2.doc

(67 KB) Pobierz
TADEUSZ DREWNOWSKI- LITERATURA OLSKA 1944- 1989

TADEUSZ DREWNOWSKI- LITERATURA OLSKA 1944- 1989. PRÓBA SCALENIA

POZA „SKAMANDREM”

-                    charakterystyka:

o       niechęć młodego pokolenia do Skamandra (Baczyński, Gajcy, Borowski

o       duża rola skamandrytów na emigracji→ Londyn i Mieczysław Grydzewski

o        

-                    teksty przeciw Skamandrytom:

o       Różewicz Elegia na powrót umarłych poetów

o       Gajcy Już nie potrzebujemy; 1943, artykuł antysemicki

JULIAN PRZYBOŚ

-                    charakterystyka:

o       w czasie wojny we Lwowie, 1941 aresztowany przez Gestapo, zwolniony ukrywał się w rodzinnej Gwoźnicy

o       konspiracyjne wydania Póki my żyjemy

-                    twórczość:

o       oczyszczenie twórczości; pominięcie Śrub i Oburącz

o       Póki my żyjemy

§         wiersze z kampanii wrześniowej

§         dynamika i kondensacja

§         mowa o przyszłym zwycięstwie

§         motyw wiosennego odrodzenia Wiosna 1942

§         Dla Ciebie o mnie- powrót na wieś; Arkadia w czasie wojny

§         erotyka:

·         zalotność

·         łagodność

·         miniaturyzacja

·         wg Sandaurera „chiński” styl

o       Miejsce na ziemi

§         uznanie i docenienie (min. przez Różewicza)

 

OCALENIE Czesław Miłosz 1945

-                    wiersze przedwojenne, okupacyjne i najnowsze

-                    katastrofizm ocalający- plagi mają sens

-                    soteriologia

-                    wpływy:

o       Oskar Miłosz

o       Blake- profetyzm

o       Mallarme- gęstwina obrazów

-                    teksty:

o       W mojej ojczyźnie

o       Postój zimowy

o       Miasto

o       Równina

o       Campo di Fiori

o       Przedmieście

-                    podział tekstów wg Wyki:

o       „ogrody lunatyczne”- wiersze różne (luźne, sylabotoniczne, toniczne, rymowane i bezrymowe); z proroctwami

o       „ogrody pasterskie”

§         Piosenka pasterska

§         Świat- poemat o świecie dzieciństwa i wartościach wiary, miłości i nadziei

-                    nurt intelektualny:

o       wiersze- polemiki, pamflety

o       nurt atakowany przez Wykę; w obronie Miłosz podkreślał, iż poeta nie musi wciąż grać na jednej strunie

o       Na pewną książkę

-                    nurt „prywatnego zbawienia”

o       W Warszawie (Zostawcie/ Poetom chwilę radości,/ Bo zginie wasz świat)

o       krytyka Wyki za egoizm

 

Spór z Wyką:

-                    o nurt intelektualny;

o       dla Miłosza był to taksże element wali o formę pojętą

-                    Wyka zarzucał mu egoizm→ krytyka nurtu „prywatnego zbawienia”

 

 

WOJENNA POEZJA MIECZYSŁAWA JASTRUNA

-                    ukrywanie się przed represjami antyżydowskimi, konspiracja PPR

-                    Godzina strzeżona 1944

-                    Rzecz ludzka 1946

-                    piekielne doświadczenia należy przekształcić w wiedzę

-                    „ocalenie zbiorowe”

-                    nowe możliwości ustrojowe

 

ADAM WAŻYK

-                    awangarda „Nowej Sztuki”

-                    zachowanie dawnej lakoniczności i precyzji

-                    „ocalenie zbiorowe”

-                    nowe możliwości ustrojowe

 

KONSTANTY ILDEFONS GAŁCZYŃSKI

-                    przeobrażenie

-                    Delta (trubadur, panegirysta ze Zniewolonego umysłu)

-                    podczas wojny w stalagu

-                    Notatki z nieudanych rekolekcji paryskich- kryzys powierzchownego katolicyzmu

-                    nowa Polska antidotum na faszyzm

-                    praca w „Przekroju” i „Odrodzeni” (odejście od „Tygodnika Powszechnego”)

-                    Zielona gęś (gęś= błazen)

o       Listy z fiołkiem

o       Uwagi Gucia o sławnych ludziach

o       Ezop świeżo malowany- bajki ezopowe

o       rozprawa z romantycznymi nastrojami

-                    Śmierć inteligenta- satyryczna rozprawa z inteligencją- schorowaną, pokrzywioną, zabiedzoną

-                    Zaczarowana dorożka- rytm absurdalnych skojarzeń

-                    Kolczyk Izoldy

o       wspomnienie katastrofy warszawskie

o       dziewczyna pseud. „Izolda” została podczas okupacji zgładzona i pozostały tyko kolczyki;

o       mistrzem ceremonii Roch z radia zagranicznego a komentatorami miejscowi filistrzy, pełni kompleksów ciemnointeligenckich

-                    utwory o ciemniejszej tonacji; ostatnie dzieła:

o       Niobe

o       Wit Stwosz

o       Pieśni

 

Debiuty wojenne:

-                    Roman Bratny

-                    Andrzej Braun

-                    Mieczysława Buczkówna

-                    Jerzy Ficowski

-                    Julia Hartwig

-                    Anna Kamieńska

-                    Tadeusz Kubiak

-                    Anna Pogonowska

-                    Adam Włodek

-                    Tadeusz Różewicz

 

 

TADEUSZ RÓŻEWICZ

-                    charakterystyka:

o       walka partyzancka w lesie- tu debiut Echa leśne 1944

o       pomoc Przybosia- krakowski dom literatów na Krupniczej

o       praca nad właściwym debiutem

§         eksperymenty z własnym wierszem i tradycją literacką

o       nie można zapomnieć o Oświęcimiu

o       wyrażenie pokoleniowego wstrząsu wrześniem

o       podobnie jak u Borowskiego, ofiara wychodzi z wojny nie bez winy

o       odrzucenie nadmiaru poetyckości

o       prozaizacja (odejście od przedwojennych fascynacji awangardą)

o       wiersz postawangardowy (M. Dłuska)

o       wiersz:

§         nienumeryczny

§         składniowy (emocyjny)

§         bezrymowy

§         oparty na tzw. skupieniu

o       niepoetycka tematyka

o       poparcie Staffa, Przybosia, Miłosza

-                    twórczość:

o       Niepokój 1947

o       Czerwona rękawiczka 1948

-                    teksty:

o       Widziałem monstrum

§         nawiązanie do pytania Adorna, czy możliwa jest poezja po Oświęcimiu

§         czekało mnie zadanie:/ stworzyć poezję po Oświęcimiu

 

PRZECIW POETOM- Witold Gombrowicz

-                    tekst powstały w Buenos Aires

-                    atak na poezję czystą, wzniosłą i wierszowaną

 

 

 

****************************************************************

DRAMAT EPOKI- ALE JAKI?

-                    historia:

o       1945- dyr. Departamentu Teatru MKiSzt. Arnold Szyfman

§         Łódź- Leon Schiller

§         Kraków- Karol Frycz

-                    charakterystyka:

o       zwrot ku klasyce

o       nowy dramat historyczny czerpiący ze starożytności→ dramat antyczny

o       nie dochodzi do istotnej rewizji dramatu

-                    grano:

o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin