Systemy opłat za przejazdy transportem miejskim.doc

(55 KB) Pobierz
Systemy opłat za przejazdy transportem miejskim

Systemy opłat za przejazdy transportem miejskim

 

Inteligentne systemy transportowe

}          Inteligentne Systemy Transportu (Intelligent Transportation Systems – ITS) pozwalają na zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa systemów transportowych poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii informatycznych. Z wieloletnich badań prowadzonych w aglomeracjach amerykańskich i kanadyjskich wynika, że zastosowanie systemów ITS powoduje zmniejszenie nakładów na infrastrukturę transportową nawet
o 30 – 35 %, przy uzyskaniu tych samych efektów dotyczących zwiększenia sprawności systemu.

 

 

Efekty wdrożenia ITS

}          zwiększenie nawet o 20 % przepustowości sieci transportowych bez konieczności wykonywania inwestycji drogowych,

}          znaczne zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych,

}          oszczędność czasu podróży,

}          znaczące zmniejszenie emisji CO2

 

 

Elementy systemów ITS

·         integrację różnych podsystemów transportu na obszarach miast i aglomeracji,

·         zarządzanie ruchem na odcinkach i w korytarzach najbardziej obciążonych dróg krajowych,

·         zarządzanie ruchem w miastach i aglomeracjach,

·         systemy informacji dla podróżnych (informacja przed podróżą, informacja
w czasie podróży dla kierowców, informacja w czasie podróży dla pasażerów, osobista informacja, nawigacja drogowa),

·         systemy kontroli jazdy pojazdów (poprawa widoczności, automatyzacja prowadzenia pojazdu, ostrzeganie przed zderzeniem, pogotowie bezpieczeństwa),

·         systemy automatycznego nadzoru nad ruchem pojazdów ciężarowych
i dostawczych (automatyczna administracja, automatyczna inspekcja, monitorowanie bezpieczeństwa, zarządzanie przewozami towarowymi),

·         systemy zarządzania transportem zbiorowym (zarządzanie transportem zbiorowym, zarządzanie popytem na przejazdy, zarządzanie transportem kombinowanym),

·         systemy ratownicze (zgłaszanie zagrożeń, zarządzanie służbami ratowniczymi, materiały niebezpieczne i zgłaszanie incydentów),

·         systemy elektronicznych opłat za przejazdy (transakcje elektroniczne opłat),

·         systemy bezpieczeństwa na drogach (bezpieczeństwo podróżowania, ochrona niechronionych uczestników ruchu, inteligentne skrzyżowania)

 

 

Zasada działania karty bezdotykowej

 

}          Karty bezdotykowe składają się z dwóch bloków (logiczny i pamięci), radio przekaźnika (nadajnik i odbiornik w jednym) i antena. Obecna technologia pozwala osiągnąć bardzo krótki czas transakcji. Proces kasowania staje się bardzo szybkim, co jest bardzo ważne w przypadku otwierania bramek obrotowych na stacjach metra. Karty bezdotykowe nie posiadają baterii. Zamiast tego mają wbudowany induktor, by zachować część przypadkowego sygnału radiowego, który zostanie przetworzony i użyty do zasilenia elektroniki układu karty.

 

Zintegrowany system opłat

}          System jest modułowy i może zostać wzbogacony o nowe funkcje jak i rozszerzony na inne środki komunikacji, łącząc je w jednolity, spójny układ komunikacji aglomeracyjnej jak na przykład:

}          stacje metra

}          (potencjalnie) nowe linie metra

}          przewoźnicy miejscy

}          WKD

}          Koleje Mazowieckie

}          SKM

}          przewoźnicy operujący w gminach podwarszawskich

 

 

Wdrożone elementy systemu

}          9100 kasowników dualnych obsługujących bilety magnetyczne i kart zbliżeniowych

}          2190 sterowników

}          360 urządzeń do ładowania kart

}          200 terminali kontrolerskich

}          230 bramek dostępu

}          3 urządzenia biurowe do produkcji biletów

}          centralny system zarządzania z terminalami roboczymi

 

 

Warszawska karta  miejska

}          Informacje o bilecie są zapisywane na nośniku chipowym (Warszawskiej Karcie Miejskiej)

miejska

}          Inne wykorzystania karty

}          karta wstępu/bilet do obiektów miejskich ( teatry, baseny ...)

}          karta wstępu do domów kultury

}          karta wstępu do Pałacu Młodzieży

}          karta biblioteczna

}          karta służąca jako portmonetka usług przedpłaconych (parkingi w strefie płatnego parkowania)

}          Integracja z legitymacją studencką

 

 

System warszawski - podsumowanie

}          Mimo, że nazwany został najodważniejszym, stosowany w Warszawie  system (oraz podobne mu, wdrażane w innych miastach), nie przynoszą znaczących korzyści w sterowaniu transportem miejskim. W zasadzie warszawska karta miejska spełnia te same funkcje co bilet papierowy. Różni je sposób nabywania i kasowania biletów, natomiast ich wkład w optymalizację transportu jest taki niemal jednakowy. Przede wszystkim chodzi o brak konieczności rejestrowania przejazdu. W rezultacie system ten nie pozwala na zbieranie danych na temat obciążeń poszczególnych linii i przystanków.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin