2.Rozprawka typu za i przeciw.pdf

(366 KB) Pobierz
Microsoft Word - 2.Rozprawka typu za i przeciw
2. Rozprawka typu „za i przeciw"
Rozprawka typu „za i przeciw" to forma wypowiedzi pisemnej, w której zadaniem piszącego jest przed-
stawienie jakiegoś zagadnienia w kontekście argumentów pozytywnych i negatywnych, które się z nim wiążą.
Chodzi więc zawsze o napisanie zrównoważonego wywodu, który podaje zarówno argumentację za, jak i
przeciw pewnej koncepcji, sugestii lub propozycji, albo rozważa wady i zalety danego urządzenia, jakiejś
sytuacji czy pewnego sposobu działania.
Zwróć uwagę, że w tego typu wypracowaniach rozwinięcie w wyważony sposób
porusza zarówno dobre, jak i złe strony danego zagadnienia, a opinia piszącego
może być wyrażona dopiero w podsumowaniu.
Prosty schemat takich tekstów nie powinien sprawić nikomu problemów.
Ważne jest, by pamiętać o przedstawieniu niebanalnych i odpowiednio uzasa-
dnionych argumentów „za" i „przeciw".
Językiem właściwym dla tej formy wypowiedzi jest język formalny - dobrze jest
używać dłuższych zdań, odpowiednio połączonych spójnikami, należy zaś
bezwzględnie unikać potocznych wyrażeń idiomatycznych i zwrotów kolok-
wialnych.
651745496.006.png 651745496.007.png
Przykład 1.
Przeczytaj poniższy tekst rozprawki „za i przeciw". Oznacz klamrami jego
poszczególne części (wstęp, argumenty „za", argumenty „przeciw", zakończenie).
Zastanów się, jak brzmi temat rozprawki, i dokończ odpowiednio instrukcję do
zadania:
Napisz rozprawkę na temat:
Ocena kryterialna
1 . Treść
Wypowiedź jest zgodna z tematem, zawiera celne argumenty „za" (akapit 2) i
„przeciw" (akapit 3) oraz podsumowanie, które wskazuje, że w opinii autora zalety
telefonów komórkowych przewyższają ich wady.
2. Kompozycja
Tekst jest spójny i harmonijny, zawiera wstęp, rozwinięcie i zakończenie (z zachowa-
niem odpowiednich proporcji), które są właściwie wyróżnione, mieści się dokładnie
w podanym limicie słów*.
3. Jakość języka
A. bogactwo językowe - słownictwo, frazeologia, struktury składniowe wskazują na
dość zaawansowany poziom językowy piszącego, a styl jest adekwatny do formy
wypowiedzi.
B. poprawność językowa -tekst jest w pełni poprawny.
TREŚĆ
KOMPOZYCJA
BOGACTWO
JĘZYKOWE
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
RAZEM
5pkt.
4pkt.
5pkt.
4pkt.
18pkt.
651745496.008.png 651745496.009.png
Przykład 2.
Przeczytaj tekst rozprawki typu „za i przeciw". Jakie widzisz podobieństwa i jakie
różnice w stosunku do wypracowania z przykładu nr 1? W tekście podkreślono
błędy ortograficzne. Czy potrafisz znaleźć i poprawić pozostałe błędy w tym
wypracowaniu?
Komentarz
Wypracowanie obok zostało
napisane na ten sam temat, co
praca w przykładzie nr 1: „Telefon
komórkowy - nasz przyjaciel czy
wróg?" Autor wykorzystuje te
same argumenty, przedstawia
prawie taką samą treść, ale jego
rozprawka nie dorównuje ani
kompozycją, ani jakością języka
poprzedniemu wypracowaniu.
Język
Pisząc rozprawkę warto używać wyrażeń, dzięki którym będziesz mógł lepiej
zorganizować swoją wypowiedź. Aby wzmocnić jakieś stwierdzenie możesz
użyć np.
- In fact,
-Actually,
-As a matter of fact,
- Indeed,
651745496.001.png 651745496.002.png
Ocena kryterialna
Spróbujmy ocenić to wypracowanie według podanych kryteriów:
1 . Treść
Autor formułuje wypowiedź zgodną z tematem, podaje szereg dobrych argumentów
„za" i „przeciw" i podsumowuje temat, wypowiadając swoją pozytywną opinię na
temat telefonów komórkowych na końcu wypracowania.
2. Kompozycja
Tekst jest logiczny, ale tylko częściowo spójny i harmonijny (w niektórych zdaniach
brak odpowiednich spójników czy wyrazów nadających tekstowi spójność, np.
między pierwszym a drugim zdaniem można by wstawić In fact, a w zdaniu But
there are obviously disadvantages na końcu można by wstawić too), graficznie
wyodrębniono tylko niektóre części pracy* (de facto tylko wstęp).
3. Jakość języka
A. bogactwo językowe - słownictwo, frazeologia, struktury składniowe oraz styl
wskazują na stosunkowo niski poziom językowy piszącego: w tekście są liczne
powtórzenia, brak urozmaiconych struktur składniowych, a użyte słownictwo należy
zakwalifikować jako typowe dla poziomu podstawowego,
B. poprawność językowa - tekst nie jest w pełni poprawny: są w nim liczne błędy
gramatyczne i leksykalne, choć nie zakłócają one komunikacji.
Jest
Powinno być
it is
they are
such phone
such a phone
phone card
a phone card
you mustn't look
you needn't look lub you do not have
to look
to call help
to call for help lub lepiej to call
an ambulance
information about the address or
some others
information about some address or
other details
or even be cancer
or even cancer
or they give you another job
or give you another task
some people will have trouble
without a mobile phone
some people might find it difficult to
function without a mobile phone
Praca zawiera też niezbyt liczne błędy ortograficzne (podkreślone w tekście) oraz
sporadyczne błędy interpunkcyjne* (w przykładowym wypracowaniu wyrażenie for
example powinno być oddzielone przecinkami od sąsiadujących wyrazów).
TREŚĆ
KOMPOZYCJA
BOGACTWO
JĘZYKOWE
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
RAZEM
5pkt.
2pkt.
1 pkt
3 pkt.
11 pkt.
651745496.003.png 651745496.004.png
Techniki pomocne przy pisaniu rozprawki
Pisanie rozprawki musi poprzedzić przygotowanie, polegające na wypisaniu
argumentów, których omówienie będzie stanowić rozwinięcie tekstu. Wstęp i
zakończenie nie są już tak trudne, chociaż dobrze jest na etapie planowania
wypowiedzi mieć jakiś pomysł na rozpoczęcie tekstu i mieć na uwadze jego
logiczne podsumowanie. W przypadku trudności, można zastosować jedną z
technik omówionych poniżej.
Wstęp
Wstęp polega na postawieniu problemu, stworzeniu kontekstu dla wyważonej
argumentacji. Techniki, które mogą pomóc przy pisaniu wstępu w rozprawkach to:
• postawienie na początku pytania retorycznego, które stanowi wstęp do
rozważań na dany temat. Np. wypracowanie o telefonach komórkowych
można by rozpocząć od pytania: Can you imagine that 10 years ago mobile
phones were owned only by the rich and prosperous?
• sformułowanie ogólnego sądu, który wprowadzi odbiorcę w sedno zaga-
dnienia. Takie rozwiązanie zastosował autor przytoczonego powyżej wypra-
cowania.
• odwołanie się do jakiegoś zjawiska czy faktu, który jest powszechnie znany
lub uznany i wprowadza czytelnika w określoną tematykę, np. Mobile phones
have become a commonplace and it may be difficult for some to think about
the world without them. Most people seem not to realise that cellphones may
be a real blessing but also a true curse.
• zacytowanie myśli czy powiedzenia odpowiedniego do tematu rozprawki,
np. Decades ago someone said that the wheel had first liberated and then
enslaved man. It seems that a similar thing can be repeated nowadays about
the mobile phone.
Komentarz
Rozwinięcie
W odniesieniu do treści, naj-
istotniejszą kwestią przy pisaniu
rozprawek typu „za i przeciw" jest
wymyślenie adekwatnych argu-
mentów, bo to na nich spoczywa
cały ciężar tekstu.
Rozwinięcie tematu polega na logicznym przedstawieniu odpowiednio uzasad-
nionych argumentów „pro" i „kontra". Niezwykle ważne jest, aby zestawić zalety i
wady zanim przystąpisz do pisania. Trudno podać dobrą receptę na zebranie
sensownych argumentów „za" i „przeciw". W pisaniu rozwinięcia mogą Ci pomóc
następujące wskazówki:
• zapisz (w formie skrótowych notatek) argumenty, na których oprzesz swój
wywód; najlepiej zrób to w języku angielskim;
• zanotuj jak najwięcej argumentów, a potem wybierz te, które w Twoim odczuciu
są najbardziej przekonujące,
• jeśli brak Ci pomysłów, zastanów się, jakie wady i zalety czegoś dostrzegliby
Twoi rodzice, Twój chłopak/Twoja dziewczyna, nie lubiani przez Ciebie
sąsiedzi, a może nauczyciel angielskiego. Innymi słowy, spójrz na zagadnienie z
różnych punktów widzenia.
Zakończenie
Zakończenie wypracowania oznacza zajęcie stanowiska wobec omawianego
tematu. Autor może jednoznacznie opowiedzieć się za jakąś opinią lub przeciw
niej, może też w podsumowaniu przyjąć neutralny punkt widzenia, podkreślając,
że istnieje równie dużo argumentów „za", jak i „przeciw".
651745496.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin