Oględziny miejsca zdarzenia.pdf

(243 KB) Pobierz
grzywna 2009.1
Biblioteka Policjanta Prewencji
Henryk Grzywna
OGLĘDZINY MIEJSCA ZDARZENIA
(materiał dydaktyczny)
Według stanu prawnego na styczeń 2010 roku
SŁUPSK 2010
Materiał opracowany w Zakładzie SłuŜby Kryminalnej Szkoły Policji
w Słupsku
Korekta i redakcja językowa: GraŜyna Szot
Redakcja techniczna: Zenon Trzciński
Projekt okładki i druk: Marcin Jedynak
Zatwierdzam i wprowadzam
do uŜytku jako materiał dydaktyczny
Wydawnictwo Szkoły Policji w Słupsku
Druk: Pracownia Poligraficzna SP Słupsk
Zam. 7/10. Nakład 5 szt.
Wydanie II
Słupsk 2010
2
381735071.001.png
Spis treści
Wstęp ....................................................................................................................... 5
1. Kryminalistyczne badanie miejsca zdarzenia ..................................................... 7
1.1. Pojęcie kryminalistycznego (śledczego) badania miejsca zdarzenia .......... 7
1.2. Czynności składające się na kryminalistyczne (śledcze) badanie miejsca
zdarzenia ...................................................................................................... 7
2. Skład i zadania członków grupy operacyjno-procesowej .................................. 8
2.1. Pojęcie grupy operacyjno-procesowej ........................................................ 8
2.2. Skład grupy operacyjno-procesowej i zadania poszczególnych
jej zespołów ................................................................................................. 8
3. Podstawy prawne i cele oględzin oraz zasady ich przeprowadzania ................. 10
3.1. Pojęcie oględzin .......................................................................................... 10
3.2. Rodzaje oględzin ......................................................................................... 11
3.3. Cele i zadania oględzin ............................................................................... 11
3.4. Podstawy prawne czynności oględzinowych .............................................. 12
3.5. Zasady prowadzenia oględzin ..................................................................... 13
3.6. Metody przeprowadzania oględzin miejsca zdarzenia ................................ 15
3.7. Etapy (stadia) i fazy oględzin....................................................................... 16
4. Zasady dokumentowania oględzin ..................................................................... 24
4.1. Rodzaje dokumentów i podstawy prawne dokumentowania oględzin
wynikające z kodeksu postępowania karnego i kodeksu postępowania
w sprawach o wykroczenia ......................................................................... 24
4.2. Dokumentacja podstawowa (protokół oględzin) i zasady
jej sporządzania ........................................................................................... 26
4.3. Szkice kryminalistyczne .............................................................................. 28
4.4. Materiał poglądowy w postaci zdjęć (rodzaje zdjęć) .................................. 31
4.5. Notatka urzędowa dotycząca wniosków pooględzinowych ....................... 31
4.6. Najczęściej popełniane błędy i ich skutki ................................................... 32
Pytania kontrolne ...................................................................................................... 33
Bibliografia ............................................................................................................... 34
3
4
Wstęp
Celem niniejszego opracowania jest dostarczenie słuchaczom kursu za-
wodowego podstawowego kompendium wiedzy na temat oględzin miejsca zda-
rzenia. Jest to syntetyczne ujęcie wiedzy dostępnej w bogatej literaturze tego
tematu.
Aktywne metody nauczania – stosowane w szkolnictwie policyjnym –
podyktowały konieczność zebrania w jednym opracowaniu najistotniejszych
zagadnień dotyczących badania miejsca zdarzenia. Układ treści opracowania
jest zgodny z obowiązującym programem nauczania realizowanym na kursie
zawodowym podstawowym w Szkole Policji w Słupsku. Tytuły rozdziałów od-
powiadają zagadnieniom przewidzianym do realizacji w ramach zajęć. Wcze-
śniejsze zapoznanie się słuchacza z materiałem pozwoli mu aktywnie uczestni-
czyć w zajęciach.
Autor ma nadzieję, Ŝe wątpliwości powstałe po zapoznaniu się słuchaczy
z opracowaniem zostaną przedyskutowane podczas zajęć programowych i wzbu-
dzą szersze zainteresowanie literaturą przedmiotu, podaną w jego końcowej części.
Opracowanie zawiera zestaw pytań kontrolnych pozwalających słucha-
czowi na dokonanie własnej oceny wiedzy z podanego tematu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin