Moduł 5 - Model DoD, Protokół IPX-SPX(1).doc

(30 KB) Pobierz

Moduł 5

Model DoD,  Protokół IPX/SPX

 

Model odniesienia TCP/IP, zwany modelem DoD (Departament of Defense), inaczej niż OSI nie przypisuje sztywno funkcji do każdej warstwy, jest więc bardziej elastyczny od modelu OSI. Podstawowa różnica między modelem OSI a DoD polega na braku stałej gwarancji dostarczania pakietów przez warstwę transportową. Protokoły TCP i IP łącznie zarządzają przepływem danych przez sieć w obydwu kierunkach. Warstwami dla modelu DoD są:

warstwa aplikacji - obejmuje protokoły HTTP, SMTP, FTP, NFS, NIS, LPD, Telnet, SSH. Protokoły warstwy aplikacji zawierają się jako dane w protokołach warstwy transportowej.

warstwa transportowa – obejmuje protokoły UDP i TCP. Pierwszy dostarcza pakiety prawie bez sprawdzania poprawności transmisji, drugi natomiast gwarantuje bezstratne ich dostarczenie. Ramki warstwy transportowej zawierają się jako dane w protokole IP z warstwy sieciowej.

warstwa sieciowa – zawiera protokoły ICMP, IP, IGMP, RIP, OSPF i EGP. Protokół IP odpowiada za odnalezienie adresata danych w sieci. Ramki tych protokołów są transportowane przez protokoły z warstwy łącza.

warstwa łącza - zawiera protokoły ARP i RARP obsługujące niskopoziomową transmisję pakietów

 

Właściwości

 

Protokoły te mają następujące cechy charakterystyczne:

dobrą odtwarzalność po awarii

możliwość dodawania nowych sieci bez przerywania pracy istniejących

wysoki współczynnik korekcji błędów

niezależność od platformy

mały stopień obciążenia danych własnymi strukturami

dużą wydajność

 

Protokoły TCP i IP łącznie zarządzają przepływem większości danych przez sieć. IP odpowiada za przesyłanie dowolnych danych z punktu do punktu i zawiera w sobie na przykład TCP lub UDP. Zadaniem TCP jest:

uzgadnianie tożsamości (handshake)

zarządzanie pakietami (mogą docierać do adresata w innej kolejności, niż były wysłane)

sterowanie przepływem

wykrywanie i obsługę błędów

 

Para TCP+IP jest stosowana do tzw. transmisji połączeniowej, gdzie zagwarantowany jest przepływ danych dowolnej długości w obydwie strony, lub zwrotne poinformowanie nadawcy o nieusuwalnym błędzie.

 

Para protokołów UDP+IP jest najczęściej używanym standardem do tzw. transmisji bezpołączeniowej, czyli przesłania w jedną stronę, bez potwierdzenia odbioru, niewielkiej paczki danych zwanych datagramem.

 

 

Protokół IPX/SPX został opracowany przez firmę Novell dla potrzeb komunikacji w lokalnych sieciach komputerowych. W porównaniu z obowiązującym w internecie protokołem TCP/IP posiada on bardzo uproszczoną obsługę i znacznie większą wydajność, co powoduje, że jest chętnie wykorzystywany przez twórców gier - wystarczy wymienić firmy ID Software (Doom, Quake I), czy Blizzard (StarCraft, WarCraft itd.).

Nieprawidłowo skonfigurowany protokół IPX/SPX powoduje problemy w działaniu całej sieci.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin