Jan Lechoń.doc

(39 KB) Pobierz

 

J. Lechoń:

Wstęp z BN

 

-          Jan Lechoń – pseudonim Leszka Serafinowicza,

-          ur. 13.03.1899,

-          miał opinię cudownego dziecka

-          1914 – Lechoń w 7 klasie – wybucha wojna. Wtedy 1) pisze wiersze, 2) rodzi się w nim miłość do Piłsudskiego,

-          13, 15 lat – zbiory wierszy (pierwsze rymy) – Na złotym polu (1912), Po różnych ścieżkach (1914),

-          1915 – jednoaktówka W noc jesienną,

-          1916 – studia na Wydziale Filozoficznym (literatura polska i filozofia), Uinwersytet Warszawski,

-          współpraca z „Pro arte et studio” – 1916 – 1919 – Karmazynowy poemat, dużo recenzji,

-          w „Pro arte et studio” drukuje Herostratesa, Ducha na seansie i programowy artykuł Poezja, której nie będzie i poezja idąca,

-          marzec 1918 – opublikowanie Wiosny Tuwima, preskamandryci dominują w „Pro arte...”,

-          styczeń 1919 – czasopismo przybiera skrócony tytuł „Pro arte”, ukazuje się do września. Redaktor naczelny – Lechoń,

-          anonimowo Lechoń wydaje satyry ośmieszające pseudonarodową władzę (Radę Regencyjną) – Królewsko-Polski kabaret 1917 – 1918,

-          wiersze Lechonia – regularne, z rymami, aluzje, cytaty, gry słów,

-          tęsknota do Polski niepodległej, wielkiej, jednolitej,

-          po 2 semestrach Lechoń kończy studia :>, zaczyna mu się choroba nerwów,

-          pierwsza miłość – Wanda Serkowska, miłość nieodwzajemniona,

-          29.11.1918 zaczyna działalność „Picador”, działa do marca 1919,

-          6.12.1919 – powstaje Skamander,

-          w latach 1917 – 1919 Lechoń współpracuje z tygodnikiem „Sowizdrzał” i ze „Szczutkiem”,

-          styczeń 1919 – zbiorek satyrycznych utworów Lechonia i Słonimskiego – Facecje republikańskie,

-          1920 – Rzeczpospolita Babińska (do tego zbiorku weszły m.in. Facecje… i Królewsko-Polski kabaret,

-          styczeń 1920 – pierwszy numer „Skamandra”, nieregularny miesięcznik, redaktor naczelny Mieczysław Grydzewski. Skamandryci – Lechoń, Tuwim, Słonimski, Wierzyński, Iwaszkiewicz, Pawlikowska-Jasnorzewska, Iłłakowiczówna, Stanisław Baliński, Józef Wittlin. Krytycy: Wilam Horzyca, Karol Wiktor Zawodziński,

-          marzec 1921 – próba samobójstwa (truje się weronalem),

-          inicjator stolika w „Ziemiańskiej”,

-          1922 – zaczyna się cykl skamandryckich szopek politycznych,

-          jesień 1924 – tomik Srebrne i czarne – poeta pesymistyczny, obsesja śmierci. Potem – milczenie (nic nie pisze),

-          1921 – 1928 – przekłady (tłumaczy Mirrę Łochwicką i Błoka),

-          czerwiec 1926 – organizuje redakcję i obejmuje funkcję redaktora naczelnego tygodnika „Cyrulik Warszawski”; apoteoza Piłsudskiego,

-          członek komitetu sprowadzenia do Polski zwłok Słowackiego, brał udział w pogrzebie Słowackiego na Wawelu,

-          kwiecień 1930 – Lechoń jedzie do Paryża jako „referent propagandowy”, propaguje tam polską kulturę. W Warszawie prowadził życie cygańskie, w Paryżu – światowca,

-          druga wojna światowa zastała go w Paryżu. U Lechonia mieszkał Grydzewski. Marzec 1940 – wznowienie „Wiadomości Literackich” jako paryskich „Wiadomości Polskich”,

-          klęska Francji – Lechoń opuszcza Paryż. 21.07.1940 – z Tuwimem i jego żoną płynie do Brazylii,

-          lato 1941 – jedzie do USA,

-          1940 – Grób Agamemnona, Wielkanoc,

-          listopad 1941 – „Tygodniowy Przegląd Literacki Koła Pisarzy z Polski” przekształcony w „Tygodnik Polski” (redakcja: Zenon Kosidowski, Jerzy Tepa, Kazimierz Wierzyński, Józef Wittlin, Jan Lechoń),

-          w czasie wojny wiersze Lechonia sławią żołnierza polskiego, opisują martrologię,

-          1945 – 1949 – milczenie,

-          w latach amerykańskich wyfdał zbiory poezji – Lutnia po Bekwarku (1942), Aria z kurantem (1945), Poezje zebrane 1916 - 1953 (1954),

-          1942 wydaje 6 wykładów – O literaturze polskiej,

-          od 1949 – Dziennik – (wydany pośmiertnie) – codziennie pisał jedną stronę,

-          przed śmiercią – stany lękowe, nocował u znajomych. 8.06.1956 – skacze z 10. piętra Hotelu Hudson w Nowym Jorku,

 

Twórczość:

-          1912 Na złotym polu,

-          1914 Po różnych ścieżkach,

-          źródła inspiracji – 1) poezja pozytywistyczna, zwłaszcza Asnyk – apoteoza pracy, oświaty; 2) poezja Młodej Polski – a) tęsknota do ideału, b) nastrojowość, c) introspekcja, autoanaliza, pesymizm;

-          kult przeszłości, motyw tańca,

-          postmodernistyczna autorefleksja poetycka, operowanie aluzją i cytatem,

-          1920 – Karmazynowy poemat – 7 utworów – 1) Herostrates – programowy, prowokacyjny, potępia mity narodowej przeszłości, rozrachunek ze stereotypami myślenia narodowego, 2) Duch na seansie, 3) Jacek Malczewski, 4) Sejm  - dawna Polska jednocząca naród, 5) Polonez artyleryjski, 6) Mochnacki, 7) Piłsudski,

-          5,6,7, - nawiązanie do tradycji walk zbrojnych o niepodległość,

-          s. XLIII od juweniliów począwszy aż po ostatnie utwory Lechoń urzeczony był wizją Polski szlacheckiej – była ona dla niego synonimem dawnej świetności i mocy Rzeczpospolitej,

-          odrzucał i akceptował mity (bo anachroniczne – ale mobilizują w latach niewoli),

-          w Karmazynowym poemacie  są istotne zagadnienia życia narodu, są wizje, syntezy mitów, udramatyzowanie, patos, hiperbola,

-          jesień 1924 – Srebrne i czarne – poezja refleksyjna, skupiona. Centralne zagadnienie to tragiczny los człowieka. Tematy – śmierć (świadomość przemijania, lęk i niepewność co do losu pośmiertnego, prośba o śmierć) i miłość (nieodwzajemniona, ale nadająca sens życiu, niemożliwa do spełnienia). Nawiązania do baroku (antynomie, hiperbole, inwersje, oksymorony, konceptyzm), romantyzmu (jednostka kontra sprawy ostateczne, dystans wobec świata, samotność, cierpienie) i modernizmu (indywidualizm, rozpacz istnienia, szaleństwo miłości, znużenie życiem, nastrojowość). Klasyczność zbiorku – wersyfikacja, intelektualizm poezji, chęć opanowania emocji, dystans wobec przeżyć podmiotu. Pointa często aforystyczna,

-          1921 – Jan Potocki – studium obłędu zakończonego samobójczą śmiercią,

-          wiersze po 1924 (do wojny) – technika poetycka jak w Karmazynowm poemacie i Srebrnym i czarnym,

-          1940 – poczucie społecznego obowiązku – powrót do wierszy. Tu – Lutnia po Bekwarku (1942), Aria z kurantem (1945). S. LXI: Lechoń wie, że historia się powtarza. Zabiegi heroizujące, apelowanie do czytelnika za pomocą znanych motywów,

-          motywy wspomnieniowo-nostalgiczne budują idealny kraj ojczysty i przeszłość. Tęsknota do czasów minionych i poczucie beznadziejności i cierpienia. Polska to idea, mit, jest budowana z marzeń,

-          nurt refleksyjno-filozoficzny 0 cierpienie to nieodłączna cecha losu człowieka, poddanie się przeznaczeniu, smutna samotność w obcym świecie, perspektywa śmierci,

-          postawa religijna (przekonanie o metafizycznych siłach rządzących życiem człowieka) – motywy religijne czerpie z katechizmu, Biblii, piśmiennictwa hagiograficznego i tradycji ludowej,

-          koegzystencja patosu i prostoty,

-          izolacja twórczości od wielu ważnych spraw w kraju,

-          fascynowała Lechonia dawna szlacheckość Polski. Postawa polityczna – orientacja niepodległościowa (Piłsudski),

-          najpierw Polska wyidealizowana, mit, potem – ukoronowanie dążeń niepodległościowych. W latach wojny – Polska to idea, jej mają być poświęcone siły narodu,

-          pojęcie tajemnicy bytu – centralne zagadnienie światopoglądu. Pogląd na świat Lechonia: spirytualizm, sceptycyzm poznawczy, irracjonalizm, intuicjonizm. Istota poezji leży poza formą i treścią utworu. Poezja ma za cel wzruszenie metafizyczne, łączy muzykę i literaturę,

-          ceni Lechoń Mickiewicza, Norwida, mistycznego Słowackiego, Kochanowskiego, Sępa Szarzyńskiego, J.A. Morsztyna, Trembeckiego, Krasickiego, Kniaźnina, Karpińskiego, Micińskiego,

-          obcy mu futuryzm, ekspresjonizm, przeciwny był awangardzie,

-          Skamandryci: 1) negacja młodopolskiego dziedzictwa, 2) odrzucenie narodowych obowiązków poezji, 3) poetyka codzienności, język potoczny w literaturze, 4) sensualizm, witalizm, optymizm,  5) komunikacyjna funkcja języka, 6) tradycje klasycyzujące w wersyfikacji.

-          Lechoń: bez 3), człowiek młodopolski, a nie  z tłumu, nie życie codzienne a patos narodowy lub sprawy ostateczne, nie optymizm, nie witalizm. Skamandryki jest tylko u Lechonia stosunek do języka i budowa wiersza,

-          Lechoń to obrońca rymów

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin