Treści: Rytmy , kontynuacje i przekształcenia.
· Badanie i układanie układów rytmicznych, ustalanie prawidłowości i kontynuowanie ich.
Poukładamy pociąg: Klocek, klocek, klocek, klocek, układaj pociąg, pociąg ma być długi
Potem naśladujemy lokomotywę
Układanie kółek: Kółko, kółko, kółko, kółko, co będzie dalej
Układanie z patyczków, kasztanów...kasztan, kasztan
Układamy prosty rytm:
Kółko, patyk, kółko, patyk, kółko, patyk, układaj dalej
Układanie i kontynuowanie rytmu:
Kółko, dwa patyki, kółko, dwa patyki, kółko, dwa patyki, kółko, dwa patyki, układaj dalej
Kontynuowanie trudniejszych rytmów:
Wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności:
a)zapamiętaj i klaszcz: 2 razy szybko, przerwa, 2 razy szybko co będzie dalej
b) przemiennie klaszcze i uderza w stół, dziecko słucha i kontynuuje rytm
c) klaszcze 2 razy i raz uderza w stół, dziecko słucha i kontynuuje rytm
d) klaszcze, uderza w stół, klepie w udo
Odczytywanie i kontynuowanie rytmów:
Ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem
a) podskok, przysiad, dziecko kontynuuje( pokazać 3 razy)
b) podnieść ręce do góry, kładzie na ramiona, w bok
c) skłon w przód, wyprost, skłon w lewo, skłon w prawo
Układanie rytmów pokazanych przez nauczycielkę swoim ciałem
Posłuchajcie, trzeba będzie ułożyć rytm ;
Nauczycielka kuca 2 razy, wyprost, wyciągnięcie rąk do góry, ręce w bok (powtarza to 4 razy) ułóżcie
Rysowanie szlaczków: wychwytywanie regularności i kontynuowanie ich
Proszę teraz słuchać rytmu, bo trzeba go będzie narysować w szlaczku ( dwa klaśnięcia, dwa stuknięcia). Rysujemy szlaczek, tak jak układaliśmy rytmy z kartoników.
Ene due rabe, zjadł Tadeusz żabę, żaba Tadeusza, w brzuchu mu się rusza.
Entliczek, pętliczek czerwony stoliczek, na kogo wypadnie na tego bęc.
Zaczyna się dzień, słońce wstało, jest rano, słońce wędruje po niebie od wschodu do zachodu, kończy się dzień i zaczyna noc. Jest noc. Księżyc świeci i mrugają gwiazdki, noc się kończy bo wstaje słońce zaczyna się dzień. Dzisiaj Będziemy dzisiaj układać dzień i noc
Pory roku: Nauczyciel opowiada: teraz jest zima, po zimie będzie wiosna, po wiośnie nadejdzie lato, po lecie jesień, po jesieni będzie zima, ( tak powtarza 2-3 razy) dzieci układają przykłady i czytają je ( wiosna, lato, jesień, zima itd.)
Dni tygodnia: przygotowujemy karteczki z napisami dnia tygodnia (wielokrotność liczby 7 może być 28 ) Dorosły zaczyna opowiadanie: Dzisiaj jest środa, po środzie będzie czwartek potem piątek i tak dalej czy umiesz układać dalej dni tygodnia. Kiedy zaczyna się tydzień? Czy może się zacząć w czwartek? Ile dni ma tydzień
Miesiące w roku. ( należy przygotować 24 lub 36 karteczek). Układanie kalendarzy
Teraz jest luty, zaczynamy układać kalendarz, potem będzie marzec (karteczka), później kwiecień, Myślę, że potrafisz układać dalej kalendarz z miesięcy.
Ile miesięcy ma rok? Sprawdźmy Czy rok może rozpocząć się od 1 września?
Słuchaj, zapamiętaj i klaszcz: 2 razy szybko, przerwa, 2 razy szybko co będzie dalej
Słuchaj, zapamiętaj i powtórz rytm:
Zegary: zegar tyka; Tik-tak, tik-tak ( dzieci kiwają rytmicznie głową w przód tył)
Bim –bam
Cyk, cyk, cyk,cyk (kiwanie przód –tył)
Koniki stukają kopytami: językiem wraz z ruchami głowy (kiwaniem)
Wyliczanki
Wierszyki:
Co mówi bocian, gdy chce żabke zjeść: kle, kle, kle
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum, kum
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo złą, kwa
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał, miał
Co mówi kura, gdy znosi jajko, ko
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku, kukuryku
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce
Co mówi krowa, gdy gdy brak jej tchu
Co mówi wrona gdy wstaje co dnia
Co mówi piesek, gdy kość, zjeść by chciał co mówi baran, gdy spać mu się chce
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce Nie przecież ryby nie mają głosu ( przeciez ryba nie ma głosu, choć chce)
Kontynuowanie trudniejszych rytmów
Wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności
1
Birdosz