N – liczebność populacji (obserwacji) (Grzegorczyk 2001).
Obliczenia dokonamy na podstawie wyników osiągniętych przez przykładowe
przedsiębiorstwo, w skład którego wchodzi 9 oddziałów. Analiza dotyczy wartości sprzedaży
wypracowanej w przeciągu 3 lat.
Rysunek 1 Wyniki sprzedaży (opracowanie własne)
Koło Naukowe Controllingu, Uniwersytet Zielonogórski
4
(
X – wartość zmiennych
439045862.001.png 439045862.002.png
Analiza sprzedaży: rozproszenia, koncentracji, sezonowości
mgr inż. Wojciech KORSAK
Badając dane dotyczące sprzedaży w pierwszym okresie, po obliczeniu średniej
arytmetycznej wartości zmiennych, możemy obliczyć odchylenia od średniej arytmetycznej w
poszczególnych regionach (X-M) oraz kwadrat tego odchylenia (X-M) 2 , które jest niezbędne
do obliczenia odchylenia standardowego.
Rysunek 2 Badanie odchyleń (opracowanie własne)
Odchylenie standardowe dla roku pierwszego obliczamy na podstawie wzoru:
Q
=
12028888
,
89
=
1336543
=
1156,09
Rok
1
9
Współczynnik zmienności wynosi:
V Rok
= M
=
1156
,
09
=
9
56
%
1
12088
,
89
Obliczenia dla kolejnych lat przedstawiają się następująco:
Rok 2 Q Rok 2 = 1232,88
Rok 2 = 10,20 %
Rok 3 Q Rok 3 = 1340,37
Wyniki te można zinterpretować następująco: widoczny jest powolny proces
nierównomiernego rozwoju sprzedaży w poszczególnych regionach. Punkty sprzedaży o
obrotach mniejszych od średniej notują słabszy przyrost sprzedaży niż punkty o obrotach
wyższych od średniej w okresie bazowym (tj. w pierwszym roku) (Grzegorczyk 2001).
Koło Naukowe Controllingu, Uniwersytet Zielonogórski
5
Q
Rok 3 = 11,09 %
439045862.003.png 439045862.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin