Sinka_Tarsycjusz_ks_-_Zarys_liturgiki.pdf

(1741 KB) Pobierz
505560355 UNPDF
KS. TARSYCJUSZ SINKA CM
ZARYS LITURGIKI
Liturgia jest szczytem, do którego
zmierza dziaáalnoĞü KoĞcioáa, i jed-
noczeĞnie jest Ĩródáem, z którego wy-
pfywa caáa jego moc.
(KL10)
KRAKÓW 1994
505560355.002.png
WSTĉP
NaukĊ o liturgii ĞwiĊtej, Sobór WatykaĔski II, poleciá wykáadaü "z uw-
zglĊdnieniem zarówno aspektu teologicznego i historycznego, jak i ducho-
wego, duszpasterskiego i prawnego" (KL 16). Zgodnie z tym zaleceniem
"Zarys liturgiki" stara siĊ uwzglĊdniaü wszystkie te aspekty, bez ich szuf-
ladkowania. Chce przybliĪ\ü czytelnikom liturgiĊ KoĞcioáa i wskazaü na jej
XĞwiĊcające dziaáanie pochodzące od Boga, przez Chrystusa, w Duchu
ĝwiĊtym oraz na kult, odbierany przez Boga od swojego ludu, równieĪ
przez Chrystusa, w Duchu ĝwiĊtym. Pragnie takĪe dopomóc w Ğwiado-
mym i czynnym udziale w liturgii ĞwiĊtej, w ciąJáym odnajdywaniu Boga
obecnego i dziaáającego w liturgii.
"Zarys liturgiki" przeznaczony jest przede wszystkim dla alumnów, jako
pomoc zarówno w studium liturgiki, jak i w caáym seminaryjnym wtajem-
niczeniu liturgicznym. Konstytucja o ĞwiĊtej liturgii káadzie nacisk na wy-
ksztaácenie liturgiczne (KL 14-20), które "ma trwaü przez caáy czas koĞ-
cielnych studiów, a takĪe kapáani winni je kontynuowaü i uzupeániaü
przez caáe swoje Īycie. Tylko tacy pasterze, przepojeni liturgiczną nauką i
praktyką, są w stanie pouczyü wiernych i doprowadziü do bardziej zro-
zumiaáego i gorliwszego uczestnictwa w róĪnych czynnoĞciach liturgicznych
spoáecznoĞci chrzeĞcijaĔskiej" (Instr. o liturgicznym wychowaniu alumnów z
1965, nr 2). Dlatego tematyka "Zarysu liturgiki' uwzglĊdnia program
obowiązujący w wyĪszych seminariach duchownych w Polsce. MoĪe on
takĪe sáXĪ\ü katechetom w ich pracy nad ksztaátowaniem máodych katolików,
organistom i lektorom w wypeánianiu ich posáug w zgromadzeniu
liturgicznym, a takĪe wszystkim tym, których interesuje liturgia KoĞcioáa z
jej niewyczerpanymi skarbami duchowymi.
TRZECIE WYDANIE "Zarysu liturgik?, podobnie jak wydania po-
przednie, nie roĞci sobie pretensji do rangi podrĊcznika w Ğcisáym zna-
czeniu, lecz jest opracowaniem materiaáów zaczerpniĊtych przede wszyst-
5
505560355.003.png
kim z dokumentów Stolicy Apostolskiej i z dokumentów soborowych oraz z
ksiąg liturgicznych, jak równieĪ z podrĊczników i innych opracowaĔ po-
danych w bibliografii. Na Īyczenie wydawnictwa dokonane zostaáy pewne
skróty, bez uszczerbku dla treĞci. Są teĪ niezbĊdne uzupeánienia. Na Īy-
czenie czytelników i zgodnie ze wskazaniami, podanymi w instrukcjach
liturgicznych, obecne wydanie zawiera szereg cytatów z modlitw liturgicznych
dla bliĪszego zetkniĊcia siĊ z liturgią i lepszego jej zrozumienia. Niech
zatem Zarys liturgiki bĊdzie pomocny czytelnikom w wielbieniu Boga i w
pracy nad wáasnym uĞwiĊceniem, którego liturgia jest Ĩródáem. Bóg
bowiem
ZAGADNIENIA PODSTAWOWE
LITURGIKA
"wybraá nas przed zaáRĪeniem Ğwiata,
abyĞmy byli ĞwiĊci i nieskalani przed Jego obliczem.
Z miáRĞci przeznaczyá nas dla siebie
jako przybranych synów, przez Jezusa Chrystusa,
wedáug postanowienia swej woli,
ku chwale majestatu swej áaski,
którą nas obdarzyá w Umiáowanym
(Ef 1,4-6).
Liturgika jest samodzielną nauką teologiczną, której przedmiotem
jest liturgia KoĞcioáa. Ma ona równieĪ swoją metodĊ historyczno-egze-
getyczną. Zajmuje siĊ obrzĊdami liturgicznymi z punktu widzenia histo-
rycznego, teologicznego, duchowego, duszpasterskiego i prawnego. Liturgika
jest teĪ jednym z gáównych przedmiotów wykáadanych na wydziaáach
teologicznych (KL 16).
Kraków, dnia 15 sierpnia 1994 r.
Ks. Tarsycjusz Sinka CM
6
POCZĄTKI i ROZWÓJ
ħródáem dla liturgiki Vą ksiĊgi Nowego Testamentu, zwáaszcza
Dzieje Apostolskie i Listy ĞwiĊtego Pawáa, pisma Klemensa Rzyms-
kiego (t ok. 97) i innych Ojców apostolskich, Didache z ok. 120 r.,
Didaskalia syryjskie z początku III w., Tradycje Apostolskie Hipolita
Rzymskiego z okoáo 215 r., Konstytucje Apostolskie z okoáo 380 roku,
Euchologion Serapiona z okoáo 350 r., pisma Tertuliana (t 220), Cy-
priana (t 258) i innych pisarzy oraz Ojców KoĞcioáa, ksiĊgi liturgiczne,
uchwaáy soborów i synodów dotyczące liturgii, pisma urzĊdowe Stolicy
ĝwiĊtej w sprawie liturgii itp.
Liturgika siĊga początkami staroĪytnoĞci chrzeĞcijaĔskiej. ZaczĊáo
siĊ od czysto duszpasterskiego wyjaĞniania obrzĊdów liturgicznych nowo
ochrzczonym chrzeĞcijanom. WyjaĞnienia te przyjĊáy formĊ systematycz-
nego wykáadu obrzĊdów w dzieáach mistagogicznych. Do najbardziej
7
505560355.004.png
kim z dokumentów Stolicy Apostolskiej i z dokumentów soborowych oraz z
ksiąg liturgicznych, jak równieĪ z podrĊczników i innych opracowaĔ po-
danych w bibliografii. Na Īyczenie wydawnictwa dokonane zostaáy pewne
skróty, bez uszczerbku dla treĞci. Są teĪ niezbĊdne uzupeánienia. Na Īy-
czenie czytelników i zgodnie ze wskazaniami, podanymi w instrukcjach
liturgicznych, obecne wydanie zawiera szereg cytatów z modlitw liturgicznych
dla bliĪszego zetkniĊcia siĊ z liturgią i lepszego jej zrozumienia. Niech
zatem Zarys liturgiki bĊdzie pomocny czytelnikom w wielbieniu Boga i w
pracy nad wáasnym uĞwiĊceniem, którego liturgia jest Ĩródáem. Bóg
bowiem
ZAGADNIENIA PODSTAWOWE
LITURGIKA
"wybraá nas przed zaáRĪeniem Ğwiata,
abyĞmy byli ĞwiĊci i nieskalani przed Jego obliczem.
Z miáRĞci przeznaczyá nas dla siebie
jako przybranych synów, przez Jezusa Chrystusa,
wedáug postanowienia swej woli,
ku chwale majestatu swej áaski,
którą nas obdarzyá w Umiáowanym
(Ef 1,4-6).
Liturgika jest samodzielną nauką teologiczną, której przedmiotem
jest liturgia KoĞcioáa. Ma ona równieĪ swoją metodĊ historyczno-egze-
getyczną. Zajmuje siĊ obrzĊdami liturgicznymi z punktu widzenia histo-
rycznego, teologicznego, duchowego, duszpasterskiego i prawnego. Liturgika
jest teĪ jednym z gáównych przedmiotów wykáadanych na wydziaáach
teologicznych (KL 16).
Kraków, dnia 15 sierpnia 1994 r.
Ks. Torsy cjusz Sinka CM
POCZĄTKI I ROZWÓJ
ħródáem dla liturgiki Vą ksiĊgi Nowego Testamentu, zwáaszcza
Dzieje Apostolskie i Listy ĞwiĊtego Pawáa, pisma Klemensa Rzyms-
kiego (t ok. 97) i innych Ojców apostolskich, Didache z ok. 120 r.,
Didaskalia syryjskie z początku III w., Tradycje Apostolskie Hipolita
Rzymskiego z okoáo 215 r., Konstytucje Apostolskie z okoáo 380 roku,
Euchologion Serapiona z okoáo 350 r., pisma Tertuliana (t 220), Cy-
priana (f 258) i innych pisarzy oraz Ojców KoĞcioáa, ksiĊgi liturgiczne,
uchwaáy soborów i synodów dotyczące liturgii, pisma urzĊdowe Stolicy
ĝwiĊtej w sprawie liturgii itp.
Liturgika siĊga początkami staroĪytnoĞci chrzeĞcijaĔskiej. ZaczĊáo
siĊ od czysto duszpasterskiego wyjaĞniania obrzĊdów liturgicznych nowo
ochrzczonym chrzeĞcijanom. WyjaĞnienia te przyjĊáy formĊ systematycz-
nego wykáadu obrzĊdów w dzieáach mistagogicznych. Do najbardziej
505560355.005.png
znanych naleĪą: Katechezy mistagogiczne ĞwiĊtego Cyryla Jerozolimskiego
(t 386), De sacramentis Ğw. AmbroĪego (t 397) i De catechizandis
rudibus Ğw. Augustyna (t 430). Kontynuatorami tego nurtu byli miĊdzy
innnymi Pseudo-Dionizy Areopagita (V/VI w.) oraz Ğw. Izydor z Se-
willi (f 636).
Od czasów karoliĔskich liturgika byáa juĪ nauką rozwiniĊWą i sa-
modzielną, dziĊki znanym autorom, takim jak Alkuin (f 804), Amala-
riusz z Metzu (t 850), Walafryd Strabo (t 849). W nastĊpnych wiekach
doszli Bernold z Konstancji (t 1100), Rupert z Deutz (t 1135),
Honoriusz z Autun (t 1150), Jan Beleth (t 1165). Posáugiwali siĊ oni
przewaĪnie metodą symboliczną, zwaną teĪ alegoryczną. Za jej ojca
uwaĪa siĊ Amalariusza z Metzu. Przeciwnikiem metody alegorycznej
byá archidiakon Florus (t 860). Metoda ta dominowaáa w Ğredniowieczu,
póĨniej zarzucona. Obiektywnie pisali Innocenty III (t 1216): De sacro
altaris mysterio', Albert Wielki (t 1280): Opus de mysterio missae;
Wilhelm Durandus (t 1292): Rationale divinorum officiorum, które staáo
siĊ autorytetem dla liturgistów na kilka wieków. NaleĪeli do nich:
Henryk von Hessen (t 1397), Jan a Lapide (t 1496), Jan Burchard (t
1506). Z polskich liturgistów tego czasu, związanych z Uniwersytetem
JagielloĔskim naleĪeli miĊdzy innymi Bartáomiej z Jasáa (t 1407), Jan z
Kluczborka (t 1423), Andrzej z Kokorzyna (t 1435). Na podkreĞlenie
zasáuguje Tractatus sacerdotalis Mikoáaja z Báonia (t 1438). W XVI w.
polskich odrĊbnoĞci liturgicznych bronili Andrzej Krzycki (t 1537) i Jan
àaski (t 1531).
Potrzeba obrony obrzĊdów KoĞcioáa katolickiego przed atakami in-
nowierców oraz humanizmu ze swoim zapatrzeniem siĊ w historiĊ,
zwáaszcza w staroĪytnoĞü, spowodowaáy rozwój studiów historycznych.
Rozpocząá siĊ okres wydawania Ĩródeá i dzieá monograficznych oraz
traktatów liturgicznych. Do najbardziej znanych naleĪą: G. Cassander,
Liturgica, 1558; M. Hittorp, De divinis catholicae ecclesiae officiis et
mysteriis, 1588; J. Mabillon, De liturgia gallicana, 1685; J. Bona, Rerum
liturgicarum libri duo, 1671; L. Muratori, Liturgia romana vetus, 1748; J. i
A. Assemani, Codex liturgicus ecclesiae universae, 1749-66; M. Ger-bert,
Principia theologiae liturgicae ąuoad divinum officium, Dei cultum et
sanctorum, 1759. Do znanych liturgistów polskich tego okresu naleĪą:
Marcin Biaáobrzeski (t 1586), Adrian Jung (t 1607), Marcin Kro-wicki
(t 1589), Hieronim Powodowski (t 1613).
W XIX w. ruch liturgiczny RĪywiá twórczoĞü w zakresie liturgiki.
Prosper Guüranger (t 1875) jest autorem dwóch gáRĞnych dzieá: Insti-
8
tutions liturgiąues (Paris 1878-1885) orsa.L'annee liturgiąue (f ans 1840-
1851). Dalsze monumentalne dzieáa to Dictionnaire d'Archeologie chre-
tienne et de Liturgie Ferdynanda Cabrol'a i Henryka Leclercq'a, Monu-
menta Ecclesiae Liturgica Henryka Leclercq'a i Dos Jahr des Heiles
Piusa Parscha (t 1954). W Polsce na uwagĊ zasáugują miĊdzy innymi
Paweá Rzymski (t 1833), autor podrĊcznika do liturgiki i Julian Nowo-
wiejski (t 1941), Wykáad liturgii KoĞcioáa katolickiego (4 tomy 1893-
1916), J.N. Fijaáek (t 1936), W. Abraham (t 1941), Zenon i Stanisáaw
HodyĔscy (art. w Enc. KoĞü. Nowodw.), Michaá Kordel (t 1936) zaáo-
Īyciel pisma Mysterium Christi, Jan Korzonkiewicz (t 1932), Józef Mi-
chalak (t 1941): Zarys Liturgiki.
:Ğród bogatej literatury liturgicznej ostatnich dziesiątków lat dzieáami
klasycznymi są miĊdzy innnymi Cypriana Yagagginiego, // senso
teologico delia liturgia (Roma 1957); LEglise en priere (Tournai 1961)
pod red. A. G. Martimort'a; J. A. Jungmanna, Missarum sollemnia; M.
Righetti, Manuale di storia liturgica (Milano 1950-1959). W miarĊ
rozwoju ruchu liturgicznego i liturgiki, zakáadano pisma w róĪnych oĞ-
rodkach, na áamach których publikowano rezultaty badaĔ naukowych.
Do najbardziej znanych naleĪą: Bibel und Liturgie (Klosterneuburg
1926...), Ephemerides Liturgicae (Roma 1887...), Liturgisches Jahrbuch
(Munster 1951...), La Maison-Dieu (Paris 1945...), Rivista liturgica (To-
rino 1914...).
PRZEDMIOT
Przedmiotem liturgiki są obrzĊdy liturgiczne KoĞcioáa. Zajmuje siĊ
ona historią liturgii, jej obowiązująFą formą, myĞOą teologiczną po-
szczególnych obrzĊdów, wskazuje na ich funkcjĊ duszpasterską oraz na
ich treĞü ascetyczno-mistyczną.
Historia liturgii bada genezĊ i rozwój obrzĊdów ĞwiĊtych. Badania te
pozwalają ustaliü wáDĞciwy sens i znaczenie poszczególnych obrzĊdów,
ich czasowe i kulturowe uwarunkowania; pozwalają rozróĪniü elementy
istotne od ubocznych, dodanych; obrzĊdy ustanowienia BoĪego i
koĞcielnego. Wyniki badaĔ historycznych pozwalają lepiej zrozumieü
dzisiejszy ksztaát liturgii KoĞcioáa. One równieĪ najlepiej sygnalizują
potrzebĊ reformy liturgii i najlepiej tĊ reformĊ przygotowują.
9
ObowiązująFą formĊ liturgii zawierają ksiĊgi liturgiczne zatwier-
505560355.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin