II – 10
Czas – 45 min
KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH
Film
TEMAT:
CEL POZNAWCZY:
· poznanie zasad ustawiania znaków nakazu i informacyjnych,
· poznanie znaków nakazu i informacyjnych,
· poznanie zależności pomiędzy znajomością znaków nakazu i informacyjnych a właściwym zrozumieniem i interpretowaniem przepisów ruchu drogowego i świadomym zachowaniem się na drodze,
· poznanie właściwych sposobów interpretowania sytuacji drogowych w związku ze znakami nakazu i informacyjnymi,
· poznanie zależności między znakami nakazu a innymi znakami pionowymi i poziomymi.
CEL KSZTAŁCĄCY:
· kształcenie umiejętności właściwego reagowania na znaki drogowe,
· kształcenie umiejętności wykorzystywania poznanych definicji znaków w dalszej nauce przepisów ruchu drogowego,
· kształcenie umiejętności powiązania znaczenia znaków nakazu i informacyjnych z innymi znakami drogowymi pionowymi i poziomymi pionowymi,
· kształcenie postawy kompetentnego kierowcy,
· wdrażanie do korzystania z fachowej literatury w sytuacji „teoretycznych wątpliwości”.
CEL WYCHOWAWCZY:
· kształtowanie nawyku używania właściwych definicji dotyczących znaków drogowych,
· kształcenie postawy poszanowania dla przepisów ruchu drogowego,
· wdrożenie do kulturalnego zachowania się na drodze.
METODA:
· wykład,
· wyjaśnienie,
· pokaz plansz,
· pokaz z użyciem modeli i makiet,
· pogadanka,
· pokaz z użyciem programu na CD,
· pokaz filmu DVD,
· test wyboru przy użyciu programu CD jako metoda sprawdzenia wiadomości.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· tablica,
· flamastry,
· wskaźnik,
· ustawa „prawo o ruchu drogowym”,
· odtwarzacz DVD,
· TV,
· Komputer,
· rzutnik multimedialny,
· „Znaki drogowe”: plansza nr 6 „Znaki nakazu”, nr 7, 8, 9, 10 „Znaki informacyjne”,
· plansza „Hierarchia znaków i sygnałów drogowych”,
· program CD „Znaki i sygnały drogowe”,
· Film: „Znaki nakazu i informacyjne”,
SPRAWY ORGANIZACYJNE
· sprawdzenie obecności,
· wpisanie tematu do dziennika,
· inne sprawy organizacyjne.
POWTÓRZENIE I SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI Z POPRZEDNICH ZAJĘĆ I NAWIĄZANIE DO AKTUALNEGO TEMATU
Nawiązujemy do posiadanych przez słuchaczy wiadomości. Tematami, które zostały już zrealizowane i najbardziej wiążą się z tematem znaki nakazu i informacyjne są tematy:
- podstawowe pojęcia i definicje,
- zasady ruchu drogowego jako podstawowe normy ruchu drogowego,
- znaki ostrzegawcze,
- znaki zakazu.
Pytanie sprawdzające wiedzę z poprzednich zajęć:
1. Jaka jest hierarchia ważności znaków, sygnałów i zasad ogólnych,
2. Który ze znaków ostrzegawczych różni się wyglądem od innych i co on oznacza,
3. Który ze znaków zakazu różni się wyglądem od innych i co on oznacza,
4. Jaka jest różnica między nimi.
ZNAKI NAKAZU I INFORMACYJNE
Zwracamy uwagę na podobieństwa i różnice w wyglądzie znaków nakazu i informacyjnych.
Zwracamy uwagę na znaczenie tych znaków.
Znaki nakazu wyrażają bezwzględne nakazy i dotyczą kierunku jazdy, prędkości minimalnej i sposobu korzystania z drogi. Kierujący ma obowiązek ścisłego stosowania się do nakazów wyrażonych tymi znakami.
Stosowane są w celu wskazania:
- wymaganego sposobu jazdy na skrzyżowaniu lub innym miejscu, gdzie występuje możliwość zmiany kierunku jazdy (znaki C-1 do C12)
- obowiązku korzystania przez określonych uczestników ruchu z przeznaczonej dla nich drogi ( znaki C-13 i C-16)
- obowiązującej na drodze minimalnej prędkości (znak C-14)
- nakazanego kierunku jazdy dla pojazdów z materiałami niebezpiecznymi (znak C-17)
- obowiązku używania łańcuchów przeciwpoślizgowych (znak C-18 i C-19)
Znaki nakazu nie dotyczą pojazdów szynowych poruszających się zgodnie z przebiegiem ich trasy. Znaki te, (z wyjątkiem C-17) mają kształt koła.
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem programu CD „Znaki i sygnały drogowe”.
Znaki nakazu obowiązują na najbliższym skrzyżowaniu lub w miejscu, gdzie występuje możliwość zmiany kierunku jazdy.
Znak C-5 oznacza nakaz jazdy prosto na najbliższym skrzyżowaniu i w innych miejscach krzyżowania się kierunków ruchu, gdzie jest możliwość zmiany przez kierującego kierunku ruchu. Nie wolno skręcać ani w prawo ani w lewo. Oczywiście prosto znaczy zgodnie z przebiegiem drogi, którą jedziemy. Nie wolno skręcać na najbliższym skrzyżowaniu. Znak ten ustawiany jest w miejscach, gdzie:
- skręcanie pojazdów w prawo lub w lewo utrudnia ruch pieszych
- natężenie ruchu pojazdów na drodze poprzecznej jest znaczne i skręcanie w tę drogę byłoby utrudnione lub zagrażałoby bezpieczeństwu
- na drodze poprzecznej ruch został zamknięty znakami B-1 lub B-2
Znak C-1 oznacza nakaz jazdy w prawo przed znakiem. Jazda na wprost i w prawo nie jest możliwa. Stosowany jest w sytuacjach, gdy nie jest możliwe zastosowanie znaku C-2.
Znak C-2 wskazuje obowiązkowy kierunek jazdy w prawo. Zabrania jednocześnie jazdy na wprost i skręcania w lewo. Znak stosowany na wlotach dróg, z których na skrzyżowaniu dopuszcza się ruch pojazdów wyłącznie w prawo.
Możliwość skręcania przed lub za znakiem najczęściej wynika z konfiguracji drogi i raczej trudno się pomylić;
Znak C2 ustawiany jest zwykle przed wjazdem w drogę jednokierunkową; zapobiega wjechaniu „pod prąd” z drogi, parkingu, stacji benzynowej. Zabrania jednocześnie jazdy na wprost i skręcania w lewo.
Znak C-3 stosowany jest analogicznie jak znak C-1, to znaczy wtedy, gdy konieczne jest skierowanie ruchu pojazdów w lewo. Umieszczany w sytuacjach, gdy nie jest możliwe umieszczenie znaku C-4
Znak C-4 wskazuje na obowiązek jazdy w lewo za znakiem. Zabrania jednocześnie jazdy na wprost i skręcania w prawo.
Znak C-6 wskazuje obowiązkowy kierunek jazdy na wprost lub w prawo, zakazując jednocześnie skręcania w lewo. Skręt wykonujemy za znakiem
Znak C-7 wskazuje obowiązkowy kierunek jazdy na wprost i w lewo zabraniając jednocześnie skręcania w prawo. Znak ten uniemożliwia zawracanie, gdyż pokazuje konkretne, dozwolone kierunki jazdy;
Znak C-8 wskazuje obowiązkowy kierunek jazdy w prawo lub w lewo
Znak C-9 wskazuje kierującym na obowiązek ominięcia wysepki lub przeszkody po jej prawej stronie. Należy przejechać tylko i wyłącznie z prawej strony znaku, gdyż po lewej stronie znaku może być dopuszczony ruch w przeciwnym kierunku. Po prawej stronie znaku nie może być dopuszczony ruch z przeciwnego kierunku. Znak C-9 porządkuje ruch np. przed wysepką rozdzielającymi jezdnię dwukierunkową na dwie jezdnie jednokierunkowe. Zapobiega wjechaniu „pod prąd”. C-9 umieszczany jest również na początku pasa dzielącego drogę dwujezdniową.
.
Znak C-10 wskazuje na obowiązek ominięcia wysepki (przeszkody) po jej lewej stronie. Ustawiany przy przeszkodach, zwężeniach jezdni ale także na rozwidleniach drogi. Umieszczany też na pojazdach wykonujących roboty na drodze. Po lewej stronie znaku C-10 ruch może być jednokierunkowy jak i dwukierunkowy.
Znak C-11 wskazuje kierującym na możliwość ominięcia wysepki (przeszkody) zarówno z prawej jak i lewej strony. Bez względu na to, czy kierujący pojedzie z prawej czy z lewej strony, zamierzony kierunek jazdy pozostanie bez zmian. Ustawiany w sytuacjach, gdy:
- możliwy jest przejazd dwoma jezdniami w tych samych lub różnych poziomach
- na początku wysepki lub przeszkody dzielącej jezdnię
Znak C-12 nakazuje na skrzyżowaniu jazdę wokół wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Nie określa pierwszeństwa, pokazuje jedynie kierunek ruchu (występuje często w pytaniach testowych; należy zwracać uwagę czy znak C-12 występuje sam czy z A7). Jeżeli rondo oznaczone jest tylko znakiem C12 to pierwszeństwo ma nadjeżdżający z prawej strony.
W Polsce ronda oznaczane są znakiem C-12 łącznie ze znaki e A-7. Taki zestaw znaków umieszczany jest na każdym wlocie na rondo. Znak C-12 wraz ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym na to skrzyżowanie.
Znak C-14 nakazuje kierującemu jazdę z prędkością nie mniejszą niż określona na znaku liczbą km/h. Znak ten umieszcza się na drogach, na których kierujący zmniejszają prędkość z przyczyn, które nie są spowodowane warunkami ruchu czy też stanem technicznym drogi (np. duża atrakcyjność widokowa otoczenia). Znaki takie umieszczane są też w pobliżu obiektów wojskowych, lotnisk itp.
Dyrektywa znaku C-14 nie jest bezwzględna. Kierujący określając prędkość pojazdu powinien wziąć pod uwagę warunki jazdy (prędkość bezpieczna). Jeżeli warunki tego wymagają może a nawet powinien zmniejszyć prędkość. Oczywistą jest rzeczą, że kierujący ma jednocześnie obowiązek stosowania się do ograniczeń prędkości wynikających z przepisów szczegółowych.
Znak C-14 odwoływany jest znakiem C15.
Znak C-15 oznacza miejsce, w którym prędkość minimalna wyrażona znakiem C-14 przestaje obowiązywać. Znak C-15 jest jedynym sposobem odwołania prędkości minimalnej wyrażonej znakiem C-14.
Znak ten omawiamy wraz ze znakami nakazu, bowiem występuje na nim symbol znaku C-14. Znak D-13 oznacza początek pasa ruchu powolnego. Do korzystania z tego pasa zobowiązani są kierujący pojazdami, które nie osiągają prędkości określonej na znaku. Wolniejsze pojazdy muszą zjechać na pas ruchu powolnego.
Zwykle stosowany na wzniesieniach powodujących znaczne zmniejszenie prędkości samochodów ciężarowych. Jeżeli pojazd jedzie szybciej, to też może korzystać z tego pasa.
D-14 - koniec pasa ruchu.
Znak D-14 oznacza koniec pasa ruchu, znajdującego się po stronie wskazanej na znaku. Jeżeli znajduje się przy pasie ruchu powolnego oznacza koniec pasa ruchu powolnego. Odwołuje on wtedy jednocześnie...
michuczy