Ksiazka: Budzynski albo Rozwadowska
Reklama a PR
Reklama dziala na emocje
Reklama jest skierowana do nabywcow, a PR takze do innych grup otoczenia
Reklama jest rodzajem komunikacji jednostronnej
PR: relacja dwustronna i wielostopniowa
Efekty poniesionych nakladow na PR sa znacznie trudniejsze lub niemozliwe do policzenia w porownaniu do reklamy
PR to funkcja zarzadzania, ktora nawiazuje i podtrzymuje Wzajemnie Korzystne stosunki miedzy organizacja a grupami od ktorych zalezy jej sukces lub kleska.
A wizerunek jest jedynie narzedziem
W przypadku przewagi jednej ze stron strona zdominowana kombinuje jak uzyskaz przewage.
Przy win-win takiego kombinowania nie ma. Np loty w kosmos ZSRR vs USA
Skad sie wzielo wspolczesne public relations?
1. Trudny rynek
2. Wzrost swiadomosci spoleczenstw
-rosnacy poziom wyksztalcenia
-swiadomosc posiadania praw i umiejetnosci korzystania z nich
-poczucie stabilnosci i akceptacja swojego polozenia spolecznego
3. Wysoki poziom demokracji spoleczenstw zamoznych
Sprawne instytucje kontroli spolecznej
W spoleczenstwie o w/w cechach wazny jest wizerunek organizacji, reputacja, dobre imie
Reputacja - laczny wynik zespolu ocen odnoszacych sie do wartosci utrwalonych kulturowo
Jak powstaje reputacja? Jest to rozlozona w czasie relacja miedzy deklarowanymi wartosciami a rzeczywistoscia
Giganci rynku ocena sa niezagrozeni
Najwazniejsze obszary Public Relations
· Wszystko na zewnatrz (czyli np partnerzy, konkurencja, decydencji, miejscowa spolecznosc, banki, klienci, sojusznicy)
· Wszystko wewnatrz (pracownicy, rada nadzorcza, zarzad, zwiazki zawodowe)
· Sytuacje trudne (np. Kazda sytuacja kryzysowa i znaczacy sukces)
Glowne rodzaje PR:
Produktowy
Budowanie swiadomosci konsumenta-klienta
Tworzenie potrzeby skorzystania z oferty
Glowne narzedzia PR produktowego:
· Edukacja
· Wykorzystanie nowych kanalow komunikacji spolecznej: (media, autorytety, wydarzenia)
Korporacyjny
Sluzy organizacji
Jego celem jest ulozenie sobie relacji z otoczeniem tak, aby ulatwialo to osiaganie przez organizacje jej zamierzen.
Na przykladzie rolniczki z hektarami i zakladu energetycznego
Jasny i klarowny obraz organizacji zwieksza jej wiarygodnosc
Etyczne postepowanie i unikanie wpadek
Konsekwencja w dzialaniach
Stale elementy budowania dobrych stosunkow z otoczeniem:
· Merytoryczne - jakosc, kompetencja, uzytecznosc
· Etyczne - zaufanie, wiarygodnosc, uczciwosc
· Techniczne - popularnosc, rozglos
Podstawowe narzedzia PR:
Wiedza o organizacji i upowszechnienie jej
Znajomosc otoczenia, umiejetnosc jego analizy i docierania do liderow
Umiejetnosc bezposredniego komunikowania sie
Umiejetnosc budowania kontaktow ze srodkami masowego przekazu i wykorzystania ich dla swoich celow
Dzialania PR maja byc atrakcyjne, skuteczne i wiarygodne
Charakter dlugofalowy - min pol roku, rok
Jak projektowac kampanie?
Zdefiniowac otoczenie czyli kto ma znaczenie i dlaczego
Zdefiniuj wlasne cele - okresl co jest dla ciebie wazne i chcialbys aby o tym wiedzieli czlonkowie wytypowanych grup otoczenia
Zaprojektuj dzialania - zdecyduj komu, co, jak i kiedy zamierzasz zakomunikowac
Zapewnij srodki i warunki - czyli pieniadze, materialy, kontakty, informacje, fachowcow, itd
Okresl kryteria i sposoby oceny (jedyne wiarygodne to zrobic badanie na tej samej probie przed i po, zadne ankietki)
Wizerunek to nie cel a narzedzie PR, w celu nawiazywania korzystnej relacji
Wizerunek jest tworzony przez:
Reputacje (laczny wynik zespolu ocen)
Tozsamosc organizacji:
· Filozofia (czyli np zespol wartosci uznawanych w organizacji i cechujacych jej dzialania)
· Misja (czyli generalne cele, ktore organizacja chce osiagac) no nie kasa :P
· Style zarzadzania (czyli zwyczaje i zachowania przyjmowane w realizacji zadan efektywnosciowych)
· Historia (czyli dorobek, tradycja, drogi i sposoby rozwoju) np 3000lat kultury chinskiej
· Bezinteresownosc (czyli dobra dzialanosc - gotowosc do czynienia gestow nie majacych przyniesc konkretnego zysku -> CSR)
· Zachowania pracownikow i przedstawicieli czyli zywe wizytowki - dowody, ze deklaracje sa prawdziwe np. pilot przy wejsciu do samolotu
· Wizerunek graficzny (czyli zespol symboli graficznych i wzorniczych charakterystyczny dla organizacji) np. Uniformy
Najlepsze efekty pracy sa w 2-3 roku pracy
Kto ma to robic?
Nauczyc siebie albo pracownika
Okazjonalnie posilkowac sie agencja
Stworzyc stanowisko - zatrudnic specjalistow
Zatrudnic agencje
Glowne zadanie mediow do dostarczanie obrazu rzeczywistosci
Media sa dla nas uzyteczne, poniewaz maja ogromny zasieg
Aby wspolpracowac z mediami trzeba:
· Znac prawo prasowe z 1984 w wersji znowelizowanej
· Znac ust z 2001 o dostepie do informacji publicznej
· Rozumiec zasady pracy i sposob myslenia dziennikarzy
Dziennikarz ma obowiazek dzialac zgodnie z etyka zawodowa i zasadami wspolzycia spolecznego, w granicach okreslonych prawem.
Mamy obowiazek udzielic dziennikarzowi odpowiedzi, ale nie jestesmy zobligowani terminem. Najczesciej do 14dni.
Moze to byc na pismie. Nie musi to byc w formie i terminie ustalonym przez dziennikarza.
Nie mozna np swoim pracownikom zabraniac kontaktow z mediami.
Mozna sie bronic np desygnujac pewna osobe do kontaktu z mediami. Proszac aby korzystali wylacznie z posrednictwa tej przeszkolonej osoby.
Art. 5
1. Kazdy obywatel zgodnie z zasada wolnosci slowa i prawem do krytyki, moze udzielac informacji mediom.
2. Nikt nie moze byc narazony na uszczerbek lub zarzut z powodu udzielania informacji prasie, jezeli dzial w granicach dozwolonych prawem
Art. 6
4. Nie wolno utrudniac prasie zbierania materialow krytycznych ani w inny sposob tlumic krytyki
Dziennikarz kocha prowokacje. Nie wolno dac sie sprowokowac
("Pytania oskarzycielskie")
Przygotowanie przed dziennikarzami:
1. Przygotuj procedury postepowania w podleglej ci organizacji w sytuacji pojawienia sie dziennikarza.
2. Zapoznaj z nimi swoich podwladnych
...
KozminskiZarzadzanie