X WOJEWÓDZKI KONKURS HISTORYCZNY DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM
Nr kodu:
Etap szkolny – 28 listopada 2009 r.
Test – godzina 9.00 – 10.00
INSTRUKCJA DLA UCZESTNIKÓW KONKURSU
Witamy Cię na zawodach szkolnych i życzymy powodzenia na tym etapie konkursu. Mamy nadzieję, że dobrze przygotowałeś się do wykonania dzisiejszych zadań. Zanim zaczniesz rozwiązywać test przeczytaj poniższe uwagi:
1. Masz do dyspozycji 60 minut – to dużo.
2. W przypadku pytań wymagających wyboru, prawidłowe odpowiedzi zakreślaj kółeczkiem lub krzyżykiem. Test zawiera pytania, które mają więcej niż jedną prawidłową odpowiedź.
3. Używaj długopisu lub pióra. Dbaj o czytelność i estetykę swej pracy.
4. Dokładnie przeczytaj polecenia do każdego pytania. Zrób to dwa razy.
5. Jeżeli nie jesteś pewien odpowiedzi nie trać czasu. Zostaw to zadanie na później. Odpowiadaj na następne pytania. Na koniec wróć do opuszczonego pytania.
6. Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania przeczytaj je ponownie. Przemyśl te odpowiedzi, które sprawiły Ci najwięcej problemów.
7. Nie używaj korektora. Jeżeli pomylisz się przekreśl błędną odpowiedź i zaznacz właściwą. Pamiętaj, że taka zmiana powinna być czytelna dla sprawdzającego.
Powodzenia !!!
1. Podaj w kolejności chronologicznej 1- 4 ważne osiągnięcia cywilizacyjne społeczeństw prehistorycznych
Umiejętność posługiwania się ogniem
Początki wytopu brązu
Umiejętność używania prostych narzędzi kamiennych
Początki rolnictwa
1
2. Zaznacz na mapie Wschodu cyframi: Sumer - 1, Dolny Egipt-2, Palestynę – 3
3
Autor mapy: Magdalena Large, Szczecin 2002, oprac. Maria Kunert
3.Perykles to:
a) poeta rzymski c) nauczyciel króla Macedonii Aleksandra
b) prawodawca spartański d) polityk ateński
4. Zaznacz literą A postać, która żyła najwcześniej, literą B postać która żyła najpóźniej
Spartakus
Hannibal
Hammurabi
Neron
Cezar
5. Podaj miejscowość i rok w którym wydano dokument zawierający niżej cytowany fragment:
Gdy tak ja, Konstantyn August, jak i ja, Licyniusz August zeszliśmy się szczęśliwie (…)uradziliśmy dać chrześcijanom i wszystkim wolność wyznawania religii jaką kto chce(…)uznaliśmy, iż nie wolno odmawiać wolności bezwzględnie nikomu, kto by umysł swój kierował czy to ku obrządkowi chrześcijan, czy też ku takiej religii jaką uważa za najodpowiedniejszą (…)
2
Laktancjusz, Pisma wybrane, (w:)Źródła i materiały do nauczania historii, red. S. Sierpowski, Warszawa 1998, s. 46
…………….. ……………………………………………..
(rok) (miejscowość)
6. Zaznacz pojęcia nie związane z islamem
Hidżra, ramadan, Allach, Budda, Mahomet, meczet, Mekka, Tora, kalifat
7. Wilhelm Zdobywca, który dokonał podboju Anglii w 1066 r. i koronował się na jej króla był:
a) królem Francji c) królem Norwegii
b) księciem Normandii d) cesarzem rzymskim
8. Zaznacz prawidłowy chronologiczne ciąg wydarzeń:
a)chrzest Chlodwiga, koronacja Karola Wielkiego, koronacja Ottona I, schizma wschodnia,
b) chrzest Chlodwiga, koronacja Ottona I, koronacja Karola Wielkiego, schizma wschodnia,
c) chrzest Chlodwiga, koronacja Karola Wielkiego, schizma wschodnia, koronacja Ottona I,
9. Podaj nazwy plemion polskich opisanych w tabeli:
1.
Plemię zamieszkiwało w górnym dorzeczu Wisły, główne grody posiadało m. in. w Krakowie, Wiślicy, Stradowie
2.
Mieli swoje siedziby nad środkową Wisłą i dolnym Bugiem, główne ich grody były w Płocku, Łomży, Czersku
3.
Zamieszkiwali nad środkową Wartą, ich główne grody: Poznań, Gniezno, Ostrów Lednicki
4.
Plemię zamieszkiwało nad Odrą, wokół góry Ślęży, która była jego sanktuarium
4
10. Odpowiedz na pytania w oparciu o drzewo genealogiczne :
Źródło: J. Topolski. Zarys dziejów Polski, Warszawa 1982 s. 273
a) Kim był Wacław II dla Przemysła II ?...........................................
b) Kto był wnukiem Mieszka Starego ? ……………………………………….
11. O jakim władcy polskim mowa w tekście źródłowym:
„Tak tedy król ten ponad wszystkich monarchów polskich dzielnie rządził Rzecząpospolitą, albowiem jak drugi Salomon podniósł do wielkości dzieła swoje – murował miasta, zamki, domy (…) Wszystkie te miasta i zamki bardzo mocnymi murami , domami i wysokimi wieżami, nadzwyczaj głębokimi rowami otoczył, na ozdobę narodowi, na schronienie i opiekę Królestwa Polskiego. Za czasów tego króla, w lasach, gajach i dąbrowach tyle założono miast i wsi, ile bodaj nie powstało kiedy indziej w Królestwie Polskim”
Kronika Janka z Czarnkowa, tłum. J. Żerbiłło, Kraków 1996, s. 15
……………………………………………………………………………..
12.Zaznacz skutki wojny trzynastoletniej i II pokoju toruńskiego:
a) Państwo Zakonu Krzyżackiego zostało zlikwidowane, a jego terytorium włączono do Polski.
b) Państwo Zakonu Krzyżackiego stało się lennikiem Polski.
c) Rozwinął się handel wiślany.
d) Państwo Zakonu Krzyżackiego zostało sekularyzowane i przekształcone w świeckie Księstwo Pruskie
13. Podpisz ilustracje. Wybierz z pojęć: gotyk, renesans, barok, styl romański, klasycyzm
Źródło ilustracji: T. Broniewski. Historia architektury dla wszystkich. Wrocław 1979
a)…………………… b) ………………………….. c) ……………………..
...
cysia27