165200111.pdf

(196 KB) Pobierz
Sztandar Biblijny
Z BAWIENIE
K RÓLA
Wewnątrz . . .
Zbawienie Króla. . . . . . . . . . . . . . . . 82
Zniewolona królewskość . . . . . . . . 82
Angielscy nonkonformiści ... . . . . . 85
Zbawiciel Izraela ... . . . . . . . . . . . . 86
Pytania biblijne . . . . . . . . . . . . . . . 89
„P ODNIEŚCIE S ZTANDAR DO N ARODÓW
– I ZAJ 62 :10
Ciekawostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Tajemnicę oną, która była ... . . . . . . 90
Sz tandar Biblijny i Zwiastun Chrystusowego Królestwa (PL ISSN 1230-1086) Miesięcznik – Wydawany przez Świecki Ruch Misyjny
„Epifania” w Nowym Dworze Mazowieckim. Redaktor: Bernard Hedman Chester Springs, Pa. 19425, USA, Redaktor odpowiedzialny w
Polsce: Piotr Woźnicki, ul. Zdobywców Kosmosu 17, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki
Nr 165,166
L ISTPPAD , G RUDZIEŃ 2001
BAWIENIE
RÓLA
101837378.005.png 101837378.006.png
 
ZBAWIENIE KRÓLA
KRÓLA
„Bóg daje zbawienie królom”
Psalm 144 : 10
Ludzkość zbiorowo i indywidualnie jest zniewalana na wiele sposobów. Historia pokazuje nam, że życie
człowieka, w większej części jego trwania, jest uciążliwe, jako konsekwencja przekleństwa rzuconego na
Adama i Ewę. Nasze połączone rozważania na temat Dziękczynienia oraz świąt związanych z narodze-
niem Jezusa zostały skupione na zniewalających skutkach tego przekleństwa oraz błogosławionym wy-
zwoleniu zapowiedzianym w związku z narodzeniem Zbawiciela.
DLA ROZWAŻNEGO CHRZEŚCIJANINA jest
oczywiste, że coś niewłaściwego tkwi w stanie
człowieka. W każdym z nas są dwa usposobienia.
Sprawy ciała ścierają się w nas ze sprawami ducha.
Nasze dążenia są „przeciwne”, jak to Apostoł Paweł
wyraża w Gal. 5:17:
„Albowiem ciało pożąda przeciwko
duchowi, a duch przeciwko ciału: a te rzeczy
są sobie przeciwne, abyście nie to, co chcecie,
czynili”.
W innym miejscu Apostoł oświadcza o sobie:
Wiem, że moje samolubne pragnienia nie
pozwalają mi czynić tego, co jest dobre.
Nawet wtedy, kiedy chcę czynić dobrze, nie
mogę. Zamiast czynić to, o czym wiem, że jest
dobre, czynię źle.
(Rzym. 7:18,19, Współczesna Wersja Angielska )
Podobnie święty Jakub szczegółowo wyjaśnia
sprawę ludzkiego stanu (Jak. 3:7-12):
„Albowiem wszelkie przyrodzenie i dzi-
kich zwierząt, i ptaków, i gadzin, i morskich
potworów bywa ukrócone, i jest ukrócone
przez ludzi;
Ale języka żaden z ludzi ukrócić nie może,
który jest nieukrócone złe, i pełne jadu śmier-
telnego.
Przezeń błogosławimy Boga i Ojca, i prze-
zeń przeklinamy ludzi, którzy na po-
dobieństwo Boże stworzeni są;
Z jednychże ust wychodzi błogosławień-
stwo i przekleństwo. Nie tak ma być, bracia
moi!
Izali zdrój z jednego źródła wypuszcza i
słodką i gorzką wodę?
Izali może, bracia moi! figowe drzewo
przynosić oliwki, albo winna macica figi?
Tak żaden zdrój słonej i słodkiej wody razem
nie wydaje”.
ZNIEWOLONA KRÓLEWSKOŚĆ
Pan Bóg stworzył Adama na obraz i podo-
bieństwo Boże (1 Moj. 1:26,27). On otrzymał sta-
nowisko zarządcy nad doskonałym ogrodem, Ede-
nem. A zatem ten pierwszy człowiek został stwo-
rzony jako król, panując nad Boskim stworzeniem
(Żyd. 2:6-8). On został zobowiązany – pod karą
śmierci – do posłuszeństwa jednemu prostemu
warunkowi (1 Moj. 2:15-17). W wyniku nieposłu-
szeństwa jego, oraz Ewy, okazanego przez zje-
dzenie zakazanego owocu, Bóg wydał straszny
wyrok. Od tego czasu ich los był uciążliwy. Dla Ewy
wyrok obejmował rodzenie dzieci w bólach, a dla
Adama przekleństwem była nieurodzajna ziemia,
nad którą miał panować w pocie czoła (1 Moj. 3:16-
19). Odtąd rozpoczęło się zniewalanie ludzkości.
Jak mówi 8. werset drugiego rozdziału Listu do
Żydów: „Lecz teraz jeszcze nie widzimy, aby mu
wszystko poddane było” – Adam stracił swoją kró-
lewskość, a wszyscy jego potomkowie zostali
pozbawieni jego posiadłości. Wielkie dziedzictwo
zostało utracone przez nieposłuszeństwo i rozpo-
częła się niewola ludzkości.
Człowiecze serce zawsze tęskniło do wolno-
ści. Przez większą część ziemskiej historii ta tęsk-
nota pozostawała niespełniona. Okrutne i chciwe
rządy były wspólną normą dla wielu społeczeństw.
I nawet w bardziej oświeconych państwach zwy-
kli mężczyźni i kobiety są zmuszani, przez ubóstwo
i niedostatek, do uprawy ziemi i pracy, albo też
zniewalani duchowo przez nierozumne i zabo-
bonne religie.
82
S ZTANDAR B IBLIJNY
ZBAWIENIE
101837378.007.png
Oprócz zwykłego znaczenia (handel niewol-
nikami, trzymanie niewolników) niewolnictwo
przejawia się w różny sposób. Przerażający handel
ludzkimi istotami był zaledwie jednym z przeja-
wów zupełnego zniewolenia człowieka pod prze-
kleństwem grzechu i śmierci. Naświetlimy nie-
które z nich.
Zniewolenie przez ciężką pracę
Przez połączenie dyscypliny i szczęścia wielu
odniosło sukces doprowadzając ziemię do roz-
kwitu, lecz dla większości, która próbowała tego
dokonać, koszt tego był wysoki. Wysiłek uzyska-
nia pożywienia z gleby został okupiony stuleciami
ciężkiej pracy i skazał miliony na krótkie i brutal-
ne życie. To zniewolenie przez ciężką pracę na
roli, które nadal ma miejsce w wielu krajach Trze-
ciego Świata, pozbawiło ludzkość możliwości
kształcenia się i rozwoju, ta sytuacja w ostatnim cza-
sie się zmieniła jedynie w niewielkim stopniu.
Schyłek XVIII stulecia, który Biblia określa jako
„czas końca,” zapoczątkował daleko idące ulep-
szenia technologii i maszyn, co dało człowiekowi
narzędzia do ujarzmienia swojej planety. Osta-
tecznym rezultatem dla wielu – szczególnie dla
tych, którzy skorzystali z Rewolucji Przemysłowej
przy końcu XVIII i w XIX wieku – było zmniejsze-
nie wysiłku i zwiększenie ilości wolnego czasu,
otwierając tym samym sposobności do nauki i pod-
noszenia swych kwalifikacji, które dzisiaj uznaje-
my za rzecz naturalną.
Niewola społeczna i narodowa
Kiedy język został pomieszany w Babel (1 Moj.
11:1-9), wówczas rozpoczął się powszechny podział
ludzkiej rodziny. Zaczęły się kształtować oddzielne,
różniące się społeczności, połączone nie tylko przez
wspólny język, lecz także przez rosnącą jedność
poglądów oraz priorytetów. Każda grupa roz-
winęła własne podejście do kierowania swoimi
członkami. Przez różnorodność systemów pra-
wnych i kodeksów moralnych, jednostki związa-
ły się ze swoimi grupami. Tarcia pomiędzy odmien-
nymi i współzawodniczącymi ze sobą grupami
wytworzyły rywalizację i – zbyt często – wojny.
Historia potwierdza wojowniczy charakter porząd-
ku społecznego na świecie.
Narodowa duma, patriotyzm, towarzysząca
ogólnie dobrotliwemu i życzliwemu społeczeń-
stwu jest szlachetną cechą samą w sobie, lecz
powiązana z brutalnym, służącym własnym inte-
resom rządem, powoduje nikczemność. Cesarski
Rzym pod rządami Nerona oraz nazistowskie
Niemcy u szczytu swych podbojów są dobrze zna-
nymi przykładami tego. Kiedy jacyś ludzie są tak
przywiązani do swojej grupy lub narodu, aby się
poświęcić dla niego w jakiejś sprawie – chociaż
niesprawiedliwej – są zniewoleni i często doko-
nują przerażających czynów. Ilustracją tego są
wydarzenia w Rwandzie sprzed kilku lat oraz nie-
dawne masakry – „czystki etniczne” – na Bałka-
nach.
Niewola kulturalna
Ktoś powiedział, że możemy wybierać sobie
przyjaciół, lecz Bóg wybiera nam sąsiadów. Podob-
nie, nie mamy wyboru jeśli chodzi o naszą kultu-
rę. Rodząc się dziedziczymy, a w latach naszego
rozwoju kształtujemy, punkt widzenia, który
mamy przez całe życie.
Społeczeństwa wprowadziły do swojej kultu-
ry praktyki, które powinny być przyjmowane bez
zastrzeżeń. Miniona niewola Starego i Nowych
Światów, apartheid w Afryce Południowej, dzie-
ciobójstwo we współczesnych Chinach – kultu-
ralne praktyki, które stosunkowo do niedawna
cieszyły się narodową akceptacją, są dalszymi przy-
kładami niewoli kulturalnej.
Zespół preferencji i zachowań, które określamy
jako naszą kulturę, bardzo często ma wpływ na
naszą ocenę innych ludzi i ich punktu widzenia.
Możemy zostać zniewoleni przez zbiorowe przy-
zwyczajenia ludzi żyjących wokół nas. Z pewno-
ścią tak było w czasach starożytnej Grecji, której
kultura wywarła głęboki wpływ – w dobrym i
złym kierunku – na pierwotny Kościół. Chociaż
w krajach Morza Śródziemnego Ewangelia roz-
przestrzeniała się w kulturalnym otoczeniu, mimo
to grecka filozofia (poglądy Platona) i religia (kult
bogini Izis) stwarzały przeszkody dla nowej wiary.
Zobacz Dzieje Apostolskie 16:12,16-21; 17:15-34; 1
Kor. 1:22,23.
Izrael przykładem
Starożytny Izrael, dumny ze swojej teokracji,
izolował się od ościennych pogańskich państw.
Chociaż do pewnego stopnia ta postawa była
zagwarantowana przez wyłączny związek, jaki
mieli w przymierzu z Bogiem (Amos 3:2), oni stra-
cili z pola widzenia cel Boskiego postępowania z
nimi jako jedynym narodem i stali się mizernym
przykładem dla sąsiednich krajów. Kiedykolwiek
Izrael obierał drogi – kulturę – pogan, cierpiał nie-
dolę i popadał w okropne praktyki religijne oraz
zachowanie (Ezech. 43:2,7-9). Ostatecznie, Izrael
zachował wiarę w swoją wyłączność, lecz zaniechał
współczucia dla obcych, za co Jezus potępił żydow-
skich przywódców (Mat. 23:13). (Zobacz Sztandar
L ISTOPAD , G RUDZIEŃ 2001
83
101837378.001.png
Biblijny Luty 2000 na temat stosunku Izraela do
Samarytan.)
Izraelici zostali tak zniewoleni przeświadcze-
niem o własnej wyjątkowości, że stracili z pola
widzenia swoją niedoskonałość, a tym samym
potrzebę odkupienia. W rezultacie, kiedy przy-
szedł Mesjasz, w ogóle nie zdołali Go rozpoznać
(Jan 1:10,11).
Niewola religijna
Religia jest owocnym polem do sporów. To, jak
ktoś czci Boga, jest przedmiotem ustaleń od niepa-
miętnych czasów. Różne społeczności kształtując
swoje własne kodeksy i religijne praktyki, często
stawały do walki, aby je bronić i, jeśli zwycięstwo na
to pozwalało, narzucać je innym. Najwięksi i naj-
bardziej gorliwi zwolennicy swojej religii są często
tak przekonani o słuszności swoich wierzeń, że są
gotowi narzucać je innym za wszelką cenę.
ciwiają się tym, którzy są wierni innej interpreta-
cji Pisma Świętego. (Zobacz Sztandar Biblijny Paź-
dziernik 2001, tłumaczący Przypowieść o Bogaczu
w Piekle.)
Oczywiście, podstawowe nauki Pisma Świę-
tego o upadku człowieka i odkupieniu przez krew
Chrystusa są wspólnymi wierzeniami biblijnego
chrześcijaństwa. Wszyscy wierzący w Chrystusa są
braćmi, ponieważ wszyscy są usprawiedliwieni
przez wiarę. To jest prosta prawda, która uwalnia
wszystkich wierzących spod potępienia grzechu
(Dz.Ap. 16:30-31).
Duchowa niewola
Najbardziej zgubną formą niewoli, która pozo-
staje nierozpoznana przez większość jej ofiar, jest
niewola duchowa. „Niemasz sprawiedliwego ani
jednego,” oświadcza Biblia (Rzym. 3:9-12; 5:12).
Wiele jest skutków grzechu i wszystkie są
zniewalające. Powyżej wymieniliśmy wiele z nich.
Jednak duchowa niewola jest najgorsza ze wszyst-
kich, ponieważ jej wynikiem jest oddalenie od
Boga, od tego Jedynego, który może uwolnić więź-
nia. Tak jak narodowy Izrael i większość jego człon-
ków nie byli w stanie uznać swego upadłego,
grzesznego stanu i potrzeby Zbawiciela, tak też
większość ludzkości w podobny sposób jest zaśle-
piona.
Bez uznania swojej własnej grzeszności niemożliwe
jest ocenienie dystansu pomiędzy Stworzycielem i
Jego stworzeniem. Bo jeśli Boskie ukoronowane stwo-
rzenie, Człowiek, było przedstawione jako „bardzo
dobre” (1 Moj. 1:31), będzie prawdą, gdy powiemy, że
obecnie jest ono głęboko skażone.
Okrucieństwo wypraw krzyżowych w wie-
kach XI, XII i XIII jest kpiącym świadectwem „chry-
stianizmu” jego bojowników. Odrażające prakty-
ki torturowania i prześladowania kościoła w ciem-
nych wiekach były rezultatem systemu, który stał
się ofiarą jego własnej mocy i władzy – zniewole-
niem, które drogo kosztowało resztę świata, pogrą-
żając go w długotrwałej ignorancji i zacofaniu.
Ci, którzy się znaleźli w niewoli swoich
wyznań, z łatwością potępiali odszczepieńców,
czyli „nonkonformistów”. Jezus powiedział swoim
uczniom, że oni będą prześladowani przez tych,
którzy wierzyli, że pełnią służbę Bożą (Jan 16:1,2;
Dz.Ap. 20:28-30). Nawet dzisiaj wielu z łatwością
skazuje na wieczne męki lub pozbawia społeczności
tych, którzy mają własny pogląd w sprawie dok-
tryn religijnych. To jest prawdą w szerszym reli-
gijnym świecie, w którym katolik sprzeciwia się
protestantowi, a muzułmanin żydowi oraz w węż-
szym zakresie ewangelickiej społeczności, gdzie, z
powodu z góry utartych poglądów, odmawia się
rozważenia innej interpretacji, na przykład, dok-
tryny o piekle. Wielu chrześcijan uznaje piekło
jako formę wiecznych mąk, w pewien sposób bro-
niąc Boskiej sprawiedliwości i energicznie sprze-
Bez uznania swojej własnej grzeszności
niemożliwe jest ocenienie dystansu pomiędzy
Stworzycielem i Jego stworzeniem. Bo jeśli Boskie
ukoronowane stworzenie, Człowiek, było przed-
stawione jako „bardzo dobre” (1 Moj. 1:31), będzie
prawdą, gdy powiemy, że obecnie jest ono głębo-
ko skażone. Ponad sześć tysięcy lat śmierci i umie-
rania oraz wciąż pogłębiający się stan grzechu,
sprowadza ludzkość do żałosnego stanu.
Uwolnienie z niewoli
Jezus, który jest wielkim Wyzwolicielem
oświadcza (Jan 8:31-36): „Wszelki, kto czyni grzech,
sługą jest grzechu. ... Jeśli was Syn wyswobodzi,
prawdziwie wolnymi będziecie.”
Kazanie Piotra w dzień Pięćdziesiątnicy, zapi-
sane w 2. rozdziale Dziejów Apostolskich, wywo-
łało pytanie ze strony tych, którzy mieli „przera-
żone” serca – strapione sumienia (w.37): „Cóż
mamy czynić?” Pierwszą wskazówką Piotra było
zachęcenie ich do pokuty.
Bez nadmiernego upraszczania możemy przy-
jąć, że są przynajmniej cztery kroki, które osoba
musi podjąć na drodze uwolnienia się od grze-
chu.
84
S ZTANDAR B IBLIJNY
101837378.002.png
1. Uznać swą własną grzeszność i nienawidzić jej .
2 . Żałować z tego powodu.
3 . Przyjąć Jezusa za swego Pana i Zbawiciela .
4. Żyć zreformowanym życiem.
To jest początek wolności. Dla pilnego chrze-
ścijanina wolność otwiera się na wielu frontach. A
więc właściwie iloma sposobami ktoś może być
zniewolony, tyloma jest stopniowo uwalniany.
Od wiernego badacza Słowa wiele obaw odpa-
da, ponieważ doskonała miłość „precz wyrzuca
bojaźń” (1 Jana 4:18). Jakich obaw? Na przykład,
obawa przed niepewną przyszłością lub strach
przed wiecznym oddaleniem od Boga. Strach przed
wiecznymi mękami, lęk, który przez wieki
powstrzymywał wielu, skądinąd oddanych chrze-
ścijan, od radowania się społecznością z Bogiem –
ten strach jest usuwany przez światło Słowa Boże-
go, które uczy, że piekło jest nieświadomym stanem
śmierci. (Zob. naszą ulotkę pt. „ Co to jest piekło?”)
Angielscy nonkonformiści i ich wpływ na Amerykę
Historia pierwszego święta Dziękczynienia sięga 1608 roku, kiedy grupa ludzi zwana separa-
tystami, prześladowana za tworzenie kościoła odrębnego od Kościoła Anglikańskiego, opuściła swoją
ojczyznę, aby osiedlić się w Holandii. ... Tam znaleźli religijną wolność, lecz także ubóstwo i świec-
ką kulturę.
Po poszukiwaniach Boskiego kierownictwa, angielscy separatyści – zwani później Pielgrzymami
z Plymouth – odpłynęli z Holandii w 1620 roku, statkiem Mayflower. Wiara odegrała decydującą
rolę w tworzeniu się tego narodu.
W wyniku porozumienia podpisanego przez wszystkich na statku Mayflower, został sformo-
wany pierwszy rząd Ameryki, wybrany z ludu i przez lud. To stworzyło podwaliny dla zasad zawar-
tych później w nowych konstytucjach, stanowej oraz federalnej, niezależnej Ameryki.
Dobrze znani nonkonformiści, George Fox, założyciel kwakrów, John Bunyan, Richard Baxter
i ... inni świeccy oraz liczni duchowni nie znajdowali już dłużej w Kościele anglikańskim wolno-
ści religijnej, która istniała przez pewien czas. Nakładano surowe kary za uczestniczenie w nabo-
żeństwach oraz praktykach religijnych niezgodnych z nakazami Kościoła anglikańskiego. Tysią-
ce dysydentów musiało się ukrywać lub zostało uwięzionych. John Bunyan napisał Wędrówkę
pielgrzyma będąc w więzieniu. William Penn został jednym z najbardziej aktywnych szermierzy kwa-
krów, ruchu, który stał się rosnącą siłą w kolonialnej Ameryce. ...
- Przegląd, 1998
* * *
Kolonia Plymouth, stan Massachusetts. – Jak w przypadku większości kolonii założonych na pod-
stawach religijnych, kolonia Pielgrzymów na początku miała charakter komunistyczny. Kapitał na
założenie kolonii został udzielony przez Kupców akcjonariuszy – przedsięwzięcie handlowe, w któ-
rym korzyści miały pochodzić ze sprzedaży skór bobrów, drewna, itd. zbieranych i odsyłanych przez
kolonistów. Wspólnota z Plymouth uzgodniła, że wszystkie zyski pochodzące z handlu i pracy miały
być wspólne aż do końca siódmego roku i żadne przedsiębiorstwo nie mogło być założone przez
osadników dla swej własnej korzyści. System ziemski był w pełni komunistyczny, wszystka zie-
mia była własnością wspólnoty, a zatem praca z nią związana była dla wspólnego dobra. Ludzie
byli sumienni, pełni społecznego ducha, sympatii i wzajemnej użyteczności, lecz pomimo tego, ich
uczciwa próba wprowadzenia komunizmu nie powiodła się. Mężczyźni byli niezadowoleni z
faktu, że ich żony musiały pracować dla innych ludzi i narzekali, że nie mogą zlecać wykonania
pracy swoim sługom, którzy przybyli razem z nimi i byli dla nich ciężarem bez właściwego wyna-
grodzenia strat. Na wiosnę trzeciego roku każdy otrzymał małą działkę ziemi pod uprawę kuku-
rydzy dla siebie. Przydział był jedynie na bieżący użytek, a nie na własność dziedziczną, lecz o war-
tości tej dodatkowej zachęty przekonano się natychmiast. Mężczyźni pracowali intensywniej, a kobie-
ty i dzieci szły chętnie do pracy na własnym kawałku ziemi.
A oto opis systemu ekonomicznego Plantacji Plymouth dostarczony przez C.W. Eliota:
L ISTOPAD , G RUDZIEŃ 2001
85
101837378.003.png 101837378.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin