ow54.pdf

(4847 KB) Pobierz
sklad
W NUMERZE
Vol. XII, Nr 54 (4/2002)
ISSN-1231-014X
2
Krzysztof Hanuszek, Maciej S. Sobaƒsk i
Mi´dzykoreaƒska potyczka
na Morzu èó∏tym
Redaktor naczelny
Jaros∏aw Malinowski
Tomasz Grotnik
6
Kolegium redakcyjne
Rafa∏ Ciechanowski, Micha∏ Jarczyk
Druga fregata
pod bia∏o-czerwonà banderà
Wspó∏pracownicy w kraju
Mariusz Borowiak, Grzegorz Buka∏a,
Przemys∏aw Federowicz, Maciej K. Franz, Jan Front,
Tomasz Grotnik, Krzysztof Hanuszek, Marek Herma,
Rafa∏ Mariusz Kaczmarek, Krzysztof Kubiak,
Jerzy Lewandowski, Andrzej Nitka, Grzegorz Nowak,
Miros∏aw Pietuszko, Radomir Pyzik, Krzysztof Rokiciƒski,
Marcin Schiele, Maciej S. Sobaƒski, Marek Sup∏at,
Tomasz Walczyk, W∏odzimierz Zió∏kowski
7
Andrzej Nitka
Kolejny okr´t podwodny
pod polskà banderà — S´p
Jaros∏aw Malinowski, Marcin Schiele
8
Wspó∏pracownicy zagraniczni
BIA¸ORUÂ
Igor G. Ustimienko
BELGIA
Leo van Ginderen, Jasper van Raemdonck,
Jean-Claude Vanbostal
CHORWACJA
Danijel Frka
CZECHY
René Greger, Ota Janeçek
FINLANDIA
Per-Olof Ekman
FRANCJA
Gérard Garier, Jean Guiglini, Thierry Hondemarck,
Pierre Hervieux,
GRECJA
Aris Bilalis
HISZPANIA
Alejandro Anca Alamillo
HOLANDIA
Robert F. van Oosten
IZRAEL
Aryeh Wetherhorn
KANADA
Robert Brytan
LITWA
Aleksandr Mitrofanov
MALTA
Joseph Caruana
NIEMCY
Siegfried Breyer, Richard Dybko, Jürgen Eichardt, Zvonimir
Freivogel, Bodo Herzog, Werner Globke, Reinhard Kramer,
Peter Schenk, Karl Schrott, Hans Lengerer
ROSJA
Siergiej Ba∏akin, Borys Lemaczko, Niko∏aj W. Mitiuckow,
Konstantin B. Strelbickij
SERBIA
DuÊan Vasilieviç
STANY ZJEDNOCZONE. A.P.
Arthur D. Baker III, William J. Veigele
SZWECJA
Lars Ahlberg, Curt Borgenstam
UKRAINA
W∏adymir P. Zab∏ockij
W¸OCHY
Maurizio Brescia, Achille Rastelli
Z ˝ycia flot
12
Maciej S. Sobaƒski
Niemieckie okr´ty liniowe
typu Kaiser cz. II
Leonid G. Baszkirow, Andres Waldre
Niko∏aj W. Mitiuckow, John A. Rodriges
24
Niszczyciele Spartak i Awtroi∏ cz. IV
29
Alejandro Anca Alamillo
Niko∏aj W. Mitiuckow
Hiszpaƒskie krà˝owniki
Méndez Núñez i Blas de Lezo cz. I
Przemys∏aw Federowicz
35
Lotniskowiec Graf Zeppelin cz. II
42
Grzegorz Buka∏a
Wojenne programy rozbudowy floty
krà˝owników Royal Navy cz. I
Krzysztof Hanuszek
51
Amerykaƒskie lidery typu Mitscher
58
Aleksandr Mitrofanov
Argentyƒskie okr´ty podwodne
w konflikcie falklandzkim
Adres redakcji
Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne”
Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie Góry
Polska/Poland tel: +48 (032) 384-48-61
e-mail: okrety@ka.home.pl
Maciej S. Sobaƒski
63
Sk∏ad, druk i oprawa: DRUKPOL Sp. J.
Kochanowskiego 27, 42-600 Tarnowskie Góry
tel. (032) 285-40-35 e-mail: drukpol@pnet.pl
Operacja „Paraquat”
© by Wydawnictwo „Okr´ty Wojenne” 2002
Wszelkie prawa zastrze˝one. All rights reserved.
Przedruk i kopiowanie jedynie za zgodà wydawnictwa
Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i adjustacji
tekstów. Materia∏ów nie zamówionych nie zwracamy.
73
Maciej S. Sobaƒski
Marynarka Wojenna Chile
Na ok∏adce:
Japoƒski kuter rakietowy Hayabusa
(PG-824) krótko po wcieleniu do s∏u˝by.
fot. „Ships of the World”
Recenzje
79
92003438.013.png 92003438.014.png 92003438.015.png 92003438.016.png 92003438.001.png 92003438.002.png 92003438.003.png 92003438.004.png 92003438.005.png 92003438.006.png 92003438.007.png
Krzysztof Hanuszek
Maciej S. Sobaƒski
Po∏udniowokoreaƒskie patrolowce typu Sea Dolphin pierwszej wersji
produkcyjnej w marszu z du˝à pr´dkoÊcià. fot. „Ships of the World”
Mi´dzykoreaƒska potyczka
na Morzu ˚ó∏tym
Wczasie, gdy wydawaç by si´ mog∏o, ˝e jedynych emocji zKorei dostarczaç b´dà fina∏y Mistrzostw
Âwiata w Pi∏ce No˝nej, jakie rozgrywa∏y si´ na stadionach tego kraju i Japonii, dosz∏o do najpo-
wa˝niejszego od lat incydentu zbrojnego mi´dzy si∏ami morskimi obu paƒstw koreaƒskich —
Koreaƒskiej Republiki Ludowo Demokratycznej (KRL-D) oraz Republiki Koreaƒskiej (ROK)
jàcego o fakcie przekroczenia linii gra-
nicznej, nast´pnie ostrzec o skutkach bez-
prawnego dzia∏ania, a dopiero na koƒcu
u˝yç si∏y.
Dalej wydarzenia potoczy∏y si´ ju˝ sa-
me. Kutry z Pó∏nocy spowodowa∏y wzrost
aktywnoÊci marynarki wojennej Korei Po-
∏udniowej w pobli˝u uwa˝anego przez
KRL-D za sporny akwenu w rejonie NLL.
W odpowiedzi cz´Êciej pojawia∏y si´ rów-
nie˝ okr´ty Pó∏nocy. W tych okoliczno-
Êciach przypadkowy nawet incydent by∏
tylko kwestià czasu.
Do takiego zdarzenia dosz∏o w dniu
29 czerwca 2002 roku na wodach Morza
˚ó∏tego w odleg∏oÊci 14 Mm od wyspy
Yongpyng-do, wg marynarki wojennej Re-
publiki Koreaƒskiej 3 Mm na po∏udnie od
NLL, a wi´c na obszarze wód terytorial-
nych tego paƒstwa 2 .
Tego dnia oko∏o 30 pó∏nocnokoreaƒ-
skich kutrów pojawi∏o si´ na tym bogatym
Przypomnijmy tylko, ˝e wczeÊniej do
powa˝nego starcia dosz∏o w dniu
15 czerwca 1999 roku na Morzu ˚ó∏tym,
a w jego wyniku zatopiony zosta∏ pó∏noc-
nokoreaƒski dozorowiec typu Taechong 1 .
Po tym incydencie w∏adze KRL-D pu-
blicznie og∏osi∏y, ˝e nie uznajà granicy
morskiej mi´dzy obu paƒstwami koreaƒ-
skimi, okreÊlanej jako Northern Limit Li-
ne — NLL . W Êwietle tych buƒczucznych
oÊwiadczeƒ, nale˝y si´ nawet dziwiç, ˝e do
kolejnego incydentu dosz∏o dopiero po
kilku latach, ale z drugiej strony tragiczna
sytuacja ˝ywnoÊciowa Pó∏nocy, korzysta-
jàcej w znacznej mierze z mi´dzynarodo-
wej pomocy humanitarnej, wp∏yn´∏a za-
pewne tonizujàco na wojownicze zap´dy.
Nie oznacza to wcale by wzd∏u˝ linii
NLL panowa∏ spokój, rybackie jednostki
pó∏nocnokoreaƒskie pod eskortà okr´tów
wojennych cz´sto zapuszcza∏y si´ na nie
uznawane wody terytorialne sàsiada,
zw∏aszcza na Morzu ˚ó∏tym, obfitujàcym
w bogate ∏owiska krabów. Tylko w okresie
mi´dzy styczniem a czerwcem 2002 roku,
strona po∏udniowokoreaƒska odnotowa∏a
11 takich przypadków. Okr´ty powsta∏ej
jeszcze w dniu 11 listopada 1945 roku ma-
rynarki wojennej Republiki Koreaƒskiej
podejmowa∏y w tym czasie niezb´dne
dzia∏ania celem niedopuszczenia do naru-
szenia morskiej granicy paƒstwa. Warto
zwróciç uwag´, ˝e mi´dzy pozostajàcymi
jeszcze formalnie w stanie wojny paƒstwa-
mi koreaƒskimi obowiàzuje specjalna
ustalona przez ONZ, które nadal przecie˝
„nadzoruje” zawieszenie broni, procedu-
ra post´powania w przypadku naruszenia
granicy morskiej. Przewiduje ona, ˝e
okr´t wpierw musi powiadomiç narusza-
1. Szerzej o starciu w 1999 patrz — Malinowski J., Bitwa
okraby na Morzu ˚ó∏tym, „OW” nr 5/1999.
2. Na podstawie oÊwiadczenia Ministerstwa Obrony Narodo-
wej Republiki Koreaƒskiej (MOND ROK) oraz gen Lee
Sang-Hee i Ahn Ki-Seok.
2
Nr 54 (4/2002) OKR¢TY WOJENNE
92003438.008.png
Z OSTATNIEJ CHWILI
w kraby akwenie. Towarzyszy∏y im 2 okr´-
ty wojenne, patrolowce, z których jeden
nale˝a∏ do typu Chong Jin, a drugi do ty-
pu SO I. Gdy pó∏nocnokoreaƒski zespó∏
zbli˝y∏ si´ niebezpiecznie do linii granicz-
nej dowództwo 2 Floty marynarki wojen-
nej Republiki Koreaƒskiej wys∏a∏o w ten
rejon oko∏o godz. 08.00 2 patrolowce ty-
pu Sea Dolphin. Oko∏o godz. 08.45 okr´-
ty KRL-D, pozostawiajàc ochraniane ku-
try po swojej stronie granicy ruszy∏y
w kierunku po∏awiajàcych na po∏udnie od
linii NLL jednostek po∏udniowokoreaƒs-
kich. O godz. 09.05 w kierunku przeciw-
nika wysz∏y 2 patrolowce typu Sea Do-
lphin. Jednostki obu paƒstw spotka∏y si´
o godz. 09.13. Okr´ty Po∏udnia zbli˝y∏y
si´ do intruzów na pe∏nej pr´dkoÊci, sta-
rajàc si´ wykonywanymi manewrami
zmusiç ich do zawrócenia na pó∏noc.
RównoczeÊnie zgodnie z obowiàzujàcà
procedurà poinformowano patrolowce
KRL-D przez megafony o naruszeniu
granicy i wezwano je do opuszczenia tych
wód. Mia∏o to miejsce oko∏o godz. 09.54,
przy czym odleg∏oÊç mi´dzy manewrujà-
cymi okr´tami by∏a rzeczywiÊcie „kontak-
towa”, spadajàc poni˝ej 500 m. O godz.
10.25 okr´ty KRL-D (wiadomo, ˝e na
pewno jeden z nich, co do udzia∏u drugie-
go w pojedynku artyleryjskim sà rozbie˝-
ne informacje) otwar∏y ogieƒ artyleryjski,
szybko uzyskujàc trafienie w jeden z pa-
trolowców Po∏udnia. Trafiony okr´t zapa-
li∏ si´, zaÊ wÊród jego za∏ogi byli zabici
i ranni. Oko∏o godz. 10.43 trafiony
i uszkodzony zosta∏ tak˝e jeden z okr´tów
KRL-D. Wymiana ognia trwa∏a 21 minut
i zakoƒczy∏a si´ o godz. 10.46, zaÊ ju˝
o godz. 10.50 si∏y pó∏nocnokoreaƒskie
rozpocz´∏y odwrót za lini´ NLL, przy
czym uszkodzona jednostka sz∏a na holu.
Tragicznym okaza∏ si´ tak˝e los okr´tu
po∏udniowokoreaƒskiego, na jego pok∏a-
dzie poleg∏o 4 cz∏onków za∏ogi, w tym ofi-
cer, a dalszych 20 zosta∏o rannych. Zagi-
nà∏ jeden z marynarzy, choç nie bardzo
wiadomo czy nastàpi∏o to bezpoÊrednio
w czasie ataku czy mo˝e ju˝ póêniej, gdy
patrolowiec zatonà∏. „Bliêniak” wzià∏ p∏o-
nàcego Sea Dolphin na hol starajàc si´
doprowadziç go do najbli˝szej bazy. Nie-
stety zamiar ten nie powiód∏ si´ i jednost-
ka zaton´∏a.
W wyniku starcia straty w ludziach po-
nios∏y równie˝ jednostki KRL-D, jednak
brak oficjalnych informacji na temat ich
wysokoÊci. Strona po∏udniowokoreaƒska
zapewnia, ˝e okr´ty te zosta∏y trafione
„setkami” pocisków, które wybi∏y obs∏ug´
dzia∏ na otwartych stanowiskach. Straty
w sile ˝ywej szacowane sà na oko∏o 30 lub
wi´cej zabitych i rannych. Wg zapewnieƒ
Typ Chong Jin — jednostka uderzeniowa, stanowiàca modyfikacj´ wczeÊniejszego typu
Chaho, wyp. 82 t, d∏. 27,7 m, szer. 6,4 m, zan. 1,8 m, nap´d 4 silniki wysokopr´˝ne M 50, 4 800
KM, pr´dkoÊç maks. 38-40 w´z∏ów, zasi´g 325 Mm/19 w´z∏ach, uzbr: 1 czo∏gowe dzia∏o kal.
85 mm we wie˝y, 4 wkm plot. kal. 14,5 mm, radar „Zarnica”, za∏oga 24 ludzi.
W latach 1975-1985 zbudowano oko∏o 52 jednostek, z których 15 pe∏ni s∏u˝b´ w wojskach
pogranicznych.
Typ SO I — du˝y patrolowiec, koreaƒska wersja radzieckiego proj. 201, wyp. 170/215 t,
d∏. 42 m, szer. 6 m, zan. 1,8 m, nap´d 3 silniki wysokopr´˝ne, 7 500 KM, pr´dkoÊç maks. 28
w´z∏ów, zasi´g 1 100 Mm/13 w´z∏ach, uzbr.: 1 dzia∏o morskie kal. 85 mm, 2 dzia∏a plot. kal.
37 mm, 4 wkm plot. kal. 14,5 mm, radar nawigacyjny „Don”, radar „Reja”, za∏oga 31 ludzi.
Ogó∏em w s∏u˝bie 15-18 jednostek, z których 8 otrzymano w 1968 z ZSRR, pozosta∏e
zbudowano w latach szeÊçdziesiàtych w Korei
Typ Sea Dolphin— szybka jednostka patrolowa, wyp. 113/170 t, d∏. 37 m, szer. 6,9 m, zan. 1,75
m, nap´d 2 silniki wysokopr´˝ne MTU 16V 538 TB90 o ∏àcznej mocy 10 800 KM, pr´dkoÊç
maks. 38 w´z∏ów, zasi´g 1 000 Mm/20 w´z∏ach, uzbr.: 2 x 35 mm lub 1 x 40 mm plot, 2 x 20
mm plot, 2 wkm plot. kal. 12,7 mm (wg niektórych êróde∏ poza tym równie˝ 2 x 30 mm
rewolwerowe), za∏oga 31 ludzi.
Budowane seryjnie od 1978 roku przez stocznie Korea Shipbuilding and Eng. Corp. oraz
Korea Tacoma.
gen. Lee Sang-Hee uszkodzony patrolo-
wiec KRL-D prawdopodobnie ostatecz-
nie zatonà∏ w czasie holowania, jednak
wobec braku jakichkolwiek materialnych
dowodów potwierdzajàcych t´ tez´, nale-
˝y jà traktowaç jedynie w kategorii speku-
lacji.
Za sprowokowanie starcia obie strony
obarczajà si´ wzajemnie. Republika
Koreaƒska oskar˝a swych „rodaków”
z Pó∏nocy o celowà prowokacj´. W myÊl
tej wersji wydarzeƒ, tylko okr´ty
KRL-D przekroczy∏y granicznà lini´
NLL wchodzàc na g∏´bokoÊç 3 Mm w wo-
dy terytorialne Po∏udnia. Tam zaczeka∏y
a˝ patrolowce „gospodarzy” zbli˝à si´ na
niewielkà odleg∏oÊç, czego wymaga∏o wy-
pe∏nienie obowiàzujàcej procedury na-
rzuconej przez ONZ 3 . Wówczas to z bli-
skiej odleg∏oÊci otwar∏y znienacka ogieƒ
artyleryjski, który spowodowa∏ straty
na zaskoczonych jednostkach ROK.
W zwiàzku z tym Republika Koreaƒska
3. Po incydencie z 29.06.2002 Republika Koreaƒska zwróci∏a
si´ do ONZ o zmian´ regu∏ post´powania z jednostkami
naruszajàcymi granic´ morskà, tak by nie trzeba ju˝ by∏o
zbli˝aç si´ do przeciwnika na niebezpiecznie bliskà odle-
g∏oÊç. Zapowiedziano równie˝ opracowanie skutecznej
metody informowania intruzów o fakcie przekroczenia
granicy Êrodkami technicznymi z wi´kszej bezpiecznej od-
leg∏oÊci.
Ta wykonana przez po∏udniowokoreaƒskiego oficera fotografia ukazuje okr´ty pó∏nocnokoreƒskie w trakcie
odwrotu. P∏onàcy okr´t jest holowany przez swojego towarzysza. Na pierwszym planie widoczne p∏ywaki sieci
rybackich porzucone przez po∏udniowokoreaƒskie kutry rybackie .
fot. Internet
OKR¢TY WOJENNE Nr 54 (4/2002)
3
92003438.009.png
Z OSTATNIEJ CHWILI
Mapka prezentujàca rejon bitwy na Morzu ˚ó∏tym.
rys. Przemys∏aw Federowicz
domaga∏a si´ oficjalnych przeprosin
i ukarania winnych.
KRL-D nazwa∏a reakcj´ wspó∏plemieƒ-
ców z Po∏udnia „szczytem bezczelnoÊci”
i zaprezentowa∏a w∏asnà wersj´ wydarzeƒ
w dniu 29 czerwca 2002 roku. W tym dniu
oba pó∏nocnokoreaƒskie okr´ty mia∏y pro-
wadziç rutynowy patrol na wodach Morza
˚ó∏tego. Gdy o godz. 10.10 okr´ty próbo-
wa∏y zawróciç 10 lub wi´cej po∏udniowoko-
reaƒskich kutrów rybackich, które zapuÊci-
∏y si´ g∏´boko na wody terytorialne KRL-
D, zosta∏y gwa∏townie ostrzelane z broni
pok∏adowej przez jednostki Po∏udnia.
W samoobronie otwar∏y ogieƒ artyleryjski,
ca∏y czas pozostajàc jednak w obr´bie w∏a-
snych wód terytorialnych.
Choç Êwiatowa opinia publiczna nieja-
ko a priori przyzna∏a w sporze racj´ Repu-
blice Koreaƒskiej, jednak pewne jej
aspekty budzà wàtpliwoÊci.
Lini´ rozgraniczajàcà wody terytorialne
obu paƒstw koreaƒskich stanowi Nor-
thern Limit Line (NLL), na po∏udnie od
której w odleg∏oÊci 3-4 Mm równolegle
przebiega tzw. „Red Line” (pol. „Czerwo-
na Linia”). Mi´dzy NLL a „Red Line”
znajduje si´ akwen zakazany dla rybo∏ów-
stwa po∏udniowokoreaƒskiego, utworzo-
ny po to by uniknàç przypadkowych pro-
wokacji KRL-D przez manewrujàce
w bezpoÊrednim sàsiedztwie granicy jed-
nostki rybackie. W latach minionych prze-
kroczenie „Red Line” i wp∏yni´cie na
akwen zakazany oznacza∏o dla rybaków
spraw´ karnà, a w najlepszym razie grzyw-
n´, jednak w roku 2002 sankcje te zastà-
piono pob∏a˝liwym pisemnym upomnie-
niem. Tymczasem w∏aÊnie przy samej gra-
nicy, na relatywnie ma∏o eksploatowanych
wodach znajdujà si´ bogate ∏owiska kra-
bów. Rok 2002 okaza∏ si´ wyjàtkowo kiep-
skim w zakresie po∏owów krabów z uwagi
na prze∏owienie ∏owisk. Stan taki zagra˝a∏
ruinà finansowà licznym rybakom. W sy-
tuacji, gdy sezon po∏owowy kraba koƒczy∏
si´ 31 czerwca, cz´Êç rybaków postanowi-
∏a nielegalnie szukaç szcz´Êcia na pó∏noc
od linii NLL., co w konsekwencji dopro-
wadzi∏o do starcia w dniu 29 czerwca.
Ju˝ w dniu 26 czerwca oko∏o 60 kutrów
próbowa∏o przekroczyç od po∏udnia NLL,
jednak zosta∏y zatrzymane i zawrócone
przez dozorujàce okr´ty marynarki wo-
jennej ROK. Za kar´ w dniu nast´pnym,
26 czerwca rybakom zakazano opuszczaç
port na wyspie Yongpyon-do. Rybacy
sk∏adali jednak proÊby do marynarki wo-
jennej i ostatecznie dowództwo 2 Floty
ROK wyda∏o jednak 27 czerwca zgod´ na
przekroczenie przez kutry „Red Line”
i zebranie postawionych wczeÊniej
w akwenie zakazanym 800 zestawów sieci.
Kutry pojawi∏y si´ w akwenie zakaza-
nym rankiem 28 czerwca, co wi´cej nie-
które z nich przekroczy∏y nawet NLL i po-
sz∏y dalej na pó∏noc. O godz. 09.45 mary-
narka wojenna Republiki Koreaƒskiej na-
kaza∏a kutrom natychmiastowy powrót na
po∏udnie, poza „Red Line”. Wszystkie po-
∏udniowokoreaƒskie kutry powróci∏y na
swojà stron´ NLL o godz. 10.13.
Dzia∏ania takie powtórzy∏y si´ niestety
równie˝ w dniu 29 czerwca, choç s∏u˝ba
radiowa marynarki wojennej ostrzega∏a,
˝e w dniu poprzednim jednostki wysforo-
wa∏y za daleko na pó∏noc. Oko∏o 60 ku-
trów mi´dzy godz. 07.30 a 08.00 w grupie
przekroczy∏o lini´ granicznà i natychmiast
zacz´∏o po∏owy, przy czym oko∏o 10 jed-
nostek zbli˝y∏o si´ nawet na odleg∏oÊç za-
ledwie 4 Mm od wybrze˝a kontynentalnej
Korei Pó∏nocnej. Dalszy przebieg wyda-
rzeƒ w tym dniu ju˝ znamy, mo˝na jeszcze
tylko dodaç, ˝e niektóre kutry spokojnie
po∏awia∏y kraby nawet w czasie trwania
potyczki 4 .
Nale˝y mieç nadzieje, ˝e pe∏ny prze-
bieg wydarzeƒ uda si´ w pe∏ni odtworzyç
po dok∏adnej analizie nagraƒ radiowych
uczestniczàcych w potyczce okr´tów, któ-
rymi dysponujà oba paƒstwa koreaƒskie,
ale tak˝e Chiny i USA.
Jak to zwykle bywa∏o w przypadkach in-
cydentów na granicy paƒstw koreaƒskich,
Stany Zjednoczone postawi∏y w stan pe∏-
nej gotowoÊci swój kontyngent wojskowy
stacjonujàcy na terytorium Republiki Ko-
reaƒskiej, jednak g∏ówne „uderzenie” obu
4. Na podstawie materia∏ów z serwisu internetowego www.
kimsoft . com/2002/westsea2a. — „The truth about the
West Sea Battle „60 South Korean Crab Ships crossed
NLL en masse”, „Who is Yongpyong BACHELOR”?, „Fi-
fty or so fishing boats crossed not only the Red Line, but
also NLL for three days in a row” — two more fisherman
step forward”, „The fisherman’s story supported by Fi-
shermen’s Association Oficcial Documents” , „Mr Shin
Nam Suk — the first „WHISTLE-BLOWER”, „The West
Sea Battle II” .
4
Nr 54 (4/2002) OKR¢TY WOJENNE
92003438.010.png
Z OSTATNIEJ CHWILI
stron rozegra∏o si´ na p∏aszczyênie dyplo-
matycznej i propagandowo-medialnej.
Szybko okaza∏o si´, ˝e faktyczny wy-
miar ca∏ego incydentu by∏ znacznie mniej-
szy ni˝ tego powszechnie poczàtkowo
oczekiwano, czego najlepszym dowodem
mo˝e byç fakt, ˝e ju˝ w kilka godzin po
wydarzeniach 29 czerwca, po∏udniowoko-
reaƒski statek wycieczkowy pop∏ynà∏ z tu-
rystami do le˝àcego na obszarze KRL-
D oÊrodka u stóp góry Kumgang, przy
czym organizowany przez firm´ Hyundai
rejs, realizowany by∏ za pe∏nà aprobatà
w∏adz Republiki Koreaƒskiej.
*
*
*
Rejon Pó∏wyspu Koreaƒskiego kryje
tak˝e jeszcze liczne inne tajemnice. Do
jednego z takich tajemniczych wydarzeƒ
dosz∏o w dniu 22 grudnia 2001 roku w ob-
r´bie wód japoƒskiej strefy wy∏àcznoÊci
ekonomicznej. W tym dniu okr´ty japoƒ-
skiej stra˝y wybrze˝a Kaijo Hoancho
(ang. MSA) wykry∏y w obr´bie strefy jed-
nostk´ o niezidentyfikowanej przynale˝-
noÊci paƒstwowej, wyglàdem przypomina-
jàcà statek rybacki. Sàdzàc, ˝e majà do
czynienia z jednostkà zajmujàcà si´ prze-
mytem lub co gorsza szpiegostwem czy
dywersjà. Japoƒczycy nakazali celowi za-
stopowanie maszyn, oddajàc przy tym
strza∏y ostrzegawcze w powietrze dla
„wzmocnienia” si∏y w∏asnych argumen-
tów. Tajemniczy intruz zupe∏nie nie mia∏
jednak zamiaru podporzàdkowaç si´ in-
strukcji i z miejsca podjà∏ ucieczk´ w kie-
runku wód terytorialnych Chin Ludo-
wych. Okr´ty japoƒskie wszcz´∏y poÊcig za
uciekinierem. Szybko dosz∏o te˝ do wy-
miany ognia mi´dzy uciekinierem a pogo-
nià. Na pok∏adzie tajemniczej jednostki
nie zauwa˝ono co prawda sta∏ego uzbro-
jenia, lecz jego za∏oga ostrzeliwa∏a si´
z r´cznych granatników przeciwpancer-
nych. Jeden z japoƒskich okr´tów —
Inne uj´cie wykonane w trakcie poÊcigu japoƒskiego patrolowca Amami za tajemniczà jednostkà.
fot. „Ships of the World”
Amami 5 zosta∏ trafiony granatem, które-
go eksplozja rani∏a 2 cz∏onków za∏ogi.
PoÊcig trwajàcy oko∏o 6 godzin zakoƒ-
czy∏ si´ ca∏kiem nieoczekiwanie, po pro-
stu w pewnym niezidentyfikowana jed-
nostka zaton´∏a wraz z ca∏à za∏ogà.
Podejrzenia o sprawstwo incydentu zo-
sta∏y z miejsca skierowane na KRL-D,
która ju˝ w przesz∏oÊci by∏a „autorem”
licznych operacji o charakterze szpiegow-
sko-dywersyjnym, przeprowadzonych na
obszarze Dalekiego Wschodu. kontakt ja-
poƒskich okr´tów z szpiegowskimi jed-
nostkami z Pó∏nocnej Korei, mia∏ ju˝
miejsce w marcu 1999 roku. OczywiÊcie
KRL-D zawsze oficjalnie zaprzecza∏a ja-
kimkolwiek swoim zwiàzkom z tego ro-
dzaju dzia∏aniami. Podobnie by∏o i po in-
cydencie w grudniu 2001 roku.
Tajemnicza jednostka zaton´∏a na wo-
dach chiƒskiej strefy wy∏àcznoÊci ekono-
micznej, wobec czego Japonia pragnàc
wyjaÊniç zagadk´ wydarzeƒ z 22 grudnia
2001 wystàpi∏a do ChRL o zgod´ na wy-
dobycie wraka. Pekin wyrazi∏ zgod´ na
przeprowadzenie operacji podniesienia
jednostki, z zastrze˝eniem, ˝e Japonia b´-
dzie musia∏a pokryç straty jakie poniosà
chiƒscy rybacy po∏awiajàcy na tych wo-
dach w zwiàzku z obecnoÊcià „goÊci”
w obr´bie strefy. Jak dotàd wrak zosta∏ je-
dynie wst´pnie spenetrowany przez ja-
poƒskich p∏etwonurków. Stwierdzili oni,
˝e na pok∏adzie wraka znajduje si´ wcale
spory arsena∏, w tym 1 r´czna wyrzutnia
rakiet plot., r´czne granatniki ppanc oraz
broƒ maszynowà, przedmioty zaiste nie-
zb´dne na statku rybackim. Wydobyto
równie˝ cia∏a 2 cz∏onków za∏ogi jednostki,
z których jedno mia∏o na sobie kamizelk´
ratunkowà z napisami w j´zyku koreaƒ-
skim, co zdaje si´ wyjaÊniaç kwesti´ przy-
nale˝noÊci paƒstwowej jednostki, a w ka˝-
dym razie stanowi istotnà co do tego
wskazówk´. Przeprowadzone ogl´dziny
wraka wskazuje, ˝e najprawdopodobniej
przyczynà jej zatoni´cia by∏o przeprowa-
dzone przez za∏og´ samozatopienie. Za-
∏oga, która utraci∏a realne szans´ skutecz-
nej ucieczki, zapewne pope∏ni∏a zbiorowe
samobójstwo, tak jak to mia∏o miejsce
w przypadku okr´tu podwodnego typu
Sang-O wyrzuconego na brzeg w nocy
z 17/18 wrzeÊnia 1996 roku w pobli˝u po-
∏udniowokoreaƒskiej miejscowoÊci Kan-
gnung 6 , a nie zgin´∏a w wyniku dzia∏aƒ
bojowych japoƒskich okr´tów, jak poczàt-
kowo przypuszczano. Nale˝y mieç nadzie-
j´, ˝e wydobycie wraka, które ma nastàpiç
zgodnie z japoƒskimi zapewnieniami nie-
bawem, pozwoli na wyjaÊnienie wszyst-
kich wàtpliwoÊci.
Wspomniane wy˝ej incydenty, które sà
tylko kolejnym ogniwem w trwajàcym od
czasu zawarcia zawieszenia broni mi´dzy
paƒstwami koreaƒskimi w roku 1953, cià-
gu wydarzeƒ, dowodzàcym, ˝e wody wo-
kó∏ Pó∏wyspu Koreaƒskiego nie nale˝à do
spokojnych i zapewne jeszcze nie raz nas
zaskoczà.
Tajemnicza jednostka w trakcie ucieczki.
fot. „Ships of the World”
5. Amami — jap. patrolowiec typu Matsuura, zbud. 1995
Mukaishima, wyp. 455 t, d∏. 55,3 m, szer. 7 m, zan. 2,3 m,
nap´d silniki wysokopr´˝ne o mocy 1 800 KM, pr´dkoÊç
maks. 16,8 w., uzbr.: 1 x 20 mm plot, za∏oga 40 ludzi.
6. Wg Kubiak K. Morskie dzia∏ania specjalne po roku 1945,
Warszawa 2001
OKR¢TY WOJENNE Nr 54 (4/2002)
5
92003438.011.png 92003438.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin