1. Pocztówka
Pocztówka to rodzaj krótkiego okazjonalnego listu, pisanego najczęściej w celu powiadomienia najbliższych osób o swoim pobycie w danej miejscowości. Zazwyczaj zawiera pozdrowienia oraz krótki opis pobytu na przykład na wycieczce lub wakacjach, uwzględniający pierwsze wrażenia, warunki pogodowe, lokalowe, atrakcje turystyczne, plany na najbliższe dni. Pocztówki mogą zawierać również życzenia, gratulacje czy informacje. Styl pocztówki zależy od relacji między jej autorem a odbiorcą.
Przykład 1.
Przeczytaj tekst pocztówki. Jakie są cechy jej układu kompozycyjnego?
Przykład 2.
Przeczytaj teksty pocztówek, które Robert wysłał z Madrytu do swojej cioci oraz znajomego z Republiki Południowej Afryki. Porównaj style obu pocztówek. Podkreśl wyrażenia charakterystyczne dla danego stylu.
Komentarz
Ta pocztówka została napisana w stylu nieformalnym*. Autor użył potocznego języka. Pisze krótkimi zdaniami, stosuje potoczne słownictwo oraz formy skrócone. Zwróć uwagę, że układ pocztówki jest zgodny z zasadami: zawiera zwrot grzecznościowy rozpoczynający i kończący, a każdy temat omówiony jest w odrębnym akapicie.
Robert napisał pocztówkę w stylu formalnym*. Starannie dobrał wyrażenia i napisał tekst bardzo uprzejmym językiem, odpowiednim dla adresata pocztówki.
Przykład 3.
Przeczytaj temat poniższego zadania i dwa przykładowe rozwiązania. Zapoznaj się z oceną obu wypowiedzi oraz komentarzami dotyczącymi kryterialnej oceny obu pocztówek.
Wraz ze swoją klasą wyjechałeś/wyjechałaś na krótką wycieczkę do Zakopanego. Zredaguj tekst pocztówki, którą chcesz wysłać do swego korespondencyjnego przyjaciela z Anglii.
• Napisz o miejscu, gdzie zatrzymaliście się na nocleg.
• Opisz pogodę, która jest idealna dla narciarzy.
• Wspomnij o kolacji, którą zjedliście wczoraj w karczmie.
• Napisz, jakie macie plany na jutro.
TREŚĆ
POPRAWNOŚĆ
RAZEM
Inf. 1
Inf. 2
Inf. 3
Inf. 4
1pkt
1 pkt *
1 pkt
5 pkt.
Wskazówki
W zadaniu nie jest określony limit słów, ale musisz się zmieścić w objętości około 1/3 strony formatu A4. Oceniana jest przede wszystkim umiejętność zwięzłego i czytelnego przekazu informacji określonych w poleceniu. Jeśli w swojej wypowiedzi uwzględnisz wszystkie informacje i zostaną one napisane na tyle poprawnie językowo, że nie zaburzy to zrozumienia treści, otrzymasz 4 pkt. Oceniana będzie również poprawność językowa, za którą możesz otrzymać 1 pkt. Za to zadanie możesz otrzymać łącznie 5 pkt. Podpisz się XYZ. Na egzaminie maturalnym nie wolno Ci podawać swojego imienia i nazwiska.
W swojej wypowiedzi autor pocztówki uwzględnił wszystkie informacje zawarte w poleceniu, nie popełnił żadnych błędów językowych oraz napisał pocztówkę w stylu nieformalnym*. Dodatkową zaletą pracy ucznia jest to, że zadbał o jej odpowiedni układ (zwrot rozpoczynający i kończący, każdy temat ujęty w odrębnym akapicie, co nie podlega kryterialnej ocenie na egzaminie).
rufi6