Infrastruktura transportu drogowego_wykład 4.pdf

(2191 KB) Pobierz
Infrastruktura transportu
drogowego
wykład 4
895113000.002.png
Odwodnienie dróg
895113000.003.png
Rodzaje wód działających na drogę
samochodową
Na budowlę ziemną jaką jest korpus drogi samochodowej
oddziałują wody atmosferyczne (opadowe), wody gruntowe
jak również wody cieków (rzek i potoków) znajdujących się
w jej sąsiedztwie, w wyniku oddzia ływania wód drobne
frakcje gruntu ulegają wypłukiwaniu oraz pojawia si ę
zjawisko rozmywania gruntu.
895113000.004.png
Opady atmosferyczne mog ą występować w postaci :
- mżawki,
- deszczu,
- śniegu,
- krupy i gradu o różnej wielkości
Spływ i odpływ wód opadowych może mieć charakter
powierzchniowy lub podziemny . Wielkości spływu wody jak
również jej odpływu (poza wyznaczony teren) mo żna odnosić
do okresu czasu (np. m 3 /miesiąc) lub powierzchni terenu (np.
m 3 /km 2 ).
895113000.005.png
Zatrzymanie opadu atmosferycznego nazywa si ę retencją , a w
odniesieniu do zlewni okre śla zdolność retencyjną zlewni ( obszar, z
którego spływają opady do cieków lub zbiorników wodnych).
Korpus ziemny drogi samochodowej mo że ulec zawilgotnieniu wskutek:
- kapilarnego podciągania wód gruntowych
- ich bezpośredniego oddziaływania.
Zawilgocenie może się pojawić w wyniku :
-
podnoszenia się zwierciadła wód gruntowych aż do poziomu spodu
konstrukcji drogi lecz najcz ęściej w następstwie podciągania
kapilarnego na wysokość 1,5 – 2,0 m.
-
przesiąkanie wody z boków podłoża, zwłaszcza na terenach
zalewowych lub w przekopach, gdzie mog ło nastąpić przecięcie
warstw wodonośnych nachylonych w kierunku drogi.
895113000.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin