Rytmy.doc

(35 KB) Pobierz
Prawidłowości psychologiczne i pedagogiczne

 

Treści: Rytmy , kontynuacje i przekształcenia.

·        Badanie i układanie układów rytmicznych, ustalanie prawidłowości i kontynuowanie ich.

Poukładamy pociąg: Klocek, klocek, klocek, klocek, układaj pociąg, pociąg ma być długi

Potem naśladujemy lokomotywę

Układanie kółek: Kółko, kółko, kółko, kółko, co będzie dalej

Układanie z patyczków, kasztanów...kasztan, kasztan

 

Układamy prosty rytm:



 

Kółko, patyk, kółko, patyk, kółko, patyk, układaj dalej

Układanie i kontynuowanie rytmu:



 

 

Kółko, dwa patyki, kółko, dwa patyki, kółko, dwa patyki, kółko, dwa patyki, układaj dalej

Kontynuowanie trudniejszych rytmów:

 

 

 

Wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności:

a)zapamiętaj i klaszcz: 2 razy szybko, przerwa, 2 razy szybko co będzie dalej

b) przemiennie klaszcze i uderza w stół, dziecko słucha i kontynuuje rytm

c) klaszcze 2 razy i raz uderza w stół, dziecko słucha i kontynuuje rytm

d) klaszcze, uderza w stół, klepie w udo

Odczytywanie i kontynuowanie rytmów:

 

 

Ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem

a)    podskok, przysiad, dziecko kontynuuje( pokazać 3 razy)

b)    podnieść ręce do góry, kładzie na ramiona, w bok

c)     skłon w przód, wyprost, skłon w lewo, skłon w prawo

Układanie rytmów pokazanych przez nauczycielkę swoim ciałem

Posłuchajcie, trzeba będzie ułożyć rytm ;

Nauczycielka kuca 2 razy, wyprost, wyciągnięcie rąk do góry, ręce w bok (powtarza to 4 razy) ułóżcie

Rysowanie szlaczków: wychwytywanie regularności i kontynuowanie ich

Dzieci siedzą przy stolikach. Mają kredki (mazaki). Każde dziecko ma kartkę, na której wyodrębniono szlaczek do rysowania. Nauczycielka zwraca się do dzieci. Patrzcie na tablicę. Rysuję szlaczek. Każde dziecko narysuje taki szlaczek poczynając od lewej do prawej strony, doskonale, sprawdziłam, umiecie rysować szlaczki.

Proszę teraz słuchać rytmu, bo trzeba go będzie narysować w szlaczku ( dwa klaśnięcia, dwa stuknięcia). Rysujemy szlaczek, tak jak układaliśmy rytmy z kartoników.

Dostrzeganie rytmu w wyliczankach i przedstawianie ich go za pomocą kolorowych płytek i patyczków

To jest wyliczanka, na kogo wypadnie na tego bęc i ten układa wyliczankę.

Ene due rabe, zjadł Tadeusz  żabę, żaba Tadeusza, w brzuchu mu się rusza.

Entliczek, pętliczek czerwony stoliczek, na kogo wypadnie na tego bęc.

Dzień i noc :. Nauczyciel opowiada:

Zaczyna się dzień, słońce wstało, jest rano, słońce wędruje po niebie od wschodu do zachodu, kończy się dzień i zaczyna noc. Jest noc. Księżyc świeci i mrugają gwiazdki, noc się kończy bo wstaje słońce zaczyna się dzień. Dzisiaj Będziemy dzisiaj układać dzień i noc

Pory roku: Nauczyciel opowiada: teraz jest zima, po zimie będzie wiosna, po wiośnie nadejdzie lato, po lecie jesień, po jesieni będzie zima, ( tak powtarza 2-3 razy) dzieci układają przykłady  i czytają je ( wiosna, lato, jesień, zima itd.)

Dni tygodnia: przygotowujemy karteczki z napisami dnia tygodnia (wielokrotność liczby 7 może być 28 ) Dorosły zaczyna opowiadanie: Dzisiaj jest środa, po środzie będzie czwartek potem piątek i tak dalej czy umiesz układać dalej dni tygodnia. Kiedy zaczyna się tydzień? Czy może się zacząć w czwartek? Ile dni ma tydzień

Miesiące w roku. ( należy przygotować 24 lub 36 karteczek). Układanie kalendarzy 

Teraz jest luty, zaczynamy układać kalendarz, potem będzie marzec (karteczka), później kwiecień, Myślę, że potrafisz układać dalej kalendarz z miesięcy.

Ile miesięcy ma rok? Sprawdźmy Czy rok może rozpocząć się od 1 września?

 

Słuchaj, zapamiętaj i klaszcz: 2 razy szybko, przerwa, 2 razy szybko co będzie dalej

Słuchaj, zapamiętaj i powtórz rytm:

Zegary: zegar tyka; Tik-tak, tik-tak ( dzieci kiwają rytmicznie głową w przód tył)

Bim –bam

Cyk, cyk, cyk,cyk  (kiwanie przód –tył)

Koniki stukają kopytami: językiem wraz z ruchami głowy (kiwaniem)

Wyliczanki

Wierszyki:

Co mówi bocian, gdy chce żabke zjeść: kle, kle, kle

Co mówi żaba, gdy bocianów tłum, kum

Co mówi kaczka, gdy jest bardzo złą, kwa

Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał, miał

Co mówi kura, gdy znosi jajko, ko

Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku, kukuryku

Co mówi koza, gdy jeść jej się chce

Co mówi krowa, gdy gdy brak jej tchu

Co mówi wrona gdy wstaje co dnia

Co mówi piesek, gdy kość, zjeść by chciał co mówi baran, gdy spać mu się chce

Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce Nie przecież ryby nie mają głosu ( przeciez ryba nie ma głosu, choć chce)

Układanie rytmów

 

Odczytywanie i kontynuowanie rytmów:

 

Kontynuowanie trudniejszych rytmów

 

Wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności

 

Ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin