Ruch drogowy -odp na pytania egz.txt

(16 KB) Pobierz
Włšczanie się do ruchu - za włšczajšcego się do ruchu uważa się kierujšcego rozpoczynajšcego jazdę po postoju lub zatrzymaniu sie nie spowodowanym warunkami ruchu,czy też 
koniecznociš podporzšdkowania się przepisom ruchu oraz znakom i sygnałom na drodze
włšczajšcym się do ruchu nie jest- ten kierujšcy,który zatrzymał się w celu przepuszczenia pojazdu nadjeżdżjšcego z prawej strony lub przed znakiem czerwonym czy też stop
jeli rozpoczynanie jazdy następuje po zatrzymaniu lub postoju,spowodowanym potrzebami osób korzystajšcych z pojazdu,jest to włšczanie się do ruchu
włšczajšcy się do ruchu to też- kierujšcy wjężdżajšcy na drogę z nieruchomoci,z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu oraz z drogi nie będšcej drogš publicznš oraz
 ze strefy zamieszkania,z pola na drogę,z drogi gruntowej na drogę twardš,z pobcza,chodnika,pasa ruchu dla pojazdów powolnych na jezdnię,z drogi dla rowerów na jezdnię lub pobocze,
pojazdem szynowym z zajezdni na drogę lub z pętli na jezdnię


postój- unieruchomienie pojazdu nie wynikajšce z warunków lub z przepisów ruchu drogowego,trwajšce dłużej niż1 minutę
zabroniony jest postój- na danym odcinku jezdni obowišzuje zakaz postoju lub zatrzymywania się
                      - w miejscach utrudniajšcych wjazd lub wyjazd
                      - w miejscach utrudnijšcych dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub
                        wyjazdu tego pojazdu
                      - przed i za przejazdem kolejowym po obu stronach drogi ,na odcinku od przejazdu kolejo-
                        wego do słupka wskanikowego z jednš kreskš
                      - w strefie zamieszkania w innych miejscach niż wyznaczone do tego celu
                      - w obszarze zabudowanym poza wyznaczonymi w tym celu parkingami pojazdów oraz zespołów
                        pojazdów o dopuszcz.masie całk.przekracz.16 t lub o dł.przekracz.12 m
                      - gdy pojazd nie jest z dostatecznej odległoci widoczny dla innych kierujšcych i gdy
                        powoduje zagrożenie dla bezp.ruchu drog.lub go utrudnia
                      - niedozwolony postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu o dopuszcz.masie
                        całk.2,5 t ,gdy szer.chodnika pozstawionego dla pieszych utrudnia ruch i jest mniejsza
                        niż 1,5 m
                      - gdy pojazd ten tamuje ruch



parkowanie pojazdu kołami jednego boku lub przedniš osiš na chodniku - dotyczy tlko pojazdów o dopuszcz.masie całk. nieprzekracz.2,5 t - dozwolone,gdy:
-na danym odcinku jezdni nie obowišzuje zakaz postoju lub zatrzymywania się
-szerokoć chodnika pozostawnionego dla pieszych jest taka,że nie utrudnia ruchu i nie mniejsza niż 1,5 m
-pojazd umieszczony przedniš osiš na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni

wymijanie - przejeżdżanie(przechodzenie)obok uczestnika ruchu poruszajšcego się w przeciwnym kirunku
najważniejsze - zachowanie bezpiecznego odstępu od wymijanego pojazdu, nie powinien on być mniejszy niż 1 m, a przy dużych predkociach odpowiednio wiekszy,dlatego należy
jechać jak najbliżej prawej krawędzi jezdni,na wšskich drogach,gdy nie mozna zapewnić bezpiecznego odstępu,kierujšcy powinien zmniejszyć prędkoć,a nawet zatrzymać pojazd

kierujšcy w czasie wymijania powinien szczególnie uważaćc w miejscach o złej widocznoci(zakrętach,u wierzchołka wzniesienia,przy zmniejszonej przejrzystoci powietrza spowodowanej
mgłš,nieżycš, deszczem,w czasie jazdy nocš(należy wtedy zawczasu zmienić wiatła drogowe na mijania,powinno się wtedy także zmniejszyć prędkoć,z powodu gorszej widocznoci)


wyprzedzanie - przejeżdżanie obok uczestnika ruchu poruszajšcego się w tym samym kierunku,wykonujemy go z lewej strony,wyjštki:można wyprzedzać z prawej strony:
-pojazd szynowy,chyba że położenie torów wyklucza takie wyprzedzanie lub jest to jezdnia jednokierunkowa,
-uczestnik ruchu sygnalizuje zamiar skręcania w lewo
-uczestnika ruchu na drodzw z wyznaczonymi pasami,jeli porusza się :
   - po jezdni jednokierunkowej
   - na obszarze zabudowanym po jezdni dwukierunkowej,z dwoma pasami ruchu do jazdy w tym samym kierunku
   - poza obszarem zabudowanym - po jezdni dwukierunkowej,z trzema pasami ruchu do jazdy w tym samym kierunku

fazy wyprzedzania:
- zbliżanie się do pojazdu wyprzedzanego,połšczone z wyjeżdżaniem w lewo (musi się upewnić,czy istniejš warunki do bezp.wyprzedz.tzn.czy żaden z kierujšcych jadšcych za nim nie 
  rozpoczšł manewru wyprzedz,ma odpowiedniš widocznoć i dostateczne miejsce do wyprzedz. bez utrudniania ruchu,kierujšcy jadšcy przed nim nie zasygnalizował zamiaru wyprzedz.
  innego pojazdu,zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu),włšcza kierunkowskaz,jeszcze się upewnia,czy nie zmieniła się sytuacja,przystępuje do właciwego wyprzedz.
- jazda obok pojazdu wyprzedz.(bezp.odstep,przy wyprzedz.poj.jednolad.lub kolumn pieszych -1m, wyłšczony kierunkowskaz
- zjeżdżanie w prawo,kiedy pojazd wyprzedz.został z tyłu (po oddaleniu sie od pojazdu na takš odległ.aby nie zajechać mu drogi,powinien włšczyć prawy kierunkowskaz i następnie
  zjechać na prawš stronę jezdni bliżej jej krawędzi

wyprzedzanie zabronione:
- przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia
- na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi 
- na skrzyżowaniach z wyjštkiem skrzyżowań o ruchu okrężnym lub na których ruch jest kierowany

możliwe wyprzedz. przy dojeżdzaniu do wierzchołka wzniesienia oraz na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi na jezdniach jednokierunk,także na dwukierunk.z wyznaczonymi
pasami ruchu,pod warunkiem,że kierujšcy nie wjeżdża na częć jezdni przeznaczonš do ruchu w kier.przeciwnym - w miejscu gdzie jest to zabronione znakami,na skrzyżowaniu o ruchu
niekierowanym wolno wyprzedzać pojazd sygnalizujšcy zamiar skęcenia w lewo lub prawo pod warunkie,że nie wjedzie na częć jezdni przeznaczonš do ruchu w przeciwnym kier.,nie 
dotyczy ruchu okrężnego
na obszarze zabudowanym nie wolno wyprzedzać pojazdu uprzywilejowanego




zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu - polega na zmianie położenia pojazdu w stosunku do krawędzi lub osi jezdni,przy utrzymywaniu ruchu ruchu nadal na tej samej jezdni 
                                       polega najczęciej na skręcaniu z danej drogi w innš w prawo lub w lewo,albo zjechaniu wogóle z drogi(np.do bramy ,w pole),jest niš również
                                       zawracanie,a więc jazda tš samš drogš w kierunku przeciwnym, nie jest niš skręcenie  wynikajšce ze zmiany kierunku samej drogi 
zmieniajšc zajmowany pas ruchu ustępujemy pierwszeństwo pojazdowi jadšcemu po pasie ruchu,na który zamierzamy wjechać oraz pojazdowi wjezdżajšcemu na ten pas z prawej strony i 
sygnalizujemy zamiar kierunkowskazem,musimy się też upewnic,że nie utrudnimy ruchu innym uczestnikom drogi i nie spowodujemy niebezpieczeństwa

przed skręceniem należy zbliżyć się do:
prawej krawędzi jezdni - jeli skręcamy w prawo,rodka jezdni - jeli zamierzamy skręcić w lewo,lewej krawędzi - jeli w lewo na jezdni jednokierunk.
nie ma okrelonego miejsca,jakie zajmujemy w końcowej fazie manewru na jezdni poprzecznej(może to być dowolny pas ruchu na prawej połowie jezdni poprzecznej,nieutrudniajšc innym
ruchu
nie musimy zajmować skrajnego pasa ruchu przed skręceniem,jeli:
-z wylotu drogi na skrzyżowanie możliwe jest tylko skręcenie i tylko w jednym kierunku,możemy wówczas skręcać z innych pasów ruchu
-jeli wymiary pojazdu uniemożliwiajš wykonanie skrętu ze skrajnych pasów ruchu


przypadki,kiedy wiecenie zielonego wiatła nie upoważnia do wjazdu na skrzyżowanie-
-ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom,którzy weszli lub wjechali na niš podczas nadawania sygnału zielonego
-ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim,opuszczeni skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego
-kiedy kierujšcy ruchem policjant nie zezwala na wjazd na skrzyzowanie mimo zielonego wiatła


wiatła zewn. pojazdu - majš za zadanie owietlenie drogi przed pojazdem w celu zapewnienia kierowcy odpowiedniej widocznoci oraz samego pojazdu dla innych uczestników ruchu
wiatła do owietlenia drogi przed pojazdem - wiatła drogowe,mijania i przeciwmgłowe przednie,  wiatła lokalizujšce pojazd w czasie postoju-pozycyjne przednie i tylne oraz pos-
tojowe, a w porze dziennej-do jazdy dziennej,
w warunkach normalnej przejrzystoci powietrza przez całš dobę używamy wiateł mijania,a od witu do zmierzchu - do jazdy dziennej(nie obowišzk)
drogowe- od zmierzchu do witu na nieowietlonych drogach,zamiast wiateł mijania albo razem z nimi

na drodze krętej,oznaczonej odpowiednimi znakami można używać przednich wiateł przeciwmgłowych od zmierzchu do witu również przy normalnej przejrzystoci powietrza

podczas zatrzymania nie wynikajšcego z warunków ruchu drogowego obowišzek w warunkach niedostatecznej widocznoci -swiatła pozycyjne przednie i tylne lub postojowe(mogš być włšczo
ne tylko po jednej stronie pojazdu ale gdy nie jest złšczony z przyczepš oraz zespoł pojazdów nie większy niż dł.6m(nie obowišzkowe)
jeli zatrzymanie pojazdu wynikajšce z ruchu drogowego trwa ponad 1 minutę, a na tym samym pasie ruchu przed i za pojazdem stojš inne pojazdy,może wyłšczyć wiatła zewn.


szczególna ostrożnoć - ostrożnoć polegajšca na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniajšcych się na drodze,w stopniu
umożliwiajacym odpowiednio szybkie reagowanie
szczególnš ostrożnoć należy zachować:
- w trakcie włšczania się do ruchu
- w trakcie zmiany kierunku jazdy
- wykonujšc cofanie
- wyprzedzajšc
- zbliżajšc się do skrzyżowania dróg
- zbliżajšc się do przejcia dla pieszych
- przejęzdżajšc obok oznaczonego przystanku tram...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin