1.Pocztówka.doc

(114 KB) Pobierz
Pocztówka

 

1. Pocztówka

Pocztówka to rodzaj krótkiego okazjonalnego listu, pisanego najczęściej w celu powiadomienia najbliższych osób o swoim pobycie w danej miejscowości. Zazwyczaj zawiera pozdrowienia oraz krótki opis pobytu na przykład na wycieczce lub wakacjach, uwzględniający pierwsze wrażenia, warunki pogodowe, lokalowe, atrakcje turystyczne, plany na najbliższe dni. Pocztówki mogą zawierać również życzenia, gratulacje czy infor­macje. Styl pocztówki zależy od relacji między jej autorem a odbiorcą.

Przykład 1.

Przeczytaj tekst pocztówki. Jakie są cechy jej układu kompozycyjnego?


 


Przykład 2.

Przeczytaj teksty pocztówek, które Robert wysłał z Madrytu do swojej cioci oraz znajomego z Republiki Południowej Afryki. Porównaj style obu pocztówek. Podkreśl wyrażenia charakterystyczne dla danego stylu.


 

Komentarz

Ta pocztówka została napisana w stylu nieformalnym*. Autor użył potocznego języka. Pisze krótkimi zdaniami, stosuje potoczne słow­nictwo oraz formy skrócone. Zwróć uwagę, że układ pocztówki jest zgodny z zasadami: zawiera zwrot grzecznościowy rozpo­czynający i kończący, a każdy te­mat omówiony jest w odrębnym akapicie.


 

Komentarz

Robert napisał pocztówkę w stylu formalnym*. Starannie dobrał wyrażenia i napisał tekst bardzo uprzejmym językiem, odpowied­nim dla adresata pocztówki.




Przykład 3.

Przeczytaj temat poniższego zadania i dwa przykładowe rozwiązania. Zapoznaj się z oceną obu wypowiedzi oraz komentarzami dotyczącymi kryterialnej oceny obu pocztówek.

Wraz ze swoją klasą wyjechałeś/wyjechałaś na krótką wycieczkę do Zako­panego. Zredaguj tekst pocztówki, którą chcesz wysłać do swego korespon­dencyjnego przyjaciela z Anglii.

         Napisz o miejscu, gdzie zatrzymaliście się na nocleg.

         Opisz pogodę, która jest idealna dla narciarzy.

         Wspomnij o kolacji, którą zjedliście wczoraj w karczmie.

         Napisz, jakie macie plany na jutro.

 

 

TREŚĆ

 

POPRAWNOŚĆ

RAZEM

Inf. 1

Inf. 2

Inf. 3

Inf. 4

1pkt

1 pkt *

1pkt

1 pkt

1 pkt

5 pkt.


Wskazówki

W zadaniu nie jest określony limit słów, ale musisz się zmieścić w obję­tości około 1/3 strony formatu A4. Oceniana jest przede wszystkim umiejętność zwięzłego i czytelnego przekazu informacji określonych w poleceniu. Jeśli w swojej wypo­wiedzi uwzględnisz wszystkie infor­macje i zostaną one napisane na tyle poprawnie językowo, że nie zabu­rzy to zrozumienia treści, otrzymasz 4 pkt. Oceniana będzie również poprawność językowa, za którą możesz otrzymać 1 pkt. Za to zada­nie możesz otrzymać łącznie 5 pkt. Podpisz się XYZ. Na egzaminie maturalnym nie wolno Ci podawać swojego imienia i nazwiska.

Komentarz

W swojej wypowiedzi autor pocztówki uwzględnił wszystkie informacje zawarte w poleceniu, nie popełnił żadnych błędów ję­zykowych oraz napisał pocztówkę w stylu nieformalnym*. Dodatko­wą zaletą pracy ucznia jest to, że zadbał o jej odpowiedni układ (zwrot rozpoczynający i kończący, każdy temat ujęty w odrębnym akapicie, co nie podlega kryterialnej ocenie na egzaminie).


 




 

 

TREŚĆ

 

POPRAWNOŚĆ

RAZEM

Inf. 1

Inf. 2

Inf. 3

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin