pomiar, typy skal pomiarowych.doc

(28 KB) Pobierz

Techniki pomiaru pedagogicznego

Celem jest uzyskanie ścisłej wiedzy o wychowanku i środowisku wychowawczym.

 

Skale

Zakłada istnienie pewnego ciągu logicznego stopni oznaczających natężenie wybranego zjawiska w rzeczywistości wychowawczej (np. nieprzystosowania społecznego młodzieży). Występują różne typy skal:

skale nominalne – wyróżnienie i nazwanie przedmiotów, zjawisk lub cech, pod jakimś względem, bez orzekania o ich porządku, kolejności lub innych relacjach (przyporządkowanie każdej osobie badanej  kolejnego numeru);

skale porządkowe – porównywanie i nazywanie przedmiotów stosownie do badanej zmiennej (skala stopni szkolnych, pozwalająca na porządkowanie zbioru uczniów od celującego do niedostatecznego);

skale interwałowe – zawierają skalę nominalną, porządkową i na koniec odległość między elementami zbioru na umownej skali liniowej;

skale ilorazowe ustalające, ile razy kolejna cecha jest większa od poprzedniej.

 

Testy pedagogiczne

Występuje duża różnorodność tych technik: testy rozwoju, inteligencji, zdolności, testy osobowości.

Szczególnie przydatne w pedagogice są testy osiągnięć szkolnych, zwane też pomiarem dydaktycznym. Są one coraz bardziej powszechne; w wielu krajach są podstawą do opracowywania narodowego programu oceniania uczniów. Testy te występują zwykle w formie zadań testowych. Najczęściej spotykanymi typami zadań są:

zadania wielokrotnego wyboru – składają się z pytania i wielu odpowiedzi, a zadaniem ucznia jest dokonanie odpowiedniego wyboru odpowiedzi;

zadania wielokrotnego szeregowania – składają się z pytania, odpowiedzi i różnej kombinacji liczb wyrażających różne możliwości zaszeregowania odpowiedzi;

zadania dwustronnego wyboru – składają się z dwóch szeregów różnych wiadomości. Uczeń ma za zadanie przyporządkować odpowiedz z jednej strony do odpowiedzi z drugiej strony;

zadania jednostronnego wybory – polegają na wyliczeniu całego szeregu cyfr, słów, znaków i na podkreśleniu niektórych zgodnie z podaną instrukcją;

zadania alternatywne – polegają na jednoznacznym stwierdzeniu, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.

 

Techniki socjometryczne

Opierają się na rejestrowaniu zmian we wzajemnych stosunkach uczuciowych, społecznych między poszczególnymi osobami w grupie, między osobami a grupami i między grupami.

Podstawową techniką jest test socjometryczny zwany też techniką J. L. Moreno. Polega ona na podaniu wszystkim członkom danej grupy starannie przemyślanych i specjalnie uprzednio sformułowanych pytań dotyczących badanego problemu. Dzięki temu testowi poznajemy tzw. gwiazdy socjometryczne, odrzucone, izolowane, pary, paczki, łańcuchy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin