organizacja pomocy w szkole.pdf

(55 KB) Pobierz
Microsoft Word - Organizacja pomocy w szkole.doc
Małgorzata Ro Ň y ı ska
Szkoła wobec uczniów z dysleksj Ģ
Filozofia szkoły przyjaznej uczniom z dysleksj Ģ powinna zmierza ę w kierunku osi Ģ gania
sukcesu, a nie unikania niepowodzenia. Wymaga to od dyrekcji i ka Ň dego nauczyciela
odpowiedniej wiedzy, otwarto Ļ ci, tak by ka Ň dy potrafił rozpozna ę dziecko ryzyka dysleksji
oraz wiedział, jak Ģ strategi ħ nale Ň y zastosowa ę , aby jak najlepiej pracowa ę z tym dzieckiem.
Dla zwi ħ kszenia skuteczno Ļ ci oddziaływa ı szkoła powinna nawi Ģ za ę kontakt z osobami
i instytucjami fachowo udzielaj Ģ cymi pomocy dzieciom z dysleksj Ģ (np. poradnia
psychologiczno-pedagogiczna, Polskie Towarzystwo Dysleksji).
Dobrze zaplanowana i przemy Ļ lana „szkolna polityka” wobec zagadnienia dysleksji mo Ň e
powodowa ę , Ň e problemy b ħ d Ģ o wiele łatwiejsze do pokonania.
W szkołach, które s Ģ Ļ wiadome problemu dysleksji, dzieci dyslektyczne mog Ģ uczy ę si ħ
z sukcesem. Edukacja mo Ň e by ę pozytywn Ģ sił Ģ – energi Ģ dla ka Ň dego, bez obni Ň ania
standardów wymaga ı czy pozostawiania kogo Ļ z tyłu. Działanie pedagogów z wyobra Ņ ni Ģ ,
zaanga Ň owaniem w oparciu o partnersk Ģ współprac ħ z rodzicami mo Ň e zako ı czy ę si ħ
powodzeniem dla ka Ň dego ucznia z dysleksj Ģ .
Wielu nauczycielom mo Ň e wydawa ę si ħ trudne, aby kształci ę z powodzeniem wszystkich
uczniów, w tym równie Ň tych z dysleksj Ģ . Tymczasem wdro Ň enie prostych działa ı , opisanych
poni Ň ej, w ka Ň dej szkole mo Ň e usprawni ę i udoskonali ę nauczanie i uczenie si ħ wszystkich
dzieci jednocze Ļ nie.
Koordynator wspieraj Ģ cy uczniów z dysleksj Ģ
Pełen sympatii, wykazuj Ģ cy zrozumienie, maj Ģ cy wiedz ħ i dobr Ģ znajomo Ļę problemu
koordynator (nauczyciel, pedagog szkolny, terapeuta), który posiada taki status wewn Ģ trz
szkoły, odpowiedzialny jest za udzielanie wsparcia uczniom ze specyficznymi trudno Ļ ciami w
uczeniu si ħ . Jego pomoc mo Ň e by ę bardzo efektywna i skuteczna.
Jednak Ň e koordynator wymaga specjalnego szkolenia i do Ļ wiadczenia, aby w pełni rozumie ę
zasi ħ g i obszar trudno Ļ ci w uczeniu si ħ osób z dysleksj Ģ .
Jest odpowiedzialny za dokonanie oceny trudno Ļ ci dzieci, przygotowywanie indywidualnych
programów nauczania, a nast ħ pnie udzielanie pomocy potrzebuj Ģ cym, poprzez wł Ģ czanie ich
do wyt ħŇ onej i intensywnej pracy na zaj ħ ciach terapeutycznych uwzgl ħ dniaj Ģ cych
wielozmysłowe uczenie si ħ .
Koordynator powinien równie Ň by ę w Ļ cisłym kontakcie z wychowawcami i nauczycielami
przedmiotu, a tak Ň e dostarcza ę pomysłów i materiałów, jak najlepiej pomóc uczniom pokona ę
trudno Ļ ci na zaj ħ ciach edukacyjnych.
Koordynator mo Ň e tak Ň e aran Ň owa ę systematyczne spotkania pomi ħ dzy rodzicami,
nauczycielami i specjalistami (równie Ň spoza szkoły), aby dzieli ę si ħ pomysłami i
koordynowa ę strategie wsparcia. Pozwoli to wszystkim zaanga Ň owanym pracowa ę razem
jako zespół.
Praktyczne wskazówki dla koordynatora
1.
Porozmawiaj z nauczycielami ucz Ģ cymi dziecko na temat przejawów trudno Ļ ci
w nauce wyst ħ puj Ģ cych na zaj ħ ciach szkolnych.
2.
Porozmawiaj z rodzicami i dzieckiem o trudno Ļ ciach, które towarzysz Ģ mu w
szkole i w domu podczas nauki. Dowiedz si ħ , na czym polegaj Ģ , przejrzyj
zeszyty dziecka i prace literackie, plastyczne. Zdob Ģ d Ņ informacje na temat
sposobów radzenia sobie z trudno Ļ ciami przez dziecko. Ustal wzajemne
oczekiwania.
3.
Pomó Ň zrozumie ę rodzicom, czym objawia si ħ ryzyko dysleksji, dysleksja oraz
jakie s Ģ mo Ň liwe sposoby udzielania pomocy.
4.
Rozwa Ň z rodzicami mo Ň liwo Ļę rozpoznania problemu w poradni
psychologiczno-pedagogicznej, przedstaw korzy Ļ ci kompetentnej diagnozy.
5.
Przedstaw formy pomocy, na które dziecko mo Ň e liczy ę w szkole i na
sprawdzianie czy egzaminie.
6.
Wyja Ļ nij, na czym polegaj Ģ zaj ħ cia korekcyjno-kompensacyjne, jaki jest ich
cel.
7.
Zaproponuj rodzicom i dziecku zawarcie kontraktu dotycz Ģ cego dobrej
współpracy, pomocnego w osi Ģ gni ħ ciu sukcesu szkolnego dziecka.
Szkolenie nauczycieli
Je Ň eli szkoła jako priorytet zamierza zapewni ę sukcesy i osi Ģ gni ħ cia wszystkim swoim
uczniom, to konieczno Ļ ci Ģ jest systematyczne zdobywanie wiedzy na temat dysleksji przez
ka Ň dego nauczyciela.
Wychowawcy i nauczyciele poszczególnych przedmiotów powinni uczestniczy ę w
regularnych spotkaniach o charakterze informacyjnym i szkoleniowym w celu poznania i
zrozumienia problemu dysleksji oraz zaznajomienia si ħ z mo Ň liwo Ļ ciami modyfikowania
metod nauczania oraz uwzgl ħ dnienia ró Ň nych stylów uczenia si ħ uczniów wewn Ģ trz ich klas.
ĺ wiadomy nauczyciel
ĺ rodowisko szkolne mo Ň e uczniom sprzyja ę w osi Ģ ganiu sukcesów b Ģ d Ņ niepowodze ı , w
szczególno Ļ ci tym z dysleksj Ģ . ĺ wiadomy nauczyciel potrafi stworzy ę korzystne warunki do
udanego uczenia si ħ dla wszystkich dzieci, nie tylko tych z dysleksj Ģ .
Sposoby i strategie sprzyjaj Ģ ce uczeniu si ħ ucznia z dysleksj Ģ :
-
Zach ħ caj uczniów do Ļ wiadomego dokonywania oceny metody, jakiej b ħ d Ģ u Ň ywa ę do
uczenia si ħ .
-
Upewnij si ħ , Ň e dyslektyczne dziecko siedzi we wła Ļ ciwym miejscu w stosunku do tablicy
i obok odpowiedniej osoby, dla maksymalnej koncentracji.
-
Rozpoczynaj ka Ň d Ģ lekcj ħ od zarysowania zakresu tre Ļ ci i zako ı cz podsumowaniem.
-
Naucz uczniów sporz Ģ dzania dobrych notatek i sprawdzaj, jak oni je robi Ģ .
-
Zach ħ caj do stosowania metod czytania, aby wyszuka ę informacje – przeczyta ę pobie Ň nie
i pilnie prze Ļ ledzi ę wzrokiem „słowo za słowem”.
-
Zach ħ caj uczniów do pisania krótkich wniosków pod koniec ka Ň dego tematu czy dyskusji,
a tak Ň e podsumowania odnosz Ģ cego si ħ do cało Ļ ci rozdziału, w ten sposób ucze ı posiada
gotowe notatki do powtórzenia.
-
Przed sprawdzianem sprawd Ņ , czy uczniowie maj Ģ kompletne notatki. Zaproponuj, Ň eby
pytali ciebie o pomini ħ te, opuszczone i niezrozumiałe dla nich punkty lub prosili o pomoc
w wyja Ļ nieniu nieczytelnych notatek.
-
Przypominaj uczniom o efektywnych powtórkach i ę wicz z nimi techniki egzaminacyjne.
-
Upewnij si ħ , Ň e dzieci dyslektyczne wiedz Ģ o tym i ubiegaj Ģ si ħ o udogodnienia na
egzaminie z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.
-
Poinformuj dzieci o miejscach, gdzie mog Ģ uzyska ę pomoc i porad ħ od profesjonalisty,
który rozumie problem dysleksji.
-
Je Ļ li wiesz, Ň e dziecko mo Ň e lepiej wykona ę zadanie, nie akceptuj pracy na ni Ň szym
poziomie. Stawiaj przed nim zadania, a ono zrozumie, czego si ħ oczekuje i jak praca mo Ň e
by ę udoskonalona lub poprawiona.
-
Szukaj okazji do pochwał i budowania samooceny.
-
Oczekuj sukcesu.
-
Oceniaj prace pisane w klasie pod wzgl ħ dem zawarto Ļ ci, a nie ortografii; koncentrowanie
si ħ na obydwu rzeczach w tym samym czasie mo Ň e by ę niemo Ň liwe dla uczniów z
dysleksj Ģ .
-
Oceniaj pozytywnie – zaznaczaj to, co jest dobre ni Ň skre Ļ laj to, co jest złe, doceniaj tak Ň e
wysiłek, jaki został wło Ň ony w prac ħ .
-
Sprawdzaj wiedz ħ ustnie, kiedy tylko jest mo Ň liwo Ļę .
-
Pami ħ taj, Ň e odrabianie prac domowych zajmuje du Ň o wi ħ cej czasu uczniom z dysleksj Ģ i
dlatego mog Ģ by ę niekompletne.
-
Pomagaj uczniom odkrywa ę ich własny styl uczenia si ħ .
-
Pozostawiaj notatki na tablicy tak długo, jak to jest mo Ň liwe – dysleksja przyczynia si ħ do
dłu Ň szego czasu przepisywania.
-
Zapisuj starannie notatk ħ na tablicy. U Ň ywaj kolorowej kredy do zapisywania ró Ň nych
fragmentów tekstu na tablicy, to ułatwia uczniom dokładne przepisywanie.
-
Zapisuj na tablicy wyrazy kluczowe w sposób czytelny, wyra Ņ nie.
-
Upewnij si ħ , Ň e dziecko dobrze widzi zapis na tablicy.
-
Przeznaczaj odpowiednio du Ň o czasu na to, Ň eby ucze ı mógł przepisa ę zadanie domowe.
-
Przygotuj kserokopi ħ podsumowuj Ģ cych krótkich notatek, lecz rozdawaj je pod koniec
lekcji, aby uczniowie uwa Ň nie słuchali, zamiast je czyta ę .
-
Przygotuj list ħ kluczowych poj ħę dla twojego przedmiotu.
-
Stosuj arkusze ę wicze ı przygotowane komputerowo lub odr ħ cznie w sposób przejrzysty,
tzn. w szerokich polach z odpowiednim odst ħ pem (np. co drug Ģ lini ħ ).
-
Mów z twarz Ģ zwrócon Ģ do klasy i utrzymuj kontakt wzrokowy, Ň eby skupi ę uwag ħ
uczniów.
-
Rozbij zło Ň one instrukcje na proste i zrozumiałe cz ħĻ ci.
-
Minimalizuj wszelkie zakłócenia lekcji (np. szmer, rozproszenie, znudzenie, zm ħ czenie).
-
Wa Ň ne instrukcje formułuj jasno i zwi ħŅ le.
-
Zach ħ caj uczniów do nauki własnej z wykorzystaniem technik audiowizualnych –
magnetofonu do nagrywania mowy, komputera do pisania tekstu.
-
Zach ħ caj i wprowadzaj „pomoc kole Ň e ı sk Ģ ”.
-
Nie kpij, nie o Ļ mieszaj i nie b Ģ d Ņ uszczypliwy, nie stosuj sarkazmu („Nie, ty znowu! Ty
znowu swoje!”).
-
Nie zmuszaj dziecka z dysleksj Ģ do czytania na głos, je Ļ li nie jest ch ħ tne.
-
W pisemnej pracy oznaczaj tylko ilo Ļę ħ dów na marginesie, nie podkre Ļ laj ich
czerwonym długopisem, poniewa Ň ħ dy si ħ utrwalaj Ģ , a ponadto jest to szczególnie
zniech ħ caj Ģ ce i deprymuj Ģ ce dla ucznia.
-
Nie ka Ň dziecku z dysleksj Ģ przepisywa ę pracy jeszcze raz.
-
Nie porównuj dziecka z dysleksj Ģ z innymi uczniami lub jego rodze ı stwem.
-
Nie mów zbyt szybko – ucze ı z dysleksj Ģ ma trudno Ļ ci z zapami ħ taniem i zrozumieniem
szybkiej mowy.
-
Nie ignoruj sygnałów, Ň e dziecko traci koncentracj ħ uwagi albo nie rozumie.
-
Nie pracuj z dzieckiem przez długi czas bez przerw.
-
Nie oczekuj zawsze natychmiastowej odpowiedzi, daj dziecku czas na zastanowienie i
zebranie my Ļ li.
Warunki sprzyjaj Ģ ce uczeniu si ħ na lekcji:
Przeciwwskazania, zabrania si ħ :
Bibliografia:
1.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Ucze ı z dysleksj Ģ w szkole. Poradnik nie tylko dla
polonistów, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2004.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Ro Ň y ı ska M., Ucze ı z dysleksj Ģ w domu. Poradnik
nie tylko dla rodziców, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2007.
3. Bogdanowicz M., O dysleksji, czyli specyficznych trudno Ļ ciach w czytaniu i pisaniu-
odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Linea, Lubin 1994.
4. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo
Harmonia, Gda ı sk 2003.
5. DYSLEXIA. Strategies for Success In Schools, DYSPEL asbl The Dyslexia and
Special
Needs Support Group Luxembourg 2002
6. Fisher R., Uczymy jak si ħ uczy ę , WSiP, Warszawa 1999.
7. G Ģ sowska T., Pietrzak- St ħ pkowska Z., Praca wyrównawcza z dzie ę mi maj Ģ cymi
trudno Ļ ci w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1984.
8. Grabałowska K., Jastrz Ģ b J., Mickiewicz J., Wójcik M., Ę wiczenia w czytaniu i
pisaniu, Dom Organizatora, Toru ı 1994.
9. Jak pomóc dziecku z dysortografi Ģ , pod red. Turewicz W., O Ļ rodek Doskonalenia
Nauczycieli, Zielona Góra 2000.
10. Logopedia. Pytania i odpowiedzi, pod red. Gałkowski T. ,Jastrz ħ bowska G.
Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999.
2.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin