Giblin Les - Umiejetnosc postepowania z innymi.pdf

(93 KB) Pobierz
LZ. Giblin Les - Umiejetnosc postepowania z innymi
Les Giblin
UMIEJETNOSC
POSTEPOWANIA Z
INNYMI
I - Rozumienie ludzi i natury ludzkiej.
Pierwszym krokiem na drodze do coraz umiejętniejszego obcowania z innymi, (czyli do coraz
skuteczniejszego nawiązywania pozytywnych kontaktów międzyludzkich) jest prawidłowe
zrozumienie innych ludzi i ich natury. Kiedy posiadasz dobra znajomość natury ludzkiej i
ludzi, kiedy wiesz dlaczego ludzie robią to, co robią, kiedy wiesz dlaczego i jak ludzie
zareagują w określonych sytuacjach - wówczas, i tylko wówczas, moŜesz zacząć umiejętnie
to wykorzystywać. Zrozumienie ludzi i natury ludzkiej polega poprostu na ustaleniu, co ci
ludzie sobą reprezentują - nie zaś na ustaleniu tego, co sadzisz, Ŝe sobą reprezentują, ani tego,
co chciałbyś, Ŝeby sobą reprezentowali. Jacy wiec oni są? --- LUDZIE PRZEDE SZYSTKIM
INTERESUJA SIĘ SOBĄ, A NIE TOBA! Wykładając te myśl inaczej: ta druga osoba jest
tysiąc razy bardziej zainteresowana sobą niŜ Tobą. I na odwrót! Ty interesujesz się sobą o
wiele bardziej niŜ kimkolwiek innym na świecie. Pamiętaj, Ŝe czyny człowieka powodowane
są myśleniem o sobie, zainteresowaniem własnymi korzyściami. Ta cecha charakteru
ludzkiego jest tak silna, Ŝe siłą napędową dobroczynności jest przede wszystkim satysfakcja i
przyjemność, jaka ofiarodawca odczuwa w chwili dawania, a nie dobroczynny skutek daru.
Skutek liczy się w drugiej kolejności. Nie musisz przepraszać albo czuć się zaŜenowany
uświadomiwszy sobie, Ŝe w naturze ludzkiej leŜy zainteresowanie własnymi korzyściami - tak
było od początku świata i tak będzie do końca świata, poniewaŜ taka jest właśnie ludzka
natura. Pod tym względem jesteśmy wszyscy jednakowi. Nie musisz przepraszać albo czuć
się zaŜenowany uświadomiwszy sobie, Ŝe w naturze ludzkiej leŜy zainteresowanie własnymi
korzyściami - tak było od początku świata i tak będzie do końca świata, poniewaŜ taka jest
właśnie ludzka natura. Pod tym względem jesteśmy wszyscy jednakowi. Świadomość, Ŝe
ludzie są zasadniczo zainteresowani przede wszystkim sobą, daje Ci podstawę do
wypracowania taktyki postępowania z nimi. UmoŜliwia Ci zręczne podejmowanie
skutecznych działań. W dalszych rozdziałach zobaczysz jak wiele niezawodnych technik
moŜna wypracować opierając się na zrozumieniu tej prawdy.
II - Jak umiejętnie rozmawiać.
Gdy z kimś rozmawiasz, wybierz temat, który jest dla niego szczególnie zajmujący.
Rozmawiaj o tym, co go interesuje najbardziej na świecie. A co jest dla niego najbardziej
interesujące na świecie? - ON SAM! Kiedy mówisz do niego o nim, jest głęboko
zaciekawiony i bez reszty zafascynowany. Będzie potem o Tobie myślał z wielka sympatia.
Kiedy mówisz do kogoś o nim samym, "głaszczesz go z włosem" - Twoje działanie
ukierunkowane jest zgodnie z właściwościami natury ludzkiej. Kiedy mówisz do niego
osobie, "głaszczesz go pod włos" - Twoje działanie zmierza w przeciwnym kierunku. Usuń ze
swojego słownika wyrazy: "ja", "mój" itd., a zamiast nich uŜywaj wyrazów: "ty", "twój" itd.
Wyrazy te maja większą siłę od wszystkich innych wyrazów wymawianych przez ludzki
język. Np:
- To dla Ciebie,
- Na pewno będzie Pani zadowolona, jeśli Pani to zrobi,
- Pana rodzina na pewno się ucieszy,
- Opłaci się to Państwu w kaŜdym przypadku, itd.
Krotko mówiąc: jeśli zrezygnujesz z przyjemności, jaka daje Ci mówienie o sobie, i która
czerpiesz z uzyskania słow. "ja", "mnie", "mój", Twoja skuteczność w rozmowach z innymi
ludźmi i wpływ, jaki na nich masz, znacznie się zwiększy. Nie da się ukryć, Ŝe jest to trudne
do osiągnięcia i wymaga długich ćwiczeń, ale nagroda, jaka za to otrzymasz, jest warta
wysiłku. Innym dobrym sposobem wykorzystania zainteresowania ludzi ich własnymi
osobami jest sprowokowanie ich podczas rozmowy do mówienia o sobie. łatwo się
przekonać, Ŝe ludzie bardziej wolą rozmawiać o sobie, niŜ o czymś innym. Jeśli skierujesz
rozmowę na ten temat, rozmówca uzna Cię za sympatyczna osobę. MoŜesz to osiągnąć,
zadając pytania w rodzaju:
- Jak tam Ŝona i dzieci?,
- Jak twój chłopak radzi sobie w wojsku?,
- A gdzie teraz mieszka twoja córka z męŜem?,
- Od dawna pracujesz w tej firmie?,
- Czy pan się urodził w tym mieście?,
- Co pan o tym myśli?,
- Czy to pani rodzina jest na tym zdjęciu?,
- Jak się państwu udała wycieczka?
- Czy zabiera pan z sobą rodzinę?.
Większość z nas nie potrafi skutecznie wpłynąć na innych, bo jesteśmy ciągle zajęci
myśleniem i mówieniem o sobie. Musimy wiec sobie dobrze uświadomić, Ŝe nie jest waŜne,
czy nam się podoba temat rozmowy i to co mówimy, lecz czy się to podoba naszym
rozmówcom. Tak wiec, jeśli z kimś rozmawiasz, mów o nim i tak pokieruj rozmowa, by on
równieŜ mówił o sobie. W ten właśnie sposób staniesz się najbardziej interesującym
rozmówca.
III - JAK SPRAWIC, BY ROZMÓWCA POCZUL się WAZNY?.
Najpowszechniejsza cecha gatunku ludzkiego, cecha którą masz zarówno Ty, jak i kaŜdy
inny człowiek na świecie, cecha tak silna, Ŝe sprawia, iŜ ludzie robią te wszystkie dobre i złe
rzeczy, które robią, jest pragnienie bycia kimś waŜnym, pragnienie bycia osoba znana. - Jeśli
wiec chcesz umiejętnie postępować z ludźmi dbaj o to, by okazywać im, Ŝe są waŜni.
Pamiętaj, Ŝe im waŜniejsi poczują się ludzie przy Tobie, tym lepiej będą na Ciebie reagować.
-KaŜdy chce być traktowany jak "ktoś" - na tym oparta jest miedzy innymi ogólna potrzeba
zachowania twarzy. - Nikt nie chce być traktowany jak "nikt" - a gdy kogoś ignorujemy lub
nie dopuszczamy do głosu, dajemy mu do zrozumienia, Ŝe jest dla nas nikim. Pamiętaj, Ŝe ten
drugi człowiek jest dla siebie tak samo waŜny, jak Ty jesteś dla siebie. Stosowanie się do tej
prawdy jest jednym z kamieni węgielnych sukcesu w kontaktach międzyludzkich. Oto kilka
sposobów okazywania ludziom, Ŝe są dla nas waŜni:
1- Słuchaj tego, co mówią (patrz rozdział 5-"Jak umiejętnie słuchać")-Niegodzenie się na
wysłuchanie kogoś jest jednym z najskuteczniejszych sposobów doprowadzenia do ego, by
poczuł się mało waŜny, okazania mu, Ŝe się go ma za nic.- UwaŜne słuchanie tego, co ktoś
mówi, jest jednym z najlepszych sposobów utwierdzania go w poczuciu waŜności.
2.- Przyklaskuj ludziom i praw im komplementy - gdy na to zasługują.
3.- UŜywaj imion i nazwisk rozmówców oraz ich zdjęć. Mów do ludzi po imieniu lub
nazwisku, oraz wykorzystuj ich zdjęcia, a będą Cię bardzo lubili.
4.- Odpowiadaj po chwili, a nie natychmiast. - Sprawi to na rozmówcy wraŜenie, Ŝe starannie
przemyślałeś to, co powiedział, i Ŝe było to warte przemyślenia.
5.- UŜywaj słów "ty", "twój", "pani", "pan", pana" itd., a nie "ja", "mnie", mój" itd.
6.- Dawaj ludziom znać, Ŝe pamiętasz, Ŝe na ciebie czekają. jeśli juŜ ktoś musi na Ciebie
czekać, daj mu znać, Ŝe o nim wiesz i pamiętasz, Ŝe czeka, To sprawi, Ŝe poczuje się waŜny.
7.- Dostrzegaj kaŜdego w grupie, a nie tylko jej przywódcę lub tego, kto w jej imieniu mówi.
Grupa to nie tylko jedna osoba.
IV - Jak umiejętnie zgadzać się z rozmówca?
Nieomal najwaŜniejszym pojedynczym krokiem w kierunku zdobycia umiejętności
skutecznego postępowania w kontaktach międzyludzkich jest opanowanie Sztuki Bycia
niekonfliktowym. Zaiste, jest to jeden z klejnotów mądrości naszych czasów. Chyba przez
cale Ŝycie nic Ci nie będzie równie pomocne, jak ta łatwa do opanowania technika bycia
osoba zgodna. Zapamiętaj sobie do końca Ŝycia, Ŝe byle dureń potrafi nie zgadzać się z
ludźmi i Ŝe trzeba człowieka mądrego, inteligentnego = człowieka duŜego formatu, by umiał
się zgadzać - zwłaszcza jeśli rozmówca nie ma racji. Sztuka bycia zgodnym składa się z
sześciu części:
1.- Nieustannie ucz się być zgodnym - zgadzać się z innymi. Wprowadzaj się w nastrój
zgodliwości, nastawiaj się na zgadzanie się z ludźmi. Wypracowuj sobie zgodliwy charakter.
Bądź naturalnie zgodliwy.
2.- Mów ludziom, Ŝe się z nimi zgadzasz. Nie wystarczy być zgodnym. Trzeba ludzi
informować, Ŝe się z nimi zgadzasz. Gdy się z kimś zgadzasz, popatrz na niego, skin głową
potakująco i powiedz: "Zgadzam się z tobą", albo " Masz racje".
3.- jeśli nie jest to absolutnie konieczne, nie mów ludziom, Ŝe się z nimi nie zgadzasz. Gdy
się z kimś zgadzasz, popatrz na niego , skin głową potakująco i powiedz: " Zgadzam się z
tobą ', albo "Masz racje".
3.- jeśli nie jest to absolutnie konieczne, nie mów ludziom, Ŝe się z nimi nie zgadzasz. Gdy
nie moŜesz się z kimś zgodzić, a przecieŜ tak zdarza się nieraz, wówczas nie zaprzeczaj jego
słowom jeśli to nie jest absolutnie konieczne. Będziesz zdumiony, gdy sobie uświadomisz jak
rzadko zaprzeczanie jest naprawdę niezbędne.
4.- Przyznaj, gdy nie masz racji. Ilekroć nie miałeś racji, powiedz to głośno: "Pomyliłem się".
"Nie miałem racji" itp. Przyznawanie się do własnych błędów świadczy o silnym charakterze
i ludzie podziwiają kaŜdego, kto potrafi to robić. Przeciętniak będzie w takiej sytuacji
zmyślał, wykręcał się i zwalał winę na kogoś innego lub na coś.
5.- Nie spieraj się. Najgorsza ze znanych technik postępowania w kontaktach międzyludzkich
jest spór. Nawet jeśli masz racje - nie spieraj się. Spieraniem się niewiele zyskasz, a juŜ na
pewno nie zyskasz przyjaciół.
6.- Miej właściwy stosunek do wojowniczych rozmówców. - Kto ma wojowniczy charakter,
ten chce przede wszystkim walczysz. Najlepsza technika w kontaktach z takim wojowniczym
typem jest niewdawanie się w potyczki z nim. Rozmówca wykrzyczy się, wyparska i
zamilknie z głupią mina. '' Uzasadnienie sztuki bycia zgodnym:
a) ludzie lubią tych, którzy się z nimi zgadzają;
b) ludzie nie lubią tych, którzy się z nimi nie zgadzają;
c) ludzie nie lubią napotykać na sprzeciw.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin