EJCHENBAUM.doc

(29 KB) Pobierz
EJCHENBAUM, JAK JEST ZROBIONY „PŁASZCZ” GOGOLA

EJCHENBAUM, JAK JEST ZROBIONY „PŁASZCZ” GOGOLA

 

·         KOMPOZYCJA NOWELI- zależy od tonu autora, czy ma tworzyć iluzję NARRACJI MÓWIONEJ może zajmować pozycję pomocniczą

·         NOWELA PRYMITYWNA- polega na łączeniu motywów i ich motywacji, u podstaw jej leży ANEGDOTA (która wprowadza komizm)- NARRACJA przestaje grać rolę organizującą tekst

·         SUŻET- wiąże CHWYTY STYLISTYCZNE, ma znaczenie tylko ZEWNĘTRZNE dlatego jest STATYCZNY, rzeczywista dynamika, kompozycja zawierają się w konstrukcji NARRACJI MÓWIONEJ, W ZABAWIE JĘZYKIEM

·         KALAMBURY- posiadają rolę komiczną, polegają na grze słów, rozwijają się w anagdoty

·         2 RODZAJE NARRACJI KOMICZNEJ:

o        opowiadająca (poprzestaje na dowcipach, kalamburach (polegają na podobieństwie dźwiękowym (Akakij Akakiewicz- śmieszna jednolitość imienia plus nazwisko będące przezwiskiem) lub etymologicznym np. Baszmaczkin od Kamaszkin- nazwisko ma związek z kaloszem- autor wyraża tu skłonność do sufiksów), chwytach mimiki słownej i gestu, kalambury dźwiękowe, wyszukane układy składniowe. Absurdalność LOGICZNA jest zamaskowana, dzięki czemu wzrasta jej komizm)- sprawia wrażenie płynnej mowy

o        odtwarzająca- za nią ukrywa się aktor

·         KOMPOZYCJI PŁASZCZA- nie określa SUŻET (temat)- on jest ubogi lub nie ma żadnego, wzięta jest jedna komiczna sytuacja- będąca podnietą dla chwytów komicznych

·         GOGOL CZYTAŁ TEKSTY- stosował CHWYT (sposób czytania): PATETYCZNY lub MELODYJNO-DEKLAMACYJNY, dźwięczne słowa dawały podczas czytania efekt HARMONIJNY

·         NARRACJA MÓWIONA- jest podstawą „Płaszcza”- tekst składa się z językowych emocji, ODTWARZA słowa mimicznie i artykulacyjnie, zdania łączone nie na zasadzie mowy tylko logicznej ale na zasadzie mowy EKSPRESYWNEJ (artykulacja, mimika, gest dźwiękowy)

·         ARTYKULACJA- efekt akustyczny wysuwa się na 1 plan  jako EKSPRESYWNY CHWYT

·         IMIONA, NAZWISKA- Gogol poświęcał wiele czasu dobieraniu imion- czasem wykorzystuje istniejące imiona, czasem tworzy z nich kalambury

·         OPIS WYGLĄDU BOHATERA- jest również śmieszny, bohater o „HEMOROIDALNEJ” powierzchowności- ten wyraz wprowadzony na końcu opisu Akakieja  ma postać dźwiękową – jest dźwiękowym gestem komicznym- jest MIMICZNO-ARTYKULACYJNYM ODTWORZENIEM (wyrazy są dobrane i ustawione w porządku, na zasadzie semantyki dźwiękowej, fraza pozbawiona logicznego sensu)

 

z niewielką łysinką nad czołem, ze zmarszczkami na obu policzkach, i z cerą twarzy, jak to mówią, hemoroidalną”

 

·         DEKLAMACJA- artykulacyjno- mimiczna mowa dźwięków może być zmieniona przez INTONACJĘ-  na zasadzie NAPIĘCIA INTONACJI Gogol buduje swoje teksty (np. Akakiewicz nie oddawał się żadnej rozrywce, powstaje wrażenie komicznej nieodpowiedniości między NAPIĘCIEM INTONACYJNYM a ROZWIĄZANIEM W OLANIE SENSU

·         DEKLAMACJA SENTYMENTALNO-MELODRAMATYCZNA- stała się ideą całego opowiadania „Przestańcie. Czemu mię krzywdzicie”

·         POSTACIE- Gogol nie pozwala im za dużo MÓWIĆ, mowa nie robi wrażenia MOWY REALISTYCZNEJ (mowa dźwięków i artykulacji) „wysławiał się przeważnie za pomocą przyimków, przysłówków...” – to język, którym by mogły mówić MARIONETKI- NARRACJA MÓWIONA jest stylizowana na NAIWNĄ PAPLANINĘ albo FAMILIARNEGO WIELOSŁOWIA (narrator sam do siebie mówi o sobie, lub zbliza się do poziomu czytelnika nawiązuje z nim kontakt: „wobec tego, że tak już jest ustalone, iż w powieści charakter każdej postaci musi być dokładnie zarysowany, trudna rada: dawać nam tutaj i Pietrowicza”

·         ILUZJA HISTORII RZECZYWISTEJ- tworzona jest dzięki „nie pamiętam”, „zupełnie nie wiadomo”- narrator odbiega od głównej anegdoty

·         NIE JEST TO NARRACJA OPOWIADAJĄCA- lecz MIMICZNO- DEKLAMUJĄCA (nie opowiadacz, ale odtwórca), NARRACJA MÓWIONA- przerwana DYGRESJĄ SENTYMENTALNO- MELODRAMATYCZNĄ (chodzi tu o przemianę „Płaszcza” ze zwykłej anegdoty w GROTESKĘ- dzięki fantastycznemu (i romantycznemu) zakończeniu, bohater umiera, ale jako zjawa wraca do świata żywych, by „sobie pożyć”- badacz nie znajduje sensu w momencie śmierci Baszmaczkina )

·         TEKST TEN- to ZABAWA RZECZYWISTOŚCIĄ, SWOBODNE PRZEMIESZCZANIE JEJ SKŁADNIKÓW, WYOLBRZYMIA MAŁE, ZDRABNIA WIELKIE, IGRA Z NORMAMI, „ten świat ma własne prawa i własne proporcje”

·         MELODRAMAT- w nieszczęsnej historii, WIDMO odchodzi w ciemność groteski, niema scena przenosi widza z powrotem do początku sztuki.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin