r10-02.doc

(2957 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 1









Rozdział 1. w Tytuł              7             









Rozdział 10.

Maski

W programie Corel PHOTO-PAINT posługujesz się modelami matematycznymi narzędzi malarskich. Dzięki temu masz 100% kontrolę nad tym co się dzieje na arkuszu roboczym: farba nie pryska na wszystkie strony, niewłaściwe pociągnięcie pędzlem można anulować. Autorzy programu postanowili jeszcze bardziej ułatwić życie użytkownikom programu.

Czy widziałeś w jaki sposób wykonywane są np. tablice z nazwami ulic? Na blachę pomalowaną w kolorze tła nakładany jest szablon — karton z wyciętym napisem. Następnie szablon jest malowany. Po zdjęciu go z tablicy, tylko w tych miejscach, w których wycięte były otwory pozostaje farba. Otwory w szablonie wyznaczają obszar, który jest zmieniany.

Gdy zachodzi potrzeba wykonania operacji nie na całym obrazku, ale na jego fragmencie, trzeba wydzielić obszar do edycji i ochronić resztę obrazka. Taki sposób postępowania zwany jest maskowaniem. Możliwości stwarzane przez maskowanie najlepiej poznać na praktycznych przykładach.

Maskowanie obszarów prostokątnych

Ćwiczenie 10.1.             

Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Utwórz maskę. Sprawdź czym różni się obszar maskowany od niemaskowanego.

1.        Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.

2.       W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.

3.       Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.

4.       W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.

5.       Zaznacz plik 66066.wi i kliknij przycisk OK.

6.       Rozwiń paletę narzędzi z grupy Mask. Kliknij ikonę Rectangle Mask Tool (rysunek 10.1).

 

 

Rys. 10.1.
Narzędzie rysowania maski prostokątnej

7.        Umieść kursor w lewym górnym rogu obrazka.

8.       Wciśnij lewy przycisk myszy i przesuń kursor tak, aby znalazł się w okolicy przednich kopyt konia.

9.       Zwolnij lewy przycisk myszy. Granice maski wyświetlone są w postaci linii przerywanej.

 

 

Jeżeli granice maski nie są widoczne, należy włączyć ich wyświetlanie. W tym celu wybierz polecenia: Mask/Marguee Visible.

10.     Kliknij narzędzie Paint Tool.

11.      Umieść kursor przy lewej krawędzi ekranu. Wciśnij lewy przycisk myszy. Przesuń kursor do prawej krawędzi ekranu. Zwolnij lewy przycisk myszy. Ślad pędzla jest widoczny tylko wewnątrz maski (rysunek 10.2.).

 

 

Rys. 10.2.
Maska wyznacza granice obszaru malowania

W ćwiczeniu 10.1. maska wyznaczała obszar, w którym można malować. Maska wyznacza obszar, który zostanie poddany przekształceniu. Przekształceniem może być; rozjaśnienie , usunięcie szumów, deformacja za pomocą efektu specjalnego itp.

 

 

Aby utworzyć maskę kwadratową podczas jej wyznaczania trzymaj wciśnięty klawisz Ctrl.

 

Maskowanie obszarów eliptycznych

Ćwiczenie 10.2.             

Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Utwórz maskę. Sprawdź czym różni się obszar maskowany od niemaskowanego.

1.        Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.

2.       W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.

3.       Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.

4.       W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.

5.       Zaznacz plik 66066.wi i kliknij przycisk OK.

6.       Rozwiń paletę narzędzi z grupy Mask. Kliknij ikonę Circle Mask Tool (rysunek 10.3).

 

 

Rys. 10.3.
Narzędzie rysowania maski eliptycznej

7.        Umieść kursor w lewym górnym rogu obrazka.

8.       Wciśnij lewy przycisk myszy i przesuń kursor tak, aby znalazł się w okolicy tylnich kopyt konia.

9.       Zwolnij lewy przycisk myszy. Granice maski wyświetlone są w postaci linii przerywanej.

 

 

Jeżeli chcesz skasować maskę, kliknij narzędziem rysowania maski dowolne miejsce na zewnątrz maski.

10.     Wybierz polecenia Effects/Texture/Stone .

11.      W oknie Stone kliknij przycisk OK. Przekształcenie zostało wykonane tylko na obszarze wyznaczonym przez maskę (rysunek 10.4.).

 

 

Rys. 10.4.
Zmiany są wykonywane tylko wewnątrz maski

 

 

 

Aby utworzyć maskę okrągłą podczas rysowania jej trzymaj wciśnięty klawisz Ctrl.

 

 

 

Aby utworzyć maskę w kształcie wielokąta wybierz narzędzie Freehand Mask Tool. Kliknij myszą w miejscu wybranym dla pierwszego z wierzchołków. Przesuń kursor w inne miejsce i ponownie kliknij wyznaczając następny wierzchołek. Powtarzaj te czynności aż do uzyskania odpowiedniej figury. Chcąc zakończyć rysowania maski dwukrotnie kliknij na ostatnim wierzchołku figury.

 

Aby utworzyć maskę o nieregularnym kształcie odręcznym wybierz narzędzie Freehand Mask Tool. Wciśnij lewy klawisz myszy w miejscu rozpoczęcia rysowania. Trzymając wciśnięty klawisz przesuwaj mysz tak, aby obrysować granice maski. Chcąc zakończyć rysowania maski dwukrotnie kliknij myszą. Jeżeli ostatni z punktów nie pokrywa się z początkowym zostaną one połączone linią prostą.

 

 

 

Maskę można również namalować pędzlem. Kliknij narzędzie Mask Brush Tool. Korzystając z paska Property Bar wybierz parametry pędzla. Wciśnij lewy przycisk myszy i przesuwaj ją tak, jakbyś posługiwał się narzędziem do malowania.

 

 

 

 

Rys. 10.5.
Zamaskowany koń — rezultat użycia narzędzia Mask Brush Tool

Maska nie musi być wyłącznie prostokątna lub elipsoidalna. Znacznie ciekawsze efekty można uzyskać, gdy będzie mieć kształt fragmentu obrazka.

Odręczne rysowanie maski

Ćwiczenie10.3.             

Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Obrysuj maską fragment obrazka. Przenieś zaznaczony fragment na inny obrazek.

1.        Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.

2.       W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.

3.       Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.

4.       W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.

5.       Zaznacz plik 808078.wi i kliknij przycisk OK.

6.       Rozwiń paletę narzędzi z grupy Mask. Kliknij ikonę Lasso Mask Tool. Narzędzie Lasso pozwala na tworzenie maski w sposób podobny do rysowania narzędziem odręcznym.

 

 

Aby za pomocą narzędzia Lasso Mask Tool narysować nieregularną maskę wciśnij lewy przycisk myszy w wybranym punkcie i przeciągając zakreśl odręcznie interesujący obszar. Dwukrotne kliknięcie powoduje zakończenie rysowania.

7.        Umieść kursor w najwyższym punkcie widocznego na pierwszym planie wieżowca.

8.       Kliknij myszą.

9.       Przesuń kursor w kierunku następnego narożnika.

10.     Kliknij myszą.

 

 

Rys. 10.6.
Zaznaczanie sylwetki budynku

11.      Powtarzając czynności z punktów 9. i 10. zaznacz całą sylwetkę budynku.

12.     Dwukrotnym kliknięciem zakończ tworzenie maski.

13.     Zaznaczony maską obszar skopiujemy do schowka. Wybierz polecenia Edit/Copy.

14.     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin