Regulamin 110.pdf

(2607 KB) Pobierz
PL
7.5.2011
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 120/1
II
(Akty o charakterze nieustawodawczym)
AKTY PRZYJĘTE PRZEZ ORGANY UTWORZONE NA
MOCY UMÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ wywołują skutki prawne w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia
w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343/,
dostępnej pod adresem:
Regulamin nr 110 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
(EKG/ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji
I. Określonych elementów pojazdów silnikowych wykorzystujących w układach napędowych
sprężony gaz ziemny (CNG);
II. Pojazdów w odniesieniu do montażu określonych homologowanych elementów służących do
wykorzystania sprężonego gazu ziemnego (CNG) w ich układach napędowych
Zawiera w sobie obowiązujący tekst aż do:
Suplement nr 9 do pierwotnej wersji regulaminu – data wejścia w życie: 19 sierpnia 2010 r.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
1. Zakres
2. Definicja i klasyfikacja elementów
CZĘŚĆ I
3. Wystąpienie o homologację
4. Oznaczenia
5. Homologacja
6. Specyfikacje dotyczące elementów instalacji CNG
7. Modyfikacje typu elementów instalacji CNG i rozszerzenie homologacji
8. (Nie przydzielono)
9. Zgodność produkcji
10. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
11. (Nie przydzielono)
12. Całkowite zaniechanie produkcji
13. Nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych
oraz nazwy i adresy organów administracji
CZĘŚĆ II
14. Definicje
15. Wystąpienie o homologację
16. Homologacja
17. Wymagania dotyczące montażu określonych elementów instalacji służącej do wykorzystania sprężo­
nego gazu ziemnego w układzie napędowym pojazdu
829562642.051.png 829562642.062.png 829562642.073.png 829562642.076.png
PL
L 120/2
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
7.5.2011
18. Zgodność produkcji
19. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
20. Modyfikacja i rozszerzenie homologacji typu pojazdu
21. Całkowite zaniechanie produkcji
22. Nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych
oraz nazwy i adresy organów administracji
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 1A – Podstawowa charakterystyka elementów instalacji CNG
Załącznik 1B – Podstawowa charakterystyka pojazdu, silnika i instalacji CNG
Załącznik 2A – Umiejscowienie znaku homologacji typu elementu instalacji CNG
Załącznik 2B – Zawiadomienie dotyczące homologacji lub rozszerzenia lub odmowy lub wycofania homo­
logacji lub całkowitego zaniechania produkcji typu elementu instalacji CNG zgodnie
z regulaminem nr 110
Uzupełnienie – Dodatkowe informacje dotyczące homologacji typu elementów instalacji
CNG zgodnie z regulaminem nr 110
Załącznik 2C – Umiejscowienie znaków homologacji
Załącznik 2D – Zawiadomienie dotyczące homologacji lub rozszerzenia lub odmowy lub wycofania homo­
logacji lub całkowitego zaniechania produkcji typu pojazdu w odniesieniu do montażu
instalacji CNG zgodnie z regulaminem nr 110
Załącznik 3 –
Butle gazowe – Wysokociśnieniowe butle gazowe do przechowywania w pojeździe gazu
ziemnego służącego jako paliwo dla pojazdów samochodowych
Załącznik 3 – Dodatek A – Metody badań
Załącznik 3 – Dodatek B – (Nie przydzielono)
Załącznik 3 – Dodatek C – (Nie przydzielono)
Załącznik 3 – Dodatek D – Formularze raportów
Załącznik 3 – Dodatek E – Weryfikacja charakterystyki cyklu naprężeń z wykorzystaniem
czujników tensometrycznych
Załącznik 3 – Dodatek F – Metody z wykorzystaniem prób pękania
Załącznik 3 – Dodatek G – Instrukcje opracowane przez producenta zbiornika dotyczące
posługiwania się butlami, korzystania z nich i kontroli
Załącznik 3 – Dodatek H – Badanie środowiskowe
Załącznik 4A – Przepisy dotyczące homologacji zaworu automatycznego, zaworu zwrotnego, zaworu
bezpieczeństwa, nadciśnieniowego urządzenia zabezpieczającego (uruchamianego
termicznie), zaworu nadmiarowego, zaworu ręcznego oraz nadciśnieniowego urządzenia
zabezpieczającego (uruchamianego ciśnieniowo)
Załącznik 4B – Przepisy dotyczące homologacji giętkich przewodów paliwowych lub węży
Załącznik 4C – Przepisy dotyczące homologacji filtra sprężonego gazu ziemnego
Załącznik 4D – Przepisy dotyczące homologacji regulatora ciśnienia
Załącznik 4E – Przepisy dotyczące homologacji czujników ciśnienia i temperatury
Załącznik 4F – Przepisy dotyczące homologacji wlewu paliwa
829562642.001.png 829562642.002.png 829562642.003.png 829562642.004.png
PL
7.5.2011
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 120/3
Załącznik 4G – Przepisy dotyczące homologacji regulatora przepływu gazu i mieszalnika gazu
z powietrzem lub wtryskiwacza
Załącznik 4H – Przepisy dotyczące homologacji elektronicznego modułu sterującego
Załącznik 5 –
Procedury badań
Załącznik 5A – Badanie nadciśnienia (test wytrzymałościowy)
Załącznik 5B – Badanie szczelności zewnętrznej
Załącznik 5C – Badanie szczelności wewnętrznej
Załącznik 5D – Badanie kompatybilności z CNG
Załącznik 5E – Badanie wytrzymałości na korozję
Załącznik 5F – Wytrzymałość na wysoką temperaturę
Załącznik 5G – Starzenie ozonowe
Załącznik 5H – Badanie z cyklicznymi zmianami temperatury
Załącznik 5I –
Badanie z cyklicznymi zmianami ciśnienia stosuje się wyłącznie w przypadku butli (zob.
załącznik 3)
Załącznik 5J –
(Nie przydzielono)
Załącznik 5K – (Nie przydzielono)
Załącznik 5L – Badanie wytrzymałości (praca ciągła)
Załącznik 5M – Próba na rozerwanie/niszcząca stosowana wyłącznie w przypadku butli (zob. załącznik 3)
Załącznik 5N – Badanie wytrzymałości na wibracje
Załącznik 5O – Temperatury robocze
Załącznik 6 –
Przepisy dotyczące znaku identyfikacyjnego pojazdów służb publicznych zasilanych CNG
1.
ZAKRES
Niniejszy regulamin odnosi się do:
Określonych elementów pojazdów kategorii M i N ( 1 ) wykorzystujących w układach
napędowych sprężony gaz ziemny (CNG)
1.1.
Część I
Część II. Pojazdów kategorii M i N ( 1 ) w odniesieniu do montażu określonych elementów
służących do wykorzystania w ich układach napędowych sprężonego gazu ziemnego
(CNG)
1.2.
2.
DEFINICJA I KLASYFIKACJA ELEMENTÓW
Elementy instalacji CNG stosowane w pojazdach, klasyfikuje się ze względu na ciśnienie robocze
i funkcje, zgodnie z rys. 1-1.
Klasa 0 Części poddawane wysokiemu ciśnieniu w tym rurki i złączki, w których znajduje się
CNG pod ciśnieniem roboczym wyższym niż 3 MPa, maksymalnie 26 MPa.
Klasa 1 Części poddawane średniemu ciśnieniu, w tym rurki i złączki, w których znajduje się
CNG pod ciśnieniem wyższym niż 450 kPa, maksymalnie 3 000 kPa (3 MPa).
Klasa 2 Części poddawane niskiemu ciśnieniu, w tym rurki i złączki, w których znajduje się
CNG pod ciśnieniem wyższym niż 20 kPa, maksymalnie 450 kPa.
( 1 ) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), (doku­
ment TRANS//WP.29/78/Rev.1/Amend.2 ostatnio zmieniony przez Amend.4).
829562642.005.png 829562642.006.png 829562642.007.png 829562642.008.png 829562642.009.png
PL
L 120/4
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
7.5.2011
Klasa 3 Części poddawane średniemu ciśnieniu takie jak zawory bezpieczeństwa i części zabez­
pieczone zaworami bezpieczeństwa, w tym rurki i złączki, w których znajduje się CNG
pod ciśnieniem wyższym niż 450 kPa, maksymalnie 3 000 kPa (3 MPa).
Klasa 4 Części pozostające w styczności z gazem, poddawane ciśnieniu niższemu niż 20 kPa.
Element może składać się z kilku części, z których każda jest zakwalifikowana do swojej klasy
ze względu na maksymalne ciśnienie robocze i funkcję.
2.1.
„Ciśnienie” oznacza ciśnienie względne mierzone w stosunku do ciśnienia atmosferycznego,
o ile nie podano inaczej.
2.1.1.
„Ciśnienie eksploatacyjne” oznacza stałe ciśnienie przy stałej temperaturze gazu 15°C.
2.1.2.
„Ciśnienie próbne” oznacza ciśnienie, jakiemu element jest poddawany podczas próby odbior­
czej.
2.1.3.
„Ciśnienie robocze” oznacza maksymalne ciśnienie, jakiemu może być poddany element zgodnie
z projektem i które stanowi podstawę dla określenia wytrzymałości rozpatrywanego elementu.
2.1.4.
„Temperatury robocze” oznacza maksymalne wartości zakresu temperatur, wskazane
w załączniku 5O, które zapewniają bezpieczne i poprawne funkcjonowanie określonego
elementu i dla których został on zaprojektowany i homologowany.
2.2.
„Określony element” oznacza:
a) zbiornik (lub butla);
b) akcesoria zamontowane na butli;
c) regulator ciśnienia;
d) zawór automatyczny;
e) zawór ręczny;
f)
urządzenie podające gaz;
g) regulator przepływu gazu;
h) giętki przewód paliwowy;
i)
sztywny przewód paliwowy;
j)
wlew paliwa;
k) zawór zwrotny lub zawór zwrotny;
l)
ciśnieniowy zawór nadmiarowy (zawór bezpieczeństwa);
m) nadciśnieniowe urządzenie zabezpieczające (uruchamiane termicznie);
n) filtr;
o) czujnik/wskaźnik ciśnienia lub temperatury;
p) zawór nadmiarowy;
q) zawór serwisowy;
r) elektroniczny moduł sterujący;
s) gazoszczelna obudowa;
t)
złączka;
u) wąż wentylacyjny;
v) nadciśnieniowe urządzenie zabezpieczające (uruchamiane ciśnieniowo).
2.2.1.
Wiele z wymienionych powyżej elementów można łączyć lub montować razem, tworząc
„element wielofunkcyjny”.
829562642.010.png 829562642.011.png 829562642.012.png 829562642.013.png
PL
7.5.2011
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 120/5
Rysunek 1-1
Diagram klasyfikacji elementów instalacji CNG
Rysunek 1-2
Badania stosowane dla określonych klas elementów (z wyjątkiem butli)
Wytrzyma­
łość na
wysoką
tempera­
turę (suche
powietrze)
Kompatybil­
ność ze sprę­
żonym
gazem
ziemnym
Badanie
wytrzyma­
łości na
nadciśnienie
Badanie
szczelności
(zewnętrznej)
Badanie
wytrzyma­
łości (praca
ciągła)
Badanie
eksploa­
tacyjne
Badanie
szczelności
(wewnętrznej
Wytrzyma­
łość na
wibracje
Odporność
na korozję
Starzenie
ozonowe
Załącznik
5A
Załącznik
5L
Załącznik
5E
Załącznik
5G
Załącznik
5N
Załącznik
5F
Załącznik 5B Załącznik 5C
Załącznik 5D
Klasa 0
X
X
A
A
X
X
X
X
X
Klasa 1
X
X
A
A
X
X
X
X
X
829562642.014.png 829562642.015.png 829562642.016.png 829562642.017.png 829562642.018.png 829562642.019.png 829562642.020.png 829562642.021.png 829562642.022.png 829562642.023.png 829562642.024.png 829562642.025.png 829562642.026.png 829562642.027.png 829562642.028.png 829562642.029.png 829562642.030.png 829562642.031.png 829562642.032.png 829562642.033.png 829562642.034.png 829562642.035.png 829562642.036.png 829562642.037.png 829562642.038.png 829562642.039.png 829562642.040.png 829562642.041.png 829562642.042.png 829562642.043.png 829562642.044.png 829562642.045.png 829562642.046.png 829562642.047.png 829562642.048.png 829562642.049.png 829562642.050.png 829562642.052.png 829562642.053.png 829562642.054.png 829562642.055.png 829562642.056.png 829562642.057.png 829562642.058.png 829562642.059.png 829562642.060.png 829562642.061.png 829562642.063.png 829562642.064.png 829562642.065.png 829562642.066.png 829562642.067.png 829562642.068.png 829562642.069.png 829562642.070.png 829562642.071.png 829562642.072.png 829562642.074.png 829562642.075.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin