2.Relacjonowanie wydarzeń.doc

(983 KB) Pobierz

2.Relacjonowanie wydarzeń




2. ROZMOWA STEROWANA B - RELACJONOWANIE WYDARZEŃ


Wskazówka


 




Rozmowa sterowana B. PRZYKŁAD

Znajomym Brytyjczykom opowiadasz, jak zgubiłeś/zgubiłaś się w podziemiach ruchliwego londyńskiego metra. Opowiedz:

     w jakich okolicznościach doszło do tego zdarzenia,

     kiedy odkryłeś/odkryłaś, że jedziesz w złym kierunku,

     jak ktoś pomógł Ci odnaleźć właściwą linię metra.

(Rozmowę rozpoczyna zdający)

2.1. Początek relacji

Na początek należy oczywiście słuchacza zainteresować relacją. Oto kilka przykła­dów, jak można to uczynić w najprostszy sposób:

It happened when I was still at school.

It all started when our train suddenly stopped soon after we left the station.

I’ve just come back from a birthday party.

I’ve just seen something very strange in the street.

Something funny happened to me when I was taking a walk the other day

Now I laugh at it, but when it happened it was rather scary

Do you know what happened to me on the way here?

I’ve always enjoyed telling this story. It happened like this ...

2.2. Przedstawianie kolejnych wydarzeń

a przy wykorzystaniu spójników


Przykład obok pokazuje możliwą strukturę rozmowy sterowanej B. W scenariuszu tej rozmowy wy­stępują czasowniki lub zwroty określające, jakie elementy musisz zamieścić w swojej relacji, aby spełnić polecenie, np.

Opowiedz..., Powiedz..., kiedy..., jak..., gdzie..., dokąd..., co... itp.

Jak już wspomniano przy opisie struktury egzaminu, druga rozmo­wa sterowana sprawdza przede wszystkim Twoją umiejętność po­sługiwania się czasami przeszłymi w języku angielskim w określonym kontekście komunikacyjnym (jak w przykładzie obok: Znajomym Brytyjczykom opowiadasz...).

W tej rozmowie będą również przydatne umiejętności opisy­wania przedmiotów, osób, miejsc, zjawisk i czynności (por. punkt II wprowadzenia Wymagania eg­zaminacyjne").

Wskazówka


 






Najprościej poszczególne etapy Twojej relacji możesz zaznaczyć następująco:

At first,...              After that,...              In the end,

Then,...              Finally,...              Eventually ...

Next,...

I’ve just been to a very funny birthday party It was my sister Dora's eighteenth birthday and she had invited many people from our family; my older brother with his wife and their twelve-month-old baby also came. Dora had decided to put only one candle on her birthday cake. At first, everyone was having a good time. We listened to music, danced a little, joked about her old age. Then, after some time, our mother put the cake on the table and lit the candle. Just then, Mickey my brother's child, put out the candle for Dora. Everyone laughed. My brother explained that just one week before, Mickey had celebrated his first birthday with the cake and everything else. Eventually, my sister blew out the candle herself. It was a good day.


Nie wszystkie zwroty (spójniki) należy wykorzystać koniecznie je­den po drugim, ponieważ opowia­danie brzmiałoby wówczas sztu­cznie. Przykładowa relacja z przy­jęcia urodzinowego ilustruje użycie zaproponowanych zwrotów.


 




Relacja ta realizuje trzy podpunkty (polecenia) zawarte w scenariuszu rozmowy sterowanej, który znajduje się poniżej w ramce. Zapoznaj się z tym scenariuszem, a następnie przeczytaj jego realizację jeszcze raz. W opowiadaniu znajdź trzy elementy wymienione w scenariuszu i podkreśl je.

Opowiadasz znajomym z zagranicy o uroczystości rodzinnej, w której brałeś/ brałaś udział. Powiedz:

        jaka to była uroczystość i kto w niej uczestniczył,

        w jaki sposób spędziłeś/spędziłaś tam czas,

        co ciekawego zdarzyło się wówczas.


Komentarz

Jak widzisz, scenariusz daje Ci dużo swobody, jeśli chodzi o treść relacji oraz szczegóły. Dla spełnienia kryteriów egzaminu w przypadku tej rozmowy najważniejsze jest, byś zawarł w niej i zrealizował wszystkie trzy podpunkty, prawi­dłowo stosując czasy przeszłe.




Wskazówka


b. przy użyciu zdań czasowych


 


Do zaznaczenia kolejności wyda­rzeń oraz ich trwania w stosunku do innych wydarzeń, możesz wy­korzystać znane Ci zdania cza­sowe.


When they were waiting on the platform, this very fat policewoman ap­peared again.

While I was looking for my wallet, they were probably already driving away with my money and documents.

As soon as I left home, I noticed that overnight something had changed in the street.


Wskazówka


W przypadku szeregu wydarzeń (lub czynności) następujących je­dno po drugim, użyj czasu prze­szłego prostego (Simple Past).


She came back from work, rested a little with a cup of coffee, did some washing, then phoned Mark, arranged a date with him, and not long after that she got dressed, put on gorgeous makeup and left.


 


Wskazówka


2.3. Utrzymywanie zainteresowania słuchacza


 




Jest wiele sposobów na to, abyś zainteresowa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin