konstrukcja_scenariusza.doc

(117 KB) Pobierz
REFERAT

14

 

 

KONSTRUKCJA SCENARIUSZA LEKCJI

 

 

 

SCENARIUSZ LEKCJIjest w jakimś sensie konspektem lekcji, czyli metodyczno – treściowym szkicem lekcji, streszczeniem lekcji, stara się przekazać krok po kroku czynności nauczyciela i ucznia. Jest wypadkową wszystkich współczesnych poszukiwań i osiągnięć w dziedzinie dydaktyki.

 

Reżyseria pedagogiczna – to świadome zainscenizowanie przebiegu lekcji w choreografii i scenografii przez nas założonej.

 

Jakie funkcje powinien spełniać dobry scenariusz lekcji ?

Dokument – przewodnik po lekcji

Spełnia funkcję dyscyplinującą

Zmusza do refleksji przed, po i w trakcie lekcji

 

NAJWAŻNIEJSZE ELEMENTY SCENARIUSZA :

 

1.     Temat lekcji – wiodący i nadrzędny motyw lekcji

2.     Cele – ogólne i szczegółowe

3.     Metody – sposoby pracy

4.     Formy – organizacja procesu nauczania

5.     Środki – podręcznik, pomoce dydaktyczne, materiały edukacyjne

6.     Czas realizacji – timing – jak organizujemy czasem

7.     Ewaluacja

8.     Praca domowa – ważny element pracy na lekcji

9.     Bibliografia – teksty źródłowe, literatura itp.

 

Ad. 1. Temat lekcji

-          jest  wiodącym i nadrzędnym motywem lekcji, stanowi on jednostkę treściową.

 

 

PAMIĘTAJ !

Pisz temat tak, aby prosty człowiek, po przeczytaniu kilku słów wiedział,

o czym była ta lekcja.

 

 

Funkcja tematu:

 

1.      Zaznajamia uczniów z treścią i zakresem pracy na lekcji.

2.      Stawia uczniów w stan gotowości do działania.

3.      Powoduje skoncentrowanie uwagi uczniów

 

 

 

 

Formy gramatyczne tematu

 

 

Temat może być zapisany w formie :

-          zdania prostego lub złożonego

-          pytania

-          równoważnika zdania

-          zdania niedokończonego

-          zdania oznajmującego

-          zdania rozkazującego pojedynczego

-          kilku zdań lub kilku równoważników

-           

 

Temat a metoda prowadzenia lekcji:

Przykładowo: forma zdania pojedynczego jest typowa dla lekcji problemowych.

 

Ad. 2. Cele lekcji

 

 

 

Cele ogólne – wyznaczają perspektywę pracy dydaktycznej w dłuższym wymiarze czasowym i dotyczą najogólniejszego zakresu tematycznego.

 

 

Cele pośrednie – określają  etapowe osiągnięcia.

 

 

Cele szczegółowe – są celami konkretnymi, których realizacja przyczynia się do osiągnięcia założeń – celów ogólnych.

 

 

Od precyzji w określaniu celów lekcji zależny jest dobór metody i temat lekcji.

 

Cele – zapobiegają  rozproszeniu, odbieganiu od tematu, zmuszają do skupienia uwagi na określonych celach, zagadnieniach i czynnościach, są podstawą nauczycielskiej samokontroli.

 

 

Cel lekcji jest poprawnie sformułowany, gdy można w nim wyróżnić :

 

1.      Działanie – które   ma być wykonane

 

2.      Treść – która  wyraża przedmiot, materiał, w stosunku do których działanie jest podjęte

 

3.      Warunki – czyli  okoliczność w jakich działanie ma miejsce

 

4.      Standard – czyli  określenie oczekiwanego poziomu reakcji zachowania

 

 

 

CELE NAUCZANIA

 

 

 

 

CEL OGÓLNY

 

Cel ogólny kształcenia wskazuje kierunek dążenia. Jest bogaty znaczeniowo, zwięzły.

Adresatem takiego celu jest zazwyczaj nauczyciel.

 

Np.: Celem nauczania matematyki w szkole jest kształcenie logicznego myślenia.

 

 

CEL SZCZEGÓŁOWY ( OPERACYJNY )

 

 

Cel operacyjny to czynność ucznia, która jest wynikiem kształcenia. Taki cel jest jednoznaczny, mierzalny i odnosi się do ucznia.

 

Np.: Po zakończeniu nauczania funkcji kwadratowych uczeń potrafi rozwiazać równanie kwadratowe o współczynnikach rzeczywistych.

 

 

 

OPERACJONALIZACJA CELÓW TO ZAMIANA CELÓW OGÓLNYCH NA CELE OPERACYJNE

 

 

 

Sprecyzowanie – pozbawienie wyrażeń służących ozdobie.

 

Uszczegółowienie – zamiana pojedynczego, lakonicznego hasła w kilka dłuższych zdań lub równoważników zdań o bogatej treści.

 

Konkretyzacja – możliwe dokładne określenie zarówno sytuacji, w której działania się dokonuje, jak i końcowego, do którego działanie zmierza.

 

Upodmiotowienie – osiągającego cel, polegające na osobistym zaangażowaniu, inwencji i odpowiedzialności ucznia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE NAUCZANIA MATEMATYKI

 

 

 

CELE INTELEKTUALNE :

 

 

¨      Wyrobienie u ucznia nawyku precyzyjnego myślenia oraz dokładnego formułowania i motywowania swoich sądów.

¨      Poznanie przez ucznia podstawowych struktur współczesnej matematyki.

¨      Wyrobienie sprawności dedukcyjnej.

¨      Wyrobienie sprawności rachunkowych.

¨      Opanowanie przez ucznia umiejętności stosowania matematyki do zagadnień wziętych z innych nauk oraz życia codziennego.

¨      Wyrobienie umiejętności określania zakresu, w jakim można stosować dana teorie.

 

 

 

 

CELE WYCHOWAWCZE :

 

 

 

¨      Rozbudzanie zamiłowania do pokonywania trudności typu intelektualnego.

¨      Wyrobienie rzetelności intelektualnej.

¨      Przyzwyczajenie do długotrwałej pracy nad ostatecznym rozwiązaniem.

 

 

 

 

CELE INTELEKTUALNE KSZTAŁCENIA MATEMATYCZNEGO

( struktura wg. J. Nowika i A. Szała)

 

I Przyswajanie informacji matematycznych i operowanie nimi – informacje

 

.I. 1. Posługiwanie się terminologią i faktami matematycznymi

 

Uczeń świadomie posługuje się terminologią matematyczną i informacjami niezbędnymi w dalszym zdobywaniu wiedzy na poziomie danego szczebla nauczania i odpowiednim do jego możliwości,

Na przykład uczeń potrafi :

-          posługiwać się terminologią matematyczną, zapisywać liczby i wyrażenia matematyczne oraz używać podstawowych symboli matematycznych;

-          rozpoznawać jednostki miar, długości, masy;

-          rozpoznawać przekształcenia geometryczne;

-          rozpoznawać i nazywać figury geometryczne, typy równań;

-          określić zbiór liczb spełniających dany warunek.

 

 

I.2. Stosowanie algorytmów, praw, twierdzeń i definicji

 

Uczeń wykorzystuje do rozwiązania zadania odpowiedni algorytm, twierdzenie lub definicję.

Na przykład uczeń potrafi:

-          rozwiązać zadanie wymagające bezpośredniego posłużenia się algorytmem;

-          podstawić dane liczbowe do wzoru;

-          przekształcić wzór oraz określić warunki jego stosowalności;

-          wykonać elementarną konstrukcję geometryczną;

-          rozwiązać równanie elementarne;

-          obliczyć wartości funkcji trygonometrycznej na podstawie definicji;

 

I.3.Odczytywanie informacji z różnych źródeł

 

Uczeń wyszukuje źródło zawierające potrzebną informację oraz odczytuje ją z niego.

Na przykład uczeń potrafi:

-          Wskazać źródło zawierające odpowiednią informację – poradnik encyklopedyczny, tablice matematyczne itp.;

-          Znaleźć odpowiednią informację w spisie treści;

-          Znaleźć właściwą tabelę w zbiorze tablic matematycznych i odczytać wartości trygonometryczne danego kąta;

-          Odczytać informację z wykresu;

-          Uzyskać informację z użyciem kalkulatora.

 

I.4. Rozumienie tekstu matematycznego i komunikowanie informacji

 

Uczeń umie śledzić rozumowania matematyczne i dowody zawarte w tekście oraz opisywać swoje spostrzeżenia i poczynania matematyczne.

Na przykład uczeń potrafi:

-          Streścić (opowiedzieć) przeczytany lub wysłuchany tekst matematyczny;

-          Zilustrować zadanie – wykonać rysunek do treści zdania;

-          Analizować treść zadania, wyodrębniając niewiadome oraz informacje niezbędne do znalezienia jego rozwiązania;

-          Wskazać założenia twierdzeń i rozumowań;

-          Zrozumieć związki między poszczególnymi etapami dowodu;

-          Dostrzec problem matematyczny w sytuacji opisanej słowami i zinterpretować go w postaci matematycznej, np. wzoru, równania;

-          Opisać czynności wykonywane podczas rozwiązywania zadania, np. konstrukcyjnego;

 

 

U. POSŁUGIWANIE SIĘ MATEMATYKĄ – UMIEJĘTNOŚCI

 

U.1. Umiejętność rozwiązywania zadań typowych

 

Uczeń wykorzystuje posiadane wiadomości i umiejętności do rozwiązywania zadań typowych.

Na przykład uczeń potrafi:

-          Przedstawić treść zadania w formie rachunkowej ( równanie, działanie) i odwrotnie;

-          Wykonywać działania w rachunku pamięciowym z wykorzystaniem odpowiednich własności;

-          Rozwiązywać proste równania, korzystając z algorytmów;

-          Wykonywać proste konstrukcje geometryczne.

 

 

U. 2. Umiejętność rozwiązywania zadań nieschematycznych, problemowych

 

Uczeń dostrzega problem w sytuacji  przedstawionej w formie luźnego zbioru informacji i przedstawia go w postaci zadania, rozwiązuje zadania nietypowe.

Na przykład uczeń potrafi:

-          Dostrzec sytuację problemową i sformułować zadanie;

-          Określić, jakie informacje są potrzebne do rozwiązania problemu;

-          Rozwiązać zadanie mające wiele rozwiązań;

-          Rozwiązywać zadania, w których trzeba dostrzec brakujące elementy i znaleźć je w odpowiednich źródłach.

 

U.3. Umiejętność stosowania metod matematycznych do rozwiązywania zadań praktycznych

 

Uczeń potrafi rozwiązać problem praktyczny wymagający metod lub technik matematycznych.

Na przykład uczeń potrafi:

-          Rozwiązywać zadania związane ze zdobywanym zawodem;

-          Opracować zasady prowadzenia budżetu domowego;

-          Obliczyć zużycie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia remontu;

-      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin