94199512.pdf

(272 KB) Pobierz
i
Zwiastun
Chrystusowego
Królestwa
PL ISSN 1230–1086
CZASOPISMO wolne od wpływu jakichkolwiek wyzna ´, partii, organizacji i wie-
rze ´ ludzkich, zwia˛zane jest z Bogiem w takim stopniu, w jakim rozumie Jego Sło-
wo. Jest ono wydawane w obronie Prawdy paruzyjnej, udzielanej przez Pana za po-
´rednictwem „onego Sługi”, jako podstawy wszelkiego dalszego rozwoju Prawdy, w
obronie zarza˛dze ´, statutu i testamentu równie˙ danych przez Pana za po´rednictwem
„onego Sługi” i w celu przedstawiania oraz bronienia rozwijaja˛cej si˛ Prawdy epifa-
niczno–bazylejskiej, b˛d ˛cej pokarmem na czasie dla ludu Pana, zgodnie z Jego wola˛.
SZTANDAR BIBLIJNY NASZYM JEDYNYM SZTANDAREM
„Podnie´cie chor ˛giew do narodów” — Izajasz 62:10; Izajasz 8:20; Łukasz 11:28.
„Tedy wyszedł głos z stolicy, mówia˛cy: Chwalcie Boga naszego wszyscy słu-
dzy jego, i którzy si˛ go boicie, i mali i wielcy. I słyszałem głos jako ludu
wielkiego, i jako głos wielu wód, i jako głos mocnych gromów, mówia˛cych:
Halleluja! iz˙uj ˛ł Królestwo Pan Bóg wszechmoga˛cy” — Obj. 19: 5,6.
„Dzi˛kujemy tobie, Panie Bo˙e wszechmoga˛cy, który´ jest, i który´ był, i
który masz przyj´´! ˙e´ wzia˛ł moc swoja˛ wielka˛,iuj ˛łe´ królestwo; I rozgniewały
si˛ narody, i przyszedł gniew twój i czas umarłych, aby byli s ˛dzeni, i aby´ oddał
zapłat˛ sługom twoim, prorokom i ´wi˛tym, i boja˛cym si˛ imienia twego, małym
i wielkim, i aby´ wytracił tych, co psuja˛ ziemi˛” — Obj. 11: 17,18.
„Bo tak mówi Pan zast˛pów: Oto Ja jeszcze raz, a to po małym czasie,
porusz˛ niebem i ziemi ˛, i morzem i such ˛; Porusz˛, mówi˛, wszystkie narody,
i przyjda˛do Po˙a˛danego od wszystkich narodów; i napełni˛ ten dom chwał ˛,
mówi Pan zast˛pów” — Agg. 2: 7,8.
„Albowiem
Miesie˛ cznik. Wydawany przez ´ wiecki Ruch Misyjny
„EPIFANIA” w Nowym Dworze Mazowieckim.
Redaktor: Bernard Hedman, Chester Springs, Pa. 19425, USA.
Redaktor odpowiedzialny w Polsce: Piotr Wo´nicki,
ul. Zdobywców Kosmosu 17, 05
oto
Ja
tworz˛
niebiosa
nowe,
i
ziemi˛
nowa˛,
a
nie
b˛d ˛
wspominane rzeczy pierwsze, ani wsta˛pia˛ na serce” — Izaj.65:17.
„Lecz nowych niebios i nowej ziemi według obietnicy jego oczekujemy, w
których sprawiedliwo´´ mieszka” — 2 Piotra 3: 13.
100
NOWY DWÓR MAZOWIECKI
WSPANIAŁA, PERSPEKTYWA
„Wznijdzie słońce sprawiedliwości, a zdrowie będzie na skrzydłach [w promieniach] jego”
(Malachiasz 4 : 2 ) .
DZISIEJSZY świat jest rozdzierany przelewem
usprawiedliwione? Gdyby nie fakt, że istnieje pe-
krwi i walką! Wielu dostrzega jedynie coraz
wien święty zapis zawarty w Biblii, zapowiadają-
dłuższe cienie zbliżających się ponurych chwil
cy upadek obecnego starego porządku, po któ-
obecnego czasu wielkiego ucisku, co napełnia ich
rym mają nastać „nowe niebiosa i „nowa ziemia”
złymi przeczuciami i lę-
kiem (Łuk. 21:26). Są je-
dnak chrześcijanie, mę-
żczyźni i kobiety, którzy
nie poddają się rozpaczy,
lecz nadal „bojują on
dobry bój wiary” i
pracują, gdyż mają na-
dzieję, że obecna rzeź,
zrodzona z chaosu i
wojny, wkrótce przemi-
nie. Zdecydowanie i z
odwagą ufają, iż po
ciemnych chmurach uci-
sku, który prowadzi do
obalenia obecnego po-
rządku rzeczy wśród lu-
dzi, nastąpi wspaniały i
oczekiwany wschód
słońca, wypełniający
proroctwa o przyszłej
erze światowego pokoju,
kiedy to wśród wszyst-
kich ludzi panować bę-
dzie dobra wola. Czy ta-
kie nadzieje są
(Izaj. 65:17), nie byłoby
dla takiego optymizmu
żadnego rzeczywistego
usprawiedliwienia.
Jednak ta sama Księga,
która niesie pocieszenie
pogrążonym w smutku i
nadzieję umierającym,
mówi do nas,
obserwujących śmiertelną
walkę kończącego się
wieku, że wzejdzie Słońce
Sprawiedliwości ze
zdrowiem w swoich
skrzydłach, czyli pro-
mieniach (Mal. 4:2). Ta
obietnica mówi, że po
ciemności nastąpi inau-
guracja nowego porządku,
w którym „nie podniesie
naród przeciw narodowi
miecza, ani się będą
ćwiczyć do bitwy” (Izaj.
2:4). W tej nowej epoce
ludzie nie będą pracować
na darmo ani rodzić na
postrach (Izaj.
Prawdziwie mądrzy poszukują „prawdziwej światłości” - Jan 1:9
Nr 9 4
Rok XIII, Nr 12
G RUDZIEŃ , 1995
911582065.034.png 911582065.035.png 911582065.036.png 911582065.037.png 911582065.001.png 911582065.002.png 911582065.003.png 911582065.004.png 911582065.005.png 911582065.006.png 911582065.007.png 911582065.008.png 911582065.009.png 911582065.010.png 911582065.011.png 911582065.012.png 911582065.013.png 911582065.014.png 911582065.015.png
 
S ZTANDAR B IBLIJNY
90
Grudzień, 1995
65:23). Wszyscy będą się radować pracą swych
rąk; spełnią się najśmielsze oczekiwania i urze-
czywistnią słuszne ambicje. Ale kiedy nadejdzie
ten wspaniały dzień?
„Rzekł stróż: Przyszedł poranek, także i noc.
Chcecie szukać, szukajcie, nawróćcie się, a przyj-
dźcie” (Izaj. 21:12). Tak więc zapewniając nas o
nadejściu poranka, ostrzega także przed zbliżającą
się nocą. Według Biblii, Bóg przewidział warunki
naszego dnia i w zacytowanym wersecie daje
klucz do tej sytuacji, która w innych miejscach
Pisma Świętego jest zupełnie wyjaśniona. Przez
proroka Bóg mówi o nadejściu ciemnej nocy, już
po zaprowadzeniu (Tysiącletniego) poranka,
ciemnej burzowej chmury, właśnie w chwili
wschodu słońca. (Izaj. 28:2; Joel 2:2; Nah. 1:3).
Ta ciemna godzina opisana jest w proroctwach
Daniela i naszego Pana jako „czas uciśnienia, ja-
kiego nie było jako narody poczęły być” (Dan.
12:1; Mat. 24:21,22).
Bóg wskazuje, że powinniśmy przyjąć to o-
strzeżenie, abyśmy nie byli zaskoczeni czy prze-
rażeni, jakby została złamana obietnica nadejścia
wspaniałego poranka lub też przypadła na nas
jakaś dziwna rzecz. On oznajmia, że może nastą-
pić zwłoka w pełnym zaprowadzeniu poranka —
obecnie jest ciemna noc czasu ucisku — na którą
powinniśmy być przygotowani. W okresie ocze-
kiwania Bóg wzywa do czujności, gdyż zakryta
jest przed nami dokładna długość tej nocy, a czas
zajaśnienia Słońca Sprawiedliwości w królestwie
Bożym na ziemi jest nieznany.
W czasie tej zwłoki (por. Abak. 2:3) stróż za-
chęca nas do „rozpytywania”, do „nawracania” i
do „przychodzenia”. Oczekuje, że będziemy się
pytać „jak długo”, dowiadując się o poranek. Z
pewnością nie chcielibyśmy, by ta noc i jej ciem-
ności trwały wiecznie! Jakże się, cieszymy, że „z
poranku [Tysiąclecia] bywa wesele”, że noc z jej
grzechem i smutkiem niebawem całkowicie się
zakończy (Ps. 30:6).
Powodem cierpień całej ludzkości jest grzech,
a jedyna nadzieja wyzwolenia spoczywa na Po-
mazańcu Jehowy — Mesjaszu. On i Jego wierni
naśladowcy z wieku Ewangelii jako nasienie
Abrahamowe (1 Moj. 12:1-3; 22:15-18) będą
błogo-
sławić „wszystkie rodzaje ziemi”. Z powodu
grzechu i przekleństwa śmierci ojca Adama,
odziedziczonego przez cały jego rodzaj (Rzym.
5:12), „wszystko stworzenie wespół wzdycha i
wespół boleje aż dotąd ... i oczekuje objawienia
synów Bożych” (Rzym. 8:22,19). W swej
nieświadomości nie zdają sobie sprawy z tego
faktu, lecz właśnie na to czekają.
W najszerszym znaczeniu ciemna noc płaczu
trwa przez całą historię ludzkości od czasu wyg-
nania Adama z ogrodu Eden. Dotknięte chorobą
grzechu, istoty ludzkie cierpią zarówno indywi-
dualnie, jak i zbiorowo. Ich własne niedoskonałe i
często niesprawiedliwe rządy, jak również bóle i
cierpienia ciała i umysłu, są naturalnymi kon-
sekwencjami niedoskonałego upadłego stanu czło-
wieka. Chociaż ludzie mogą coś zrobić w kierun-
ku ogólnej poprawy, to jednak, w najlepszym
wypadku, ich wysiłki są mizerne i spazmatyczne;
są zupełnie niezdolni do uwolnienia się od swoich
trudności.
Przez ponad sześć tysięcy lat, jakie mieli na
eksperymentowanie, nigdy nie udało im się stwo-
rzyć doskonałego rządu, nie wyciszyli też jęków i
nie otarli łez cierpiącej ludzkości. Pomimo ich
wysiłków rodzaj ludzki wciąż cierpi i umiera.
Lecz w nowych niebiosach i na nowej ziemi,
dzięki Nowemu Jeruzalem, królestwu Bożemu na
ziemi, „otrze Bóg wszelką łzę z oczów ich; a
śmierci więcej nie będzie, ani smutku, ani krzyku,
ani boleści nie będzie” (Obj. 21:1-4). „Ale każdy
będzie siedział pod winną macicą swoją, i pod
figowym drzewem swoim, a nie będzie nikt, co by
ich przestraszył; bo to usta Pana zastępów
mówiły” (Mich. 4:4).
Wielki Boski zegar czasu mówi nam, że noc
znacznie się posunęła i że dzień jest bliski.
Wkrótce — już niebawem — nowy dzień okaże
się w pełnym świetle, a Słońce Sprawiedliwości
przyniesie światu oświecenie, życie, pokój i
radość. Rzeczywiście „przyjdą czasy ochłody od
obliczności Pańskiej” dla całej ludzkości, „czasy
naprawienia wszystkich rzeczy” (Dz. Ap. 3:
19-21). Już „dłużej nie będzie „Raju
utraconego”, lecz „Raj przywrócony”.
BS,'94,89.
„SYN DANY JEST NAM”
„Albowiem dziecię narodziło się nam, a syn dany jest nam; i będzie panowanie na ramieniu jego,
a nazwą imię jego: Dziwny, Radny, Bóg mocny, Ojciec wieczności, Książę pokoju” (Izaj. 9:6)
DZIEŃ zwykle świętowany w nominalnym
chrześcijaństwie jako tzw. Boże Narodzenie,
25 grudnia, nie jest prawdziwą rocznicą narodzin
Jezusa. Prawdziwa data tego wielkiego wyda-
rzenia według Pisma Świętego miała miejsce
około 1 października 2 r.p.n.e. (zob. Nadszedł
czas, str. 55-62). My jednakże czcimy to wielkie
wydarzenie, a nie datę, i możemy je obchodzić 25
grudnia lub kiedykolwiek indziej. 25 grudnia jest
w istocie rzeczy bardzo stosownym pod tym
względem, gdyż przypada około dziewięciu mie-
sięcy przed narodzeniem Jezusa. Dlatego wyzna-
cza w przybliżeniu czas Jego poczęcia w łonie
dziewicy Marii oraz zwiastowania.
Myśląc o naszym Odkupicielu, w związku z
proroctwem zacytowanego wersetu, na myśl nam
przychodzi dwanaście ważnych elementów Jego
ludzkiego oraz poludzkiego życia i dzieła: ( 1 ) On
opuścił niebiańską chwałę — nastąpiło zapocząt-
kowanie Jego ziemskiego istnienia, spłodzenie w
łonie dziewicy Marii; ( 2 ) Jego ludzkie narodzenie;
( 3 ) osiągnięcie dojrzałości pod Zakonem w wieku
30 lat, kiedy to uczynił poświęcenie na śmierć i
doznał spłodzenia z Ducha Świętego; ( 4 ) Jego
śmierć na krzyżu; ( 5 ) zmartwychwstanie;
(6 )
wniebowstąpienie; ( 7 ) rozwijanie przez Niego
911582065.016.png 911582065.017.png 911582065.018.png 911582065.019.png 911582065.020.png 911582065.021.png
 
91
S ZTANDAR B IBLIJNY
Grudzień, 1995
wybrańców wieku Ewangelii; ( 8 ) drugie przyjście
i wzbudzenie z martwych swojej drogiej Oblubie-
nicy, „maluczkiego stadka”, owych 144.000 do
dzielenia z Nim Jego tronu i chwały; ( 9 ) związa-
nie przez Niego szatana i zniszczenie królestwa
szatana; ( 10 ) wywyższenie przez Niego pozosta-
łych wybranych oraz ustanowienie ziemskiej
części swego Królestwa, w celu błogosławienia
nie wybranych, żyjących i umarłych, sposobno-
ścią uzyskania wiecznego życia; ( 11 ) Jego dopro-
wadzenie do chwalebnego końca całego Boskiego
planu, dotyczącego odkupienia człowieka i resty-
tucji (Dz. Ap. 3:19-21), kiedy to przy końcu ty-
siącletniego pośredniczącego panowania odda
królestwo Bogu Ojcu (1 Kor. 15:24-26); ( 12 )
zniszczenie przez Niego szatana i wszystkich jego
złych zastępów oraz danie wiecznego życia spra-
wiedliwym, którzy na zawsze zamieszkają na
ziemi (Ps. 145:20; 37:28,29,38-40; Mat. 25:
41-46). Dlatego szczególnie w tym okresie,
możemy właściwie z radością rozmyślać o
wszystkich wielkich błogosławieństwach
czekających na ludzkość dzięki Jezusowi przez
łaskę niebiańskiego Ojca! Izaj. 9:1-7 dość
obszernie przedstawia całą sytuację, tak jak ją
tutaj naszkicowaliśmy. Przyjrzyjmy się jej
pokrótce.
Werset 1 : Przekład ARV podaje bardzo dobre
tłumaczenie: „Lecz nie będzie zaćmienia w niej,
która była w bólu. W dawnym czasie sprowadził
on hańbę na ziemię Zabulona i ziemię Neftalego;
lecz w późniejszym czasie okrył ją chwałą, drogą
morską, poza Jordan, Galileę ludów”. Zgodnie z
hebrajskim idiomem stwierdzenie to, dotyczące
przyszłości, wyrażone jest jakby coś się odnosiło
do przeszłości. Wiele wieków po proroctwie Iza-
jasza ziemia galilejska została wysoce zaszczy-
cona pobytem Jezusa, gdyż Nazaret był w Galilei,
a Jezus przez jakiś czas mieszkał w Kafarnaum, w
Galilei.
do jej kresu w rozpaczy, lecz dzieci Boże doznają
w tej dolinie błogosławieństw, które umożliwiają
im znoszenie trudów z odwagą i spokojem. Jeśli
spotyka je jakieś zło, to dotyczy ono tylko ich
człowieczeństwa. Bóg sprawia, że wszystkie
rzeczy wspólnie działają dla ich dobra, „żeby byli
mocą utwierdzeni przez Ducha jego w
wewnętrznym człowieku” (Rzym. 8:28; Efez. 3:
16). Bóg obiecał, że nigdy ich nie opuści i nie
porzuci (Żyd. 13:5,6), On im daje nadzieję wiecz-
nego wyzwolenia od wszelkiego zła do
wiecznego życia w zmartwychwstaniu. Dlatego
będąc w dolinie cienia śmierci nie obawiają się
żadnego zła (Ps. 23:4).
Miara światła, jaka emanowała ze słów i czy-
nów Jezusa w czasie Jego pierwszego adwentu,
nadal promieniuje od tych wszystkich, których
umysły i serca zostały oświecone Jego obietni-
cami i Jego Duchem. Nie jest to jednak ów wielki
blask światła, który ma rozproszyć ciemności
ziemi i sprawić, aby cała ludzkość doceniła
chwałę Boga, jaka w odpowiednim czasie napełni
„całą ziemię” (4 Moj. 14:21; Izaj. 11:9; Abak.
2:14).
To, że Słońce Sprawiedliwości jeszcze nie
wzeszło z uzdrowieniem w swoich promieniach,
jest w pełni potwierdzone przez gęstą ciemność
pogaństwa i nieco mniejszą — lecz wciąż dosyć
gęstą — ciemność chrześcijaństwa w zakresie
zrozumienia Boskiego planu. Wspaniałą
perspektywą jest jednak to, że już niebawem —
gdy wielki czas ucisku świata dokona
przewidzianego przez Boga zamierzenia —
wspaniałe Słońce Sprawiedliwości, Chrystus,
Głowa i Ciało, pierwszorzędne Nasienie
Abrahamowe zajaśnieje, oświecając i
błogosławiąc „wszystkie rodzaje ziemi” (Mal. 4:
1,2; Mat. 13:43; Dan. 12:1-3; 1 Moj. 12:1-3; 22:
15-18; Gal. 3:8,16,29). Wtedy ostatecznie każde
dziecko Adama, bo wszystkie z nich objął wyrok
śmierci w wyniku grzechu i kary zań (Rzym. 5:
12,21; 6:23), znajdzie się pod wpływem tej wiel-
kiej światłości, „która oświeca każdego człowieka
przychodzącego na świat” (Jan 1:9; 12:32).
Wszyscy, więc będą zupełnie oświeceni co do
wielkiego Boskiego planu zbawienia wybranych i
nie wybranych (1 Tym. 2:4).
Werset 3 : „Rozmnożyłeś ten naród, uczyniłeś
im wielkie wesele (ARV); weselić się będą przed
tobą jako się weselą czasu żniwa, jako się radują,
którzy łupy dzielą”. Werset ten opisuje ludzkość
w wieku Tysiąclecia, wyprowadzoną ze snu
śmierci, uwolnioną od klątwy Adamowej, radu-
jącą się jak ci, którzy zbierają żniwo lub jak ci,
którzy dzielą łupy, uczestniczącą w czymś
dobrym, co im przypadło w udziale. Tysiącletnie
błogosławieństwa restytucji (Dz. Ap. 3:19-21)
będą rozdawane jako Boże dary; Jezus będzie
„dzielił łupy z mocarzami” także tych czasów —
klasą owiec w restytucji (Izaj. 53:12; Mat. 25:
31-40). Błogosławieństwa kalwaryjskiego krzyża,
łącznie z wiecznym życiem, są dla wszystkich, z
wyjątkiem tych, którzy mają usposobienie kozła i
świadomie je odrzucą, myśląc jedynie o własnych
korzyściach (Mat. 25:41-46; Dz. Ap. 3:23).
„ŚWIATŁOŚĆ WIELKA”
Werset 2 : „Bo lud on, który chodzi w ciem-
ności ujrzy światłość wielką, a tym, którzy mie-
szkają w ziemi cienia śmierci, światłość świecić
będzie”. To proroctwo miało swe główne wypeł-
nienie w czasie pierwszego adwentu (Mat. 4:12 -
16), a będzie miało daleko większe wypełnienie w
czasie drugiego adwentu Jezusa. O pierwszym
adwencie powiedziano: „A ta światłość w ciem-
nościach świeci, ale ciemności jej nie ogarnęły”;
„A tenci jest sąd, że światłość przyszła na świat,
lecz ludzie bardziej umiłowali ciemność niż świa-
tłość; bo były złe uczynki ich” (Jan 1:5; 3:19).
Z ostatniego zdania wersetu 2 jest widoczne,
że proroctwo to nie było ograniczone do miesz-
kańców Galilei. Cały rodzaj Adamowy — cała
ludzkość na ziemi — wciąż mieszka „w ziemi
cienia śmierci”. Przed nią (śmiercią) idzie cień
śmierci w grzechu, błędzie, degradacji, smutku,
kłopotach, rozterkach serca, bólu, chorobach, stra-
tach, rozczarowaniach i umieraniu, które zaciem-
niają tę dolinę. Od narodzin do śmierci przecho-
dzimy przez tę ciemną dolinę. Ogromna więk-
szość przechodzi przez nią w strachu i dochodzi
911582065.022.png 911582065.023.png 911582065.024.png 911582065.025.png
92
S ZTANDAR B IBLIJNY
Grudzień, 1995
ŁAMANIE JARZMA, LASKI
I PRĘTA SZATANA
Werset 4 : opisuje powód tej radości: wielki
ciemiężyciel szatan nie będzie już panował. Zu-
pełnie zostaną złamane: jego jarzmo grzechu, błę-
du, smutku, bólu i śmierci, jego laska, czy pręt,
ciemiężenia i zniewolenia, które tak bezlitośnie
kładł na ramiona swych poddanych, i jego pręt w
znaczeniu berła (to samo hebrajskie słowo shebet
jest tłumaczone „sceptrum” lub „laska” w 1 Moj.
49:10; 4 Moj. 24:17; Ps. 45:7 i Izaj. 14:5) jego
monarszej władzy (Obj. 20:1-3). Nie będzie już
„książęciem świata tego” (Jan 14:30).
To zwycięstwo nad szatanem nastąpi dosyć
szybko przez wielki ucisk, „niezwyczajną sprawę”
Boga (Izaj. 28:21,22), który będzie stosunkowo
krótki i ostateczny, gdyż „sprawę skróconą uczyni
Pan na ziemi” (Rzym. 9:28; Mat. 24:21,22).
Będzie tak „jako za dni Madyjańczyków”, kiedy
to Gedeon i jego trzystu odważnych wojowników
w krótkim czasie rozgromiło zastępy madiańskie
(Sędz. 7:15-22). Tak samo przy końcu tego wieku,
gdy Maluczkiemu Stadku — antytypicznym
dzielnym i nielicznym wiernym wojownikom Ge-
deona pod dowództwem swego wodza Pana Je-
zusa Chrystusa — które ofiarniczo stłukło swe
naczynia i pozwoliło swemu światłu świecić, Bóg
udziela wielkiego zwycięstwa w prawdzie i spra-
wiedliwości nad błędem i grzechem przez czas
ucisku, który doprowadzi do pełnego związania
szatana i jego władzy zwodzenia oraz uwolnienia
uciśnionych.
Werset 5 . Tutaj czytamy o wielkim zakończe-
niu tej sprawy, o końcu grzechu i związanym z
nim niepokojem i uciskiem. Leeser podaje dobre
tłumaczenie tego wersetu: „Ponieważ wszelka
broń walczącego w zgiełku bitwy oraz szaty
zbroczone krwią będą spalone, stając się poży-
wieniem dla ognia”. Wszelka broń szatana, wszy-
stko co towarzyszy grzechowi i śmierci, wszystko
co związane było z tym wielkim konfliktem, jaki
od wieków toczy się na świecie między sprawie-
dliwością a grzechem — zostanie całkowicie zni-
szczone. „Uśmierza wojny aż do kończyn ziemi”
(Ps. 46:10), a werset 11 dodaje: „Uspokójcie się, a
wiedzcie, żem ja Bóg; będę wywyższony między
narodami, będę wywyższony na ziemi”. Świat
ostatecznie zostanie oczyszczony z wszelkiej
opozycji wobec Boskiego rządu i prawa
sprawiedliwości. Dobrze harmonizuje to z
oświadczeniem Obj. 5:13, że wtedy każde
stworzenie będzie mówiło: „Siedzącemu na
stolicy i Barankowi błogosławieństwo i cześć, i
chwała, i siła na wieki wieków”.
dzania, jaka była umieszczana na ramieniu mun-
duru głównego zarządcy króla lub kanclerza. I
tak, po swoim zmartwychwstaniu, Jezus oświad-
czył: „Dana mi jest wszelka moc [władza] na
niebie i na ziemi” (Mat. 28:18).
„A nazwą imię jego: Dziwny (Zadziwiający),
Radny, Bóg mocny, Ojciec wieczności, Książę
pokoju”. Lud Pański oświecony i poświęcony już
teraz dobrze może ocenić te tytuły należące do
jego Odkupiciela, a w końcu cały świat zrozumie
ich trafność. Słowo „imię” nie dotyczy tutaj naz-
wiska Jezusa, lecz Jego charakteru lub mocy. Jego
naśladowcy już Go znają jako Dziwnego (Za-
dziwiającego) i najlepszego Doradcę,
Przewodnika i Nauczyciela. Doceniają Go też
jako Mocnego, wyjątkowo potężnego, którego
Ojciec ustanowił nie tylko ubłaganiem za ich
grzechy, lecz także wielkim Pojednawcą całego
świata w słusznym czasie (1 Jan 2:2; 1 Tym.
2: 4-6).
„BÓG MOCNY”
Słowo bóg (tłumaczone w Starym Testamencie
z hebrajskiego el — jak w naszym tekście — i
hebrajskiego elohim, a w Nowym Testamencie z
greckiego theos) oprócz zastosowania do Jehowy,
Najwyższej Istoty, jest użyte w Biblii ponad 200
razy w odniesieniu do potężnych jednostek wśród
aniołów, dobrych i złych, oraz potężnych osób
pośród ludzi (zob. książki Pojednanie między
Bogiem a człowiekiem, str. 72-79 i God, str. 502,
523,524). Lecz kiedy używane jest wobec innych
istot niż Jehowa, będący najwyższą istotą, jest
rzeczownikiem pospolitym.
Właściwie pouczony lud Boży wraz z Apos-
tołem (1 Kor. 8:6) może powiedzieć: „Ale my
mamy jednego Boga Ojca, z którego wszystko, a
my w nim; i jednego Pana Jezusa Chrystusa, przez
którego wszystko, a my przezeń”. Oni nie mylą
Ojca z Synem twierdząc, że Ojciec jest swoim
własnym Synem albo że Syn jest swoim własnym
Ojcem, lub że obydwaj są jednym w osobie czy
istocie, równymi w mocy i autorytecie (choć są
jednym w jedności umysłu, usposobienia i celu —
Jan 10:30; 4:34; 17:21-23). Jezus nigdy nie
utrzymywał, że jest Bogiem, najwyższą istotą,
równym Jemu, lecz wyraźnie powiedział: „Ojciec
mój większy jest niż ja” (Jan 14:28).
Dzięki wierności Jezusa aż do śmierci, i to
śmierci krzyżowej, Bóg „nader go wywyższył i
darował mu imię [tytuł, zaszczyt, urząd i władzę],
które jest nad wszelkie imię” (Fil. 2:8-11; Mat.
28:18; Żyd. 12:2). Gdy przy końcu tysiącletniego
pośredniczącego panowania Jezus dokona dzieła
pośredniczenia, danego Jemu przez Ojca do
wykonania, odda królestwo Bogu Ojcu, gdy
usunie wszelką przeciwną władzę, autorytet i moc
(1 Kor. 15:24). Zgadzają się z tym słowa Apostoła
w 1 Kor. 11:3: „Każdego męża głową jest
Chrystus, a głową niewiasty mąż, a głową
Chrystusową Bóg”.
„OJCIEC WIECZNOŚCI”
Nic w tym tytule nie sugeruje, że narodzone
dziecko i dany syn ma zająć miejsce i cześć Ojca
w niebie, o którym Jezus powiedział: „Wstępuję
JAK DO TEGO DOJDZIE
Werset 6 : wyjaśnia, jak wypełni się powyższe
proroctwo. Najpierw musi przyjść Mesjasz, który
miał się narodzić z niewiasty (Gal. 4:4) jak każdy
inny człowiek, który pomimo tego miał być
Synem Bożym. Dalej proroctwo ukazuje dorosłe
dziecko i (po Jego śmierci i zmartwychwstaniu)
panowanie nad ziemią złożone na Jego ramionach.
Tutaj, jak u Izaj. 22:22, jest odniesienie do oznaki,
lub symbolu, władzy i autorytetu zarzą-
911582065.026.png 911582065.027.png 911582065.028.png 911582065.029.png
93
S ZTANDAR B IBLIJNY
Grudzień, 1995
do Ojca mego i Ojca waszego, i do Boga mego i
Boga waszego” (Jan 20:17). Tytuł ten odpo-
wiednio wyznacza jeden z elementów przyszłego
dzieła naszego wielkiego Odkupiciela. On ma być
ojcem nie kolidującym lub sprzecznym z
niebiańskim Ojcem i jego czcią w żadnym, sensie
tego słowa.
Pismo Św. wskazuje, że pierwszy człowiek,
Adam, został mianowany głową i ojcem, dawcą
życia dla swego rodzaju, lecz przez nieposłuszeń-
stwo upadł i zamiast dać swemu potomstwu
wieczne życie, przekazał mu udział we własnym
wyroku śmierci — „śmiercią umrzesz” (1 Moj.
2:17). Nasz Pan Jezus przez swoją wielką okupo-
wą ofiarę w słusznym czasie zadośćuczyni Bos-
kiej sprawiedliwości za Adama i rodzaj ludzki,
który w chwili grzechu znajdował się w jego
biodrach. Nasz Pan poprosi, a Bóg Jemu da na-
rody jako Jego dziedzictwo, a najdalsze zakątki
ziemi jako Jego własność (Ps. 2:8). Następnie,
jako drugi Adam (1 Kor. 15:45-47) uwolni pierw-
szego Adama i jego dzieci spod klątwy wyroku
śmierci i ich odrodzi (Mat. 19:28), dając posłusz-
nym wieczne życie — każdemu „kto chce” (Obj.
2.2: 17). I tak w w. Tysiąclecia stanie się On dla
nich dawcą wiecznego życia, ich „ojcem wiecz-
ności”, jak w w. Ewangelii Bóg jest ojcem wiecz-
ności dla „synów Bożych [wieku Ewangelii]” —
Kościoła (Jan 1:12; Rzym. 8:19; 1 Jan 3:1,2).
„KSIĄŻĘ POKOJU”
Ten tytuł naszego Pana także jest proroczy i
dotyczy przyszłości. W rzeczywistości dopiero
przy końcu wieku Tysiąclecia będzie Jego tytu-
łem, kiedy to zakończy niszczenie wszystkiego, co
będzie przeciwne Boskim zasadom sprawiedliwo-
ści. „Bo on musi królować, póki by nie położył
wszystkich nieprzyjaciół pod nogi jego. A ostatni
nieprzyjaciel, który będzie zniszczony, jest śmierć
[Adamowa]” (1 Kor. 15:25,26; zob. Boski plan
wieków, str. 236 oraz Bitwa Armagedonu, str.
793). Później na zawsze On pozostanie Księciem
Pokoju, pokoju opartego na trwałym fundamencie
— fundamencie sprawiedliwości, gdyż sceptrum
sprawiedliwości to sceptrum Jego królestwa (Izaj.
28:17; Żyd. 1:8; 6:20-7:2).
Werset 7 : Mamy tutaj kolejną cenną obietnicę.
„A rozmnożeniu Jego państwa i pokoju końca nie
będzie”. Jeśli chodzi o tę ziemię, nastąpi
sprawiedliwy rząd, pokój i dobrobyt, aby pozo-
stać. „To widząc uprzejmi rozweselą się, a wszel-
ka nieprawość zatka usta swe” (Ps. 107:42). Po-
nadto, wydaje się, że słowo „rozmnożenie” w
wersecie 7 daje do zrozumienia, iż będą przypro-
wadzone do istnienia nowe rodzaje istot. Wydaje
się też, że w oświadczeniu Apostoła Pawła do
Efezów 2:7 kryje się myśl o takim twórczym
dziele, jako części wielkiej Bożej łaski dla
Kościoła. To, że Bóg kocha się w różnorodności
widoczne jest w Jego stworzeniach i całej naturze.
Oczywiście, z tego faktu możemy wyciągnąć
wniosek, że Bóg zajmie się stwarzaniem wielu
różnych rodzajów istot. W czasie bezkresnych
wieków miliardy planet z pewnością zostaną
zamieszkane przez różne rodzaje inteligentnych
istot dostosowanych do różnych warunków
planetarnych. Tak więc „rozmnożeniu Jego
państwa i pokoju... końca nie będzie”.
„STOLICA DAWIDOWA”
Wyrażenie „na stolicy Dawidowej i na króles-
twie jego, aż je postanowi i utwierdzi w sądzie i w
sprawiedliwości, odtąd aż na wieki” oznacza, że
to wielkie królestwo, jakie nasz Pan Jezus
ustanowi w swoim drugim adwencie, będzie re-
zultatem, antytypem tego, które typicznie zostało
dane Izraelowi w królestwie (rządzie) Dawida.
Imię Dawid oznacza „umiłowany”. Nasz Pan Je-
zus Chrystus jest większym Dawidem, Pomazań-
cem, Mesjaszem, umiłowanym przez Boga nad
wszystkich innych, o którym Bóg powiedział:
„Ten jest Syn mój miły, w którym mi się upodo-
bało” (Mat. 17:5).
Odnosząc się do wyzwolenia cielesnego Izra-
ela i jego powrotu do Boskiej łaski w „czasach
naprawienia (restytucji)”, Bóg mówi: „Służyć bę-
dą Panu [Jehowie], Bogu swemu, i Dawidowi
[Chrystusowi], królowi swemu, którego im wzbu-
dzę” (Jer. 30:9); „I wzbudzę nad nimi pasterza
jednego, który je paść będzie, sługę mego Dawida
[Chrystusa], on je paść będzie i on będzie
pasterzem ich. A Ja Pan [Jehowa] będę im Bo-
giem, a sługa mój Dawid [Chrystus] książęciem w
pośrodku nich. Ja Pan mówiłem to” (Ezech.
34:23,24); „A sługa mój Dawid będzie królem nad
nimi i pasterza jednego wszyscy mieć będą, aby w
sądach moich chodzili i ustaw moich
przestrzegali, i czynili je. I będą mieszkać w onej
ziemi, którą dałem słudze memu Jakubowi, w
której mieszkali ojcowie wasi; będą, mówię, w
niej mieszkali oni i synowie ich i synowie synów
ich aż na wieki, a Dawid, sługa mój, będzie
książęciem ich na wieki” (Ezech. 37:24,25).
O Jezusie Chrystusie, który po Jehowie jest
„Królem królów i Panem panów” mówi się jako o
antytypicznym Dawidzie (1 Tym. 6:15; Obj. 17:
14), lecz „kościół, który jest ciałem jego” (Efez.
1:22,23), w drugorzędnym znaczeniu włączony
jest też w antytypicznego Dawida. 144 tysiące
świętych stoją z Barankiem na górze Syjon (Obj.
14:1), oni są Jego współdziedzicami (Rzym.
8:17), a jako zwycięzcy mają przywilej zasiadania
wraz z Nim na Jego tronie (Obj. 3:21). Jako
członkowie Ciała Chrystusowego (1 Kor. 12:27)
są częścią wielkiego antytypicznego Dawida i
nazwani „umiłowani Boży” (Rzym. 1:7; Kol.
3:12; 2 Tes. 2:13). Jako druga Ewa będą
uczestniczyć z Jezusem, drugim Adamem,
„Panem z nieba” (1 Kor. 15:45-49) w odradzaniu
rodzaju ludzkiego (Mat. 19:28; Obj. 22:17), a jako
część nasienia Abrahamowego będą pomagać w
błogosławieniu „wszystkich narodów ziemi”
(1 Moj. 12:3; 22:18; Gal. 3:8,16,29).
„Dokona tego gorliwość Pana zastępów”. To
911582065.030.png 911582065.031.png 911582065.032.png 911582065.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin