zag. 7 PODSTAWOWE TECHNIKI INTERWENCJI.doc

(49 KB) Pobierz

Zagadnienie 7 Podstawowe techniki interwencji w terapii małżeństw doświadczających umiarkowanych trudności wg Crane.

 

PODSTAWOWE TECHNIKI INTERWENCJI

·         ZAWARCIE Z PARTNERAMI KONTRAKTU NA WSPÓŁPRACĘ

ü      Niezbędny wstęp do dalszej pracy

ü      Partnerzy muszą uwierzyć, iż terapeuta ich wspiera, wysłucha i rozumie, jest godny zaufania

ü      Koncentrowanie się na relacji partnerów, a nie na ich błędach i słabych stronach

ü      Umożliwienie każdemu z małżonków spojrzenie na swojego partnera z innej perspektywy poprzez ocenę jego postępowania, motywacji, intencji i osobowości

ü      Zmiana negatywnej oceny partnera jest istotnym wstępem do dalszej pracy

·         KWESTIA RODZAJU, A WYBORU STRATEGII INTERWENCYJNEJ

ü      dobór strategii interwencji uwarunkowany jest płcią partnerów.

ü      Kobiety  częściej chcą rozmawiać o problemach, mężczyźni częściej się dystansują wobec konfliktów.

ü      Wprowadzenie określonych zasad i reguł postępowania jest niezbędne w procesie rozwiązywania problemów.

·         TRENINGI KOMUNIKACJI

ü      Kładą nacisk na różne aspekty procesu porozumienia się

ü      Podkreślają wagę wysłuchania partnera, parafrazowania jego wypowiedzi, umiejętności niewerbalnych, podążania za tokiem rozumowania partnera, akceptowania go.

ü      Badania pokazują, że wyuczenia partnerów aktywnego słuchania i wyrażania własnych opinii jest równie skuteczne jak inne metody terapeutyczne

ü      I część treningu komunikacyjnego dotyczy umiejętności słuchania i mówienia. Terapeuta uczy metod komunikacyjnych, zachęca do utrzymywania kontaktu wzrokowego, pomaga w skupieniu uwagi na wypowiedzi partnera, zachęca do formułowania zwięzłych, prostych wypowiedzi, bez krytyki, uczy jak budować odpowiednio krótkie, ale treściwe zdania o pojedynczych sprawach.

ü      II część treningu polega na ćwiczeniu umiejętności słuchania i mówienia poprzez okazanie partnerowi zrozumienia dla jego poglądów i emocji (parafrazowanie, powtarzanie zasłyszanych uwag, odtwarzanie wypowiedzi)

ü      III część zamiana ról słuchacza i mówiącego

ü      Dzięki wykształceniu umiejętności komunikacyjnych uzyskuje się efekt zwolnienia interakcji, osłabia się jej gorączkowy i negatywny charakter, zostaje zwiększone prawdopodobieństwo wzajemnego zrozumienia, spada ilość negatywnych komunikatów.

·         ROZWIĄZYWANIE PROBLEMU- wyróżniamy dwie metody zorientowane na rozwiązanie:

ü      I Negocjacje z partnerem, w celu uzyskania jego zgody na zmianę zachowania lub wypracowanie kompromisu. Etapy:

v      NEGOCJACJE

v      POROZUMIENIE

v      UMOWA

ü      II metoda przebiega w następujących etapach:

v      ROZPOZNANIE ISTOTY PROBLEMU

v      SKONCENTORWANIE NA JEDNYM PROBLEMIE

v      SKUPIENIE SIĘ NA OBECNYCH WYDARZENIACH

v      SKONCENTORWANIE SIĘ NA KONKRETNYCH ZACHOWANIACH PARTNERA

v      UZNANIE WŁASNEJ WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI ZA PROBLEM

v      BURZA MÓZGÓW- POSZUKIWANIE WSZYSTKICH MOŻLIWYCH ROZWIĄZAŃ

v      OMAWIANIE KAŻDEJ PROPOZYCJI

v      WYBÓR NAJLEPSZEJ MOŻLIWOŚCI

·         ZAWARCIE KONTRAKTU następuje po wypracowaniu porozumienia i rozwiązań, precyzuje te zachowania które partnerzy będą starali się zmienić. Najlepszy typ kontraktu to porozumienie zawarte na zasadzie zaufania, bez kar i nagród, przymusów, czy zewnętrznych motywacji.

·         WZMACNIANIE REAKCJI POZYTYWNYCH- wprowadzanie dobrowolnych, prostych umów dla dobra związku, dostarczenia mu niezbędnej energii, uzyskiwania pozytywnych doświadczeń. Partner starają się robić to, co szczególnie zadowala drugą stronę: np. szybciej wraca z pracy, więcej czasu poświęca żonie, etc.

·         KSZTAŁTOWANIE POZYTYWNYCH DOŚWIADCZEŃ

ü      Chwalenie siebie nawzajem  oraz przed rodziną i znajomymi

ü      Wyrażanie podziwu i szacunku dla zalet i osiągnięć partnera

ü      Rozmawianie o wspólnych planach i marzeniach

ü      Okazywanie przywiązania i czułości

ü      Sprawianie partnerowi przyjemności

 

·         WYCISZANIE

ü      Podczas konfliktu dochodzi do „zatapiania”, czyli pobudzenia, chaosu, bezsilności, dezorientacji, wybuchu silnych negatywnych emocji

ü      Przeciwieństwem tego stanu jest poczucie spokoju i opanowania

ü      Wyciszanie- spowolnienie interakcji pomiędzy partnerami, kontrola reakcji, uspokojenie się, osiąganie spokoju wewnętrznego poprzez przerwanie dyskusji, obserwację reakcji partnera, odprężenie, dialog wewnętrzny- powtarzanie pewnych stwierdzeń w myślach, akceptację, że partner może potrzebować czasu aby się uspokoić.

·         UMIĘJĘTNOŚCI NIEWERBALNE

ü      Posługiwanie się sygnałami wyrażającymi uważne słuchanie wypowiedzi partnera, reagowanie na jego słowa- utrzymywanie kontaktu wzrokowego, kiwanie głową, uśmiech, przychylny wyraz twarzy

ü      Unikanie nieodpowiednich sygnałów- wydymanie warg, marszczenie czoła, sarkastyczny wyraz twarzy,   unikanie kontaktu wzrokowego, patrzenie w bok, etc

ü      Mowa ciała- siedzenie blisko partnera, pochylanie się w jego kierunku, otwarta pozycja ciała, ręce opuszczone wzdłuż tułowia, nie skrzyżowane, nogi splecione nie w kolanach, ale kostkach, etc)

ü      Obserwowanie wyrazu twarzy, oddechu, ruchów i zachowań partnera-  w celu określenia jego emocji i stanu

·         ZACHOWANIA EMPATYCZNE

ü      Współodczuwanie które pozwala na zrozumienie i rozpoznanie emocji oraz przeżyć partnera

ü      Empatia łączy umiejętności werbalne i niewerbalne: podążanie za partnerem, okazywanie mu zainteresowania, parafrazowanie jego wypowiedzi, wyrażanie akceptacji dla uczuć partnera

·         OPOWIADANIE O ODCZUWANYCH EMOCJACH

ü      Nauka języka emocji „jestem smutna” zamiast „ uważam, że to przygnębiające”; „jestem zły” zamiast „to mnie irytuje”

ü      Wyrażanie emocji, nie myśli, czy przekonań

ü      Terapeuta zadaje pytanie w stylu: co pani czuje, kiedy mąż mówi coś takiego? Czego pan się teraz najbardziej obawia? Co pana teraz najbardziej denerwuje?

ü      Warto stwarzać bezpieczne warunki do rozmowy o uczuciach, a unikać intelektualnych dyskusji

ü      Skupienie na emocjach „tu i teraz”, rozpoznawanie emocji świadomych i nieświadomych, zwracanie się do partnera bezpośrednio

·         PODKREŚLANIE POSTĘPÓW W TERAPII

ü      Określanie perspektyw stojących przed parą przez terapeutę

ü      Zwracanie uwagi na poprawę następując w trakcie terapii, na efekty

ü      Wskazywanie na to, co już zostało wypracowane, co się zmienia, poprawia

·         PRZEFORMUŁOWANIE

ü      Zabieg ten oznacza pomoc w uzyskaniu nowej perspektywy, dzięki której partnerzy potrafiliby w bardziej pozytywny sposób postrzegać partnera oraz istniejąc konflikt. Celem jest:

v      Odrzucenie przekonań o jednostronnej winie

v      Określenie, że problem dotyczy związku, a nie jednego z partnerów

v      Opisanie problemu w bardziej pozytywnej formie

v      Przeformułowanie problemu tak, aby można było go rozwiązań dzięki udziałowi w terapii

v      Terapeuta przedstawia sytuację na różne sposoby, unika zrzucania winy, pomaga w przeprowadzeniu zmian w myśleniu

v      Łagodniejsza interpretacja sytuacji przez partnerów pozwala na zmianę negatywnej oceny partnera i obwiniania go

v      Przeformułowanie jest procesem polegającym na zbieraniu informacji przez terapeutę i ukazywaniu ich w innym świetle, oraz sprawdzaniu czy para zgadza się z nowymi interpretacjami

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin