Wykład trzeci- cele.doc

(54 KB) Pobierz
Wykład trzeci- cele wychowawcze

Wykład trzeci- cele wychowawcze

1.Cel wychowawczy

v     Postulowany stan osiągany w wyniku oddziaływań wychowawczych

 

2. Cele wychowawcze

v     Standardy ( normy wychowawcze) wskazujące na pożądane zachowania i postawy społeczne i moralne oraz inne cechy osobowości wychowanka.

 

3. Źródła celów wychowania:

v     Natura ludzka- indywidualne właściwości człowieka- jego bieg życia.

v     Życie społeczne- obecny stan życia społeczeństwa i jego idealny obraz

v     System filozoficzno- polityczny itp.

v     Religie

 

4.Funkcje celów wychowawczych

v    Podstawa do refleksji

v    Punkt wyjścia

v    Warunek koordynacji działań

v    Układ odniesienia

v    Podstawa do korekty

v    Zapewnienie trwania wartości

 

 

5. Cele realizowane w wychowaniu występują w postaci:

v    Zwerbalizowane- cele formalne ( na gruncie wychowania instytucjonalnego)

v    Niezwerbalizowane – cele nie formalne ( w środowisku naturalnym wychowanka)

 

6. Klasyfikacja celów wychowawczych wg A. Goryckiej

v     Optymalizujące – zwiększyć, poszerzyć

v     Kreatywne - wywołanie, ukształtowanie ( Np. nowych zainteresowań)

v     Minimalizujące ograniczyć, osłabienie ( Np. agresja)

v     Korekcyjne

 

7.     Klasyfikacja celów wychowawczych – Ideał wychowawczy H. Muszyński.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

v     Ideał wychowawczy to harmonijny zbiór celów – tzw. Idealna osobowość

v     Wyróżniamy dwa rodzaje ideału wychowawczego:

o       Subiektywny – dotyczy potrzeb konkretnych osób

o       Obiektywny – racjonalny

v     Ideał wychowawczy jest koncepcją człowieka na miarę czasów.

 

8.     Wzór osobowy

v     Konkretny człowiek- jego osobowość, postępowanie, dokonania itp.

 

9.Postulaty do doboru celów wychowawczych.

v     Cele swoiste powinny być jednolite w porównaniu do celów ogólnych

v     Charakter całościowy

v     Wartość dodatnia

v     Musi je charakteryzować transcendencja i zależność

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin