Organizacja i taktyka ochrony obiektów Cz.I System bezpieczeństwa obiektu.pdf

(143 KB) Pobierz
Bassalyga1.qxd
i n t e g r a c j a o c h r o n y f i z y c z n e j i t e c h n i c z n e j
Organizacja i taktyka ochrony obiektów
Cz. I. System bezpieczeństwa
obiektu
P
EDMUND BASAŁYGA
rzyjmując za oczywistą potrzebę integracji ochrony
fizycznej i zabezpieczenia technicznego, proponuję
Czytelnikom blok tematyczny dotyczący organizacji
działalności ochronnej oraz ochrony fizycznej
w obiektach. Zagadnienia te będą przedstawiane pod
kątem ich przydatności dla pracowników zabezpie-
czenia technicznego, szczególnie projektantów i kon-
serwatorów systemów.
Blok ten, opatrzony ogólnym tytułem „Organizacja i
taktyka ochrony obiektów”, będzie zawierać, w różnej
konfiguracji, wybraną problematykę pozatechnicznej
działalności ochronnej w obiektach:
l problemy ogólne l ochrona fizyczna obiektu l zespo-
ły ochronno-interwencyjne l ochrona obiektów w sys-
temie monitoringu l praktyka systemowej (fizyczno-
-technicznej) ochrony obiektów.
Materiały bloku odzwierciedlające poglądy autora,
zgodne oczywiście z obowiązującym prawem, są
oparte na doświadczeniach własnych i innych,
z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań spo-
łecznych. Autor jest daleki od proponowania rozwią-
zań „najlepszych” czy „prawidłowych”, wyrażając
opinię, że takich po prostu nie ma! Jest to tylko okre-
ślone stanowisko w sprawie kompleksowej obsługi
ochronnej obiektów i nic więcej.
Proponowana tematyka może stanowić dla pracow-
ników zabezpieczenia technicznego pomoc w pogłę-
bianiu lub poznawaniu problematyki pozatechnicz-
nej, przydatnej lub niezbędnej w pracy zawodowej.
W miarę potrzeb może być korygowana oraz rozsze-
rzana o materiały innych autorów, do czego gorąco
zachęcam zwłaszcza osoby z doświadczeniem obiek-
towym.
Dla większej przejrzystości tematy cyklu będą przed-
stawiane w formie określonych uogólnień, natomiast
prezentowane rozwiązania należy traktować jako
wariantowe, być może czasem dyskusyjne?!
Dyskutujmy więc! Założeniem cyklu jest bowiem
przekonanie Czytelnika do uwzględniania pozatech-
nicznych aspektów ochrony obiektów!
Zachęcam do zabierania głosu w określonych kwe-
stiach. Pogłębi to rozważaną tematykę i wzbogaci jej
treści, a o to właśnie chodzi i Redakcji, i Czytelnikom
chyba też!
Działalność ochronna to pojęcie pojemne funkcjo-
nalnie, ale umownie można wyróżnić w niej kilka
głównych usług (rys. 1):
Rys. 1
Jak widać na rysunku, a potwierdza to praktyka, żad-
na sfera usług ochronnych nie występuje całkowicie
„autonomicznie”, w czystej postaci. Zawsze ma miej-
sce swoista symbioza z elementami innych usług,
natomiast ochrona informacji i danych osobowych
występuje zawsze, o czym czasami zapominają orga-
nizatorzy i wykonawcy zadań ochronnych!
Ochrona mienia, przy bezsprzecznej podmiotowo-
ści człowieka, jest podstawowym rodzajem działal-
ności ochronnej, natomiast obiekt jest dominują-
cym elementem całej działalności ochronnej. Obiekt
najczęściej jest podmiotem ochrony, w jego grani-
cach może być ponadto realizowana ochrona innych
podmiotów – człowieka, informacji, mienia lub im-
prezy. Ochrona obiektu może być realizowana
w różnych, ustawowo określonych formach – ochro-
ny fizycznej, zabezpieczenia technicznego albo też
systemowo (!) w obu tych formach.
Bez względu na stosowaną formę, skuteczność
ochrony obiektu warunkowana jest głównie pozio-
mem organizacji działań ochronnych. Poziom ów za-
pewnia zaś tylko systemowe zastosowanie całości
środków użytych w obiekcie, określane jako
system bezpieczeństwa obiektu
Pojęcie to funkcjonuje już od pewnego czasu
w branży ochrony, jest jednak różnie interpretowa-
ne, na różny zresztą użytek, niejednokrotnie na po-
graniczu kłamstwa marketingowego.
Dla jasności proponuję, na podstawie materiałów
źródłowych, jednoznacznie określić dwa pojęcia:
nr 6, LISTOPAD – GRUDZIEŃ 2007
18
431795806.006.png 431795806.007.png 431795806.008.png 431795806.009.png
SYSTEM (gr. systema – rzecz złożona) – zbiór elementów, two-
rzących uporządkowaną logicznie całość.
System spełnia trzy warunki:
– elementy są powiązane ze sobą funkcjonalnie,
– elementy oddziałują wzajemnie na siebie,
– zmiana zachowania elementu zmienia funkcjonowanie
systemu.
BEZPIECZEŃSTWO – stan gwarantujący, że system pozo-
stanie nienaruszony.
Tak więc warunkami istnienia „systemu bezpieczeństwa”
jest:
– kilka elementów składowych, logiczne uporządkowanych
względem siebie
– wzajemne powiązanie i oddziaływanie elementów na siebie
Finalnym efektem spełnienia powyższych warunków powi-
nien być stan nienaruszalności systemu.
Poglądy na temat elementów składowych systemu bezpie-
czeństwa są w środowisku ochrony nieco zróżnicowane, cho-
ciaż w zasadzie obejmują te same składowe, a różnice sprowa-
dzają się tylko do nazewnictwa.
Na podstawie powyższego, w odniesieniu do ochrony
obiektów można przyjąć definicję:
l Unormowania formalnoprawne, obejmujące specjali-
styczne i wewnętrzne przepisy, normy i ustalenia regulujące
całokształt działalności i funkcjonowania obiektu. Więk-
szość z nich już istnieje i obowiązuje, część należy stworzyć.
Unormowania specjalistyczne przyjmuje się bezwzględnie,
ponieważ najczęściej mają charakter obligatoryjny, a mo-
gą dotyczyć takich problemów, jak:
– wymogi budowlane, przeciwpożarowe, energetyczne, sa-
nitarne, ochrony środowiska,
– zasady przechowywania, użycia i transportu środków nie-
bezpiecznych (toksycznych, promieniotwórczych, wybu-
chowych, łatwopalnych itd.),
– zasady postępowania z urządzeniami niebezpiecznymi
(elektrycznymi, gazowymi, ciśnieniowymi, promienio-
twórczymi, wysokościowymi itd.),
– stosowanie norm specjalistycznych, w tym dotyczących
środków i systemów zabezpieczenia technicznego itd.,
– prace w obiektach chronionych statusem specjalnym
(muzea, zabytki, pomniki przyrody itd.) itp.
Unormowania wewnętrzne o charakterze ogólnym mogą
podlegać określonym modyfikacjom na potrzeby systemu
bezpieczeństwa obiektu, jednakże na podstawie decyzji ad-
ministratora obiektu. Zalicza się do nich m.in.:
– statut,
– regulamin wewnętrzny obiektu (instytucji, firmy),
– przepisy porządkowe i organizacyjne itd.
Unormowania wewnętrzne muszą być uwzględniane w toku
przygotowania i realizacji działań ochronnych, zgodnie
z obowiązującym w obiekcie stanem prawnym, nie mogą za-
kłócać funkcjonowania obiektu, a jeśli już, to tylko w nie-
zbędnym zakresie i przy akceptacji administratora obiektu.
Na potrzeby systemu bezpieczeństwa mogą być korygowane
już istniejące lub tworzone unormowania, uzgadniane z admi-
nistratorem, np.:
– organizacja funkcjonowania obiektu pod kątem bezpie-
czeństwa (regulaminy, plany, instrukcje, procedury, za-
kresy obowiązków itd.),
– kompetencje, zadania i zakres odpowiedzialności okre-
ślonych osób funkcyjnych i działów w zakresie bezpie-
czeństwa.
Powyższe unormowania formalnoprawne stanowią podsta-
wę do działań organizacyjnych w zakresie systemu bezpie-
czeństwa. Bez nich nie można realizować praktycznych za-
biegów organizacyjnych.
l działania logistyczne (planistyczno-organizatorskie),
czyli uzgodnienie i wcielenie w życie trybu funkcjonowania
obiektu i zachowań ludzi w zakresie bezpieczeństwa, a tak-
że ich bieżącą korektę. W ramach tych działań, na podstawie
analizy zagrożeń, unormowań prawnych i wymogów funk-
cjonalnych obiektu, określa się koncepcję systemu bezpie-
czeństwa oraz opracowuje jego dokumentację.
Podstawowym dokumentem systemu bezpieczeństwa jest
Plan ochrony z załącznikami. Praktyka dowodzi, że powi-
nien on być w każdym chronionym obiekcie, bez względu
na jego status! Plan ochrony obowiązkowo powinien zawie-
rać dokumenty zabezpieczenia technicznego obiektu, w za-
kresie i formie potrzebnej dla użytkowników. Dokumenty
te muszą być dostosowane do poziomu i możliwości użyt-
kowników. Jeśli trzeba, to powinny być „proste jak budowa
cepa”. Niestety, często w praktyce podrzuca się użytkowni-
kom dokumenty projektowe albo instrukcję, często obcoję-
System bezpieczeństwa obiektu
Całość działań, sił i środków, użytych według jednolitej
koncepcji, dla zapewnienia stanu nienaruszalności obiektu.
Uściślając, powyższa definicja określa trzy elementy obiek-
towego systemu bezpieczeństwa:
– zabiegi organizacyjne (organizacja)
– zabezpieczenia techniczne (technika)
– działania ludzi (człowiek)
Podstawą użycia powyższych elementów muszą być ogólnie
obowiązujące unormowania prawne!
Rys. 2
Należy pamiętać, że zgodnie z definicją wszystkie trzy ele-
menty muszą być użyte systemowo i według jednolitej, spój-
nej wewnętrznie koncepcji! Dopiero spełnienie tego warun-
ku tworzy system bezpieczeństwa obiektu!
Poszczególne elementy systemu bezpieczeństwa w każdym
obiekcie są zróżnicowane, stosownie do jego charakteru oraz
potrzeb i wymogów administratora, ale można określić ich
podstawowe składniki.
w Zabiegi organizacyjne to podstawowy, najbardziej rozbu-
dowany i najważniejszy element systemu bezpieczeństwa
obiektu. Obejmują trzy główne grupy problemowe:
nr 6, LISTOPAD – GRUDZIEŃ 2007
19
431795806.001.png 431795806.002.png
i n t e g r a c j a o c h r o n y
– okresowe analizy funkcjonowania systemu bezpieczeń-
stwa i jego efektywności oraz dokonywanie niezbędnych
korekt itd.
Zabiegi organizacyjne są niezmiernie ważnym elementem
systemu bezpieczeństwa, wiążącym ten system w jedną
spójną całość. Są realizowane nieprzerwanie już od mo-
mentu dokonania wiążących uzgodnień ze zleceniodawcą,
oczywiście z różnym natężeniem i w różnym zakresie.
W praktyce one właśnie decydują o jakości systemu bezpie-
czeństwa i efektach jego funkcjonowania!
Jeśli w pełni realizuje się wszystkie ustalenia organizacyjno-
funkcjonalne, to można przyjąć, że obiekt jest bezpieczny
na poziomie zadowalającym!
Zabezpieczenia techniczne stanowią kolejny element syste-
mu bezpieczeństwa obiektu i obejmują wszystkie środki
techniczne użyte systemowo dla bezpieczeństwa obiektu.
Środki te ustawowo * dzielą się na 2 grupy:
• środki mechaniczne • środki elektroniczne.
W branży przyjmuje się jeszcze trzecią grupę – środki bu-
dowlane, w praktyce także pełniące funkcje ochronne.
Powyższy podział ustawowy jest pewnym uproszczeniem,
ponieważ następuje coraz większa symbioza mechaniki
i elektroniki w zakresie zabezpieczeń, ale jeszcze ustawo-
wo obowiązuje. Szczegółowe rozważania pozostawiam
jednakże specjalistom w tej dziedzinie, sygnalizując tylko
problem w kontekście rozpatrywanego systemu bezpie-
czeństwa obiektu.
Działania ludzi to element bardzo złożony, ponieważ obej-
muje nie tylko „ochroniarzy”, jak często błędnie się przyj-
muje, lecz i inne osoby lub grupy osób. Cóż więc należy ro-
zumieć pod hasłowym pojęciem „ludzie”? – nic innego, jak
wszystkie osoby, związane w jakikolwiek sposób z proble-
mami bezpieczeństwa w obiekcie.
A w praktyce można je podzielić na trzy grupy:
Grupa pierwsza – osoby związane bezpośrednio z ochro-
ną i zabezpieczeniem obiektu:
– pracownicy ochrony fizycznej,
– załogi ochronno-interwencyjne,
– konserwatorzy środków zabezpieczenia technicznego,
– obsługi punktów dyspozytorskich w systemie monitorin-
gu (w obiekcie i poza nim!),
– konwojenci i inkasenci,
– dozór niekwalifikowany – dozorcy, portierzy, obsługa par-
kingowa itp.
Pracownicy ci uczestniczą w realizacji zadań ochronnych
bezpośrednio, doraźnie (w miarę potrzeb) lub okresowo.
Zakres zadań i stopień zaangażowania poszczególnych spe-
cjalistów są dość zróżnicowane.
Znaczącą rolę w systemie bezpieczeństwa obiektu spełniają,
a przynajmniej powinni, pracownicy ochrony fizycznej. Ich
zakres zadań ochronnych zawiera często obsługę technicz-
nych środków zabezpieczenia, np. elementy systemu alar-
mowego, kontroli ruchu czy dozoru wizyjnego. Nie jest to
oczywiście pełna obsługa techniczna czy serwisowa, lecz
eksploatacyjna. Ale i do tej funkcji powinni zostać rzetelnie
przygotowani przez kompetentnych specjalistów! Przy bar-
dziej wyrafinowanych środkach i systemach technicznych
pracownicy ochrony muszą spełniać wyższe kryteria przygo-
towania do ich obsługi. To również rola pracowników za-
bezpieczenia technicznego, w ich zresztą interesie, aby po-
ziom ogólny tych osób był naprawdę wyższy i umożliwiał ich
zyczne i problem z głowy. Pracownicy ochrony, tym bardziej
personel obiektu mający te środki obsługiwać, nie rozu-
mieją tych dokumentów, a instrukcje zamontowanego
sprzętu są dla nich absolutnie niestrawne.
Zarówno koncepcja, jak i dokumentacja powinny być
uzgodnione z administratorem obiektu. Bez tego nie należy
podejmować żadnych działań organizatorskich, nie mówiąc
już o realizacji zadań ochronnych.
Zakres działań planistyczno-organizatorskich jest uzależnio-
ny od charakteru obiektu i planowanych zadań ochronnych.
Nie sposób wymienić wszystkich, jako że wynikają one
z ww. uwarunkowań, ale przykładowo mogą to być:
– charakterystyka zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych,
– określenie priorytetów i celów systemowych działań
ochronnych,
– określenie stref funkcjonalnych w obiekcie i zasady dostępu
do nich,
– rozmieszczenie ludzi i mienia,
– zasady organizacji ruchu ludzi, pojazdów, mienia i informacji
oraz tryb kontroli tego ruchu,
– system i procedury ewakuacji ludzi i mienia wraz z oznako-
waniem i powiadamianiem,
– zasady działania osób z zewnątrz (podwykonawcy, zaopatrze-
nie, obsługa socjalna, serwisy, kooperacja itd.),
– zabezpieczenie dokumentów, nośników informacji, łączno-
ści i ważnych elementów technicznych,
– wyposażenie i zasady wykorzystania środków ochrony
ppoż. i sanitarnych,
– techniczne środki zabezpieczenia oraz zasady i sposób ich
wykorzystania przez personel i ochronę fizyczną,
– problematyka ochrony fizycznej,
– zasady współdziałania (ochrona fizyczna, personel, siły
zewnętrzne),
– zasady i procedury postępowania ochrony oraz personelu
obiektu w różnych sytuacjach,
– informowanie i doskonalenie w zakresie bezpieczeństwa
(ogłoszenia, instruktaże, szkolenia zwarte, symulacje,
ćwiczenia itd.),
– kontrola funkcjonowania oraz korekta systemu bezpie-
czeństwa w obiekcie itp., itd.
Tryb i sposób realizacji działań planistyczno-organizatorskich
zależy w dużej mierze od uzgodnień z administratorem
obiektu oraz możliwości, fachowości i chęci organizatora
systemu.
l praktyczne działania uczestników systemu bezpie-
czeństwa dotyczą i organizatora systemu, i jego uczestni-
ków, a obejmują całokształt czynności realizowanych po
uruchomieniu systemu. Zalicza się do nich m.in.:
– kierowanie funkcjonowaniem systemu bezpieczeństwa
i nadzór nad ich wykonawstwem,
– planowe i doraźne doskonalenie czynności i działań
w określonych sytuacjach związanych z bezpieczeństwem,
– planowe i doraźne kontrole elementów systemu bezpie-
czeństwa,
– nieplanowe, prewencyjne korekty elementów systemu
bezpieczeństwa w celu uniknięcia rutyny oraz utrudnienia
rozpoznania i naruszenia systemu,
nr 6, LISTOPAD – GRUDZIEŃ 2007
20
431795806.003.png 431795806.004.png
właściwe przygotowanie! Tak więc znów ma miejsce okre-
ślona systemowa integracja techniki z ochroną fizyczną, nie
ostatnia zresztą!
Działania ochrony fizycznej obiektu często wspierają załogi
ochronno-interwencyjne, czy to na wezwanie z obiektu, czy
też działające w systemie monitorowania. Ich kontakt ze
środkami zabezpieczenia technicznego jest najczęściej ogra-
niczony tylko do kontroli stanu określonej grupy dostęp-
nych im środków technicznych. Najczęściej wg prostych
kryteriów – działa/nie działa, uszkodzony/nieuszkodzony
itp. Mimo wszystko wymusza to jednak określony poziom
znajomości tych środków i oceny ich stanu.
Obsługa centrum monitorowania natomiast to swoista ary-
stokracja ochrony fizycznej i, co gorsza, część z nich na-
prawdę w to wierzy! Operatorzy centrów powinni być pod
szczególną opieką i nadzorem specjalistycznym pracowni-
ków zabezpieczenia technicznego średniego i wyższego
szczebla! Od operatorów bowiem zależą efekty pracy pozo-
stałych osób zaangażowanych w bezpieczeństwo obiektów
podłączonych do centrum. A wiadomo, że może ich być bar-
dzo dużo, a centrum może jeszcze dodatkowo „obsługiwać”
również konwoje.
Podstawą działania centrum są środki i systemy będące do-
meną pionu zabezpieczeń technicznych, stąd odpowiedzial-
ność pracowników tego pionu za poziom techniki w cen-
trum i fachowość jego obsługi. Jeśli zostawi się obsługę cen-
trum samym sobie, nie powinny nikogo dziwić amatorszczy-
zna i błędy obsługi oraz podwyższona awaryjność techniki.
Jest to kolejna sfera koniecznej integracji wszystkich ele-
mentów systemu bezpieczeństwa obiektu. Wszystkich, po-
nieważ współdziałanie elementu technicznego i ochrony fi-
zycznej w centrum monitorowania trzeba zorganizować (za-
planować, wdrożyć, kontrolować i korygować!).
Konserwatorzy środków zabezpieczenia uczestniczą w sys-
temie marginalnie, dokonując okresowych kontroli ich
sprawności i usuwając ewentualne usterki. Co nie znaczy, że
nie powinni przy każdym pobycie w obiekcie proceduralnie
udzielić instruktażu ochronie fizycznej w zakresie obsługi-
wanej przez nich techniki zabezpieczeń oraz wysłuchać ich
uwag, pytań, a nawet narzekań! Przecież dla konserwatora
to ważne informacje o praktycznym funkcjonowaniu za-
montowanych środków i pewnego rodzaju własne doskona-
lenie. Żeby się tylko chciało!
Również konwojenci i inkasenci marginalnie wykorzystują
środki technicznego zabezpieczenia. Mimo to przy wprowa-
dzaniu nowych środków i dla początkujących konwojentów
bezwzględnie należy zapewnić współdziałanie z pionem
technicznym, zarówno dla działań wdrożeniowych, jak i in-
struktaży technicznych. Nie wspominam o przeglądach
sprzętu oraz jego konserwacji i naprawach lub wymianie.
Grupa druga – siły specjalistyczne działające w systemie
bezpieczeństwa obiektu wg potrzeb:
– policja,
– straż miejska,
– państwowa straż pożarna,
– wszelkie służby pomocy medycznej,
– służby doraźnej pomocy specjalistycznej (gazowej, wodo-
ciągowej, energetycznej itp.),
– inne siły specjalistyczne wg potrzeb.
Siły specjalistyczne uczestniczą w systemie bezpieczeństwa
tylko interwencyjnie, w przypadku zagrożeń, lub prewencyj-
nie, w formie kontroli specjalistycznych (głównie policja
i PSP). Muszą być uwzględniane w tworzonym systemie bez-
pieczeństwa, m.in. poprzez udokumentowane uzgodnienia
zagrożeń, specjalistycznych zasad działania obiektu, współ-
działania, procedur działania w różnych sytuacjach, kontak-
tów i łączności itd. Mimo wielu unormowań prawnych
w praktyce zapomina się o tym. Winę za to ponoszą formal-
nie administratorzy obiektów, ale praktycznie jest to także
„działka” specjalistów ochrony osób i mienia. Im za to płacą!
Grupa trzecia – inni współuczestnicy systemu bezpie-
czeństwa:
– personel obiektu,
– pracownicy zabezpieczający funkcjonowanie obiektu,
– osoby współpracujące z obiektem doraźnie lub okresowo
(zaopatrzenie, serwis, usługi socjalne itd.).
Ta grupa osób uczestniczy w systemie bezpieczeństwa
w zakresie działań (zachowań) prewencyjnych i ratunkowo-
ewakuacyjnych. Często jednak pracownicy obiektu korzy-
stają z techniki zabezpieczeń, a nawet obsługują ją. Sami się
tego nie nauczą! Znów powstaje konieczność systemowego
przygotowania personelu do tych prostych, ale bardzo waż-
nych czynności.
Nie jest to łatwe zadanie, znając stosunek pracowników
obiektów do środków zabezpieczenia, nawet w bankach
czy obiektach podlegających obowiązkowej ochronie.
Opór jest jeszcze większy w przypadku funkcjonowania
w obiekcie ochrony fizycznej, mającej załatwiać wszystkie
problemy związane z bezpieczeństwem. Tylko wspólne
działania „fizycznych” i „techników” może skutecznie prze-
łamać ten opór i uzmysłowić personelowi potrzeby obiek-
towego bezpieczeństwa i jego w nim udział. Tak więc pro-
jektant czy konserwator muszą wejść w rolę pedagoga, i to
pedagoga „osób specjalnej troski”. Nie jest to proste, dlate-
go ucieka się od tego – często tracą na tym i chroniony
obiekt, i firma ochrony, i sam „techniczny” zmuszony do
ponadplanowych, irytujących wizyt w obiekcie.
Znów dopadła nas więc konieczność współdziałania dwóch
podstawowych pionów w ramach systemu bezpieczeństwa
obiektu, z korzyścią dla wszystkich uczestników tego systemu.
Skrótowo zarysowany problem systemu bezpieczeństwa sta-
nowi podstawę do wyeksponowania znaczącej roli pracow-
ników zabezpieczenia technicznego w jego tworzeniu,
wdrażaniu i utrzymywaniu na określonym poziomie. Ich ro-
la bowiem absolutnie nie może kończyć się na przekazaniu
„za podpisem” określonych środków czy systemów, jak to
często jest w praktyce (tak, tak Szanowni Czytelnicy!).
Projektant i konserwator środków zabezpieczenia techniczne-
go powinni być stałym partnerem organizatora systemu bez-
pieczeństwa lub zarządzającego nim i nawet ambicjonalnie
czuć się odpowiedzialnym za to, co zaprojektował lub konser-
wuje. Chyba że się za to wstydzą, a to już inny problem! Ale
powyższe rozważania kieruję tylko do osób szanujących swą
ciekawą pracę i biorących za nią odpowiedzialność!
Może kogoś będą śmieszyć te niemodne dzisiaj słowa, ale to
już problem tych, których one śmieszą.
* Ustawa o ochronie osób i mienia z dnia 22 sierpnia 1997 r.
(tekst jednolity Dz.U. Nr 145/05, poz. 1221)
n
nr 6, LISTOPAD – GRUDZIEŃ 2007
21
431795806.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin