2.Relacjonowanie wydarzeń
2. ROZMOWA STEROWANA B - RELACJONOWANIE WYDARZEŃ
Wskazówka
Rozmowa sterowana B. PRZYKŁAD
Znajomym Brytyjczykom opowiadasz, jak zgubiłeś/zgubiłaś się w podziemiach ruchliwego londyńskiego metra. Opowiedz:
• w jakich okolicznościach doszło do tego zdarzenia,
• kiedy odkryłeś/odkryłaś, że jedziesz w złym kierunku,
• jak ktoś pomógł Ci odnaleźć właściwą linię metra.
(Rozmowę rozpoczyna zdający)
2.1. Początek relacji
Na początek należy oczywiście słuchacza zainteresować relacją. Oto kilka przykładów, jak można to uczynić w najprostszy sposób:
It happened when I was still at school.
It all started when our train suddenly stopped soon after we left the station.
I’ve just come back from a birthday party.
I’ve just seen something very strange in the street.
Something funny happened to me when I was taking a walk the other day
Now I laugh at it, but when it happened it was rather scary
Do you know what happened to me on the way here?
I’ve always enjoyed telling this story. It happened like this ...
2.2. Przedstawianie kolejnych wydarzeń
a przy wykorzystaniu spójników
Przykład obok pokazuje możliwą strukturę rozmowy sterowanej B. W scenariuszu tej rozmowy występują czasowniki lub zwroty określające, jakie elementy musisz zamieścić w swojej relacji, aby spełnić polecenie, np.
Opowiedz..., Powiedz..., kiedy..., jak..., gdzie..., dokąd..., co... itp.
Jak już wspomniano przy opisie struktury egzaminu, druga rozmowa sterowana sprawdza przede wszystkim Twoją umiejętność posługiwania się czasami przeszłymi w języku angielskim w określonym kontekście komunikacyjnym (jak w przykładzie obok: Znajomym Brytyjczykom opowiadasz...).
W tej rozmowie będą również przydatne umiejętności opisywania przedmiotów, osób, miejsc, zjawisk i czynności (por. punkt II wprowadzenia „Wymagania egzaminacyjne").
Najprościej poszczególne etapy Twojej relacji możesz zaznaczyć następująco:
At first,... After that,... In the end,
Then,... Finally,... Eventually ...
Next,...
I’ve just been to a very funny birthday party It was my sister Dora's eighteenth birthday and she had invited many people from our family; my older brother with his wife and their twelve-month-old baby also came. Dora had decided to put only one candle on her birthday cake. At first, everyone was having a good time. We listened to music, danced a little, joked about her old age. Then, after some time, our mother put the cake on the table and lit the candle. Just then, Mickey my brother's child, put out the candle for Dora. Everyone laughed. My brother explained that just one week before, Mickey had celebrated his first birthday with the cake and everything else. Eventually, my sister blew out the candle herself. It was a good day.
Nie wszystkie zwroty (spójniki) należy wykorzystać koniecznie jeden po drugim, ponieważ opowiadanie brzmiałoby wówczas sztucznie. Przykładowa relacja z przyjęcia urodzinowego ilustruje użycie zaproponowanych zwrotów.
Relacja ta realizuje trzy podpunkty (polecenia) zawarte w scenariuszu rozmowy sterowanej, który znajduje się poniżej w ramce. Zapoznaj się z tym scenariuszem, a następnie przeczytaj jego realizację jeszcze raz. W opowiadaniu znajdź trzy elementy wymienione w scenariuszu i podkreśl je.
Opowiadasz znajomym z zagranicy o uroczystości rodzinnej, w której brałeś/ brałaś udział. Powiedz:
• jaka to była uroczystość i kto w niej uczestniczył,
• w jaki sposób spędziłeś/spędziłaś tam czas,
• co ciekawego zdarzyło się wówczas.
Komentarz
Jak widzisz, scenariusz daje Ci dużo swobody, jeśli chodzi o treść relacji oraz szczegóły. Dla spełnienia kryteriów egzaminu w przypadku tej rozmowy najważniejsze jest, byś zawarł w niej i zrealizował wszystkie trzy podpunkty, prawidłowo stosując czasy przeszłe.
b. przy użyciu zdań czasowych
Do zaznaczenia kolejności wydarzeń oraz ich trwania w stosunku do innych wydarzeń, możesz wykorzystać znane Ci zdania czasowe.
When they were waiting on the platform, this very fat policewoman appeared again.
While I was looking for my wallet, they were probably already driving away with my money and documents.
As soon as I left home, I noticed that overnight something had changed in the street.
W przypadku szeregu wydarzeń (lub czynności) następujących jedno po drugim, użyj czasu przeszłego prostego (Simple Past).
She came back from work, rested a little with a cup of coffee, did some washing, then phoned Mark, arranged a date with him, and not long after that she got dressed, put on gorgeous makeup and left.
2.3. Utrzymywanie zainteresowania słuchacza
Jest wiele sposobów na to, abyś zainteresowa...
rufi6