PR X-XI 2012 notatki PS.docx

(27 KB) Pobierz

Ksiazka: Budzynski albo Rozwadowska

 

Reklama a PR

Reklama dziala na emocje

Reklama jest skierowana do nabywcow, a PR takze do innych grup otoczenia

Reklama jest rodzajem komunikacji jednostronnej

PR: relacja dwustronna i wielostopniowa

 

Efekty poniesionych nakladow na PR sa znacznie trudniejsze lub niemozliwe do policzenia w porownaniu do reklamy

 

PR to funkcja zarzadzania, ktora nawiazuje i podtrzymuje Wzajemnie Korzystne stosunki miedzy organizacja a grupami od ktorych zalezy jej sukces lub kleska.

A wizerunek jest jedynie narzedziem

 

W przypadku przewagi jednej ze stron strona zdominowana kombinuje jak uzyskaz przewage. 

Przy win-win takiego kombinowania nie ma. Np loty w kosmos ZSRR vs USA

 

Skad sie wzielo wspolczesne public relations?

1. Trudny rynek 

2. Wzrost swiadomosci spoleczenstw

-rosnacy poziom wyksztalcenia

-swiadomosc posiadania praw i umiejetnosci korzystania z nich

-poczucie stabilnosci i akceptacja swojego polozenia spolecznego

 

3. Wysoki poziom demokracji spoleczenstw zamoznych

Sprawne instytucje kontroli spolecznej

 

 

W spoleczenstwie o w/w cechach wazny jest wizerunek organizacji, reputacja, dobre imie

Reputacja - laczny wynik zespolu ocen odnoszacych sie do wartosci utrwalonych kulturowo

Jak powstaje reputacja? Jest to rozlozona w czasie relacja miedzy deklarowanymi wartosciami a rzeczywistoscia

 

Giganci rynku ocena sa niezagrozeni

 

 

Najwazniejsze obszary Public Relations

·         Wszystko na zewnatrz (czyli np partnerzy, konkurencja, decydencji, miejscowa spolecznosc, banki, klienci, sojusznicy)

·         Wszystko wewnatrz (pracownicy, rada nadzorcza, zarzad, zwiazki zawodowe)

·         Sytuacje trudne (np. Kazda sytuacja kryzysowa i znaczacy sukces) 

 

Glowne rodzaje PR:

Produktowy

Budowanie swiadomosci konsumenta-klienta

Tworzenie potrzeby skorzystania z oferty

 

     Glowne narzedzia PR produktowego:

·         Edukacja

·         Wykorzystanie nowych kanalow komunikacji spolecznej: (media, autorytety, wydarzenia)

 

Korporacyjny

Sluzy organizacji

Jego celem jest ulozenie sobie relacji z otoczeniem tak, aby ulatwialo to osiaganie przez organizacje jej zamierzen.

Na przykladzie rolniczki z hektarami i zakladu energetycznego

 

 

Jasny i klarowny obraz organizacji zwieksza jej wiarygodnosc

Etyczne postepowanie i unikanie wpadek

Konsekwencja w dzialaniach

 

 

Stale elementy budowania dobrych stosunkow z otoczeniem:

·         Merytoryczne - jakosc, kompetencja, uzytecznosc

·         Etyczne - zaufanie, wiarygodnosc, uczciwosc

·         Techniczne - popularnosc, rozglos

 

Podstawowe narzedzia PR:

Wiedza o organizacji i upowszechnienie jej

Znajomosc otoczenia, umiejetnosc jego analizy i docierania do liderow

Umiejetnosc bezposredniego komunikowania sie

Umiejetnosc budowania kontaktow ze srodkami masowego przekazu i wykorzystania ich dla swoich celow

 

Dzialania PR maja byc atrakcyjne, skuteczne i wiarygodne

Charakter dlugofalowy - min pol roku, rok

 

 

 

Jak projektowac kampanie?

Zdefiniowac otoczenie czyli kto ma znaczenie i dlaczego

Zdefiniuj wlasne cele - okresl co jest dla ciebie wazne i chcialbys aby o tym wiedzieli czlonkowie wytypowanych grup otoczenia

Zaprojektuj dzialania - zdecyduj komu, co, jak i kiedy zamierzasz zakomunikowac

Zapewnij srodki i warunki - czyli pieniadze, materialy, kontakty, informacje, fachowcow, itd

Okresl kryteria i sposoby oceny (jedyne wiarygodne to zrobic badanie na tej samej probie przed i po, zadne ankietki)

 

 

Wizerunek to nie cel a narzedzie PR, w celu nawiazywania korzystnej relacji

 

Wizerunek jest tworzony przez:

Reputacje (laczny wynik zespolu ocen)

Tozsamosc organizacji:

·         Filozofia (czyli np zespol wartosci uznawanych w organizacji i cechujacych jej dzialania)

·         Misja (czyli generalne cele, ktore organizacja chce osiagac) no nie kasa :P

·         Style zarzadzania (czyli zwyczaje i zachowania przyjmowane w realizacji zadan efektywnosciowych)

·         Historia (czyli dorobek, tradycja, drogi i sposoby rozwoju) np 3000lat kultury chinskiej

·         Bezinteresownosc (czyli dobra dzialanosc - gotowosc do czynienia gestow nie majacych przyniesc konkretnego zysku -> CSR)

·         Zachowania pracownikow i przedstawicieli czyli zywe wizytowki - dowody, ze deklaracje sa prawdziwe np. pilot przy wejsciu do samolotu

·         Wizerunek graficzny (czyli zespol symboli graficznych i wzorniczych charakterystyczny dla organizacji) np. Uniformy

 

Najlepsze efekty pracy sa w 2-3 roku pracy

 

Kto ma to robic?

Nauczyc siebie albo pracownika

Okazjonalnie posilkowac sie agencja

Stworzyc stanowisko - zatrudnic specjalistow

Zatrudnic agencje

 

 

 

 

Glowne zadanie mediow do dostarczanie obrazu rzeczywistosci

Media sa dla nas uzyteczne, poniewaz maja ogromny zasieg

 

Aby wspolpracowac z mediami trzeba:

·         Znac prawo prasowe z 1984 w wersji znowelizowanej

·         Znac ust z 2001 o dostepie do informacji publicznej

·         Rozumiec zasady pracy i sposob myslenia dziennikarzy

Dziennikarz ma obowiazek dzialac zgodnie z etyka zawodowa i zasadami wspolzycia spolecznego, w granicach okreslonych prawem.

 

Mamy obowiazek udzielic dziennikarzowi odpowiedzi, ale nie jestesmy zobligowani terminem. Najczesciej do 14dni.

Moze to byc na pismie. Nie musi to byc w formie i terminie ustalonym przez dziennikarza.

 

Nie mozna np swoim pracownikom zabraniac kontaktow z mediami.

Mozna sie bronic np desygnujac pewna osobe do kontaktu z mediami. Proszac aby korzystali wylacznie z posrednictwa tej przeszkolonej osoby.

 

Art. 5 

1. Kazdy obywatel zgodnie z zasada wolnosci slowa i prawem do krytyki, moze udzielac informacji mediom.

2. Nikt nie moze byc narazony na uszczerbek lub zarzut z powodu udzielania informacji prasie, jezeli dzial w granicach dozwolonych prawem

 

Art. 6

4. Nie wolno utrudniac prasie zbierania materialow krytycznych ani w inny sposob tlumic krytyki

 

Dziennikarz kocha prowokacje. Nie wolno dac sie sprowokowac

 

("Pytania oskarzycielskie")

 

Przygotowanie przed dziennikarzami:

1.      Przygotuj procedury postepowania w podleglej ci organizacji w sytuacji pojawienia sie dziennikarza.

2.      Zapoznaj z nimi swoich podwladnych

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin