Sandra L Bem Męskość kobiecość fragment.pdf

(150 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Materia\263 na kurs Wprowadzenie do pracy naukowej)
MateriałnakursWprowadzeniedo
pracynaukowej
DariaSzymańskaKuta–13.12.2010
SandraLipsttsBem
„Męskośćkobiecość.Oróżnicach
wynikającychzpłci”
Gdańsk2000
 
116
117
Dekonstrukcjamęskościikobiecości
WszystkieprzytaczanetuteoriepsychologiczneipsychiatrycznenatematmwS
skości i kobiecości na różne, właściwe sobie sposoby patologizują odchylenia'*
dotyczące rodzaju, uznając za „normalne" jedynie takie dostosowanie się d<H
wymogówkultury,wktórympłećciałaodpowiadarodzajowipsychiki.TeoriUna
temat oceniania męskości i kobiecości nie tylko przedstawiają rodzaj jakowa
kategoriędwubiegunową,alerównieżpiętnująwszystkich,którzyodbiegająoifjB
normymęskościlubkobiecości,twierdząc,żetowłaśniespośródnichprzedew
wszystkimwywodząsięhomoseksualiści.Teorienatematzaburzeńtożsamości^
rodzajowejwyraźniepatologizujądzieciidorosłych,którzynieosiągająwymą's8
ganejprzezkulturęzgodnościpłciciałazrodzajempsychiki.Natomiastteorie1$
na temat rozwoju seksualnego „normalnych" dzieci traktują wczesnodziecięceS
tradycyjnepostrzeganierodzajujakonieuniknionąkonsekwencjęinterakcjipo'$l
międzynaturalnymspostrzeganiemdychotomiimęskiekobieceinaturalnym5j
procesempoznawczymdziecka,znajdującegosięwprzedoperacyjnymstadiumii
rozwoju.
Praktykauprzywilejowywaniakonformizmurodzajowegoipatologizacji,i
nonkonformizmurodzajowegokwitławpsychologiiaż dowczesnychlatsie'^
demdziesiątych,kiedytofeminizmnadobreugruntowałswojąpozycjęzarówno';
wpsychologii,jakikulturze.Mniejwięcejwtymsamymczasie,niezależnieodn
siebie, wiele feministekpsychologów łącznie ze mną zaczęło kwestionować
problematycznezałożenianatematmęskościikobiecości.Niektórezesformui
łowanychprzezniewnioskówsąjakkamieniemilowenapoluwzrastającejIz
każdymdniemkrytykitychzałożeń.
Wroku1970IngęBrovermanwrazzzespołemempirycznieudowodnili
istnieniepodwójnegostandarduzdrowiapsychicznego(aletakżepoddaligo s
krytyce),stosowanegoprzezklinicznychpsychologów,psychiatrówipracowników
socjalnych,standardu,którydobitnieprzypominałstereotypydotyczące ;
rodzajuobowiązującewówczaswkulturzeamerykańskiej.Zaczęłamprowadzić :
badaniateoretyczneiempirycznenatematandroginiiwroku1971,kiedyto
stworzyłamInwentarzSandryBem(Bem Sex Role Inuentory BSRI).Dwalata
później,wroku 1973,AnnConstantinopleopublikowałakrytykęwszystkich , ;
testówmęskościkobiecościstworzonychprzedrokiem1970,aJeanneBłock
artykułnatematandroginiiopartynajejwłasnychdługotrwałychbadaniach.W
roku1974JanetTaylorSpence,RobertHelreichiJoyStappprzedstawili
wymyślonyprzezsiebietestoceniającyandroginięKwestionariuszCechOso
bowych(Personal Attributes Questionnaire)' .
Chociażpojęcieandroginiinastręczałowieleproblemów,towczesnepra
ceteoretyczneibadaniaempirycznedotyczącetegozagadnieniapotraktowaływ
całkiem nowy sposób utrwalone przez lata w psychologii założenia co do
męskościikobiecości.Ponieważtepierwszepracebyłyistotnezpunktuwidze
niafeministycznejkrytykipolaryzacjirodzajówwpsychologii,omówięjetutaj
Śfiardziej szczegółowo. Następnie zajmę się badaniami, których celem było
zli1kwidowanieograniczeńpojęciowychandroginii' .
Inwentarz Sandry Bem jest czymś w rodzaju pisemnego autotestu, w
któi'rym osoba poddawanabadaniu za pomocą siedmiopunktowej skali musi
ocenić,'fktórezpodanychsześćdziesięciucechnajlepiejjąopisują.Dwadzieściaz
podatnych cech odzwierciedla cechy uznawane w naszej kulturze za typowo
męskieH(np.:asertywność,niezależność),dwadzieściacechytypowokobiece
(np.:łagodność,okazywaniezrozumienia),apozostałedwadzieściatotakzwane
„wyCpelniacze" (cechy neutralne). Respondent nie jest świadomy tej
kategoryzacji. chociaż BSRI może się wydawać standardowym testem
oceniającym męskość |i kobiecość, to jednak niektóre jego cechy rzucają
bezpośrednie wyzwanie trzem I problematycznym założeniom prześledzonym
przeznaswcześniejprzyjmowalinymażdoczasówTermanaiMiles(1936)'.
Po pierwsze, i być może najważniejsze, cechy męskie i żeńskie zostały f
wybranedlapotrzebtestuniewedługtego,jaksamimężczyźniikobietysiebieS
oceniają,alenapodstawietego,conapoczątkulatsiedemdziesiątychbyło; •w
kulturze amerykańskiej uważane za standard męskości i kobiecości. Osoby, I
którewybierałyspośródwieluzebranychcharakterystykcechymająceznaleźć.t
się w teście były więc używając terminu z antropologii „rodzimymi infor
matorami"okulturze,oceniającymikażdązcechniepodwzględemtego,wjai
kimstopniuopisywałaonaichsamych,alepodwzględemtego,jakopisywałav
onamężczyznlubkobietywspołeczeństwieamerykańskim„wogólności".Pro
ceduratamiałanaceluumiejscowieniemęskościikobiecościraczejwpraktyI
kachkulturyniżwosobowościjednostki.Podważałaonawypracowaneprzez
TermanaiMilestwierdzenie,żemęskośćikobiecośćstanowiącentralnywy
; miarludzkiejosobowości.Proceduratakazgodnabyłarównieżzkoncepcją
tradycyjnejpodwzględemrodzaju,„typowejpłciowo"jednostki,którejdefinicja
własnejosobyizachowaniasąściślezwiązanezobowiązującymiwdanejkultu
rzedefinicjamistereotypówdotyczącychrodzaju.
Podrugie,wBSRIcechymęskieikobieceniesątraktowanejakzbiory
znajdującesięnadwóchprzeciwległychbiegunachtejsamejosi,alejakdwie
odrębne,zdefiniowanekulturowoskale:jednamęskości,drugakobiecości.
Ten nowy sposób"oceny pozwalał respondentom przyznawać sobie wysoką
punktacjęzarównoprzycechachmęskich,jakiżeńskich,lubniskąpunktację
przy obu, albo też niską przy jednych, a wysoką przy drugich. Było to
zaprzeczeniezałożeniaprzyjętegoprzezTermanaiMiles,żeosobamusibyćalbo
płcimęskiej,albożeńskiej,alenigdymieszankąichobu.
Potrzecie,BSRIporównywałosobytypowookreślonepłciowoniezoso
bami„odwróconymi"płciowo,jaktoczyniłypoprzednietesty,alezojsobami
„androginicznymi".Androginiczneosobybyłyróżniedefiniowane:(1)jakooso
bystosującedookreśleniasiebiezarównokulturowedefinicjemęskości,jaki
kobiecości, lub (2) osoby, które do określania siebie w ogóle nie stosowały
kulturowychdefinicjirodzaju.Wkażdymztychwypadkówfeministkiprzypisy
402245592.005.png 402245592.006.png
118
119
wałytejgrupieporównawczejwartościpozytywne,cooznaczało,żeosobytypJ
wepłciowowcaleniemusząbyćnajbardziejzdrowymipsychicznie,alemogjw
rzeczywistościbyć„więźniamirodzaju"(Heiłbrun,1973,s.IX).Takaocenitej
grupypodważałazałożenieprzyjęteprzezTermanaiMiles,jakobywszystko!co
odbiegaodstereotypówpłci,byłopatologią.
Każdy respondent BSRI otrzymuje tyle punktów w skali kobiecości, ijj
zebrałłączniepunktówkobiecych,tworzącobrazsamegosiebie;tylepunktóW 1 w
skalimęskości,ilezebrałłączniepunktówmęskich;oraztylepunktówwska*li
różnicypunktówżeńskichimęskich,ilerzeczywiściewynosiróżnicapomięldzy
liczbąwszystkichuzyskanychprzezniegopunktówkobiecychaliczbapunktów
męskich. Na podstawie różnicy punktów kobiecych i męskich resporłl denci
definiowani byli jako osoby typowe płciowo, „odwrócone" płciowo lubi
androginiczne,gdziemałaróżnicapunktówwskazywałanaandroginię,adużJ
różnicapunktówalbotypowość,alboodwrotność.
Jakiś czas później podjęto decyzję, aby terminem androginiczny/a'^
określaćosoby,uktórychmałaróżnicapunktówwynikazdużejilościpunktowi
zarównomęskich,jakikobiecych,aterminemnieokreślony(a)seksualnie^te
osoby,uktórychmałaróżnicawynikazmałejilościpunktówmęskichikd-.\
biecych.Chociażmiałotouzasadnienieempiryczne,byłojednakniezgodnejz
pierwotnymizałożeniamiBSRI,którymiałdokonywaćrozróżnieniapomiędzy^
dwiemagrupamijednostek:tymi,któremiałysilnąmotywacjędoutrzymywać
niawizerunkuwłasnejosobyzgodnegozkulturowymistandardamirodzaju,i
zachowywaniasięzgodnieznimi(grupatypowapłciowo)oraztymi,dlaktói
rychkulturowestandardyrodzajuniesąszczególnieważneanidlaokreśleniaI
własnejosoby,anidlazachowaniasięwokreślonysposób(grupaandroginiczj
na).
1
Rewolucyjna natura pojęcia androginii była utrzymana dokładnie w
duBhu feminizmu wczesnych lat siedemdziesiątych. Pojęcie to zostało
natychmiast zaakceptowane przez psychologów, a jednocześnie niezależnie
odkryte i sfor»mułowane przez przynajmniej dwie feministki działające w
dziedzinieliteratujjfiy:teoretykaliteraturyCarolynHeiłbrunipoetkęAdrienne
Rich.CarolynBkeilbrunwewstępiedoswojejpracyoandroginii,pracyśledzącej
„ukryte ścieżUki androginii" (1973, s. XX) od jej źródeł w mitach
przedhelleńskichażdo^literaturyXXwieku,pisała:
ZwracającsiędoswoichsłuchaczyczterdzieścipięćlattemuVirginiaWoolfstwier
dziła,że„kiedytematjestwysocekontrowersyjny,apytaniadotycząceseksu
zpewnościądotakichnależą,trudnojestliczyćnato,żepowiemyprawdę.Może
myjedyniewyrazić,wjakisposóbdoszliśmydoswegoprzekonaniawdanejspra
wie".Swojąopinięmogęsformułowaćwystarczającojasno:jestemprzekonana,że
ratunkiemdlanasjestodejścieodpolaryzacjiseksualnejiwięzieniakategoryzacji
rodzajowejwkierunkuświata,wktórymindywidualneroleisposobyzachowańmo
gąbyćswobodniewybierane.Ideał,doktórego,jakwierzę,powinniśmydążyć,
najlepiejopisujepojęcie„androginii".Topochodzącezjęzykagreckiegosłowo
andro (mężczyzna)igyn (kobieta)(...)mawyzwolićjednostkęzograniczeństereo
typów.(...)Dajeonojednostcemożliwośćwyboruswojegomiejsca,bezoglądania
I. sięnato,costosowne,czynazwyczaje(s.ix—xi).
Adrienne Rich wyraziła swoje zdanie poprzez wiersz pod tytułem The
m-Sþranger (Obcy):
Wyglądając,jakwyglądałamprzedtem,prostozserca
ulicywstronęrzeki
idącrzekamialei
,;. czujączimnogrotpodasfaltem
widzączapalającesięświatłanawieżach
idąc,jakszłamprzedtem
jakmężczyzna,jakkobieta,wmieście
mójwizjonerskigniewoczyszczającymójwzrok
adrobiazgoweodczucielitości
rodzącesięztegogniewu
Wtymczasieuważałam,isądzętakdodzisiaj,żepojęcieandroginii,jak'
żadneprzednim,zakwestionowałoobecrtąwteoriachpsychologicznychpolary1
zacjęrodzajów.Takjakwcześniejuważano,żemęskośćikobiecośćsągłównymi
wyznacznikamiludzkiejosobowości,takterazstwierdzono,żesąonejedynieI
stereotypamikulturowymi,doktórych,naswojenieszczęście,usiłujemysiei,
dostosować.Podczasgdywcześniejuważano,żezdrowipsychiczniemężczyźni,:
sąpłcimęskiej,azdrowepsychiczniekobietypłciżeńskiej,obecniestwierdzo :
no,żeosobowośćkażdegoczłowiekamożebyćmieszankąelementówmęskichi
żeńskich,acowięcejżestandardyzdrowiapsychicznegoniepowinnymieć:nic
wspólnegozrodzajem.Wreszcie,podczasgdywcześniejzakładano,żepłeć, :
powinnadeterminowaćwizeruneksamegosiebie,jakiukształtujedana
osoba,;orazsposobyzachowania,jakieprzyjmie,obecniestwierdzono,że
jednostka •powinnamiećswobodędoboruzachowań,żepowinnaodznaczać
sięwłasnymtemperamentem,ale,conajważniejsze,żeścisłypodziałcechi
zachowańna ! dwiekategoriemęskąikobiecąjestconajmniejproblematyczny,
jeślinieniemoralny.
gdywchodzędopokojuwprostzsilnegomrocznegoświatła
isłyszęichmartwąmowę
gdypytająmniekimjestem
cóżmogęimpowiedzieć
jestemandroginią
jestemżywymumysłem
któregonieumiecieopisać
wwaszymmartwymjęzyku
zagubionymrzeczownikiem,czasownikiemprzetrwałym
402245592.007.png 402245592.001.png
120
121
jedyniewbezokoliczniku
literymojegoimieniawpisanesąpodpowiekami
nowonarodzonegodziecka(1973,s.19)
I?jyczną,żenieuznajenawetistnienianierównościrodzajowej,niewspominając
Ijużojejanaliziehistorycznejczypojęciowej.WidocznejesttowjednakowymI.j
równymtraktowaniumęskościikobiecości.Pojęcieandroginiiignorujefakt,Ir£ e
mężczyźniito,czymsięzajmująstanowiliniemalzawszeiwszędzie K cen tralne
wartościkultury.AndroginiawżadensposóbniepodkreślatejnieI r ówności.Nie
czyni też niczego, by nadać większą wartość kobietom i temu, co ;j, ro bią, lub
pomniejszyćwartośćmężczyzniichczynów.
Ponadtouważasię,żepojęcieandroginiifunkcjonujenazbytosobistym
W iprywatnympoziomie,bymiećjakąkolwiekwartośćpolityczną.Wyeliminowali
nienierównościrodzajowejwymagazmianinstytucjonalnych,anietylkozmiani:
w sferze prywatności. Skupiając się na problemie osoby, a nie patriarchatu, I
androginia nie dokonuje jakiejkolwiek pojęciowej czy politycznej analizy
niei'równościrodzajów,awręczodwracauwagęodtakiejanalizy.
Wreszcie, pojęcie androginii powiela samą polaryzację rodzajów, którą
flmiało zlikwidować, nadając jej byt materialny. Czyni się to, przyjmując, że |,
męskość ; kobiecość są pojęciami danymi, a nawet ustalonymi strukturami
osoKbowości;podkreślająckomplementarnośćmęskościikobiecości,cozkolei
imPplikuje naturalność heteroseksualizmu; skupiając się na rozróżnieniu
międzyIbym,comęskie,atym,cokobiece,anienaprzykład,narozróżnieniuklas
czy§1'.władzy.
Chociaż przyznaję, że wiele z tych opinii krytycznych zawiera ziarno
Pprawdy i chociaż, zdając sobie sprawę z ograniczeń pojęcia androginii, już w
rofc : ku1977porzuciłamjenarzeczbadańnadschematyzmemrodzajowym,wciąż
l.uważam,żeżadnaztychopiniiniebyłartatylewyczerpująca,byusprawiedliwi
wić całkowite wykluczenie pojęcia androginii z leksykonu feminizmu . RzeczyI
wiściewydajesię,iżhistoriaandroginiijestandrocentryczna,alepojęcietoniep.
musibyćprzecieżużywanewsposóbnaznaczonyandrocentryzmemidotejfipory
niebyłotakużywaneprzezwspółczesnefeministki.Toprawda,żeandro1,'ginianie
analizujenierównościrodzajów.Dlategoteżbardzomnieucieszyło,żei|miałam
wreszcie okazję omówić pojęcie androginii, poprzedzając to pełną analipzą
androcentryzmu.Alenawetjeśliandroginianiebierzepoduwagęnierów1|ności
rodzajowej,niemożnapowiedzieć,żeniepociągazasobążadnychkonIsekwencji
politycznych.Wpewnymmomenciedlateoretykówfeminizmu,anaEwetobecnie
dlawieluludzi,mającychwątpliwości,jakzachowywaćsięjako81mężczyźnilub
kobiety,androginiastanowiłaistanowiwizjęutopiiizarazem|$''.modelzdrowia
psychicznego, ponieważ nie zmusza człowieka do wykreślenia ze ^ swojej
osobowości pewnych cech czy zachowań stereotypowo definiowanych Łjako
niestosownedladanejpłci.Wedługmnietakarewolucjawpraktykach|jjkultury
byłaijestważnymosiągnięciempolitycznym.
Wspomnianepowyżejodniesieniedomęskościikobiecościwiążesiępz
trzeciąopiniąkrytycznąnatematandroginii:ztwierdzeniem,żenadajeonaM|byt
materialnypolaryzacjirodzajów,którąmiałazlikwidować.Myślę,żenależyfetu
zwrócićuwagęnato,ktoużywapojęciaandroginii,aletakżenato,jakieB.nadaje
muznaczenie.Dlapierwszychteoretykówandroginii,takichjakCarl
Każdy,ktośledziwspółczesnąmyślfeministyczną,wie,żepojęcieandroig
giniispotkałosięniemalnatychmiastzsilnąkrytyką.Dlategoteżwroku1974łl
AdrienneRichusunęławierszoandroginiizprzygotowanegodowydaniazbiorąru
swych utworów. W roku 1976 krótko skrytykowała to pojęcie w swej książcćH
OfWoman Dorn, awroku1978,wzbiorzeThe Dream ofa Common LanguageM
(Senowspólnymjęzyku)zamieściłanowywiersz,zatytułowanyNaþural Re-i&A
sources (Naturalne źródła), w którym na dobre pozbyła się tego terminu żela
swojegosłownika.Otofragmenttegowiersza:
Sąsłowa,którychjużnigdyniewybiorę
humanizm androginia
Niemawnichwstydu,aninieśmiałościw
oczachwzburzonychstoickichprzodkiń:
ichblaskjestzbytsłaby,jakbarwnikco
nieprzenika
włókienprawdziwegożycia
którymżyjemy,teraz
(s.66)
.I
Krytycyformułującywprzeciąguostatnichpiętnastulatopinienatematja
androginiiwywodzilisięzróżnychdyscyplinnaukowychireprezentowaliroz31
maiteśrodowiskapolityczne.Trzyztychopiniiwydająmisięszczególnieodpckjl
wiedzialne za fakt, że androginia tak szybko stała się niestosownym słowemjjl
wśródteoretykówfeminizmu .
Historiategopojęcianiebyiaanitakwspaniała,anitakneutralnapod :
względemrodzaju,jaktoprzedstawiałaHeilbrun.Wprostprzeciwnie.Według:*!
BarbaryGelpiandroginiafunkcjonowaławkulturzezachodniejjakowizjamoż T |j|
liwości stworzenia „doskonałego mężczyzny" (1974, s. 153), stworzenia „mę?s
skiegonaczynia(...)wypełnionegokobiecymiemocjamiiobdarzonegokobiecą|s
fizycznością" (s. 152). We „wspaniałym nowym świecie męskich osobników.|j
androginicznych"(s.157)mężczyźnimoglibywięcbyćandroginiczni,akobiety^
wciążbyłybyandrocentryczniedefiniowanewstosunkudomężczyzn.Niekto^jJ
rzytwierdzą,żetenandrocentryzmwidocznyjestjużwsamejkonstrukcjisłp;^|
wa,gdzieandro umieszczonoprzedgyne.
Pojęcieandroginiijestjednocześnietakneutralnepodwzględemrodzajtu|p
itakutopijne,takpozbawionejakiegokolwiekzwiązkuzrzeczywistościąhistoa
402245592.002.png 402245592.003.png
122
123
Jung(1953),męskośćikobiecośćbyiygłębokozakorzenionymiwosobowości*
strukturami,którychkomplementarnośćimplikowałanaturalność
heteroseksualizmu.Samaandroginiadefiniowanabyłajakoelementspajającyte
dwiekomplementarnestrukturywjednejosobielubwheteroseksualnym
małżeństwie.
Dlapóźniejszychteoretykówjednak,takichjakCarolynHeilbrunczyja«
męskośćikobiecośćtoraczejstereotypowedefinicjezakorzenionewpraktykach
kultury niż struktury osobowościowe zakorzenione w jednostce, nato3 miast
androginia to niezwracanie uwagi na definicje kulturowe, a nie integracja*"!
męskościikobiecości.Inaczejmówiąc,„przesłaniem"androginiijest,by„za3
chowanianiemiałyrodzaju",aprzezzachowaniarozumiesięrównieżwybórB
partnerówseksualnych(Bem,1978,s.19).
Uważamjednak,żepojęcieandroginiiniesugerujewyraźnie,iżmęskośćIi
kobiecośćnieposiadająniezależnegoinamacalnegobytu.Androginiaskupia'?
siębardziejnafakcie,iżdanaosobajestjednocześniemęskaikobieca,niżna r f
tym,żetokulturastworzyłapojęciamęskościikobiecości.WtensposóbandroB
giniadokładniepowielapolaryzacjęrodzajów,którąmiałazlikwidować,irobitom
nawetwnajbardziejfeministycznymwydaniu.
Wroku1977,wcelusilniejszegopodkreślenia,żemęskośćikobiecośćsąI
pryzmatamikulturowymi,poprzezktóredokonujesiępolaryzacjarzeczywistośflj
ci,zmieniłamprzedmiotmoichbadańzandroginiinapojęciezdeterminowane^!
go rodzajem schematu przetwarzania informacji, czyli pojęcie schematyzmu!!
rodzajowego.Schematyzmrodzajowytoprzyswajaniewkulturzepolaryzacji*?;
rodzajów,towyuczonagotowośćdopostrzeganiaspolaryzowanychkategorii^płci
i rodzaju jako naturalnych wyznaczników rzeczywistości oraz ignorowanie I
jakichkolwiek innych kategoryzacji naturalnych czy sztucznych. Schematyzm^
rodzajowytoklasyfikowanierzeczywistościspołecznejwedługpodziałówzależ"!
nych od rodzaju, to dzielenie ludzi, ich cech, zachowań i innych rzeczy naw]
podstawie obowiązujących w kulturze i nacechowanych polaryzacją definicji^
męskościikobiecości,anienapodstawieinnychwyznaczników,któremogłyby ! |
równiedobrzetęrzeczywistośćopisywać.
Mojezainteresowanieprzetwarzanieminformacjinapodstawieschema/^
tyzmurodzajowegowynikałoczęściowozprowadzonychprzezemniebadańjnad
bardziej ogólną teorią schematu rodzaju (Bem, 1981b), wyjaśniającą, w jakijj
sposóbznoworodkówpłcimęskiejiżeńskiejwyrastająosobydorosłekonwc1
ncjonalnie męskie i żeńskie. W teorii schematu rodzaju stosuje się te same
koncepcjeprzyswajaniapryzmatówkulturowych,októrychszerzejbędęwspęSH
minąćwrozdziale4.Teoriaschematurodzajugłosi,iżponieważkulturaame;|
rykańskasilnienacechowanajestpolaryzacjąrodzajów,dzieciprzyswajająjasobie
schematyzmrodzajowy(polaryzacjęrodzajów),niezdającsobienawet;;!ztego
sprawy. Z kolei schematyzm rodzajowy sprawia, że dzieci wyrastają ną.tjj
osobnikówtypowychpłciowo.Oznaczato,żeklasyfikującrzeczywistośćnaP°"'||
stawiekategoriirodzaju,dziecioceniajązachowaniawkategoriachkulturo
11'wychdefinicji,określających,codladanejpłcijest„właściwe",iodrzucająi
wszelkiezachowania,któreniesą„właściwe"dlaichpłci.Kohlbergowskateo; na
rozwojupoznawczegoumieszczałamotywacjęzgodnościpłciizachowania!' w
umyśledziecka;natomiastteoriaschematurodzajówutrzymuje,żezgodnośćMi
tawymuszanajestprzezpolaryzacjęrodzajównarzuconąprzezkulturę.
Działanieschematyzmurodzajowegomożnazaobserwowaćnaprzykła
k<dzie eksperymentu przeprowadzonego wśród studentów w Cornell. Spośród
Ł,wielu możliwości mieli oni wybrać sobie nowe hobby. Musieli ocenić, jak
koEsztownajestkażdazpropozycji,czyhobbytomożnauprawiaćprzybrzydkiejI
pogodzie, czy można mu poświęcić czas pomiędzy zajęciami, egzaminami,
praracamisemestralnymiitd.WIthacawstanieNowyYork,gdzierok,mówiąc
żarKtobliwie, dzieli się na pół, poważnie na „zimę i lipiec", najwłaściwszego
g.wyboru,poprzeanalizowaniuwszystkichczynników,dokonałabyosoba,która
§£zdecydowałabysięnarobótkiręczne,naprzykładrobienieswetrównadrutach,
ffjednak schematyzm rodzajowy nakazuje każdemu spojrzeć na swój wybór
Si.przezpryzmatpolaryzacjirodzajów.Jużnasamympoczątkurozważaństudent
Bżadaje sobie pytania: „Jakiej płci jest dane hobby?", „Jaką płeć ja
reprezentuKję?",„Czymojapłećipłećhobbypasujądosiebie?"Konkretnehobby
będzie branepoduwagęwdalszychrozważaniachtylkowtymwypadku,gdypleć
I?studentazgadzasięzpłciąhobby;inaczejzostanienatychmiastodrzucone.
Przenosząc moje zainteresowanie z androginii na schematyzm
rodzajojfwy,chciałamudowodnić,żemęskośćikobiecośćsąwytworamikultury.
PragIjnęłamprzeanalizowaćróżniceindywidualnewdanejkulturze,anie,jakto
Iczęstoczyniąantropolodzy,różnicepomiędzykulturami.AnalizującróżniceH
pomiędzy kulturami, antropolodzy starają się wskazać czy też uwypuklić
sposopby, za pomocą których dana kultura organizuje rzeczywistość.
ProwadzoneIrprzezemniebadaniaempiryczneimojerozważaniateoretyczne
miałynaceluj|wykazanie,napodstawieujawnieniaróżnicistniejącychpomiędzy
osobami naE znaczonymi schematyzmem rodzajowym a osobami
aschematycznymipod1względemrodzaju,nietylkoschematyzmurodzajowego
ludzitypowychpłciowo,
KIalepolaryzacjirodzajówcechującejcałąkulturęamerykańską.Wmoich
badaniach
Ki ludzie typowi płciowo nie byli jedynie jednostkami odznaczającymi się
schematyli zmem rodzajowym, ale głęboko wrośniętymi w kulturę osobami,
których sposób K przetwarzania informacji o otaczającym je świecie mógł im
pomócukształtować
W§' świadomośćkulturyjakocałości .
Tonowepodejściedoróżnicindywidualnychbyłouzasadnionezpunktu
Hwidzeniametodologiibadań,gdyż,jaktoopisałamwcześniej,wBSRIludzieB
ocenianisąjakotypowipłciowotylkowtedy,gdyichwizerunekwłasnejosobyI
pasuje do obowiązujących w danej kulturze, wysoce spolaryzowanych definicji
i'rodzaju.Inaczejmówiąc,ludzieokreśleniwBSRIjakotypowipłciowomoglibyI
być również określeni jako ludzie głęboko przesiąknięci kulturową definicją
402245592.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin