Nowe_Dowody_Osobiste.pdf

(201 KB) Pobierz
221887446 UNPDF
Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji
Nowe Dowody Osobiste
W dniu 29 grudnia 2009 r. Rada Ministrów przyjêła przygotowane przez Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i
Administracji zało¿enia ustawy o dowodach osobistych, zgodnie z którymi od dnia 1 stycznia 2011 r. bêd±
wydawane nowe dowody osobiste.
1) Dowód osobisty
Nowy dowód osobisty bêdzie wielofunkcyjnym elektronicznym dokumentem to¿samo¶ci, bêdzie miał postaæ karty, w
której zostanie zamontowany elektroniczny no¶nik danych (tzw. chip) słu¿±cy do przechowywania danych zapisanych w
postaci elektronicznej.
2) Funkcje dowodu osobistego
Nowy dowód osobisty bêdzie dokumentem potwierdzaj±cym to¿samo¶æ i obywatelstwo polskie osoby na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych pañstw członkowskich Unii Europejskiej, pañstw Europejskiego Obszaru
Gospodarczego nienale¿±cych do Unii Europejskiej oraz pañstw niebêd±cych stronami umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, których obywatele mog± korzystaæ ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te
pañstwa ze Wspólnot± Europejsk± i jej pañstwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych
pañstw, uznaj±cych ten dokument za wystarczaj±cy do przekraczania ich granic oraz dokumentem uprawniaj±cym do
przekraczania granic tych pañstw.
Ponadto dziêki zastosowaniu warstwy elektronicznej, nowy dowód osobisty bêdzie równie¿ wypełniał nowe funkcje
polegaj±ce na umo¿liwieniu:
elektronicznego potwierdzania autentyczno¶ci dokumentu w systemach teleinformatycznych podmiotów publicznych,
elektronicznego uwierzytelniania posiadacza w systemach teleinformatycznych podmiotów publicznych oraz przy
dostêpie do rejestrów publicznych,
instalacji danych słu¿±cych do składania podpisu kwalifikowanego.
Poniewa¿ warstwa elektroniczna dowodu osobistego bêdzie zawierała przestrzeñ umo¿liwiaj±c± implementacjê
dodatkowych funkcjonalno¶ci, powy¿szy katalog nie jest ostatecznie zamkniêty.
Tym samym bêdzie mo¿liwe jego wykorzystanie np. jako karty ubezpieczenia zdrowotnego czy legitymacji szkolnej.
3) Zawarto¶æ dowodu osobistego
Zmieni siê zawarto¶æ dowodu osobistego, w którym oprócz czê¶ci graficznej zostanie zamieszczona warstwa
elektroniczna. W odró¿nieniu od obowi±zuj±cego obecnie wzoru dowodu osobistego, nowy dokument nie bêdzie
zawierał rysopisu, danych dotycz±cych miejsca zameldowania obywatela oraz graficznego podpisu obywatela,
natomiast bêdzie on zawierał dane dotycz±ce obywatelstwa polskiego jego posiadacza.
Tym samym w dowodzie osobistym bêd± zawarte nastêpuj±ce dane:
dane dotycz±ce osoby:
nazwisko,
imiê (imiona),
nazwisko rodowe,
imiona rodziców,
datê i miejsce urodzenia (miejscowo¶æ),
płeæ,
wizerunek twarzy,
numer PESEL,
obywatelstwo;
Strony 1/3
221887446.001.png
Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji
dane dotycz±ce dokumentu:
seria i numer dokumentu;
data wydania;
data wa¿no¶ci;
oznaczenie organu wydaj±cego dokument.
Wszystkie dane zawarte w warstwie graficznej dowodu osobistego (umieszczone na awersie i rewersie karty) zostan±
zapisane równie¿ w warstwie elektronicznej dokumentu (na elektronicznym no¶niku danych). Ponadto warstwa
elektroniczna nowego dowodu osobistego bêdzie zawierała dane słu¿±ce do składania podpisu osobistego
(zaawansowanego podpisu elektronicznego, który w kontaktach z organami administracji bêdzie równowa¿ny
odrêcznemu podpisowi zło¿onemu pod dokumentem), dane słu¿±ce do składania informacji uwierzytelniaj±cej (podpisu
elektronicznego uwierzytelniaj±cego dokument w systemach teleinformatycznych jednostek sektora publicznego) oraz
przestrzeñ umo¿liwiaj±c± instalacjê kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Podpis kwalifikowany bêdzie instalowany
w dowodzie osobistym przez firmy komercyjne na ¿yczenie posiadacza dowodu osobistego, za¶ instalacja tego podpisu
bêdzie nastêpowała zgodnie z zasadami i wymogami okre¶lonymi w ustawie i rozporz±dzeniu wykonawczym.
4) Posiadacze dowodu osobistego
Prawo posiadania dowodu osobistego bêdzie miał ka¿dy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej od chwili urodzenia,
natomiast osoby pełnoletnie bêd± miały obowi±zek posiadania tego dokumentu. Dzieciom do lat piêciu dowód osobisty
bêdzie wydawany na okres 5 lat, za¶ pozostałym osobom - na okres 10 lat.
5) Organy wydaj±ce, składanie wniosków
Dowód osobisty bêdzie wydawany wył±cznie na terytorium kraju. Nie bêdzie mo¿liwo¶ci zło¿enia wniosku o wydanie
tego dokumentu w konsulacie. W odró¿nieniu od obowi±zuj±cych rozwi±zañ prawnych o wydanie dowodu osobistego
bêdzie mo¿na ubiegaæ siê w organie dowolnej gminy, a nie tylko w organie gminy wła¶ciwym ze wzglêdu na miejsce
zameldowania. Ponadto bêdzie mo¿liwe zło¿enie wniosku o wydanie dowodu osobistego w postaci elektronicznej, za
po¶rednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP. Niemniej, poniewa¿ dowód osobisty jest
w polskim systemie prawa podstawowym dokumentem potwierdzaj±cym to¿samo¶æ, przewidywana jest w zwi±zku z
ubieganiem siê o jego wydanie przynajmniej jednokrotna wizyta obywatela w urzêdzie . Nie przewiduje siê obowi±zku
obecno¶ci dziecka do lat piêciu.
6) Utrata wa¿no¶ci i uniewa¿nienie
Zasadniczo nie zmieni± siê zasady dotycz±ce utraty wa¿no¶ci dowodu osobistego, która bêdzie nastêpowała po upływie
terminu wa¿no¶ci dokumentu oraz z powodu zmiany danych zamieszczonych w dowodzie, a tak¿e w wyniku
uniewa¿nienia dowodu z urzêdu. Uniewa¿nienie dowodu osobistego bêdzie nastêpowaæ równie¿ na skutek zgłoszenia
jego utraty lub uszkodzenia (w tym tak¿e czê¶ci elektronicznej). Nowym rozwi±zaniem bêdzie publikowanie, na stronie
internetowej przez Ministra Spraw Wewnêtrznych i Administracji, wykazu uniewa¿nionych dowodów osobistych
obejmuj±cego serie i numery uniewa¿nionych dowodów osobistych oraz serie i numery utraconych blankietów dowodów
osobistych. Dostêp do tego wykazu bêdzie nastêpował po uwierzytelnieniu siê pytaj±cego podpisem elektronicznym
opatrzonym certyfikatem kwalifikowanym lub certyfikatem podpisu osobistego albo na zasadach okre¶lonych w ustawie
o informatyzacji podmiotów realizuj±cych zadania publiczne (tj. po uwierzytelnieniu siê Profilem Zaufanym ePUAP).
Dostêp do tego wykazu bêdzie rejestrowany i bêdzie nastêpował w odniesieniu do konkretnie wskazanego dowodu
osobistego po wskazaniu jego serii i numeru.
7) Udostêpnianie danych z Rejestru
Minister Spraw Wewnêtrznych i Administracji bêdzie prowadził Rejestr Dowodów Osobistych, w którym bêd±
gromadzone dane dotycz±ce wydanych dowodów osobistych oraz wniosków o ich wydanie. RDO bêdzie zawierał
mniejsz± liczbê danych osobowych ni¿ Ogólnokrajowa Ewidencja Wydanych i Uniewa¿nionych Dowodów Osobistych
(np. nie bêdzie zawierał danych adresowych i rysopisu). Dostêp do tego rejestru bêdzie ograniczony do enumeratywnie
wyliczonych organów zwi±zanych ze ¶ciganiem przestêpstw oraz zapewnieniem bezpieczeñstwa kraju, którym taki
Strony 2/3
221887446.002.png
Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji
dostêp jest niezbêdny ze wzglêdu na charakter prowadzonych przez nie czynno¶ci, w szczególno¶ci w zakresie działañ
dochodzeniowo-¶ledczych.
Upowszechnienie dokumentu potwierdzaj±cego to¿samo¶æ drog± elektroniczn±, ułatwi i usprawni kontakt obywatela z
organami administracji, ponadto u¿ycie w dowodzie osobistym warstwy elektronicznej podniesie poziom ochrony przed
jego fałszowaniem, a tak¿e wzmocni funkcjê identyfikacyjn± tego dokumentu.
Strony 3/3
221887446.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin