Wykład trzeci- cele wychowawcze
1.Cel wychowawczy
v Postulowany stan osiągany w wyniku oddziaływań wychowawczych
2. Cele wychowawcze
v Standardy ( normy wychowawcze) wskazujące na pożądane zachowania i postawy społeczne i moralne oraz inne cechy osobowości wychowanka.
3. Źródła celów wychowania:
v Natura ludzka- indywidualne właściwości człowieka- jego bieg życia.
v Życie społeczne- obecny stan życia społeczeństwa i jego idealny obraz
v System filozoficzno- polityczny itp.
v Religie
4.Funkcje celów wychowawczych
v Podstawa do refleksji
v Punkt wyjścia
v Warunek koordynacji działań
v Układ odniesienia
v Podstawa do korekty
v Zapewnienie trwania wartości
5. Cele realizowane w wychowaniu występują w postaci:
v Zwerbalizowane- cele formalne ( na gruncie wychowania instytucjonalnego)
v Niezwerbalizowane – cele nie formalne ( w środowisku naturalnym wychowanka)
6. Klasyfikacja celów wychowawczych wg A. Goryckiej
v Optymalizujące – zwiększyć, poszerzyć
v Kreatywne - wywołanie, ukształtowanie ( Np. nowych zainteresowań)
v Minimalizujące – ograniczyć, osłabienie ( Np. agresja)
v Korekcyjne
7. Klasyfikacja celów wychowawczych – Ideał wychowawczy H. Muszyński.
v Ideał wychowawczy to harmonijny zbiór celów – tzw. Idealna osobowość
v Wyróżniamy dwa rodzaje ideału wychowawczego:
o Subiektywny – dotyczy potrzeb konkretnych osób
o Obiektywny – racjonalny
v Ideał wychowawczy jest koncepcją człowieka na miarę czasów.
8. Wzór osobowy
v Konkretny człowiek- jego osobowość, postępowanie, dokonania itp.
9.Postulaty do doboru celów wychowawczych.
v Cele swoiste powinny być jednolite w porównaniu do celów ogólnych
v Charakter całościowy
v Wartość dodatnia
v Musi je charakteryzować transcendencja i zależność
Anime07